مه مغزی و راه های درمان آن

5 11,262
زمان مطالعه این مطلب: 6 دقیقه

اکثر مردم مه ذهنی یا مه مغزی را تجربه کرده‌اند. افراد زیادی پس از ابتلا به بیماری کرونا از این بیماری شکایت دارند. البته این بیماری مربوط به کرونا نیست و دلایل دیگری منجر به بروز این بیماری می‌شوند. همراه ما باشید تا در این مقاله از مجله سلامت کیوان به بررسی این بیماری و ارتباط آن با ویروس کرونا پردازیم.

مه مغزی

مه مغزی یک اصطلاح پزشکی یا علمی نیست. فراموشی مشکل رایج در میان سالمندان است. با افزایش سن، تغییرات فیزیولوژیکی را تجربه می‌کنیم که می‌تواند باعث ایجاد اشکال در عملکرد مغز شود و یادگیری و به خاطر سپردن اطلاعات بیشتر طول می‌کشد. افراد برای توصیف احساس خود در زمانی که افکارشان مبهم و ناواضح است، از این اصطلاح استفاده می‌کنند. کاترین لاوید استاد علوم اعصاب ‌شناختی در دانشگاه وست مینستر لندن، آنچه که ما به نام مه مغزی می‌شناسیم را «عملکرد شناختی ضعیف» می‌نامد.

مه مغزی با سردرگمی، فراموشی و عدم تمرکز و وضوح ذهنی مشخص می شود. که ناشی از کار زیاد، کم خوابی و استرس می‌باشد. مه مغزی ناشی از التهاب شدید و تغییرات هورمونی است که خلق و خو، انرژی و تمرکز شما را تعیین می کند. همچنین ممکن است در زمان استفاده از آنتی‌هیستامین‌ها یا داروهای دیگر برای چند ساعت احساس گیجی کنید. کسانی که دچار پرواز زدگی (جت لگ) شده باشند، می‌دانند در آن شرایط سرعت تفکر کمتر می‌شود زیرا مغز هنوز در حالت اولیه خود باقی مانده است.

در کل این عارضه از حافظه، توجه و توانایی حل مسئله گرفته تا میزان خلاقیت و اساساً کل قدرت تفکر انسان را در بر می‌گیرد.

علائم مه مغزی
دلایل ایجاد مه مغزی

دلایل ایجاد مه مغزی

مه مغزی به طور معمول ریشه در سبک زندگی هر فرد دارد که باعث عدم تعادل هورمونی می شود و با استرس تشدید می‌شود.

برخی از دلایلی که باعث ایجاد مه مغزی می‌شوند شامل:

  • استفاده بیش از حد از رایانه، تلفن همراه و تبلت و اشئه‌های الکترومغناطیسی
  • استرس که باعث کاهش جریان خون مغز  که باعث ضعیف شدن حافظه می‌شود.
  • رژیم غذایی؛ کمبود آمینو اسیدها، ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها
  • سموم شامل: آلودگی، مواد شیمیایی و حشره کش

بیشتر بخوانید:

دلایل متعدد دیگری نیز باعث ایجاد مه مغزی می‌شوند که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

افسردگی

وقتی با افسردگی درگیر هستید، ممکن است همه چیز را خوب به خاطر نیاورید و یا نتوانید به راحتی به مشکلات فکر کنید.

سندرم خستگی مزمن (CFS)

در این بیماری، بدن و ذهن برای مدت طولانی خسته هستند. فرد ممکن است احساس سردرگمی، فراموشی و عدم تمرکز داشته باشد.

لوپوس

این بیماری خود ایمنی مزمن باعث می‌شود که سیستم ایمنی به خود بدن حمله کند. علائم لوپوس در افراد مختلف متفاوت است. حدود نیمی از افراد مبتلا به لوپوس مشکل حافظه، سردرگمی یا عدم تمرکز دارند.

خواب

خواب به مغز کمک می‌کند تا وظیفه خود را به درستی انجام دهد ولی خواب بیش از حد می‌تواند باعث ایجاد مه مغزی شود. برای داشتن 7 تا 9 ساعت خواب در شبانه‌روز برنامه‌ریزی کنید. برای برخورداری از یک استراحت خوب در هنگام خواب، از مصرف کافئین و الکل بعد از ناهار یا پیش از خواب اجتناب کرده و رایانه و تلفن هوشمند را از اتاق خواب خود خارج کنید.

دارو

برخی از داروها چه بدون نسخه و چه تجویزی می‌توانند باعث مه مغزی شوند. اگر دارویی استفاده می‌کنید که پس از مصرف آن‌ها ذهنتان دقیق عمل نمی‌کند یا چیزهایی را به خاطر نمی‌آورید، با پزشک مشورت کرده و او را از این موضوع آگاه کنید.

