بهترین و سریع ترین روش درمان زگیل تناسلی زنان چیست؟

0 35,183
زمان مطالعه این مطلب: 7 دقیقه

زگیل تناسلی زائده‌هایی است که روی اندام تناسلی ظاهر می‌شود. این بیماری می‌تواند همراه با درد، ناراحتی و خارش باشد. زگیل تناسلی یک عفونت مقاربتی (STI) است که توسط سویه‌های کم‌خطر ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می‌شود.  

با توجه به گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، HPV شایع‌ترین بیماری در بین همه بیماری‌های مقاربتی است. تمام افرادی که از نظر جنسی فعال هستند در برابر عوارض (HPV) از جمله زگیل تناسلی آسیب‌پذیر هستند. عفونت (HPV) یا همان زگیل تناسلی در زنان در صورت شدید بودن، می‌تواند باعث ایجاد سرطان دهانه رحم شود.

در این مطلب از مجله سلامت کیوان قصد داریم به درمان زگیل تناسلی زنان بپردازیم. اگر قصد دارید اطلاعات کاملی در این باره به دست آورید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

علت زگیل تناسلی در زنان

زگیل تناسلی همانطور که اشاره شد توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می‌شود. بیش از 100 نوع مختلف (HPV) وجود دارد که می‌تواند انواع مختلفی از مشکلات را ایجاد کند. انواع 6 و 11 HPV از علل اصلی انواع زگیل و انواع 16 و 18 علل اصلی سرطان دهانه رحم هستند. البته سویه‌های تولیدکننده زگیل (HPV) به طور معمول باعث سرطان نمی‌شوند.

(HPV) از طریق تماس مستقیم پوست به پوست، از جمله آمیزش جنسی، رابطه جنسی دهانی، رابطه مقعدی یا هر تماس دیگری که ناحیه تناسلی را درگیر می‌کند، منتقل می‌شود. با دست زدن به توالت فرنگی امکان ابتلا به (HPV) وجود ندارد. اکثر افراد مبتلا به این ویروس، زگیل قابل مشاهده ندارند، اما همچنان می‌توانند ویروس را منتقل کنند. توجه داشته باشید که درمان زگیل تناسلی زنان، لزوماً شانس انتشار ویروس را کاهش نمی‌دهد. بنابراین، همه افرادی که از نظر جنسی فعال هستند ممکن است این ویروس را درون بدن خود داشته باشند.

زگیل‌ها ممکن است هفته‌ها تا یک سال یا بیشتر، پس از قرار گرفتن در معرض ویروس ظاهر شوند. معمولاً نمی‌توان تشخیص داد که چه زمانی یا چگونه فرد به این ویروس آلوده شده است. در زیر می‌توانید شکل زگیل تناسلی زنان را مشاهده نمائید.

زگیل تناسلی زنان
زگیل تناسلی زنان
عکس زگیل تناسلی زنان
عکس زگیل تناسلی زنان

درمان زگیل تناسلی زنان

راه‌های زیادی برای درمان زگیل تناسلی زنان وجود دارد. برخی از شیوه‌های درمانی شامل استفاده از دارو و برخی شامل روش‌های دیگری مانند جراحی زگیل تناسلی یا لیزر هستند. لازم به ذکر است حتی اگر درمان صورت بگیرد، این امکان وجود دارد که زگیل‌ها در عرض چند هفته یا چند ماه عود کنند. به این دلیل که درمان زگیل تناسلی زنان لزوماً باعث از بین رفتن ویروس نمی‌شود. برخی از سلول‌ها در پوست و واژن که ظاهر طبیعی دارند ممکن است آلوده به (HPV) باقی بمانند.

در حال حاضر هیچ درمانی وجود ندارد که به طور کامل ویروس را از بدن پاک کند، اما بیشتر افراد ویروس و زگیل‌ها را با سیستم ایمنی خود طی حدود دو سال سرکوب خواهند کرد.

