ایمنی هیبریدی تاثیر و فوائد آن

0 633
زمان مطالعه این مطلب: 3 دقیقه

ایمنی در برابر ویروس کرونا یک مساله‌ی حیاتی  برای تمام کشورها است. بنابراین، کیفیت و مدت زمان ایمنی یک مساله‌ی کلیدی است. اما سیستم ایمنی سازگار پیچیده است و این عامل‌ها ممکن است بین ایمنی طبیعی (ناشی از عفونت) و ایمنی ایجادشده واکسن متفاوت باشند. بر اساس مطالعات، ایمنی هیبریدی باعث می شود شخص 25 تا 100 برابر بیشتر پاسخ آنتی بادی علیه این بیماری داشته باشد.

عملکرد سیستم طبیعی بدن در مقابل ویروس کرونا

هنگامی که ویروس، باکتری، سموم و یا سلول های سرطانی برای اولین بار وارد بدن می شوند بدن توسط سیستم ایمنی خود شروع به شناسایی آنتی ژن آنها می کند. ویروس کرونا نوعی ویروس RNA است. این ویروس پس از ورود به بدن به گیرنده اصلی اش که گیرنده ACE2 می باشد، وصل شده و سپس در بدن منتشر می شود.

لنفوسیت‌های B پس از مواجهه با ویروس کرونا با تبدیل شدن به پلاسماها و تولید آنتی بادی تلاش می کنند با ویروس کرونا مبارزه کنند. لنفوسیت های T نیز در مبارزه با این ویروس نقش مهمی ایفا می کنند. افراد دارای سیستم ایمنی طبیعی در 80 درصد موارد بیماری خفیف تری را تجربه می کنند و باقی افراد ممکن است دچار درگیری ریوی شوند.

زمانی که این ویروس یا باکتری ها مجددا وارد بدن شوند سیستم ایمنی بر اساس شناخت قبلی خود دوباره آنتی بادی ها لازم را برای مقابله با بیماری آماده می کند. به این شکل است که ایمنی در بدن ایجاد می شود و فرد به بیماری مبتلا نمی گردد و یا بسیار سبک درگیر آن بیماری می شود.

تست کرونا در منزل
تست کرونا در منزل

بیشتر بخوانید:

ایمنی هیبریدی

مطالعه‌ای بر روی بیماران مبتلا به بیماری‌های روماتیسمی خودایمنی در شهر کوچی هند، نشان داد ایمنی هیبریدی بهترین محافظت را در برابر ویروس کرونا ایجاد می‌نماید. بر اساس نتیجه این مطالعه، افرادی که قبلا به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و یک دوز واکسن دریافت کرده‌اند نسبت به افرادی که دو دوز واکسن زده بودند 30 برابر سطح آنتی بادی بیشتری در خون خود داشتند.

نتيجه تحقيقی که بر روی بيماران مبتلا به بيماری‌های روماتيسمي خودايمني (AIRD) در هند انجام شد، نشان می‌دهد، ايمنی هيبريدی (ترکيبی از ايمنی طبيعی با ابتلا به کرونا و ايمنی ناشی از واکسن) يا ايمنی ترکيبی بهترين محافظت را در برابر کرونا دارد.

بیشتر بخوانید:

اثر واکسن کرونا بر ایمنی هیبریدی

تحقیقات نشان می‌دهند برخی افراد پس از ابتلا به بیماری کرونا و دریافت دو دوز واکسن فایزر و مدرنا، مقاومت عجیبی در مقابل کرونا از خود نشان می‌دهند. حتی در برخی آزمایش‌های انجام شده محققان به این نتیجه رسیده‌اند که بدن این افراد ۱۰۰ برابر بیشتر از سایر افراد در مقابل کرونا مقاوم است. محققان عنوان مصونیت فوق بشری یا ایمنی هیبریدی را به چنین وضعیتی اطلاق کرده‌اند که در آن سیستم ایمنی ویروس را به خاطر می‌آورد و حتی می‌تواند جهش‌های بعدی را خنثی ‌کند.

بیشتر بخوانید:

اگر قبلا به بیماری کرونا مبتلا شده باشم، آیا باز هم باید واکسینه شوم؟

بله، حتی اگر قبلا دچار بیماری کرونا شده اید باید واکسینه شوید. افرادی که به این بیماری دچار می شوند احتمالا مقداری ایمنی طبیعی در برابر ویروس تولید کنند، اما هنوز نمی دانیم که این ایمنی تا چه زمانی تداوم دارد یا این که به چه میزانی محافظت از این بیماری ایجاد می کند. واکسن ها محافظت قابل اتکای بیشتری ارائه می کنند.

آیا واکسن کرونا می تواند بر روی DNA تأثیر بگذارد؟

خير، هیچ یک از انواع واکسن کرونا به هیچ وجه بر DNA تأثیر نگذاشته و کاری با آن ندارند. واکسن پیام آور RNA یا همان mRNA به سلول ها یاد میدهد چگونه پروتئینی بسازند که یک واکنش ایمنی در بدن تولید کند. این واکنش آنتی بادی هایی را تولید میکند که از شما در برابر ویروس محافظت می کند.

ایمنی هیبریدی و واکسن چه تاثیری بر واکسن کرونا دارند؟

ایمنی هیبریدی بهترین محافظت را در برابر ویروس کرونا ایجاد می‌نماید. افرادی که قبلا به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و یک دوز واکسن را نیز دریافت کرده‌اند نسبت به افرادی که دو دوز واکسن زده‌اند، 30 برابر سطح آنتی بادی بیشتری در خون خود دارند.

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.