بارداری

به خاطر آوردن برخی رویدادها برای اکثر بانوان در دوران بارداری مشکل است. مواد شیمیایی آزادشده برای محافظت و تغذیه کودک ممکن است مشکلات حافظه را به همراه داشته باشد. البته تغییرات مغزی ناشی از بارداری، عموماً تا چند ماه پس از زایمان به حالت طبیعی برمی‌گردند.

یائسگی

وقتی بانوانان به این مرحله از زندگی می‌رسند، یادگیری و به خاطر آوردن گذشته به مرور برای آن‌ها دشوار می‌شود. یائسگی معمولاً در حدود 50 سالگی و یک سال پس از آخرین قاعدگی رخ می‌دهد و فرد علاوه بر مه مغزی ممکن است دچار تعریق ناگهانی همراه با افزایش ضربان قلب و بالا رفتن دمای بدن و مشکلات دیگری نیز بشود.

بیشتر بخوانید: مناطق تحت پوشش نمونه گیری آزمایشگاه کیوان

مه مغزی و کرونا

بسیاری افرادی که دوران ابتلا به بیماری کرونا را سپری کرده‌اند، احساس می‌کنند که قدرت تفکر و حافظه آن‌ها به حالت عادی بازنگشته است. علائم طولانی‌ مدت دیگری همچون خستگی، بدن‌درد، ناتوانی در ورزش و سردرد وجود دارند که غالباً ناشی از آسیب وارد شده به ریه‌ها، قلب، کلیه‌ها یا سایر اندام‌ها است.

مطالب مرتبط:

علائم ابتلا به مه مغزی

علائم ابتلا به مه مغزی عبارتند از:

  • بی خوابی
  • سردرد
  • انرژی کم یا خستگی
  • اختلال عملکرد شناختی
  • تغییرات خلق و خوی
  • فراموشی
  • عدم تمرکز
  • انگیزه کم، نداشتن ایده
  • افسردگی خفیف

راه هایی برای پایان دادن به مه مغزی

درمان مه مغزی به علت آن بستگی دارد. اما برخی از آسان ترین راه‌هایی که می‌تواند راهی برای درمان این بیماری باشند عبارتند از:

  • اصلاح سبک زندگی
  • استفاده کم از رایانه و تلفن و به خودتان یادآوری کنید که به استراحت نیاز دارید.
  • مثبت اندیشی استرس را کاهش می دهد.
  • پیدا کردن فعالیت‌های لذت بخش
  • ورزش منظم
  • از مصرف الکل، سیگار و قهوه در بعدازظهر خودداری کنید.
  • رژیم غذایی خود را تغییر دهید.
  • به اندازه کافی بخوابید (۷ تا ۸ ساعت در روز)، ساعت ۱۰ شب یا حداکثر تا نیمه شب به رختخواب بروید.
پیشگیری از ابتلا به مه مغزی
پیشگیری از ابتلا به مه مغزی

مطالب مرتبط:

مکمل هایی برای جلوگیری از ابتلا به مه مغزی

کمپلکس ویتامین B

ویتامین‌های B کمپلکس به بدن شما کمک می‌کنند تا از غذایی که می‌خورید انرژی بسازد، گلبول‌های قرمز خون را تشکیل دهد و در برخی از عملکردهای بدن نقش اساسی داشته باشد. ویتامین B1 یک عامل درمانی برای نوروپاتی می باشد. ویتامین B2 به تبدیل مواد غذایی به انرژی کمک می‌کند. ویتامین B3 با کمک به بدن برای استفاده از سایر ویتامین‌های B به عملکرد صحیح آنزیم‌های بدن کمک می‌کند.

ویتامین B5 سیستم گوارش و پوست سالم را تقویت می کند. ویتامین B6 در عملکرد ایمنی و رشد مغز نقش دارد. این ماده به شکل گیری انتقال دهنده‌های عصبی کمک می‌کند. ویتامین B12 برای تشکیل گلبول های قرمز خون و DNA لازم است.

ویتامین C

این ویتامین نقش مهمی در بدن ایفا می‌کند. برای حفظ سلامت پوست، غضروف، دندان‌ها، استخوان‌ها و رگ‌های خونی مورد نیاز است. همچنین برای محافظت از سلول‌های بدن شما در برابر آسیب استفاده می‌شود. به عنوان یک آنتی اکسیدان شناخته می‌شود و همچنین، به تنظیم دمای بدن و تولید هورمون کمک می کند.

ویتامین A

یک ویتامین مهم محلول در چربی است. بینایی را تقویت می کند و با شب کوری و اختلالات چشمی مقابله می‌کند. ویتامین A به عملکرد مناسب سیستم ایمنی کمک می کند. همچنین برای رشد و نمو سلولی ضروری است. نقش مهم دیگر آن آنتی اکسیدانی است که از سلول ها در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کند.

