تشخیص کرونا از طریق تست پی‌سی‌آر یا سی‌تی‌اسکن

0 1,432
زمان مطالعه این مطلب: 4 دقیقه

شناسایی و جداسازی بیماران مبتلا به کرونا گام مهمی در مدیریت این بیماری همه گیر جهانی است. در بیمارانی که علائم کرونا ظاهر می گردد، آزمایش با استفاده از یک سواب مخصوص در بینی یا پشت گلو انجام می‌شود. سپس یک آزمایشگاه ویروس شناسی نمونه روی سواب را توسط دستگاه PCR (پی سی آر) برای وجود مواد ژنتیکی ویروس بررسی می کند. این آزمایش ممکن است از یک تا چند روز طول بکشد تا نتایج دقیق آزمایش مشخص شود. آزمایشگاه ویروس شناسی کیوان امکان انجام تست در محل را فراهم کرده و مدت زمان جوابدهی را به 6 ساعت کاهش داده است.

روش های مختلف تشخیص کرونا

قبل از اینکه بسیاری از نقاط جهان به آزمایش دسترسی کافی داشته باشند، برخی مراکز بهداشتی سعی کردند از آزمایش های تصویربرداری برای تشخیص کرونا استفاده کنند. این آزمایش معمولاً با سی تی اسکن یا اشعه ایکس قفسه سینه انجام می گیرد. در حالی که بیماران مبتلا به کرونا می توانند در تصویربرداری با اشعه ایکس قفسه سینه یا سی تی اسکن یک ناهنجاری نشان دهند، بسیاری از مشکلات ریوی دیگر می توانند بسیار شبیه به هم به نظر برسند. علاوه بر این، عدم وجود یک ناهنجاری در تصویربرداری با اشعه ایکس یا سی‌تی اسکن قفسه سینه لزوماً ابتلا به کرونا را رد نمی‌کند. به همین دلیل، اکثر متخصصان و انجمن های پزشکی توصیه می کنند که صرفاً از آزمایش تصویربرداری برای تشخیص یا رد کرونا استفاده نکنید.

بیشتر بخوانید: درگیری ریه در کرونا و روش تشخیص

نقش محدود سی‌ تی اسکن و اشعه ایکس در تشخیص کرونا

کالج آمریکایی رادیولوژی (ACR) که نماینده تقریباً 40000 رادیولوژیست در ایالات متحده است، دستورالعملی صادر کرده است که سی تی و اشعه ایکس نباید به عنوان ابزار خط اول برای تشخیص یا غربالگری کرونا استفاده شوند.

تشخیص کرونا با سی تی اسکن
تشخیص کرونا با سی تی اسکن

سه دلیل عمده برای توصیه PCR وجود دارد:

۱- دقت سی تی اسکن

سی تی قفسه سینه یا اشعه ایکس نمی تواند به طور دقیق بین کرونا و سایر عفونت های تنفسی مانند آنفولانزا فصلی تمایز قائل شود. برخلاف آزمایش‌های PCR که به تشخیص‌های خاص کرونا منجر می‌شود، یافته‌های تصویربرداری برای تأیید کرونا به اندازه کافی خاص نیستند. آنها فقط می توانند به نشانه های عفونت اشاره کنند. این علائم می تواند به دلایل دیگر، از جمله آنفولانزا فصلی که در زمان های خاصی از سال بسیار شایع است، باشد.

درصد قابل توجهی از بیماران مبتلا به کرونا سی تی سینه یا اشعه ایکس طبیعی دارند. برای این بیماران، یک نتیجه تصویربرداری طبیعی می تواند به اشتباه آنها را متقاعد کند که سالم هستند. اگر آنها معتقد باشند که سالم هستند، در معرض خطر بیشتری برای سرایت ویروس به دیگران قرار دارند.


