علت و درمان سردی دست و پا چیست؟

16 171,602
زمان مطالعه این مطلب: 7 دقیقه

سردی دست و پا یکی از مشکلات شایعی است که، بسیاری از زنان و مردان از آن رنج می‌برند. بیماری‌های مختلفی مانند؛ کم‌خونی و دیابت باعث بروز سردی دست‌ یا حتی سردی پا می‌شود. در بیشتر موارد، سرد بودن دست و پا، یک واکنش طبیعی بدن برای تنظیم حرارت است و جای نگرانی ندارد. اما اگر سردی دست شما همیشگی است و یا با تغییر رنگ پوست دست شما همراه است می‌تواند خطرناک باشد. حتما تا انتها با ما همراه باشید تا در این مقاله از مجله سلامت کیوان، به علل و درمان سردی دستان و پا خواهیم پرداخت.

سردی دست و سردی پا چه زمانی رخ می‌دهد؟

بدن قابلیت‌هایی برای تنظیم دمای خود دارد. هنگامی که هوا سرد است، جریان خون به سمت اندام‌های حیاتی به درستی صورت می‌گیرد تا به این شکل اندام‌ها گرم بمانند. این موضوع می‌تواند میزان جریان خون در دست‌ها و پاها را تغییر دهد و باعث شود، این اندام‌ها احساس سرما کنند.

رگ‌های خونی دست‌ها و پاها وقتی سرد هستند، منقبض می‌شوند و این اسپاسم از اتلاف گرما از اندام‌های بدن جلوگیری می‌کند. در همین شرایط، برخی از افراد به طور طبیعی و بدون هیچ‌گونه بیماری زمینه‌ای، پاها و دست‌های سردتری دارند. اما اگر سردی پاها و دست‌ها آزاردهنده است یا اگر فرد متوجه علائم اضافی مانند؛ تغییر رنگ در انگشتان شود، باید اقدامات دیگری انجام دهند.

علت سردی دست و سردی پا

گاهی اوقات بیماری‌های مختلف باعث سرد شدن دست‌ها و پاها می‌شوند. در واقع این عوامل باعث کاهش سرعت جریان خون در دست و پا یا آسیب به بافت‌های عصبی محیطی این اندام‌ها می‌شوند. در ادامه به بررسی علل ایجاد این بیماری می‌پردازیم.

علت سردی دست و پا
علت سردی دست و پا

کم‌خونی – علت سردی دست و پا

کم‌خونی یا فقر آهن در افراد مختلف مخصوصاً بانوان و افرادی که به تالاسمی مینور و ماژور مبتلا هستند، رخ می‌دهد. کاهش گلبول‌های قرمز و میزان هموگلوبین باعث کاهش میزان اکسیژن منتقل شده از ریه به سایر اندام‌های بدن می‌شوند. به همین دلیل افراد مبتلا به کم خونی، ضعف دست و پا و سردی آن‌ها را تجربه خواهند کرد.

برای از بین بردن ضعف دست و پا که در اثر کم خونی به وجود می‌آید، باید ذخیره آهن بدن خود را با خوردن گوشت، سبزیجات، قرص آهن و خوراکی‌های دارای آهن افزایش دهید.

همچنین محدود شدن جریان خون به ویژه اندام‌هایی مانند انگشتان پا و یا دست، منجر به احساس سردی سردی دست و پا می‌شود. مشکلات گردش خون ناشی از عوارض قلبی بوده و بیشتر در افراد بالای ۵۰ سال شایع است.

بیماری‌های شریانی – علت سردی دست و پا

عروق خونی برای انتقال گلبول‌‌های قرمز و اکسیژن در سراسر بدن کاربرد دارند. افرادی که با مشکلاتی مانند بیماری‌های قلبی و عروقی، فشار خون یا ایسکمی مواجه هستند، از سردی دست و پا نیز رنج خواهند برد. همچنین می‌توانید درباره فشار خون بالا بیشتر بخوانید.

درد در پاها هنگام ورزش، بی‌حسی یا لمس شدن پاها و زخم‌هایی روی دست و پا از علائم بیماری‌های شریانی هستند که، در کنار سردی دست و پا تجربه می‌شوند.

