کاپ قاعدگی | مزایا، معایب و نحوه استفاده آن

0 1,740
زمان مطالعه این مطلب: 4 دقیقه

امروزه کاپ قاعدگی برای برخی از افراد جایگزین محبوبی برای تامپون قاعدگی و نوار بهداشتی شده است. برخی از کاپ‌های قاعدگی تا مدت زیادی قابل استفاده مجدد هستند در حالیکه برخی از آن‌ها یکبار مصرف هستند. اما کاپ قاعدگی دقیقا چیست؟ روش استفاده از آن چگونه است؟ کاپ قاعدگی برای چه کسانی مناسب است؟ عوارض استفاده از کاپ چیست؟ تا انتهای این مقاله از مجله سلامت کیوان با ما همراه باشید تا به سوالات شما در رابطه با کاپ قاعدگی پاسخ دهیم.

کاپ قاعدگی چیست؟

کاپ قاعدگی یک کاپ انعطاف پذیر قیفی شکل است که برای استفاده در داخل واژن در طول دوره قاعدگی برای جمع آوری خون طراحی شده است. بر خلاف تامپون قاعدگی یا نوار بهداشتی، کاپ قاعدگی خون شما را جذب نمی‌کند. ثابت شده است کاپ‌های قاعدگی ایمن و موثر هستند و نسبت به نوار بهداشتی، پد ها و تامپون دوستدار محیط زیست هستند.(1)

انواع کاپ قاعدگی بانوان
انواع کاپ قاعدگی بانوان

کاپ قاعدگی را چگونه استفاده کنیم؟

اگر شما می‌خواهید از کاپ قاعدگی استفاده کنید، بهتر است با متخصص زنان خود صحبت کنید تا اندازه مناسب برای شما تعیین شود. کاپ های قاعدگی با اندازه‌های کوچکتر برای کسانی که خونریزی کم یا متوسط دارند و یا کمتر از 30 سال دارند مناسب است. کاپ قاعدگی با اندازه بزرگتر برای کسانی که خونریزی متوسط یا سنگین دارند یا بزرگتر از 30 سال دارند یا بچه دار شده‌اند کار می‌کند. بیشتر کاپ های قاعدگی از جنس سیلیکون یا لاتکس ساخته شده‌اند.

قبل از گذاشتن کاپ قاعدگی وقتی برای اولین بار از کاپ قاعدگی استفاده می‌کنید، ممکن است احساس ناراحتی داشته باشید، اما اگر قبل از گذاشتن کاپ، لبه کاپ را با آب، ژل روان کننده یا لوبریکانت خیس کنید، کاپ قاعدگی خیس بسیار راحت‌تر وارد واژن شما خواهد شد.

نحوه استفاده از کاپ قاعدگی چگونه است؟

برای استفاده از کاپ قاعدگی این مراحل را انجام دهید:

  1. دست‌های خود را کاملا بشویید
  2. آب یا ژل روان کننده را روی لبه‌ی کاپ بمالید
  3. کاپ قاعدگی را محکم از وسط تا کنید و آن را در یک دست بگیرید که لبه آن رو به بالا باشد.
  4. کاپ را وارد واژن خود کنید. مثل زمانی که می‌خواهید تامپون بگذارید.
  5. زمانی که کاپ داخل واژن شما است، آن‌را بچرخانید تا کاملا در داخل واژن باز شود.

اگر کاپ را به درستی قرار داده باشید نباید کاپ را احساس کنید. همچنین باید بتوانید حرکت کنید، بپرید، بنشینید، بایستید و دیگر فعالیت‌های روزمره خود را انجام دهید بدون اینکه کاپ بیفتد. اگر شما در استفاده از کاپ مشکل دارید، با پزشک خود صحبت کنید.

بیشتر بخوانید:

چه زمانی باید کاپ قاعدگی خود را بیرون بیاورید؟

بسته به این‌که چه مقدار خونریزی دارید، می‌توانید از کاپ به مدت 6 تا 12 ساعت استفاده کنید. اگر قبل از این زمان پر شد، برای جلوگیری از نشتی باید آن‌را زودتر از این موعد تخلیه کنید.

چگونه کاپ قاعدگی را خارج کنیم؟

برای خارج کردن کاپ قاعدگی مراحل زیر را انجام دهید:

  1. دستان خود را به خوبی بشویید.
  2. انگشت اشاره و شست خود را داخل واژن قرار دهید. دنباله کاپ را به آرامی بکشید تا به بدنه برسید، سپس آن‌ را به آرامی فشار دهید و از واژن خارج کنید.
  3. بعد از بیرون آمدن کاپ، آن را خالی کرده و با آب و صابون ملایم و بدون عطر بشویید.

