سرماخوردگی چشم چیست؟ + علائم و 4 روش درمان آبریزش چشم

2 112,783
زمان مطالعه این مطلب: 4 دقیقه

عفونت چشم یکی از شایع‌ترین عفونت‌ها میان مردم است. سرماخوردگی چشم، که به چشم صورتی نیز معروف است، برای توصیف هر ورم ملتحمه به کار می‌رود که می‌تواند آلرژیک، باکتریال یا ویروسی باشد. همچنین آلودگی هوا و تماس اجسام آلوده مانند عینک نیز می‌تواند موجب ابتلا به سرماخوردگی چشم یا آبریزش چشم شود. شاید برایتان سوال باشد که علت التهاب چشم و آبریزش چشم شما چیست؟ علت ورم چشم یا سوزش چشم چه چیزی است؟ چگونه می‌توانیم قرمزی چشم را درمان کنیم؟ حتما تا انتهای‌ این مقاله از مجله سلامت کیوان با ما همراه باشید تا درباره این بیماری و نحوه درمان سرماخوردگی چشمی در منزل صحبت کنیم.

سرماخوردگی چشم چیست؟

سرماخوردگی چشم که به انگلیسی به آن Conjunctivitis نیز گفته می‌شود، ویروسی ملتحمه است. همانطور که گفته شد، اصلی‌ترین نشانه‌های سرماخوردگی چشم، قرمزی چشم، التهاب ملتحمه و زخم قرنیه است. التهاب ملتحمه معمولا آسیبی به بینایی نمی‌زند، اما التهاب قرنیه و یا قسمت‌های داخلی و اطراف چشم می‌توانند باعث مشکلاتی در بینایی فرد شوند.

اصلی‌ترین نشانه‌های این نوع عفونت، قرمزی چشم، آبریزش چشم، التهاب ملتحمه و ایجاد زخم در قرنیه است. باکتری‌های مختلفی می‌توانند باعث ایجاد عفونت در قسمت‌های مختلف چشم شوند. به همین علت نشانه‌ها و روش‌های درمان‌ عفونت‌های چشمی با یکدیگر متفاوت هستند. عفونت‌های جزئی معمولا به خودی خود برطرف می‌شوند ولی عفونت‌های بزرگ‌تر می‌توانند به بینایی شما آسیب‌های جبران‌ناپذیری وارد‌ کنند.

آیا سرماخوردگی چشم یک آلرژی است؟

سرماخوردگی چشم معمولا همراه‌ با ترشح زیاد، باعث آبکی شدن دور چشم می‌شود و ممکن است با سرماخوردگی معمولی یا عفونت دستگاه تنفسی همراه باشد. سرماخوردگی چشم باکتریایی اغلب همزمان با عفونت گوش رخ می‌دهد و ترشحات به جای آبکی، ضخیم است و اغلب فقط یک چشم را درگیر می‌کند.

آبریزش چشم آلرژیک عموما زمانی اتفاق می‌افتد که تعداد گرده‌ها یا ذرات معلق زیاد باشد و سایر علائم آلرژیک مانند خارش چشم بروز کند. اگر هر‌کدام از این علائم را تجربه کردید، باید به پزشک خود مراجعه کنید تا بتواند علت و درمان درست‌ را مشخص کند.

علائم سرماخوردگی چشم ویروسی

داشتن هر یک از علائم سرماخوردگی چشم به این معنی نیست که شما به این بیماری مبتلا هستید، با این ‌حال بهتر است که علائم بیماری را جدی بگیرید:

  • آبریزش چشم
  • ترشحات چشمی
  • قرمز شدن چشم
  • احساس خارش چشم
  • احساس درد و یا سوزش چشم
  • احساس اینکه جسم خارجی در زیر پلک شما رفته باشد
  • واکنش شدید و احساس درد در هنگام نگاه کردن به روشنایی
علائم سرماخوردگی چشم
علائم سرماخوردگی چشم

کنژنکتیویت یا سرماخوردگی چشم ویروسی، بسیار مسری است و می‌تواند با‌ تماس فرد با فرد یا با لمس شی آلوده به ویروس گسترش یابد. اگر کسی در نزدیکی شما سرفه کند یا پس از پاک کردن چشم‌ها با شما دست بدهد، ممکن است دچار سرماخوردگی چشمی شوید. اگر قبلا سرماخوردگی داشته‌اید، ممکن است در صورت سرفه یا عطسه در دستتان و مالیدن چشم‌ها با همان دست‌ها، به چشم‌هایتان سرایت کند.

اگرچه سرماخوردگی چشم یک عفونت چشمی جدی نیست، اما ممکن است لازم باشد از مدرسه یا محل کار در خانه بمانید تا از منتقل کردن ویروس به افراد دیگر جلوگیری کنید. کنژنکتیویت باکتریایی می‌تواند در صورتی رخ‌دهد که چشم شما در تماس با باکتری‌ها قرار گیرد. اگر دست‌های خود را قبل از دست زدن به چشم شستشو ندهید، لنزهای تماسی خود را به درستی تمیز نکنید یا از لوازم آرایش و محصولات مراقبت بهداشتی آلوده استفاده کنید، می‌توانید به این شکل از سرماخوردگی چشم مبتلا شوید.

