عوارض و راه های ترک مصرف الکل و مشروبات الکلی

0 814
زمان مطالعه این مطلب: 7 دقیقه

برای ترک نوشیدن الکل، ابتدا باید رابطه خود را با الکل درک کنید. در این مسیر ممکن است به حمایت اجتماعی، مراقبت از خود و برنامه‌های معمول جدید نیاز داشته باشید که می‌تواند به هدایت ذهن شما کمک کند. اما واقعا راه های ترک مصرف الکل چگونه است؟ چه روش‌هایی می‌تواند به ما کمک کند تا نوشیدن مشروبات الکلی را ترک کنیم؟ عوارض الکل چیست؟ در این نوشته از مجله سلامت کیوان درباره این موضوع مفصل حرف می‌زنیم و راه‌هایی را برای ترک مشروبات الکلی به شما معرفی می‌نماییم.

اعتیاد به الکل چیست؟

اغلب افراد الکلی در ابتدا مصرف نوشیدنی‌های الکلی را به صورت تفریحی و خیلی کم مصرف می‌کردند اما در نهایت به آن اعتیاد پیدا کرده و دچار عوارض آن می‌شوند. الکل ماده‌ای است که باعث ایجاد تغییراتی در رفتار افراد می‌شود و پس از جذب وارد خون می‌شود. مصرف الکل، باعث می‌شود شخص لذت آنی را بر سلامتی خود ترجیح داده و ناخواسته گرفتار دام اعتیاد به آن شود.

در مورد هدفی که می‌خواهید به آن برسید فکر کنید. ترک کامل الکل می‌تواند قدم بزرگی به نظر برسد، و می‌تواند تغییر جهتی باشد که به آن نیاز دارید. کاهش مصرف الکل نیز یک هدف مثبت است و حتی می‌تواند اولین قدم برای ترک کامل آن باشد.

اگر آماده هستید که نوشیدن الکل را ترک کنید، از کمک گرفتن نترسید. وقتی از دیگران کمک و حمایت می‌گیرید، ایجاد تغییرات مثبت بسیار آسان‌تر است.

عوارض الکل چیست؟

عوارض مشروب متعدد است و می‌تواند سلامتی شما را تحت تاثیر بگذارد؛ از مهم‌ترین عوارض شراب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آسیب مغزی، از جمله زوال عقل
  • ناامیدی، افسردگی و خودکشی
  • سرطان سینه
  • سرطان کبد
  • سرطان روده بزرگ
  • سرطان دهان
  • لکنت زبان و اختلال تکلم
  • مشکلات جنسی
  • اختلالات حافظه
  • بیماری های قلبی
  • سندرم الکل جنینی (اگر قبل از تولد در معرض الکل قرار گرفته باشد)
  • حوادث (مانند افتادن یا سوختگی) و صدمات (مانند شکستگی یا غرق شدن)
  • مشکلات کبدی مانند سیروز، هپاتیت و کبد چرب
  • حمله ناگهانی، حوادث رانندگی در حالت مستی و حتی قتل

راه های ترک مصرف الکل

تعدادی از بهترین روش‌ها برای ترک الکل شامل مواردی می‌شوند که در ادامه این مقاله به شما معرفی می‌کنیم:

تاثیر الکل بر سلامتی خود را بسنجید

نوشیدنی الکلی می‌تواند از طرق مختلف بر سلامت شما تأثیر بگذارد. حتی نوشیدن متوسط ​​آن نیز می‌تواند باعث ایجاد احساس گیجی، مه آلود یا خماری شود. هرچه بیشتر بنوشید، احتمال بیشتری وجود دارد که متوجه اثرات سلامتی دیگری نیز شوید. به غیر از عوارض جسمانی که پیش از این ذکر شد، نوشیدن مکرر یا زیاد مشروبات الکلی می‌تواند منجر به مشکلات شخصی دیگر شوید شود، مانند:

  • اتلاف هزینه زیاد
  • ارتباطات شخصی
  • مشکلات در کار کردن
  • مشکل و پرخاش با خانواده
ترک مصرف الکل
ترک مصرف الکل

برای درک رابطه خود با الکل وقت بگذارید

اولین قدم کلیدی در کنار گذاشتن هر کاری، شناسایی دلیل انجام آن است.

