علت سوزش چشم چیست؟ + بهترین روش‌های درمان سوزش چشم

0 7,084
زمان مطالعه این مطلب: 6 دقیقه

سوزش چشم از علائمی است که می‌تواند هم ناراحت کننده و هم نگران کننده باشد. در برخی موارد، علت سوزش چشم روشن است و افراد می‌توانند از داروهایی مخصوص برای درمان علائم آن استفاده کنند. با این‌حال، برخی از عوامل سوزش چشم نیاز به درمان تخصصی دارند. با توجه به طیف عوامل احتمالی، هر کسی که دچار سوزش چشم می‌شود باید در اسرع وقت به یک پزشک مراجعه کند. ع توصیه می‌کنیم تا انتهای این مقاله از مجله سلامت کیوان همراه ما باشید تا به طور کامل به علت و روش‌های درمان سوزش چشم بپردازیم.

علت سوزش چشم چیست؟

شاید این سوال برای شما پیش آمد باشد که سوزش چشم نشانه چیست. سوزش چشم می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد، معمولا در زمانی که چشم‌های شما در حال سوختن هستند، تمرکز روی چیز دیگر و انجام کارهای روزمره دچار اختلال می‌شود. در اغلب موارد این عوامل مشکل جدی نیست و با گذشت چند دقیقه سوزش چشمان شما به خودی خود برطرف می‌شود. اگر متوجه شدید که چشم‌هایتان به مدت طولانی قرمز و دچار سوزش شده است بهتر است با یک پزشک متخصص در مورد درمان این عارضه صحبت کنید(1).

عوامل احتمالی که ممکن است موجب سوزش چشمان شما شوند عبارتند از:

علت سوزش چشم
علت سوزش چشم

وجود شیء خارجی در چشمان شما

وجود یک شیء خارجی در چشمان، مانند لکه ای از گرد و غبار، شن و یا موی مژه، می‌تواند منجر به آسیب دیدن سطح چشم شما شود. اگر شی خارجی در چشمان شما وجود داشته باشد، ممکن است علائمی مانند موارد زیر را تجربه کنید:

  • سوزش چشم
  • قرمزی چشم
  • پلک زدن بیش از حد

اگر به تازگی خانه خود را تمیز کرده‌اید، یا در هوای طوفانی وقت خود را بیرون از خانه می‌گذرانید، ممکن است یک شی خارجی در یکی از چشمان شما فرو رود. اگر شی خارجی کوچکی در چشم خود دارید، ممکن است بتوانید آن را با اشک مصنوعی خارج کنید. آرامش خود را حفظ کنید، حرکت چشم را به حداقل برسانید، و مطمئن شوید که قبل از لمس چشم، دست‌های خود را شسته باشید. توجه داشته باشید اگر چیزی وارد چشمان شما شده، به هیچ عنوان فشاری به چشمان خود وارد نکنید.

آلرژی چشمی

آلرژی چشمی یکی دیگر از دلایل سوزش چشم است. حساسیت چشمی زمانی رخ می‌دهد که مواد تحریک کننده‌ای وارد چشم شما شوند. جدای از گرد و غبار که گفته شد، مواردی که ممکن است باعث حساسیت و آلرژی چشمی شوند شامل: گرده گل، هاگ کپک، دود، عطر، شوره حیوانات خانگی و از این قبیل موارد هستند. علت سوزش چشم در این موارد، پاسخ بدن با تولید هیستامین به این نوع مواد حساسیت‌زا است. سایر علائمی که ممکن است در اثر آلرژی چشمی تجربه کنید شامل موارد زیر است:

  • قرمزی چشم
  • پاره شدن رگ در چشم
  • ورم چشم
  • خارش چشم
  • حساسیت به نور

سوختگی شیمیایی چشم

صدمات چشمی ناشی از قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی یکی دیگر از دلایل احتمالی سوزش و آبریزش چشم است. این نوع صدمات چشمی می‌تواند در محل کار، به ویژه در صنایعی که از مواد شیمیایی استفاده می‌شود، یا در خانه رخ دهد. به طور کلی آسیب‌های شیمیایی به چشم‌ها را می‌توان به سه دسته تقسیم کرد:

  • سوختگی‌های قلیایی

سوختگی‌های قلیایی خطرناک‌ترین نوع از صدمات چشمی ناشی از قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی هستند. مواد شیمیایی با محتوای قلیایی بالا می توانند به سطح چشم نفوذ کرده و باعث آسیب به بخش‌های داخلی و خارجی چشم شوند. نمونه‌هایی از مواد شیمیایی قلیایی بالا شامل آمونیاک، لیزیک و هیدروکسیدهای پتاسیم هستند. آن‌ها را می‌توان در محصولات تمیز کننده خانگی که برای توالت‌ها و یا فاضلاب‌های مسدود شده استفاده می‌شوند پیدا کرد.

