بارداری به روش آی وی اف یا لقاح آزمایشگاهی

0 73
زمان مطالعه این مطلب: 5 دقیقه

برخی از خانم‌ها به دلایل مختلف ممکن است نتوانند بارداری را تجربه کنند. آی وی اف یکی از روش‌هایی است که برای حل این مشکل به کار می‌رود. در این روش تخمک از تخمدان خارج می‌شود و در آزمایشگاه با اسپرم بارور می‌شود و جنین به وجود آمده به رحم بازگردانده می‌شود. در این مقاله از مجله سلامت کیوان همراه ما باشید تا درباره روش آی وی اف توضیح دهیم و هر آنچه که باید از آن بدانید را شرح دهیم.

آی وی اف چیست؟

لقاح آزمایشگاهی یا آی وی اف (IVF) روشی است که برای درمان ناباروری استفاده می‌شود و می‌تواند منجر به بارداری شود. آی وی اف همچنین می‌تواند برای جلوگیری از انتقال مشکلات ژنتیکی به کودک استفاده شود. در طی لقاح آزمایشگاهی، تخمک‌های بالغ از تخمدان جمع‌آوری می‌شوند و توسط اسپرم در آزمایشگاه بارور می‌شوند، سپس جنین ایجاد شده در صورت رشد موفقیت آمیز به رحم منتقل می‌شود. یک دوره کامل IVF حدود 2 تا 3 هفته طول می‌کشد. گاهی اوقات این مراحل به بخش‌های مختلفی تقسیم می‌شوند و فرآیند ممکن است طولانی‌تر شود.

این روش یکی از موثرترین روش‌ها برای درمان ناباروری است. این گروه از درمان‌ها باهم، فناوری کمک باروری نامیده می‌شود. IVF را می‌توان با استفاده از تخمک و اسپرم خود زوج انجام داد یا ممکن است با استفاده از تخمک، اسپرم یا جنین از یک اهدا کننده دیگر باشد.

شانس شما برای داشتن یک کودک سالم با استفاده از IVF به عوامل زیادی مانند سن شما و علت ناباروری بستگی دارد. علاوه بر این، آی وی اف شامل انجام روش هایی است که می‌تواند زمان بر، پرهزینه و تهاجمی باشد. پزشک شما می‌تواند به شما کمک کند تا بفهمید IVF چگونه کار می‌کند، چه خطراتی دارد و آیا برای شما مناسب است یا خیر.

چرا آی وی اف انجام می‌شود؟

آی وی اف درمانی برای ناباروری یا مشکلات ژنتیکی است. قبل از انجام آی وی اف برای درمان ناباروری، شما و همسرتان ممکن است بتوانید گزینه های درمانی دیگری را که شامل روش های آسان‌تر است، امتحان کنید. به عنوان مثال، داروهای باروری می‌توانند به تخمدان ها کمک کنند تا تخمک های بیشتری بسازند.

گاهی اوقات، آی وی اف به عنوان یک درمان اصلی برای ناباروری در افراد بالای 40 سال ارائه می‌شود. همچنین در صورت داشتن برخی بیماری‌های خاص می‌توان آن را انجام داد. به عنوان مثال، آی وی اف ممکن است یک گزینه درمان باشد اگر شما یا شریک زندگیتان موارد زیر را داشته باشید:

  • آسیب یا انسداد لوله فالوپ: تخمک ها از طریق لوله های فالوپ از تخمدان ها به سمت رحم حرکت می‌کنند. اگر هر دو لوله آسیب ببینند یا مسدود شوند، لقاح تخمک یا حرکت جنین به رحم دشوار می‌شود.
  • اندومتریوز: این مشکل زمانی اتفاق می‌افتد که بافتی مانند پوشش داخلی رحم در خارج از رحم رشد می کند. اندومتریوز اغلب تخمدان ها، رحم و لوله های فالوپ را درگیر می‌کند.
  • اختلالات تخمک گذاری: اگر تخمک گذاری اتفاق نیفتد، تخمک کمتری برای بارور شدن توسط اسپرم در دسترس است.
  • فیبروم رحم:  فیبروم ها تومورهای خوش خیمی در رحم هستند که اغلب آنها سرطانی نیستند و در افراد 30 و 40 ساله شایع هستند. فیبروم ها می‌توانند باعث شوند که تخمک بارور شده در چسبیدن به دیواره رحم دچار مشکل شود.
  • بستن لوله ها: اگر این کار را انجام داده باشید و لوله‌های فالوپ را بسته باشید، ای وی اف ممکن است به شما کمک کند.
  • مشکلات اسپرم: تعداد کم اسپرم یا تغییرات غیرعادی در حرکت، اندازه یا شکل آنها می‌تواند بارور کردن تخمک را برای اسپرم دشوار کند.
  • ناباروری بدون دلیل: این زمانی است که آزمایش ها نمی‌توانند دلیل ناباروری فردی را پیدا کنند.
  • اختلال ژنتیکی: اگر خطر انتقال یک اختلال ژنتیکی به به فرزند وجود داشته باشد، ممکن است آی وی اف توصیه شود. پس از برداشت و بارور شدن تخمک‌ها، از نظر مشکلات ژنتیکی خاصی بررسی می شوند. با این حال، همه این اختلالات را نمی‌توان پیدا کرد. جنین هایی که به نظر می‌رسد مشکل ژنتیکی ندارند را می‌توان در رحم قرار داد. (1)
  • سرطان یا دیگر بیماری‌ها: درمان‌هایی که برای درمان سرطان استفاده می‌شوند، مانند پرتو درمانی یا شیمی درمانی، می‌توانند باعث آسیب به باروری شوند. اگر می خواهید درمان سرطان را شروع کنید، IVF می‌تواند راهی برای بچه دار شدن در آینده باشد. تخمک‌ها را می‌توان از تخمدان ها برداشت و برای استفاده در آینده فریز کرد. یا می‌توان تخمک‌ها را برای استفاده در آینده به عنوان جنین بارور و منجمد کرد.
  • افرادی که رحم فعال ندارند یا بارداری برای آنها خطر جدی برای سلامتی دارد: این افراد می‌توانند از طریق رحم جایگزین، آی وی اف را انجام دهند.
عوارض جانبی آی وی اف چیست؟
عوارض جانبی آی وی اف چیست؟