بدانید که واقعا چقدر می نوشید

شاید اصلا نمی‌دانید که به الکل وابسته هستید. شاید فکر نمی‌کنید مصرف شما بیش از اندازه باشد! شاید فکر کنید اگر ننوشید مشکلی برایتان ایجاد نمی‌شود. با این حال، “یک پیک” شما اغلب به سه یا چهار پیک تبدیل می‌شود. وقتی اوقات خوشی دارید، به سختی می‌توانید جلوی نوشیدن خود را بگیرید. به خصوص در جمع دوستانی که به اندازه شما می‌نوشند. بنابراین شما باید بدانید که چه مقدار نوشیدن زیاد است؟ آیا شما شامل این مقدار می‌شوید؟

محرک‌ها را شناسایی کنید

سیندی ترنر، یک درمانگر متخصص در درمان اعتیاد به الکل، می‌گوید دانستن اینکه چرا می‌نوشید ضروری است. او توضیح می‌دهد که دانستن اینکه چرا الکل می‌نوشید می‌تواند به شما کمک کند راه‌های جایگزین برای رسیدگی به این مسائل را به نحو مؤثرتری کشف کنید. محرک‌های رایج که شمارا به نوشیدن الکل سوق می‌دهند عبارتند از:

آگاهی بیشتر از محرک‌های الکل و دلایل نوشیدن می‌تواند به شما در برنامه‌ریزی راه‌هایی برای کمک به مدیریت میل به نوشیدن کمک کند.

رویکرد خود را مشخص کنید

ممکن است بخواهید الکل را ترک کنید اما شاید در مورد ترک کامل آن مطمئن نیستید و نمی‌خواهید خودتان را به کلی از آن محروم کنید. آنچه که بسیار مهم است این است که به عادات نوشیدنی خود نگاه کنید و راهی برای کاهش آن پیدا کنید که برای شما مفید است. می‌توان رابطه بهتری با الکل ایجاد کرد و انتخاب‌های آگاهانه‌تر و هوشیارانه‌تری در مورد نوشیدن داشت.

در مورد آن حرف بزنید

آگاه کردن دیگران از انتخاب شما برای ترک مشروب ممکن است به شما انگیزه دهد که تصمیم خود را حفظ کنید. خانواده و دوستان می‌توانند وقتی نوشیدن الکل را کنار می‌گذارید شمارا تشویق و حمایت کنند. با کشف رابطه خود با الکل، ممکن است دیگران را نیز تشویق کنید تا عادات نوشیدن خود را کشف کنند.

دکتر ترنر به اهمیت داشتن یک همراه پشتیبان هنگام شرکت در رویدادهایی که در آن الکل مصرف می‌شود اشاره می‌کند. هنگامی که تنها نیستید، اغلب ساده‌تر است که نوشیدنی را رد کنید. بنابراین ارتباط با سایر افراد هوشیار نیز می‌تواند کمک کننده باشد.

جواب آماده داشته باشید

وقتی مشروب را رد می‌کنید، ممکن است مردم بپرسند چرا. شما موظف به ارائه جزئیات نیستید، اما این می‌تواند کمک کند که پاسخی آماده داشته باشید:

  • برای سلامتی‌ام خوب نیست.
  • میل ندارم.

حتی لازم نیست چیزی بیش از «نه، متشکرم» بگویید. تمرین امتناع از قبل می‌تواند به شما کمک کند وقتی در موقعیتی قرار می‌گیرید که الکل تعارف می‌شود احساس راحتی و اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید.

محیط اطراف خود را تغییر دهید

تحقیقات نشان می‌دهد که اکثر مردم بر این باورند که نوشیدن الکل می‌تواند احساس بهتری در آنها ایجاد کند. با این حال، زمانی که الکل بخشی از روال معمول شما بشود، نوشیدن الکل می‌تواند به نوعی واکنش خودکار تبدیل شود، به خصوص زمانی که احساس استرس یا گیجی می‌کنید.