افرادی که با این نوع بیماری روبه‌رو می‌شوند، با مراجعه به پزشک می‌توانند، روش درمانی مناسب را مورد استفاده قرار دهند. در این حالت علائم بیماری‌ نارسایی شریانی از جمله سردی دست و سردی پا نیز برطرف خواهند شد.

دیابت – علت سردی دست و پا

بیماران دیابتی گروه دیگری از افراد هستند که، با سردی دست یا سردی پا و یا هر دوی آن‌ها مواجه خواهند شد. دیابت احتمال ابتلا به بیماری‌ قلبی و عروقی، ضعف در جریان خون و آسیب بافت‌های عصبی را افزایش می‌دهد. به همین دلیل افراد دیابتی با سردی دست و پا نیز مواجه خواهند شد.

بررسی و کنترل سطح قند خون، انسولین و مصرف داروهایی مانند؛ متفورمین یا تزریق تعداد واحد انسولین با توجه به تجویز پزشک، به درمان این بیماری و نیز درمان دیابت کمک می‌کند.

کم‌کاری تیروئید – علت سردی دست و پا

تیروئید کم کار بیماری دیگری است که باعث می‌شود، فرد احساس سردی پا یا دست را تجربه کند. هرچند این بیماری با علائم دیگری مانند خستگی، درد و سفتی مفاصل، خشکی پوست، نازک شدن مو و افسردگی همراه خواهد بود.

پزشک با انجام آزمایش خون و تعیین سطح (T3)، (T4) و (TSH) می‌تواند درباره کم‌کاری تیروئید بیمار مطمئن شود.

کمبود ویتامین B12 – علت سردی دست و پا

کمبود ویتامین B12 می‌تواند علائم عصبی مانند؛ احساس سردی پا و دست، بی‌حسی یا گزگز این اندام‌ها در مبتلایان را به وجود آورد. ویتامین B12 به طور طبیعی در گوشت و لبنیات یافت می‌شود و برای حفظ سلامت گلبول‌های قرمز مهم است. بدن ما ویتامین B12 نمی‌سازد، بنابراین باید آن را از غذاهایی حاوی این ویتامین هستند، دریافت کرد.

بیماری لوپوس – علت سردی پا و دست

لوپوس، یک بیماری خودایمنی است که باعث ایجاد التهاب در بدن می‌شود. این بیماری می‌تواند علتی برای سردی پا و دست ها باشد. با ابتلا به لوتوس، سیستم ایمنی بدن به سایر بافت‌ها و اعضای بدن حمله می‌کند.

بیماری رینود – علت سردی پا و دست

رینود، یک بیماری است که باعث می‌شود عروق خونی موجود در انگشتان دست و یا پا در واکنش به سرما یا استرس تنگ شوند. اگر انگشتان دست یا پای شما سفید و یا آبی می‌شوند به دلیل کمبود یا نبود خون در آن ناحیه از بدن شماست. اگر به این بیماری مبتلا هستید، از برخورد محرک‌های سرد با دستان خود و یا عوامل استرسی دوری کنید و همچنین از مصرف نیکوتین و کافئین نیز پرهیز نمائید که باعث شدت این بیماری می‌شوند.

برخی داروها – علت سردی پا و دست

مصرف برخی از داروها می‌تواند باعث ایجاد سردی در دست و پای شما شود. داروهایی وجود دارند که سلول‌ها و عروق خونی شما را منقبض می‌کنند که باعث این مشکل می‌شود. برخی از این دارو‌هایی که منجر به سردی دست و پا می‌شوند شامل داروی تنظیم فشارخون، داروی سرطان، داروی درمان میگرن و برخی داروهای مسکن می‌باشند. اگر از این مشکل رنج می‌برید قبل از دریافت دارو با پزشک داروساز مشورت نمائید.

مصرف سیگار – علت سردی پا و دست

استعمال سیگار می‌تواند بر جریان خون تاثیر بگذارد و موجب سردی دست و پا شود. نیکوتین موجود در سیگار، باعث انقباض سلول‌های خونی و ایجاد پلاک در عروق خونی می‌شود؛ این عمل جریان خون به اندام‌های بدن را کاسته و باعث احساس سردی در اندام شما می‌شود.