خطرات و عوارض جانبی آی وی اف چیست؟

برخی از مشکلات ممکن است بعد از انجام آی وی اف اتفاق بیفتد که عبارتند از:

  • استرس: آی وی اف ممکن است باعث افزایش استرس و فشار شود. حمایت همراهان شما می‌تواند به شما در طی کردن مسیر کمک کند.
  • عوارض برداشت تخمک: در مراحلی از این عمل احتمال بروز عوارض ناخوشایند وجود دارد.
  • سندرم تحریک بیش از حد تخمدان: این وضعیتی است که در آن تخمدان ها متورم و دردناک می شوند. علائم اغلب تا یک هفته طول می‌کشد که شامل درد خفیف شکم، نفخ، ناراحتی معده، استفراغ و اسهال هستند. اگر باردار شوید، علائم شما ممکن است چند هفته طول بکشد. به ندرت، برخی از افراد به شکل بدتری از سندرم تحریک بیش از حد تخمدان مبتلا می‌شوند که همچنین می‌تواند باعث افزایش سریع وزن و تنگی نفس شود.
  • سقط جنین: امکان سقط جنین برای افرادی که با استفاده از IVF باردار می شوند وجود دارد
  • حاملگی خارج رحمی: درصد کمی از افرادی که از آی وی اف استفاده می‌کنند، حاملگی خارج از رحم خواهند داشت.
  • چند قلوزایی: این موضوع خطر فشار خون بالا و دیابت، زایمان زودهنگام و زایمان زودرس، وزن کم هنگام تولد و نقایص مادرزادی را نسبت به بارداری با یک نوزاد به همراه دارد.
  • نقایص هنگام تولد: سن مادر مهم‌ترین عامل خطر برای نقایص مادرزادی است، مهم نیست که کودک چگونه باردار شده است. اما فناوری های کمک باروری مانند IVF با ریسک کمی بالاتر تولد نوزاد با مشکلات قلبی، مشکلات گوارشی یا سایر شرایط مرتبط است. تحقیقات بیشتری لازم است تا مشخص شود آیا آی وی اف باعث افزایش این خطر می شود یا خیر.
  • زایمان زودرس و وزن کم هنگام تولد: تحقیقات نشان می‌دهد که آی وی اف خطر تولد نوزاد زودهنگام یا با وزن کم را کمی افزایش می‌دهد.
  • سرطان: برخی از مطالعات اولیه نشان می دهد که داروهای خاصی که برای تحریک رشد تخمک استفاده می‌شوند ممکن است با ابتلا به نوع خاصی از تومور تخمدان مرتبط باشند. اما مطالعات جدیدتر این یافته ها را تایید نمی کند. بعید است که این کار باعث افزایش میزان سرطان باشد.

بیشتر بخوانید:

جمع‌بندی

همان طور که در این مقاله گفتیم، آی وی اف یکی از روش‌هایی است که برای درمان ناباروری به کار می‌رود. همچنین از معایب و خطرات آی وی اف آگاه شدید. برای شروع، باید یک کلینیک معتبر برای باروری پیدا کنید. میزان موفقیت یک کلینیک باروری به موارد زیادی بستگی دارد. این موارد شامل سن و مسائل پزشکی افرادی است که تحت درمان قرار می‌گیرند.

چگونه باید مشکل چندقلوزایی در آی وی اف را حل کرد؟

اگر بیش از یک جنین در رحم شما قرار داده شود، IVF می تواند باعث بارداری چند قلویی شود که برای شما و نوزادانتان خطراتی را به همراه دارد. در برخی موارد، جراحی به نام کاهش جنین می‌تواند به فرد کمک کند تا نوزادان کمتری با خطرات سلامتی کمتری به دنیا بیاورد. کوچک کردن جنین یک تصمیم مهم با مسائل اخلاقی، عاطفی و بار روانی زیاد است.

هزینه آی وی اف چقدر است؟

آی وی اف درمانی است که هزینه بالایی دارد. هزینه IVF به موارد مختلفی مثل کلینیک مورد نظر، پزشک، شرایط فرد، آزمایشات و غیره بستگی دارد.

فرق بچه‌های آی وی اف با طبیعی چیست؟

تفاوتی که بین بچه های IVF و بچه‌های طبیعی وجود دارد، در روش لقاح تخمک آن‌ها است. تفاوتی در بچه های این دو روش وجود ندارد.

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.