بیشتر بخوانید: کرونا در کودکان؛ علائم، تشخیص و درمان

۲- خطر ابتلا و انتقال ویروس کرونا

از آنجایی که ویروس کرونا بسیار مسری است، استفاده از تجهیزات تصویربرداری در این بیماران یک خطر جدی برای مراکز بهداشتی و سایر بیماران است. سی تی اسکنرها دستگاه هایی متشکل از قطعات بزرگ و پیچیده ای هستند که باید بین هر بیمار احتمالی کرونا کاملاً ضدعفونی شوند. اما حتی با تمیز کردن دقیق، این خطر وجود دارد که ویروس روی یک سطح در اتاق اسکنر سی تی باقی بماند. همچنین جابجایی این بیماران بین بخش ها و بخش سی تی اسکن، خطر انتشار ویروس را در داخل مراکز بهداشتی و درمانی افزایش می دهد، و این به این معنی است که اسکنرهای سی تی کمتری برای سایر بیماران آسیب پذیری که به این آزمایش تصویربرداری نیاز دارند در دسترس خواهد بود.

۳- کافی نبودن سی تی اسکن در تشخیص کرونا

اگرچه سی تی اسکن و اشعه ایکس به عنوان تنها راه برای تشخیص کرونا توصیه نمی شود، اما ممکن است به صورت موردی مناسب باشد. برای بیمارانی که علائم شدید دارند، تصویربرداری ممکن است به ارزیابی شدت بیماری کمک کند، و هنگامی که از تست های آزمایشگاهی، تاریخچه پزشکی کامل و معاینه فیزیکی استفاده می شود، سی تی اسکن یا اشعه ایکس می تواند برای تعیین برنامه مراقبت از بیمار مفید باشد.

اقدامات مناسب برای سلامتی خود و دیگران

به طور کلی، تصویربرداری نقش مکمل در مدیریت بیماران مبتلا به کرونا ایفا می کند و به عنوان تنها ابزار غربالگری توصیه نمی شود. در حال حاضر تست های آزمایشگاهی PCR دقیق ترین روش تشخیص این بیماری است. همچنین تنها روشی هستند که مرکز کنترل و پیشگیری بیماری (CDC) در حال حاضر استفاده از آن را تأیید می کند.

اگر شما یا یکی از عزیزانتان نگران ابتلا به ویروس کرونا هستید، قبل از مراجعه به مرکز درمانی با پزشک در تماس باشید. اگر علائم هشدار دهنده از جمله مشکلات تنفسی یا درد مداوم قفسه سینه را مشاهده کردید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید. اگر علائمی دارید اما به آزمایشگاه دسترسی ندارید، در خانه بمانید و دستورالعمل‌های CDC را برای محافظت از خود و دیگران دنبال کرده و تست در منزل انجام دهید.

مطالب مرتبط:

روش های استاندارد برای تشخیص کرونا چه می باشد؟

آزمایش سواب در بینی یا پشت گلو با روش PCR به عنوان مطمئن ترین روش و تصویربرداری قفسه سینه با روش اشعه ایکس یا سی تی اسکن.

آیا تشخیص کرونا با تستPCR بهتر است یا سی تی اسکن؟

باتوجه به تحقیقات اخیر و مضرات سی تی اسکن، تست PCR بهتر است.

مزیت و عیب تشخیص کرونا با روش PCR؟

از مزیت این روش به انجام تست در محل بیمار به منظور جلوگیری از انتشار ویروس توسط کارشناس آزمایشگاه اشاره کرد. ولی عیب آن طولانی بودن زمان نتیجه آزمایش است که حداکثر 6 ساعت طول می کشد.

مزیت و معایب تشخیص کرونا با روش سی تی ‌اسکن؟

از مزیت این روش می توان به تشخیص نشانه های عفونت اشاره کرد. ولی از معایب آن می توان به باقی ماندن ویروس کرونا روی سطوح اتاق اسکنر سی تی و افزایش انتشار آن در حین جابجایی بیماران بین بخش ها و بخش سی تی اسکن اشاره گردد.

منبع cdc.gov
نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.