  • سوختگی‌های اسیدی

سوختگی‌های اسیدی یکی دیگر از خطرناک‌ترین صدمات چشمی ناشی از مواد شیمیایی هستند. نمونه‌هایی از اسیدهای شیمیایی شامل اسید سولفوریک، اسید نیتریک و اسید استیک هستند. این مواد شیمیایی ممکن است در محصولات خانگی مانند پاک کننده‌های لاک ناخن و باتری‌های خودرو یافت شوند.

اگر چشم‌های شما در معرض یک ماده شیمیایی قرار گرفته است، اولین کاری که باید انجام دهید این است که آن‌ها را به طور کامل با استفاده از سرم نرمال سالین بشویید. اگر در خانه به سرم سالین دسترسی ندارید، می‌توانید در حمام چشمان خود را با آب شیر سرد یا ولرم بشویید.

استفاده از لنزهای چشمی

گاهی اوقات خوابیدن با لنزهای چشمی یا استفاده از آن‌ها برای طولانی مدت می‌تواند علت قرمزی و سوزش چشم شود. همچنین لنزهای چشمی می‌توانند باعث خارش و خراشیدگی سطح چشمان شما شوند. این اتفاق در صورتی رخ می‌دهد که شما از لنزهای چشمی خود برای مدت طولانی‌تر از آنچه توصیه شده استفاده کنید.

اگر لنزهای چشمی باعث سوزش و قرمزی در چشمان شما می‌شوند، با دقت آن‌ها را بردارید. چشم‌های خود را با آب مقطر یا اشک مصنوعی بشویید.

سندروم خشکی چشم

سندروم خشکی چشم عارضه‌ای‌ است که در آن چشمان شما به اندازه کافی اشک تولید نمی‌کند تا در طول روز به طور کامل مرطوب باشند.

علائم خشکی چشم می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • سرخی چشم
  • پاره شدن مویرگ‌های داخل چشم
  • احساس درد در چشمان شما
  • تاری دید
  • احساس می‌کنید شن یا ماسه در چشم شما گیر کرده است

اشک مصنوعی که به طور خاص برای درمان خشکی چشم ساخته شده است، می‌تواند تسکین دهنده موثری برای خشکی چشمان شما باشد. همچنین افرادی که با کامپیوتر کار می‌کنند کمتر پلک می‌زنند که می‌تواند منجر به خشکی چشم آن‌ها شود. اگر زمان زیادی را جلوی کامپیوتر می‌گذرانید، با نگاه کردن به صفحه نمایش هر ۲۰ دقیقه یک بار به چشمان خود استراحت دهید. و به خودتان یادآوری کنید که بیشتر پلک بزنید تا چشم‌هایتان مرطوب شوند.

التهاب بلفاریت

بلفاریت باعث ایجاد التهاب در پلک شما می‌شود. زمانی که به عارضه بلفاریت مبتلا می‌شوید در واقع غدد چربی روی پلک شما مسدود می‌شوند. بلفاریت همچنین می‌تواند به دلیل رشد بیش از حد باکتری‌ها یا کنه‌ها بر روی پلک‌های شما ایجاد شوند.

علائم التهاب بلفاریت می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • پاره شدن مویرگ‌های داخل چشم
  • سوزش چشم
  • احساس درد در چشمان شما

بلفاریت می‌تواند عفونی شود و منجر به علائم اضافی مانند ترشحات رنگی و یک توده عفونی روی چشم شما به نام گل مژه شود. اگر بلفاریت دارید، می‌توانید از کمپرس تمیز و گرم برای کاهش التهاب و از بین بردن گرفتگی غده چربی خود استفاده کنید.