ممکن است برای ترک الکل نیازی به ابداع کامل زندگی خود نداشته باشید، اما ایجاد چند تغییر در محیط اطراف خود برای جلوگیری از محرک‌های الکل می‌تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند.

  • الکل را حذف کنید: الکل در خانه شما می‌تواند در دوران ترک شما را وسوسه کند. اما اگر در خانه الکل نداشته باشید، فکر بیرون رفتن و صرف وقت و هزینه، بهتر می‌تواند شما را منصرف کند.
  • یک نوشیدنی مناسب پیدا کنید: انتخاب نوشیدنی جایگزین مناسب می‌تواند به شما کمک کند تا در تمایل خود برای ترک نوشیدن محکم باشید. آب، نوشابه‌های طعم دار، چای و سایر نوشیدنی‌ها همگی می‌توانند به جایگزینی الکل کمک کنند.
  • خودتان را مشغول کنید: زمانی که تمایل به نوشیدن در ساعت خاصی از روز دارید، انجام کارهای دیگر  یکی از بهترین راه‌ها برای منحرف کردن حواس شما از عادت‌های قدیمی است تا به شکستن این الگو کمک کند.
  • داشتن راهکاری جایگزین: وقتی میل شما به نوشیدن بیش از هر زمان خاصی از روز با خلق و خوی شما همخوانی دارد، داشتن چند روش جایگزین برای مقابله می‌تواند کمک کند:
    • به جای نوشیدن الکل برای آرام کردن اضطراب، جملات تاکیدی، تنفس عمیق یا مدیتیشن را امتحان کنید.
    • وقتی احساس تنهایی می‌کنید با تماس با یکی از عزیزان یا تماشای یک فیلم مورد علاقه خود را مشغول کنید.
عوارض مصرف مشروبات الکلی
عوارض مصرف مشروبات الکلی

برای عوارض سم‌زدایی آماده باشید

افرادی که بیشتر به الکل وابسته هستند، ممکن است زمانی که به میزان قابل توجهی نوشیدن را کاهش دهند یا متوقف کنند، شروع به تجربه چیزی به نام سم زدایی از الکل کنند. این زمانی اتفاق می‌افتد که بدن شما شروع به حذف الکل از سیستم شما می‌کند. سم زدایی می‌تواند علائم ترک الکل را ایجاد کند، مانند:

  • اضطراب
  • سردرد
  • خستگی
  • بیخوابی
  • تغییرات خلق و خوی
  • لرزش
  • تعریق

اگر نگران هستید که ممکن است علائم سم زدایی را هنگام ترک نوشیدن یا کاهش مصرف تجربه کنید، با یک متخصص صحبت کنید. با همراهی یک متخصص می‌توانید برنامه‌ای برای عبور از این مرحله داشته باشید.

زمانی را برای مراقبت از خود اختصاص دهید

ترک الکل می‌تواند استرس زا باشد. معمولاً هنگام ایجاد تغییرات بزرگ، زمان سختی سپری می‌شود، اما شیوه‌های خوب مراقبت از خود می‌تواند به شما در مدیریت احساسات طاقت‌فرسا و مراقبت از ذهن و بدنتان کمک کند.

سلامتی را در اولویت قرار دهید

داشتن بهترین حالت جسمی می‌تواند انعطاف پذیری و قدرت عاطفی را افزایش دهد و شما را در برابر چالش‌هایی که میل به نوشیدن را تحریک می‌کند، مجهز کند. با اجتناب از الکل، گام بزرگی در جهت بهبود سلامت جسمانی برداشته‌اید. همانطور که متوجه مزایای سلامتی می‌شوید، احتمالاً برای حفظ پیشرفت خود انرژی و الهام بیشتری خواهید داشت.

