علت درد زیر شکم در بارداری چیست؟ + درمان سریع

0 14,645
زمان مطالعه این مطلب: 6 دقیقه

درد زیر شکم در بارداری غیرعادی نیست، اما می‌تواند ترسناک باشد. این درد ممکن است تیز و کوبنده یا کسل کننده و دردناک باشد. همچنین تشخیص اینکه درد شما جدی است یا خفیف می‌تواند بسیار چالش برانگیز باشد. همراه ما باشید تا در این مقاله از مجله سلامت کیوان به عوامل مهمی که باید بدانید و اینکه چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید بپردازیم.

علت درد زیر شکم در بارداری

درد زیر شکم در دوران بارداری و دل درد در بارداری بستگی به عوامل زیادی دارد و تشخیص اینکه چه چیزی باعث آن شده در برخی موارد کمی دشوار است و بیشتر به شدت درد و علائمی که دارید بستگی دارد. با این‌حال درد زیر شکم در بارداری می‌تواند به عوامل زیر بستگی داشته باشند:

تجمع گاز در شکم در دوران بارداری

تجمع گاز در شکم می‌تواند باعث درد شدید زیر شکم در دوران بارداری شود. این درد ممکن است در یک ناحیه بماند یا در سراسر شکم، پشت و سینه شما احساس شود. طبق گفته اغلب متخصصین زنان و زایمان ، زنان در دوران بارداری به دلیل افزایش هورمون پروژسترون، گاز بیشتری را تجربه می‌کنند. پروژسترون باعث شل شدن ماهیچه‌های روده می‌شود و مدت زمان لازم برای عبور غذا از روده را افزایش می‌دهد. غذا برای مدت طولانی‌تری در روده بزرگ باقی می‌ماند که باعث می‌شود گاز بیشتری تولید شود.

همانطور که بارداری شما پیشرفت می‌کند، رحم در حال بزرگ شدن است و فشار بیشتری بر اندام‌های داخلی شما وارد می‌کند، که می‌تواند مدت زمان هضم را بیشتر کرده و اجازه دهد تا گازها در شکم شما جمع شوند.

اگر درد زیر شکم شما ناشی از تجمع گاز باشد، سعی کنید چندین وعده غذایی کوچک در طول روز بخورید و مقدار زیادی آب بنوشید. همچنین ورزش کردن ممکن است به هضم غذا در دوران بارداری کمک کند. غذاهایی که باعث ایجاد گاز می‌شوند را شناسایی کنید و از میل کردن آنها اجتناب کنید. غذاهای سرخ شده و چرب، و همچنین حبوبات و کلم، از مقصرین اصلی تجمع گاز هستند. از مصرف تمام نوشابه‌های گازدار نیز خودداری کنید. بسیاری از زنان درد زیر شکم در بارداری و دل درد در بارداری را به عنوان تجمع گاز به یاد دارند.

بیشتر بخوانید:

درد رباط گرد در دوران بارداری

دو رباط گرد بزرگ وجود دارند که رحم شما را از کشاله ران عبور می‌دهند. این رباط‌ها از رحم حمایت می‌کنند. همانطور که رحم برای جا دادن کودک در حال رشد شما کشیده می‌شود، این رباط‌ها نیز کشیده می‌شوند. این امر ممکن است باعث ایجاد درد شدید یا مبهمی در زیر شکم، لگن یا کشاله ران شود. در طول این دوره تغییر وضعیت، عطسه یا سرفه کردن نیز حتی منحر به ایجاد درد رباط گرد می‌شود. این امر معمولا در نیمه آخر بارداری اتفاق می‌افتد.

برای کاهش یا از بین بردن درد رباط گرد، اگر نشسته یا دراز کشیده اید، به آرامی بلند شوید. اگر احساس کردید می‌خواهید عطسه یا سرفه کنید، باسن خود را خم کرده و کمی خم شوید. این امر می‌تواند به کاهش فشار روی رباط‌ها کمک کنند.(1)

انقباضات براکستون هیکس در دوران بارداری

این انقباضات تمرینی یا کاذب زمانی اتفاق می‌افتد که ماهیچه‌های رحم تا دو دقیقه منقبض می‌شوند که اغلب مادارن را به اشتباه می‌اندازد که زایمان آن‌ها در راه است. اما این انقباضات زایمان نیستند و اغلب نامنظم و غیرقابل پیش بینی هستند. آنها ممکن است باعث درد و فشار ناخوشایند و درد زیر شکم در بارداری شوند.

علت درد زیر شکم در بارداری
علت درد زیر شکم در بارداری

سندرم هلپ (HELLP) در دوران بارداری

این سندرم یک عارضه بسیار جدی و تهدیدی برای زندگی مادران در دوران بارداری است. متاسفانه هنوز مشخص نیست که چه چیزی باعث سندرم HELLP می‌شود، اما برخی از زنان پس از دریافت تشخیص پره اکلامپسی به این بیماری مبتلا می‌شوند.

زایمان زودرس در دوران بارداری

اگر تا قبل از کامل شدن دوره بارداری و نه ماهگی به طور منظم دچار گرفتگی یا سفت شدن شکم می‌شوید، باید به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید. این علائم می‌توانند نشانه‌ای از زایمان زودرس باشند و شما و نوزادتان باید در بیمارستان تحت نظر باشید.