استرس – علت سردی پا و دست

شاید برایتان اتفاق افتاده باشد زمانی که استرس و اضطراب زیادی را تجربه می‌کنید دستان شما سرد می‌شود و عرق می‌کند. زمانی که استرس مزمنی را تجربه می‌کنید، بدن شما در حالت ستیز قرار گرفته و آدرنالین خون به حد بالایی می‌رسد. این روند باعث انقباض سلول‌های خونی عضلات و در نهایت سردی دست و پا شود.

بیشتر بخوانید:

حضور در محیط سرد – علت سردی پا و دست

بسیاری از افراد در محیطی با دمای پایین کار یا زندگی می‌کنند. افرادی که مسئولیت بسته‌بندی و فریز کردن گوشت را بر عهده دارند، کوهنوردان، نظامیان، امدادگران و شکارچیان، افرادی هستند که، به خاطر کار و زندگی خود، مدت زمان زیادی را در محیط سرد می‌گذرانند. این افراد به خاطر سرمای زیاد محیط با سرمازدگی و آسیب‌های شدید مواجه می‌شوند و در این حالت درمان آن‌ها با تجهیزات اورژانسی دشوار خواهد بود.

مرکز بهداشت و ایمنی شغلی کانادا (CCOHS) پژوهشی انجام داده تا بررسی کند که آیا هنگام کار در محیط بسیار سرد، بدن با آن شرایط سازگار می‌شود یا خیر؟ برای مثال ماهی‌گیران کانادایی می‌توانند حتی در آب‌وهوای بسیار سرد که بدن بی‌حس می‌شود، به کار خود ادامه دهند؟ (1)

طبق گزارش این مرکز، زنان در این شرایط، در معرض خطر و آسیب‌دیدگی بیشتری قرار دارند. این در حالی است که راهکارهایی برای رفع این مشکل وجود دارند.

  • استفاده از لباس‌های گرم: لباس‌های خود را به گونه‌ای انتخاب کنید که قسمت مرکزی بدنتان گرم بماند. سعی کنید که لباس‌های تنگ نپوشید.
  • آموزش حفاظت از بدن در مقابل سرما به کودکان: مطمئن شوید که لباس گرم بر تن دارند و در برابر سرما محافظت می‌شوند. جوراب، دمپایی‌های گرم، لباس‌ و سوییشرت‌های گرم بر تن کودکان خود کنید.
  • ورزش کردن: ورزش کردن به گرم شدن بدن کمک می‌کند. حتی همان‌طور که نشسته‌اید، دست و پای خود را تکان دهید تا سردی دست و پاهایتان به حداقل برسد.
  • استفاده از دستگاه‌هایی مانند هیتر و بخاری

علت سردی پاها در زنان

علل سردی پا در زنان اغلب از موارد زیر نشات می‌گیرد:

  • گردش خون ضعیف
  • کم خونی
  • فقر آهن
  • علل هورمونی مثل عدم تعادل هورمونی و کم خونی مگالوبلاستیک
  • کم بودن چربی بدن

راهکارهایی برای گرم نگه داشتن دست و پاها

راهکارهای دیگری که برای گرم کردن خود در مواجه با سرما می‌توانید انجام دهید، عبارتند از:

  • استفاده از دستکش‌های گرمی که انگشتان را می‌پوشانند، در اولویت قرار دارد. به این ترتیب سردی دست شما کم‌تر می‌شود.
  • استفاده از پارافین؛ ابتدا دست خود را با پارافین چرب کرده و سپس در پاکتی پلاستیکی قرار دهید. در نهایت دستان خود را با حوله بپوشانید. به این شیوه، گرمای دست و پا ماندگارتر خواهد بود.
  • استفاده از کیسه نمک یا برنج؛ کیسه نمک و برنج حرارت را به مدت طولانی در خود نگه می‌دارند. بنابراین اگر این کیسه‌ها را با ماکرویو، بخاری یا شوفاژ گرم کنید، امکان استفاده طولانی مدت از این ابزار گرم‌کننده، برای رفع سردی دست و پا وجود خواهد داشت.
  • هنگام استفاده از مواد داخل فریزر از دستکش استفاده کنید. با این روش سردی دست شما کنترل خواهد شد.