مزایای استفاده از کاپ قاعدگی چیست؟

استفاده از کاپ قاعدگی برای برخی افراد مزایای زیادی دارد از جمله این مزایا عبارتند از:

  • تنها یک بار برای آن‌ها پول می‌دهید. بر خلاف تامپون و نوار بهداشتی که باید به طور مداوم خریداری شوند، برای یک کاپ قاعدگی که قابلیت استفاده مجدد دارد، تنها یک بار هزینه پرداخت می‌کنید.
  • کاپ های قاعدگی ایمن‌تر از تامپون‌ها هستند. از آنجایی که کاپ های قاعدگی به جای جذب خون، آن را جمع‌آوری می‌کنند، شما در خطر ریسک عفونت باکتریایی مرتبط با استفاده از تامپون نیستید.
  • کاپ قاعدگی خون بیشتری را نسبت به دیگر جایگزین‌ها در خود نگه می‌دارد.
  • کاپ قاعدگی سازگار با محیط زیست است. با استفاده از کاپ های قاعدگی که قابلیت استفاده مجدد را دارند، ضایعات کمتری را به محیط زیست وارد می‌کنید.

معایب استفاده از کاپ قاعدگی چیست؟

با وجود مزایایی که استفاده از کاپ قاعدگی دارد، چند نکته وجود دارد که ممکن است استفاده از آن‌را برای همه افراد خوشایند نکند برخی از این موارد عبارتند از:

  • خارج کردن کاپ قاعدگی برای برخی از افراد می‌تواند سخت باشد، گاهی اوقات در برخی از موقعیت‌ها خارج کردن کاپ قاعدگی می‌تواند مشکل باشد.
  • ممکن است پیدا کردن اندازه مناسب برای شما دشوار باشد، کاپ‌های قاعدگی سایزهای متفاوتی دارند. به این معنی که ممکن است شما نیاز داشته باشید از برند‌های مختلفی استفاده کنید تا متوجه شوید کدام برای شما مناسب است.
  • ممکن است به مواد کاپ قاعدگی حساسیت داشته باشید، بیشتر کاپ های قاعدگی از مواد بدون لاتکس ساخته شده‌اند که آن را به یک گزینه عالی برای افرادی که به لاتکس حساسیت دارند، تبدیل می‌کند. برای برخی از افراد ممکن است احتمال واکنش آلرژیک به مواد سیلیکونی وجود داشته باشد.
  • ممکن است باعث تحریک واژن شود، اگر کاپ قاعدگی به درستی تمیز و مراقبت نشود، می‌تواند باعث تحریک واژن شما شود.
  • کاپ قاعدگی بانوان می‌تواند باعث افزایش شانس عفونت شود. توصیه می‌شود کاپ قاعدگی را به خوبی بشورید، آب بکشید و بگذارید خشک شود. دو بار از کاپ قاعدگی یک بار مصرف استفاده نکنید. بعد از آن دست‌های خود را بشورید.(2)

جمع‌بندی

کاپ‌های قاعدگی مزایای زیادی دارند. شما باید تصمیم بگیرید که برای شما گزینه مناسبی هستند یا خیر. گفته می‌شود تنها راه برای این‌که بدانید که آیا کاپ قاعدگی برای شما مناسب است یا خیر این است که آن‌را بخرید و امتحان کنید. کاپ‌های قاعدگی در اندازه‌های مختلف وجود دارند، پس اگر اولین کاپی که خریدید برای شما مناسب نبود، سایز بعدی ممکن است برای شما مناسب باشد. تحقیق کنید و از بین گزینه های موجود بهترین را انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید:

آیا می توان با کاپ قاعدگی رابطه جنسی داشت؟

استفاده از کاپ قاعدگی امکان برقراری رابطه جنسی را برای شما فراهم می‌کند. البته باید از نوع یک بار مصرف آن استفاده کنید.

 آیا قرار دادن کاپ قاعدگی درد دارد؟

اگر کاپ را به درستی وارد واژن خود کنید، نباید دردی احساس کنید.

آیا دختران باکره می توانند از کاپ قاعدگی استفاده کنند؟

استفاده از کاپ قاعدگی برای دختران باکره توصیه نمی‌شود، چراکه کاپ قاعدگی منجر به آسیب و از دست دادن پرده بکارت خواهد شد.

آیا با کاپ قاعدگی می توان استخر رفت؟

بله، شما می‌توانید با کاپ قاعدگی استخر بروید و مانعی برای اینکار وجود ندارد.

آیا کسانی که از IUD استفاده می‌کنند می‌توانند از کاپ قاعدگی استفاده کنند؟

برخی از افراد استفاده از کاپ قاعدگی را با IUD توصیه نمی‌کنند. زیرا این احتمال وجود دارد که کاپ نخ را بکشد و از جای خود خارج کند. بنابراین توصیه می‌شود از کاپ قاعدگی همزمان با IUD استفاده نشود. قبل از این کار بهتر است با پزشک خود صحبت کنید.

منبع clevelandclinic healthline
نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.