درباره سایر بیماری‌های چشمی اینجا بخوانید: 

تشخیص علت سوزش چشم

چشم پزشکان معمولاً با گرفتن سابقه پزشکی و پرسش از فرد در مورد علائمش، مراحل تشخیصی را شروع می‌کنند. آنها احتمالاً می‌پرسند چه زمانی علائم شروع شده است، و چه چیزی علائم آن‌ها را بدتر یا بهتر می‌کند و آیا فرد سابقه بیماری‌های دیگر مرتبط با چشم دارد یا خیر. پزشک همچنین داروهایی که فرد مصرف می‌کند را مورد بررسی قرار خواهد داد. مصرف برخی از داروها می‌توانند در سوزش چشم نقش داشته باشند. به طور کلی شناسایی علت اصلی سوزش چشم‌ها برای درمان این عارضه بسیار مهم است. افرادی که دچار سوزش چشم می‌شوند باید در اسرع وقت با یک چشم پزشک صحبت کنند.

سوزش چشم
سوزش چشم

درمان سوزش چشم

گزینه‌های درمانی برای سوزش چشم به علت زمینه‌ای سوزش چشم در شما بستگی خواهد داشت. به عنوان مثال، اگر سوزش چشم شما به دلیل عفونت باکتریایی باشد، پزشک ممکن است برای درمان عفونت، قطره‌های چشمی آنتی بیوتیک را توصیه کند. با این حال، هدف کلی از درمان، کاهش خشکی چشم و کنترل سوزش آن است.

سایر روش‌های درمان خانگی سوزش چشم که پزشک ممکن است برای شما توصیه کند عبارتند از:

  • استفاده از قطره‌های روان کننده چشم برای کاهش قرمزی و بهبود راحتی چشم.
  • خیساندن یک دستمال تمیز و نرم در آب گرم و سپس قرار دادن آن روی چشم‌ها (کمپرس آب گرم)
  • نوشیدن آب فراوان در طول روز برای کمک به مرطوب نگه داشتن چشم‌ها و کاهش خشکی بدن
  • استفاده از عینک آفتابی برای محافظت از چشم‌ها در برابر نور ماورا بنفش و بیشتر شدن سوزش چشم
  • پزشک شما ممکن است قطره‌های روان کننده چشم یا اشک مصنوعی تجویز کند.

جمع بندی

سوزش چشم می‌تواند هم ناراحت کننده و هم نگران کننده باشد. در برخی موارد، علت سوزش چشم روشن است و افراد می‌توانند از داروهایی برای درمان علائم آن استفاده کنند. در اغلب موارد سوزش چشم مشکل جدی نیست و با گذشت چند دقیقه به خودی خود برطرف می‌شود. با این‌حال سوزش چشم می‌تواند به دلیل مشکلات جدی ایجاد شود که می‌تواند به بینایی و سلامتی چشمان شما آسیب بزنند. اگر دچار این عارضه شده‌اید بهتر است در اسرع وقت در مورد علائم و عواملی که موجب سوزش چشم شما می‌شود با یک پزشک متخصص چشم صحبت کنید.

علت سوزش چشم چیست؟

سوزش چشم یک اصطلاح کلی برای توصیف احساس زمانی است که چیزی چشم‌ها یا ناحیه اطراف آن را آزار می‌دهد، گفته می‌شود. عوامل زیادی می‌توانند موجب سوزش چشم شوند. در اغلب موارد وجود یک شی خارجی در چشمان شما و یا برخی الودگی‌ها می‌تواند دلیل سوزش چشم شما باشد.

آیا سوزش چشم خطرناک است؟

سوزش چشم در اکثر موارد خطرناک نبوده و پس از گذشت مدت زمان اندکی بهبود خواهد یافت. اما اگر مدام دچار سوزش چشم می‌شوید یا سوزش چشم طولانی مدت را تجربه می‌کنید، بهتر است به پزشک متخصص چشم پزشک مراجعه نمائید.

درمان سوزش چشم چگونه است؟

گزینه‌های درمانی برای سوزش چشم به علت زمینه‌ای آن بستگی دارد. با این‌حال برای درمان خشکی خفیف چشم می‌توان از داروهای بدون نسخه مانند اشک مصنوعی استفاده کرد و یا می‌توانید با شست‌شوی چشمان خود و استفاده از کمپرس آب گرم، شدت سوزش چشمان خود را کاهش داده و آن‌را درمان کنید.

منبع medicalnewstoday
نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.