همچنین شما می‌توانید بیشتر درباره درمان HPV در زیر بخوانید:

روش های درمان زگیل تناسلی در زنان

در حالی که زگیل تناسلی قابل مشاهده، اغلب با گذشت زمان از بین می‌روند، خود ویروس می‌تواند در سلول‌های پوست بیمار باقی بماند. این بدان معنی است که شاید در طول زندگی چندین بار این زگیل‌ها روی آلت تناسلی ظاهر شوند.

بنابراین مدیریت علائم مهم است، زیرا باید از انتقال ویروس به دیگران جلوگیری کرد. زگیل تناسلی می‌تواند به دیگران منتقل شود، حتی اگر زگیل قابل مشاهده نباشد و هیچ علائمی نیز نداشته باشد.

داروی زگیل تناسلی زنان

یکی از روش‌های درمان HPV زنان با استفاده از انواع داروها مانند پماد، ژل و قرص است. پزشک ممکن است درمان‌های موضعی را تجویز کند. این نوع درمان احتمالاً شامل موارد زیر است:

  • الدارا (imiquimod)
  • پدوفیلین و پودوفیلوکس (کاندیلوکس)
  • تری کلرواستیک اسید یا (TCA)

در واقع می‌توان گفت که داروهایی که نام بردیم، برای درمان موضعی زگیل تناسلی خانم‌ها کاربردی هستند. محبوبیت دارودرمانی به این دلیل است که بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند زگیل تناسلی به آرامی و با درد کمتر هنگام درمان از بین برود. به همین دلیل به داروهای مرسومی روی می‌آورند که حتی برای درمان زگیل تناسلی در آقایان هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای مشاوره در خصوص بهترین دارو برای زگیل تناسلی زنان با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

چند نکته مهم در استفاده از داروهای رفع‌کننده زگیل تناسلی را نباید نادیده گرفت:

  1. بدون مشورت پزشک متخصص (دکتر زگیل تناسلی) از هیچ دارو و پمادی استفاده ننمائید.
  2. مصرف کرم‌ها، پمادها یا ژل‌ها باید طبق برنامه منظمی صورت گیرد. برای مثال از کرم ایمیکیمود 5% باید قبل از خواب، 3 بار در هفته و به مدت 16 هفته استفاده کرد.
  3. تا زمانی که این داروها روی محل زگیل و نواحی اطراف آن قرار دارد، باید از مقاربت جنسی خودداری کرد. زیرا به راحتی عامل بیماری‌زا به شریک جنسی منتقل می‌شود.
  4. برای اینکه این داروها به لباس برخورد نکنند، بهتر است از خشک شدن آنها روی زگیل مطمئن شد.

همچنین شما می‌توانید درباره انواع داروی درمان HPV و پماد زگیل تناسلی بیشتر بخوانید.

راه درمان زگیل تناسلی زنان با عمل جراحی

اگر زگیل‌های قابل مشاهده با گذشت زمان از بین نروند، ممکن است برای برداشتن آنها به جراحی جزئی نیاز داشته باشید. پزشک شما همچنین می‌تواند زگیل‌ها را از طریق این روش‌ها حذف کند:

  • کوتر الکتریکی یا سوزاندن زگیل با جریان الکتریکی: در این روش پزشک با استفاده از یک پروب الکترونیکی با ولتاژ پایین زگیل‌های تناسلی خارجی را می‌سوزاند.
  • کرایو یا فریز زگیل تناسلی: از نیتروژن مایع برای رفع زگیل‌ها به ویژه زگیل‌های تناسلی داخلی استفاده می‌شود.
  • لیزر زگیل تناسلی: یکی از روش‌هایی است که برای رفع زگیل‌های وسیع و بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • برداشتن یا بریدن زگیل: در این فرآیند پزشک با تجهیزاتی مانند قیچی، تیغ جراحی، ابزار کوتر کردن و مواد بی‌حسی موضعی تمام زگیل را در یک مرحله جدا می‌کند.
  • تزریق داروی اینترفرون: تزریق اینترفرون برای از بین بردن عوامل عفونت‌زا استفاده می‌‌شود. به این طریق می‌توان زگیل‌های تناسلی داخلی را از بین برد.

