واکسن هپاتیت؛ بررسی اثر و ایمنی زایی

0 10,587
زمان مطالعه این مطلب: 3 دقیقه

هپاتیت یک بیماری عفونی ویروسی است که باعث آسیب به بافت کبد و در نهایت موجب سیروز کبدی می‌شود. پنج ویروس اصلی هپاتیت شامل ویروس‌های هپاتیت A ، B ، C ، D و E هستند. اما هپاتیت ویروسی می‌تواند توسط سیتومگالوویروس (CVM)، ویروس اپشتین بار (EBV) و تب زرد نیز ایجاد شود. انواع مختلفی از هپاتیت وجود دارد و تشخیص تفاوت بین همه آن‌ها دشوار است.

التهاب کبد موجب می‌شود که کبد به خوبی نتواند نقش خود را در حفظ سلامتی فرد ایفا کند. کبد نیروگاه بدن انسان است. از عملکرد متعدد کبد می‌توان به فیلتر کردن مواد زائد از خون، تنظیم ذخایر آهن و گلوکز، لخته شدن خون و مبارزه با عفونت‌ها می‌توان اشاره کرد.

انواع واکسن ها و برنامه واکسیناسیون

واکسن ها و برنامه تزریق به نوع هپاتیت بستگی دارد که در ادامه به انواع آن اشاره خواهیم کرد:

واکسن هپاتیت A

واکسن HAV می‌تواند از هپاتیت A جلوگیری کند. در اواخر دهه 1990 این واکسن به برنامه منظم واکسیناسیون برای نوزادان بین 12 تا 23 ماه اضافه گردید. کودکان بزرگتر از 23 ماه، نوجوانان و بزرگسالان واکسینه نشده نیز باید این واکسن را تزریق کنند. پزشک واکسن را در دو نوبت و به فاصله 6 ماه تجویز می‌کند. هپاتیت A در سراسر جهان مشاهده می‌شود، اما برخی از کشور‌ها، بویژه آمریکای جنوبی، آفریقا، روسیه و آسیا شیوع بالاتری نسبت به سایر کشورها دارند. مسافرانی که به این مناطق سفر می‌کنند باید واکسن را دریافت کنند. 

واکسن هپاتیت  B

واکسن HBV یک واکسن معمولی است که معمولا افراد را مادام العمر ایمن می‌کند. یک فرد معمولاً اولین دوز را در بدو تولد مصرف می‌کند و برنامه را در 6 ماهگی کامل می‌کند. یک کودک یا نوجوان زیر 19 سال واکسینه نشده نیز باید این واکسن را تزریق کند. برخی از بزرگسالانی که واکسینه نشده‌اند نیز باید واکسن را دریافت کنند – به عنوان مثال، کسانی که به مناطقی سفر می‌کنند که هپاتیت B شایع است.

پزشک ممکن است واکسن هپاتیت B را در دو، سه یا چهار دوز تجویز کند. همچنین اگر نمی‌دانید که واکسن را در کودکی دریافت کرده‌اید، ارائه‌دهنده‌گان مراقبت‌های بهداشتی می‌تواند آزمایش خون را برای بررسی مصونیت شما تجویز کند.

واکسن هپاتیت  C

از آنجایی که این ویروس به سرعت تغییر می‌کند، در حال حاضر هیچ واکسنی برای هپاتیت C وجود ندارد. این ویروس هر ساله موجب دو میلیون عفونت جدید در سراسر جهان می‌شود. با این حال، دانشمندان در حال انجام آزمایشاتی برای تولید واکسن هستند.

واکسن هپاتیت  D

واکسن HBV می تواند از هپاتیت D، که یک عفونت همزمان هپاتیت B است، جلوگیری کند. با این حال، اگر فرد قبلاً هپاتیت B مزمن داشته باشد، واکسن از ابتلا به هپاتیت D محافظت نمی‌کند. اما اگر نسبت به هپاتیت B ایمن هستید، نمی‌توانید به هپاتیت D مبتلا شوید.

برای محافظت در برابر هپاتیت D واکسیناسیون هپاتیت B را انجام دهید.

واکسن هپاتیت  E

هیچ واکسنی برای هپاتیت E وجود ندارد. سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA) واکسیناسیون را در ایالات متحده تایید نکرده است، اما واکسن HEV در چین که در آن هپاتیت E شایع تر موجود است.

بیشتر بخوانید: بیماری کبد چرب چیست؟ + علائم و بهترین درمان کبد چرب

تماس با آزمایشگاه کیوان جهت درخواست آزمایش آنتی بادی و تست PCR برای تشخیص ویروس هپاتیت و ایمنی پس از واکسن ویروس هپاتیت.

عوارض واکسن هپاتیت A و B چیست؟

اگر هر یک از این علائم واکنش آلرژیک را دارید، کمک فوری پزشکی دریافت کنید: کهیر، مشکل در تنفس، تورم صورت، لب‌ها، زبان یا گلو.
تمام عوارض جانبی که پس از دریافت این واکسن‌ها دارید را پیگیری کنید. هنگامی که یک دوز تقویت کننده دریافت می‌کنید، باید به پزشک اطلاع دهید که آیا در تزریق قبلی عوارض جانبی داشتید یا خیر.

اگر بیش از حد مصرف کنم چه اتفاقی می‌افتد؟

بعید است که در مصرف بیش از حد این واکسن مشکلی رخ دهد.

اگر یک دوز از واکسیناسیون هپاتیت را فراموش کنم چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر یک دوز تقویت کننده را فراموش کردید یا اگر از برنامه عقب افتادید با پزشک خود تماس بگیرید. دوز بعدی باید در اسرع وقت تزریق شود. نیازی به شروع مجدد نیست.
مطمئن شوید که تمام دوزهای توصیه شده این واکسن را دریافت می‌کنید. اگر سری کامل را دریافت نکنید، ممکن است به طور کامل در برابر بیماری محافظت نشوید.

منبع goodrx.com uofmhealth.org healthline
نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.