درمان فوری سردی پا

برای درمان سردی پا می‎‌توانید از روش‌های خانگی زیر استفاده کنید:

  • سعی کنید برای مدت طولانی بی تحرک و ساکن نمانید. حرکت و فعالیت، به گردش خون در پاها کمک می‌کند و باعث گرم‌تر شدن پاها می‌گردد.
  • اگر کفپوش خانه شما گرم نیست، و به خصوص در فصلهای سرد سال، بهتر است دمپایی روفرشی گرم و یا جوراب گرم با بافت نرم بپوشید تا پاها در وضعیت راحت و گرمی قرار بگیرند.
  • یک تشت آب گرم اماده کرده و پاهای خود را در آن قرار دهید. این کار علاوه بر گرم شدن پاها، احساس خیلی خوبی در آنها ایجاد می‌کند. (افراد مبتلا به بیماری دیابت نباید این کار را انجام دهند).
  • شب‌ها به هنگام خوابیدن از یک پد حرارتی یا کیسه آب گرم در کنار پاهای خود استفاده کنید. این کار می‌تواند علاوه بر گرم کردن پاها، خستگی عضلانی آنها را نیز کاهش دهد.

برای سردی دست و پا به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

اگر سردی دست و پا برایتان آزار دهنده است و یا نگران آن هستید، توصیه می‌گردد به یک پزشک متخصص داخلی مراجعه نمائید. پزشک شما می‌تواند علت سردی دست، سردی پا یا هردوی آن‌هارا بررسی کند و درمان مناسب شما را پیشنهاد کند.

درخواست مشاوره و تست HPV
درخواست مشاوره و تست HPV

جمع‌بندی

  • بسیاری از افراد در محیطی با دمای پایین کار یا زندگی می‌کنند. به خاطر سرمای زیاد محیط با سرمازدگی و آسیب‌های شدید مواجه می‌شوند و در این حالت کار با تجهیزات اورژانسی دشوار خواهد شد.
  • آنمی، دیابت، بیماری‌های نارسایی شریانی، کم‌کاری تیروئید و کمبود ویتامین B12 باعث سردی دست و پا می‌شوند.
  • تنظیم هورمون‌ها، کافی بودن سطح آهن خون، گلبول‌ها و هموگلوبین خون و میزان اکسیژنی که به اندام‌ها می‌رسد، در کاهش سردی دست و پا مؤثر هستند.

علل بروز سردی دست و پا چیست؟

یکی از دلایل بالقوه سردی دست و پاها کم خونی است. کم خونی زمانی اتفاق می‌افتد که بدن قادر به تولید مقدار کافی گلبول‌های قرمز نیست و یا زمانی که تولید هموگلوبین خون کمتر از حد نرمال است. همچنین آنمی، کم‌کاری تیروئید، بیماری‌ نارسایی شریانی، دیابت و کمبود ویتامین ب 12 در بروز غیرطبیعی سردی دست و سردی پا مؤثر هستند.

راه درمان سردی دست و پا چیست؟

درمان بیماری‌هایی که باعث بروز سردی در دست و پا می‌شوند در رفع سردی دست یا پا مؤثر هستند. در حالی که با گرم گرفتن، استفاده از لباس‌های گرم و استفاده از ابزاری مانند کیسه نمک گرم و هیتر می‌تواند در گرم کردن دست و پا مؤثر باشند.

کمبود چه عناصری باعث سردی دست یا پا در بدن می‌شود؟

کمبود آهن، کاهش میزان اکسیژنی که به دست و پا می‌رسد، فقدان ویتامین ب 12 و کم بودن تولید هورمون‌های غده تیروئید در بروز سردی دست و پا مؤثر هستند.

16 نظر
  1. یاسر گفت

    سلام .دلایل سردی این هست …۱. اگر مریض هستید
    از جمله مریضی قلبی ..کم خونی ..و ….باید وباید
    قرص هاتون سر موقع خورد
    فشار زیاد به. معده و رودها در اثر غذاهای جور واجور
    نیارین ….کلا و عمدتا همین هست .یا ۶۰ درصد
    باعث سردی دست وپا. میشه …
    ۳ ..ویتامین ها dحتما بخورید

  2. Queen گفت

    سلام وقت بخیر
    ببخشید من الان چند روزه که از عصر به بعد دست و پاهام خیلییی سرد میشه هر کاری هم میکنم گرم نمیشه. علتش چی هست؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      همانطور که مطالعه کردید،، علل مختلفی ممکن است در سردی دست و پا دخیل باشند؛ یکی از علل احتمالی که به نظر می‌رسد، رو به سردی رفتن هواست که منجر به احساس سردی دست و پا می‌شود. سعی کنید دست و پاهارا با دستکش و جوراب پشمی گرم نگه دارید. همچنین درصورتی که این مشکل ادامه دار بود و آزاردهنده، به پزشک متخصص داخلی جهت معاینه و تشخیص علت مراجعه نمائید.