استفاده از مواد اسیدی برای درمان زگیل تناسلی در زنان

تری ‌کلرواستیک یا بی ‌کلرواستیک ‌اسید دو اسید کاربردی برای درمان زگیل تناسلی در زنان به حساب می‌آیند. زگیل‌هایی که در قسمت خارجی اندام تناسلی زنان قرار دارند، با کمک این داروی اسیدی و در طی مدت زمان مشخصی از بین می‌روند. این در حالی است که پزشکان معتقدند اسید تری کلرواستیک و بی کلرواستیک اسید روی زگیل‌های مرطوب و کوچک بهتر اثر می‌کنند. نباید فراموش کرد که این روش درمانی نیز مانند سایر روش‌هایی که در این مقاله از مجله سلامت کیوان توضیح دادیم، با درد، خارش و سوزش همراه است. در ضمن، توصیه می‌‎شود که در مدت زمان درمان از مقاربت جنسی خودداری نمود تا تأثیر منفی بر شریک جنسی و سلامت روابط جنسی نداشته باشد.

همین حالا که درحال مطالعه این مقاله هستید می‌توانید به صورت رایگان شماره تماس و مشکل خود را در فرم زیر وارد کنید تا در اولین فرصت، متخصصان آزمایشگاه تخصصی ویروس شناسی کیوان با شما تماس گرفته و راهنمایی‌های لازم در خصوص درمان زگیل تناسلی زنان را انجام دهند. فرم زیر را پر کنید و سپس به ادامه مطالعه مقاله بپردازید.



    زگیل تناسلی زنان چه تاثیری بر بارداری دارد؟

    اگر مبتلا به زگیل تناسلی هستید و این بیماری خود به خود از بین رفت یا درمان شد، احتمالاً در دوران بارداری مشکلی نخواهید داشت. با این حال در صورتی که شما یا همسرتان تا به حال زگیل تناسلی داشته‌اید حتماً به پزشک خود اطلاع دهید.

    زگیل تناسلی در زنان در دوران بارداری ممکن است باعث عوارض جانبی شود که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

    • خونریزی و رشد (در اندازه و تعداد) به دلیل تغییرات هورمونی در بدن در دوران بارداری ممکن است یکی از دلایل زگیل تناسلی باشد.
    • زگیل تناسلی ممکن است کانال زایمان را مسدود کند. اگر این اتفاق بیفتد، شاید نیاز به زایمان سزارین (سزارین) داشته باشید.

    ابتلا به ویروس زگیل تناسلی زنان باعث می‌شود جنین نیز به ویروس مبتلا شود. این مورد باعث ایجاد زگیل در مجاری تنفسی نوزاد خواهد شد.

    بیشتر بخوانید: نحوه استفاده از انواع قرص ضد بارداری

    روش‌های پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی زنان

    برای کمک به پیشگیری از زگیل تناسلی زنان، واکسن‌ HPV، کاندوم و سایر روش‌ها در دسترس هستند:

    • واکسن گارداسیل یا واکسن سرواریکس می‌توانند از افرادی با هر جنسیت در برابر شایع‌ترین گونه‌های (HPV) که باعث زگیل تناسلی می‌شوند و همچنین در برابر سویه‌های (HPV) که با سرطان دهانه رحم مرتبط هستند، محافظت کنند. افراد 9 تا 45 ساله می‌توانند این واکسن‌ها را دریافت کنند. هر دو نوع واکسن باید قبل از این‌که فرد از نظر جنسی فعال شود تزریق شود، زیرا این واکسن‌ها قبل از قرار گرفتن در معرض (HPV) بسیار مؤثر هستند.
    • استفاده از کاندوم در هر بار رابطه جنسی نیز می‌تواند خطر ابتلا به زگیل تناسلی را کاهش دهد.

    حتما همه شما این ضرب المثل را شنیده‌اید که پیشگیری بهتر از درمان است. در اینجا هم این مثل صدق می‌کند؛ با تزریق واکسن HPV به موقع و قبل از شروع روابط جنسی می‌توانید از ابتلا به زگیل تناسلی زنان پیشگیری کنید. همچنین توجه داشته باشید که بهترین زمان تزریق واکسن اچ پی وی قبل از شروع اولین رابطه جنسی است اما تا 45 سالگی نیز قابل تزریق است. جهت دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان خرید، روی تصویر زیر کلیک کنید.