نکات دیگری که باید در نظر بگیرید:

  • هیدراته بمانید.
  • وعده‌های غذایی منظم و متعادل بخورید. سعی کنید از غذاهایی استفاده کنید که باعث افزایش انرژی و خلق و خو می‌شود.
  • درصورت امکان فعالیت بدنی منظم داشته باشید. پیاده روی، دوچرخه سواری، رقصیدن یا اسکیت سواری را بعنوان راه‌های لذت بخش برای فعال ماندن امتحان کنید.
  • خواب بهتر را در اولویت قرار دهید. یک خواب خوب برای بیشتر بزرگسالان 7 تا 9 ساعت است.

سرگرمی‌ها را کشف کنید

بسیاری از مردم برای مقابله با بی حوصلگی از الکل استفاده می‌کنند. سرگرمی‌های رضایت‌بخش می‌توانند حواس شما را از تمایل به نوشیدن منحرف کنند، اما همچنین به شما کمک می‌کنند آرام شوید – کاری که همه باید انجام دهند.

یادداشت کنید

شاید شما هرگز علاقه‌ای به ثبت عمیق‌ترین افکار خود نداشته‌اید، اما یادداشت برداری می‌تواند ابزاری عالی برای ردیابی احساسات شما در حین کار برای ترک الکل باشد.

کاوش به صورت نوشتاری که چه چیزی برایتان دشوار است و چه زمانی می‌خواهید بیشتر بنوشید، می‌تواند به شما کمک کند تا متوجه الگوهایی شوید که بینش بیشتری در مورد مصرف الکل شما ارائه می‌دهند. مقایسه احساساتی که هنگام نوشیدن الکل ایجاد می‌شود با احساساتی که در هنگام پرهیز از آن تجربه می‌کنید به شما کمک می‌کند تشخیص دهید که نوشیدن الکل مشکلاتی را که می‌خواهید مدیریت کنید برطرف نمی‌کند.

دلایل خود را در نظر داشته باشید

ممکن است در طول مسیر با موانعی برخورد کنید که شما را وسوسه کند که الکل بنوشید. دلایلی را که برای کاهش یا ترک الکل انتخاب کردید در نظر داشته باشید. آنها را یادداشت کنید تا زمانی که به آن نیاز دارید یک یادآور عینی داشته باشید تا به شما انگیزه برای ادامه مسیر بدهد.

حمایت و کمک بخواهید

ترک الکل به تنهایی برای برخی سخت‌تر از دیگران است، اما نیازی نیست تنها باشید. اگر در پایبندی به هدف خود مشکل دارید یا فقط راهنمایی بیشتری می‌خواهید، به دنبال پشتیبانی حرفه‌ای باشید.

اگر در انجام این کار احساس راحتی می‌کنید، چالش‌های خود را با متخصص ترک اعتیاد در میان بگذارید. یافتن یک درمانگر همچنین می‌تواند یک نقطه شروع عالی باشد. (1)

جمع بندی

ترک الکل ممکن است زمان ببرد. باید صبور باشید و با خودتان مهربانانه رفتار کنید. چه هدف نهایی شما متضمن هوشیاری کامل باشد و چه نوشیدن آگاهانه‌تر، به مغز و بدن خود لطف بزرگی کرده‌اید.

برای ترک الکل چه بخوریم؟

نوشیدن آب زیاد، داشتن رژیم غذایی مناسب و مصرف غذاهای حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌تواند در ترک الکل و کاهش ناراحتی‌های ناشی از دوران ترک به شما کمک کند.

ترک الکل در خانه چقدر طول می‌کشد؟

سم زدایی بدن و ترک الکل در منزل به عوامل بسیاری بستگی دارد. ترک الکل در خانه معمولا در مقایسه با روش‌های پزشکی و دارودرمانی به مدت زمان بسیار بیشتری نیاز دارد.

چه داروهایی برای دوره ترک الکل تجویز می‌شود؟

داروهایی که به پروسه سم زدایی بدن و کاهش علائم دوران ترک کمک می‌کنند، مثل: بنزودیازپین‌ها، داروهای ضد تشنج، داروهای آدرنرژیک، باربیتورات‌ها، و باکلوفن.

منبع healthline

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.