ویتامین E

با رادیکال های آزاد مبارزه می کند و از بروز بیماری ها جلوگیری می کند. برخی از ایزومرهای ویتامین E دارای توانایی‌های آنتی اکسیدانی قدرتمندی هستند که قدرت کاهش آسیب رادیکال های آزاد، را دارند و بنابراین به طور طبیعی به کند شدن روند پیری در سلول های شما کمک می کنند و با مشکلاتی مانند بیماری قلبی، فشار خون بالا، پیری و سرطان مبارزه می‌کنند.

روغن ماهی

حاوی اسیدهای چرب امگا 3 با زنجیره بلند، DHA است. منبع آن ماهی سالمون، ماهی تن، ماهی خال مخالی و ساردین است که می تواند عملکرد مغز، مهارت های حرکتی و بینایی را بهبود بخشد.

امگا 3

اسیدهای چرب امگا 3 به دلیل تأثیرات چشمگیرشان بر سلامتی بسیار شناخته شده‌اند. مصرف مکمل‌های غنی از امگا 3 برای سلامت مغز مفید است و برخی از علائم مه مغزی مانند مشکلات مربوط به توجه و حافظه را بهبود می‌بخشد.

منیزیم

منیزیم یک ماده معدنی ضروری است که در غذاهایی مانند انواع لوبیا، مغزها و اسفناج به مقدار فراوان وجود دارد و برای بسیاری از عملکردهای ضروری بدن مانند واکنش‌های آنزیمی، تولید انرژی، عملکرد عصبی و تنظیم فشار خون ضروری است.

راه‌های دیگری که به رفع مه مغزی کمک می‌کنند

  • شرکت کردن در فعالیت‌های اجتماعی
  • تمرینات هوازی زیر نظر مربی
  • مصرف نکردن دخانیات
  • خواب کافی
  • رژیم غذایی مناسب

برای دریافت روش‌های مراقبتی مناسب با پزشک مشورت کنید. در کنار تنظیم رژیم غذایی و مصرف مکمل‌ تحت نظر پزشک، بسیار مهم است که تمام راهکارهای گفته ‌شده را برای رفع عارضه مه مغزی انجام دهید. اگر شما نیز تجربه‌ای در این زمینه دارید با ما درمیان بگذارید.

مه مغزی به چه دلیل به وجود می‌آید؟

علاوه بر دلایل جسمی و روحی که در مقاله به آن پرداخته شد؛ اسنفاده بیش از حد مجاز از تلفن همراه و رایانه، استری، رژیم غذایی نامناسب و سمومی همچون آلودگی هوا و مواد شیمیایی و حشره‌کش در ایجاد مه مغزی نقش دارند.

چرا افراد پس از ابتلا به کرونا دچار مه مغزی می‌شوند؟

بسیاری افرادی که دوران ابتلا به بیماری کرونا را سپری کرده‌اند، احساس می‌کنند که قدرت تفکر و حافظه آن‌ها به حالت عادی بازنگشته است. این به دلیل آسیب دیدن اندام‌های بدن در هنگام ابتلا به این بیماری بوده است.

علائم و نشانه‌های ابتلا به مه مغزی چیست؟

بی‌خوابی، سر درد، عدم تمرکز، افسردگی خفیف، فراموشی و کم انرژی بودن از نشانه‌های ابتلا به مه مغزی می‌باشد.

برای جلوگیری از ابتلا به مه مغزی باید چه مکمل‌هایی مصرف کرد؟

انواع ویتامین‌ها، روغن ماهی، امگا3 و منیزیم مکمل‌های خوبی برای جلوگیری از ابتلا به مه مغزی هستند.

برای درمان مه مغزی چه باید کرد؟

اصلاح سبک زندگی، استفاده کم از رایانه و تلفن، مثبت اندیشی، ورزش منظم، عدم مصرف دخانیات، خواب کافی و شرکت در برنامه‌های گروهی می‌تواند به درمان این بیماری کمک کند.

منبع Bangkok hospital
5 نظر
  1. احسان گفت

    من ۳۶ سالمه و بعد از سه دوز واکسن کرونا علی الخصوص دوز آخر که آسترلزنکا بود، شدیدا ضعف حافظه پیدا کردم، جوری که اسامی اصلا یادم نمیمونه حتی اسامی افراد نزدیکم رو فراموش میکنم، تو مسائل کاری حتما باید یاداشت بزارم که یادم نره، اصلا اوضاع خوبی ندارم و به هر کی هم این موضوع رو بیان میکنم باور نمیکنه و واقعا خودم فقط میدونم چقد اوضاع حافظم حاده

    1. پروفسور حسین کیوانی گفت

      سلام
      ممکنه در اثر عوارض واکسن باشه ولی کاری نمیشه کرد خودش خودبخود و بمرور زمان خوب میشه.

  2. یوسف گفت

    متاسفانه تو این مملکت این بیماری درمان ندارد

    1. محمد گفت

      پس کجا درمان داره؟؟

      1. هادی گفت

        تو ایران فقط دکتر ها به فکر جیب خودشون هستند که ماهیانه پول بریزی به جیبشون

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.