    مشاوره خرید واکسن گارداسیل
    مشاوره خرید واکسن گارداسیل

    جمع‌بندی

    • زگیل تناسلی شایع‌ترین بیماری مقاربتی در جهان است. این بیماری روش‌های درمانی مختلفی دارد و زنان و مردان به این ویروس مبتلا می‌شوند.
    • درمان زگیل تناسلی زنان شامل مواردی مانند دارودرمانی، جراحی و درمان‌های خانگی زگیل تناسلی می‌شود.
    • زنان باردار نیز ممکن است به دلیل داشتن ویروس زگیل تناسلی، جنین را در معرض خطر قرار دهند.
    • تری ‌کلرواستیک یا بی ‌کلرواستیک ‌اسید دو اسید کاربردی برای درمان زگیل تناسلی در زنان به حساب می‌آیند.
    • جراحی زگیل تناسلی زنان با کرایوتراپی، تزریق داروی اینتفرون و کوتر الکتریکی صورت می‌گیرد.
    • داروهای موضعی کاربردی پودوفیلوکس و رزین پودوفیلین برای رفع زگیل تناسلی خارجی زنان استفاده می‌شود.
    • منظم بودن در استفاده از پماد، کرم و ژل، رعایت نکات بهداشت فردی و بهداشت جنسی و توجه به پوشش هنگام درمان اهمیت بسیاری دارند.
    • درمان‌های لیزری یکی از کاربردی‌ترین و مؤثرترین روش‌ها برای درمان زگیل‌های تناسلی وسیع و بزرگ در زنان محسوب می‌شوند.

    آیا حتماً باید نسبت به درمان زگیل تناسلی زنان اقدام کنیم؟

    خیر. برخی افراد ترجیح می‌دهند زگیل تناسلی را درمان نکنند. اگر زگیل تناسلی درمان نشود، ممکن است زگیل تناسلی خود به خود از بین برود، ثابت بماند یا از نظر اندازه و تعداد رشد کند. زگیل تناسلی لزوماً به انواع سرطان تبدیل نمی‌شود. حتی اگر زگیل تناسلی را درمان کنید، باز هم می‌توانید زگیل تناسلی و (HPV) را به سایر افراد منتقل کنید. متأسفانه پزشکان هنوز نمی‌دانند که چه مدت پس از ظاهر شدن زگیل ناقل هستید.

    اگر زگیل تناسلی را درمان کنیم، هنوز هم می‌توانم (HPV) داشته باشم؟

    بله. حتی زمانی که زگیل درمان می‌شود، ممکن است همچنان (HPV) داشته باشید. پس از برداشتن زگیل تناسلی همچنان می‌توانید (HPV) را به افراد دیگر منتقل کنید.

    آیا برای درمان زگیل تناسلی نیاز به جراحی دارید؟

    اگر زگیل تناسلی باعث ناراحتی فرد نمی‌شود، ممکن است نیازی به درمان نداشته باشد. اما اگر با خارش، سوزش و درد همراه است یا اگر نگران گسترش عفونت هستید، پزشک می‌تواند به شما کمک کند تا با دارو یا جراحی، شیوع بیماری را برطرف کنید. با این حال، زگیل تناسلی اغلب پس از درمان برمی‌گردد.

    روش های درمان زگیل تناسلی زنان چیست؟

    برای درمان زگیل تناسلی در زنان، روش‌های مختلفی وجود دارد. استفاده از کرم‌های موضعی، مصرف برخی داروها، سوزاندن زگیل تناسلی، کرایو یا فریز زگیل، لیزر زگیل، برداشتن یا بریدن زگیل و استفاده از مواد اسیدی. البته باید توجه داشته باشید این موارد فقط ظاهر زگیل تناسلی را از بین می‌برد و برای همیشه درمان نخواهد کرد.

    منبع CDC
    نظر بگذارید

    ایمیل شما منتشر نمی شود.