درمان سرماخوردگی چشم در منزل

آیا آبریزش چشم شمارا آزرده کرده؟ آیا از التهاب و قرمزی چشمان خود خسته شدید؟ این نوع ویروس‌ها معمولا ظرف یک تا دو هفته به خودی خود از بین می‌روند. هرچند شما می‌توانید در حالی که برای بهتر شدن سرماخوردگی چشمی خود صبر می‌کنید، این مراحل‌ را در منزل انجام دهید تا به بهبودی هرچه سریع‌تر چشمان شما کمک کنند.

یک کمپرس مرطوب کننده تهیه کنید. یک کمپرس مرطوب کننده را با آب گرم خیس کنید و آن را روی چشم‌هایتان قرار دهید. اگر صبح‌ها که از خواب بیدار می‌شوید، چشم هایتان به دلیل ترشحات چشمی باز نمی‌شود، می‌توانید با استفاده از یک کمپرس مرطوب چشمانتان را شستشو دهید. پس از اینکه کمپرس به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی چشم ها باقی‌ماند، باید بتوانید به آرامی مژه هایتان را از هم جدا کنید.

از اشک مصنوعی استفاده کنید. اشک مصنوعی چشم‌های شما را مرطوب می‌کند و سوزش، قرمزی و خارش را تسکین می‌دهد.

داروهای ضددرد مصرف کنید. این داروها ممکن است به کاهش درد، التهاب و تب شما کمک کنند.

همچنین استراحت کردن یکی از جنبه‌های مهم بهبود شماست. حتی اگر احساس خوبی ندارید، بهتر است زمان بیشتری را به استراحت اختصاص دهید. شستن مکرر دست‌ها، به ویژه اگر به طور تصادفی چشم‌های خود را لمس کرده باشید، به جلوگیری از آلوده شدن دیگران به ویروس در خانه شما کمک خواهد کرد. حوله، دستمال و روبالشی خود را هر روز در آب داغ بشویید. اگر تنها یک چشم شما آلوده شده است، از یک دستمال و حوله جداگانه برای جلوگیری از آلوده شدن چشم دیگر خود استفاده کنید.

مطالب مرتبط:

برای سرماخوردگی چشم چه زمانی به چشم‌ پزشک مراجعه کنیم؟

اپتومتریست شما می‌تواند تعیین کند که آیا علائم شما ناشی از کنژنکتیویت ویروسی است یا نوع دیگری از سرماخوردگی و التهاب چشم. اگرچه قطره‌های چشمی آنتی بیوتیکی کمکی به کنژنکتیویت ویروسی نمی‌کنند، اما ممکن است در صورت داشتن کنژنکتیویت باکتریایی تجویز شوند. همچنین قطره‌هایی که علائم آلرژی را تسکین می‌دهند ممکن است توسط پزشک شما توصیه شود.

‌‌اگر در دیدن مشکل دارید با چشم پزشک خود تماس بگیرید، اگر علائم شما بعد از یک هفته بهبود پیدا نکند، یا ترشحات سبز یا زرد دارید، یا وقتی به حاله‌ای نور نگاه می‌کنید درد شدیدی در ناحیه چشم احساس می‌کنید به پزشک مراجعه کنید.

قبل از شروع رابطه جنسی گارداسیل بزنید
قبل از شروع رابطه جنسی گارداسیل بزنید

جمع بندی

  • کنژنکتیویت که به آن سرماخوردگی چشمی نیز گفته می‌شود شکل ویروسی ملتحمه است.
  • سرماخوردگی چشمی معمولا همراه‌ با ترشح زیاد باعث آبکی شدن دور چشم می‌شود.
  • این نوع ویروس ها معمولا ظرف یکی دو هفته به خودی خود از بین می‌روند.
  • کنژنکتیویت یا سرماخوردگی چشمی ویروسی بسیار مسری است.

سرماخوردگی چشم چیست؟

کنژنکتیویت که با آن سرماخوردگی چشمی نیز گفته می‌شود ویروسی ملتحمه است. سرماخوردگی چشمی یک عفونت چشمی جدی نیست اما در صورتی که علائم بیماری شدت پیدا کند باید به چشم‌ پزشک مراجعه کنید.

درمان سرماخوردگی چشم چیست؟

استراحتدر منزل و یا استفاده از کمپرس مرطوب کننده، اشک مصنوعی و داروهای ضددرد از روش‌های درمان سرماخوردگی چشم هستند.

آیا سرماخوردگی چشم خطرناک است؟

معمولا عفونت‌های جزئی به خودی خود برطرف می‌شوند، اما عفونت‌های شدیدتر می‌توانند به بینایی شما آسیب‌های جبران‌ناپذیری وارد‌ کنند.

منبع wikipedia
2 نظر
  1. محمد گفت

    سلام دوچشمم درد میکنند گاهی اشک هم
    چه کنم
    ممنون از راهنمایژ
    در ضمن احساس میکنم
    سرما …..

  2. m گفت

    ایا بعد از انفولانزا
    سوزش چشم و حساس شدن به باد علائم سرماخوردگی چشم است

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.