  3. علی گفت

    سلام.اقااا کمک .من تنگی نفس دارم.وقتی تند راه میرم قفسه سینه یا پشت کتفم درد میگیره.نوار قلب گرفتم خوب بود .تو اکو هم افتادگی دریچه میترالم بیشتر شده.امروز صبح ک بلند شدم فکم سفت و دستم بیجون و سرد شد.ب مرور بهتر شد

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      توصیه می‌کنیم جهت شرح حال بیشتر به پزشک متخصص مراجعه نمائید.

  4. سهراب اسفدندیاری گفت

    سلام ۶۰ سال هستم از سن ۲۰ سال پای راست یخ می کند من دیکس کمر عمل کردام ولی چه قبل چه بعد با یخ یک پام خیلی دکتر رفتم نتیجه نگرفتم

  5. Kian گفت

    سلام من ۲۱ سالم هست سه روزه ک دست پام هردو خیلی سردن و هرچقدر ک تلاش میکنم با پتو یا چیزی گرم کنم نمیشه هوام گرمه ممکن از خوردن غذاهای سرد باشه ؟

    1. امیر گفت

      مشکلتو متوجه شدی چی بود؟

      1. حمید گفت

        سلام وقت بخیر..آقا دکتر من 37دارم هر دکتر میرم درد منو نمی‌فهمه چند وقت پیش آزمایش دادم گفتن کم خونی داری بعد الان پاهام سرد شده و همین مشکل باعث دستگاه گوارش من افتاده یبوست گرفتم بعدنفس کم میارم خستگی بی حوصله ای بعد سردرد شما نظری دارین ممنون میشم

      2. دکتر سعاد غابشی گفت

        سلام وقت بخیر
        این تظاهرات و شکایات به دلایل مختلف از جمله کم خونی و کمبود برخی ویتامینها و یا حتی در برخی بیماریها ممکن است رخ دهد. توصیه می شود با توجه به شرایط جسمی، مکملهای ویتامین را زیر نظر پزشک دریافت کنید؛ پس از آن در صورت ادامه دار بودن این عوارض جهت معاینه و انجام آزمایشات تکمیلی به پزشک متخصص مراجعه کنید.

  6. sima گفت

    سلام من 20سالم
    دست و پام همیشه گی سارد و پا هام وختی که سرد میشه خلکی درد دار پا هام وختکی جوراب می‌پوشم درد دار ورم میکن

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام دوست عزیز
      وقت بخیر
      توصیه می‌کنیم به جهت تشخیص علت این موضوع حتما به پزشک جهت معاینه مراجعه نمائید.

  7. علی گفت

    سلام من 45 سالمه و شاید 10/15 سال میشه از زانو به پاین پام سرد و احساس خشکی عضلات شدید دارم اولین بار زمستان بود و من از ناحیه اسخوان نشیمنگاه احساس سرد کردم بعد اون من نمتونیستم راحت بینشینم و از اون به بعد سرد به پام رسید
    و تاهنوز هست وقت ورزش میکنم جریان خون ک بالا میره سردی پام خوب یا کمتر میشه ،، دکتر که میرم میگن به خاطر دسک کمر هست ولی کمر من درد نداره
    من بیشتر وقها فیلفیل تند به پام میمالم و این خیلی خوبه برا سردی پام ،، ممنون میشم راهنمای کنین ک ب خاطر دسک کمر هست یا کمبود اهن و کمبود ویتامینهای b12

    1. دکتر سعاد غابشی گفت

      سلام وقت بخیر
      دیسک کمر در برخی افراد هیچ گونه دردی در ناحیه کمر ایجاد نمیکند و اغلب درد پا را به دنبال دارد. توصیه می شود در صورت صلاحدید پزشک معالج آزمایشات تاییدی دیسک کمر مانند اسکن MRI انجام گردد.

  8. E گفت

    بسیار آموزنده و عالی

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقت بخیر
      ممنون از حسن نظر شما.
      امیدواریم همیشه سلامت باشید.

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.