عفونت مجاری ادراری (UTI) در دوران بارداری

عفونت ادراری در بارداری بسیار شایع است و معمولاً به راحتی قابل درمان است. در اغلب موارد یکی از شایع‌ترین دلایل درد زیر شکم در بارداری، عفونت مجاری ادراری است که می‌توانند باعث درد شکم در بارداری و گاهی نه همیشه، منجر به درد هنگام ادرار کردن باشد.

درد معده در دوران بارداری

گرفتگی یا درد معده در دوران بارداری بسیار شایع است. درد معده معمولاً جای نگرانی ندارد، اما گاهی اوقات می‌تواند نشانه چیز جدی‌تری باشند که باید هرچه سریع‌تر بررسی شود. اگر درد معده و زیر شکم شما خفیف باشد و در هنگام تغییر وضعیت یا استراحت از بین برود، احتمالاً جای نگرانی نیست. اما اگر معده درد دارید و نگران آن هستید بهتر است به یک پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید.(2)

بیشتر بخوانید:

عوامل کمتر شایع در بارداری

برخی عوامل نادر در دوران بارداری وجود دارند که باعث درد زیر شکم می‌شوند. با اینکه آنها بیماری‌های جدی‌تری هستند اما کم‌تر شایع هستند با این‌حال بهتر است با آن‌ها نیز آشنا شوید.

  • سقط شدن جنین
  • حاملگی خارج رحمی
  • جدا شدن جفت

این شرایط نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد. همچنین شرایطی که مستقیماً با بارداری مرتبط نیستند نیز ممکن است باعث درد زیر شکم در بارداری شوند. مانند:

  • سنگ کلیه
  • عفونت‌های دستگاه ادراری (UTIs)
  • سنگ کیسه صفرا
  • پانکراتیت
  • آپاندیسیت
  • انسداد روده
  • آلرژی یا حساسیت غذایی
  • بیماری زخم معده

علائم خطر درد زیر شکم بارداری

بسیار مهم است که این نکته را به خاطر داشته باشید که اگر دل درد بارداری و درد زیر شکم شما هنگام بارداری با هر یک از این نشانه‌ها همراه باشد در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید.

کلام آخر

درد زیر شکم هنگام بارداری غیرعادی نیست اما در برخی موارد می‌تواند بسیار جدی باشد. هنگامی که به این فکر می‌کنید که آیا درد زیر شکم شما ناشی از تجمع گاز است یا چیزی جدی تری است، تمام این اطلاعات را در نظر داشته باشید. اگرچه در مواقعی شدید ممکن است تمرکز و به خاطر آوردن این اطلاعات برای شما کمی دشوار باشد.

این نکته را به خاطر داشته باشید که درد ناشی از تجمع گاز معمولاً در مدت کوتاهی برطرف می‌شود و اغلب هنگام آروغ زدن یا دفع گاز معده تسکین می‌یابد. با این‌حال هر زمان که نسبت به علائم و نشانه‌های خود شک داشتید، بهتر است با پزشک خود تماس بگیرید یا به اورژانس مراجعه کنید. همیشه بهتر است از جانب احتیاط اشتباه کنید تا اینکه یک عمر دچار پشیمانی شوید.

درد زیر شکم در بارداری چیست؟

درد زیر شکم در دوران بارداری غیرعادی نیست، اما می‌تواند ترسناک باشد. این درد ممکن است تیز و کوبنده یا کسل کننده و دردناک باشد. همچنین تشخیص اینکه درد شما جدی است یا خفیف می‌تواند بسیار چالش برانگیز باشد.

علت درد زیر شکم در بارداری چیست؟

علت درد زیر شکم در دوران بارداری در هر فردی متفاوت است و می‌تواند به دلیل مشکلاتی سطحی مانند تجمع گاز در شکم تا مشکلات جدی‌تری متغیر باشد. با این‌حال تشخیص اینکه چه چیزی باعث این درد شده است همیشه کار راحتی نیست و بهتر است برای تشخیص آن به پزشک مراجعه کنید.

درمان درد زیر شکم در بارداری چگونه است؟

درمان درد زیر شکم در زمان بارداری بسته به علت آن دارد و به طور مشخصی نمیتوان گفت چگونه آن را درمان کنید. با این‌حال اگر در اغلب موارد درد زیر شکم در بارداری به خودی خود و با گذشت زمان درمان می‌شود اما اگر درد شما مداوم و آزاردهنه بود باید هرچه سریع‌تر به پزشک متخصص مراجعه کنید.

درد زیر شکم در بارداری از کی شروع می‌شود؟

درد زیر شکم در بارداری می‌تواند از همان ابتدای بارداری آغاز شود و تا پایان بارداری ادامه داشته باشد. در برخی از هفته ها نیز ممکن است این درد بیشتر باشد.

علت تیر کشیدن زیر شکم در دوران بارداری چیست؟

برخی از دلایلی که ممکن است باعث تیر کشیدن زیر شکم در بارداری شوند عبارتند از: گرفتگی هایی که به دلیل بزرگ شدن رحم ایجاد می‌شوند، نفخ، یبوست و درد رباط گرد. در برخی از موارد به خصوص زمانی که این دردها شدید تر و مداوم هستند، ممکن است علت این دردها مشکلات جدی تری نیز باشد که در این صورت باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

آیا درد زیر شکم در بارداری می‌تواند از علائم بارداری خارج رحمی باشد؟

بله ممکن است درد زیر شکم در بارداری یکی از علائم بارداری خارج رحمی باشد که یکی از اورژانس های مامایی است و در اسرع وقت باید به آن رسیدگی شود در غیر این صورت عوارض خطرناک و جبران ناپذیری خواهد داشت.

منبع NHS healthline

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.