عقب انداختن پریود در منزل + بهترین قرص جلوگیری از پریودی

108 438,258
زمان مطالعه این مطلب: 7 دقیقه

بیشتر بانوان قبل از فرا رسیدن دوره قاعدگی آرزو دارند که این دوره را به عقب بیاندازند، اما برخی از بانوان به دلایل مختلفی مانند مسافرت یا مراسم مهمی به دنبال راهکارهایی برای ایجاد تاخیر در پریود خود از طریق استفاده از مواد طبیعی، بی‌خطر یا قرص جلوگیری از پریودی هستند. اما چیکار کنم پریود نشم؟ بهترین قرص جلوگیری از پریودی چیست؟ قرص برای پریود نشدن در مسافرت وجود دارد؟ آیا عقب انداختن پریود خطرناک است؟ تا انتها با ما همراه باشید تا در این مقاله از مجله سلامت کیوان، به بررسی راهکارهایی برای به تاخیر یا عقب انداختن پریود بپردازیم.

راه های عقب انداختن پریود

هیچ روش تضمینی برای به تعویق انداختن قاعدگی وجود ندارد، اما با این حال بانوان می‌توانند با استفاده از روش‌های خانگی و مصرف قرص‌های اورژانسی و برخی قرص‌های ضد بارداری برای عقب انداختن پریود اقدام کنند.(1) روش های عقب انداختن پریود به شرح زیر است:

قرص جلوگیری از پریودی

با وجود اینکه روش‌های طبیعی برای به تاخیر انداختن پریود همیشه پاسخگو نیست، برخی افراد به درمان‌های غیرطبیعی و مصرف قرص جلوگیری از پریودی روی می‌آورند. البته که بهم زدن نظم هورمونی بدن روش قطعی ندارد، اما با مصرف چند عدد OCP و سپس قطع آن می‌توان خونریزی نامرتب و تاخیر ایجاد کرد. با این‌حال اینکه تا چه زمانی این ریزش به صورت خونریزی یا لکه بینی ادامه یابد خیلی قابل پیش‌بینی نیست. قرص هایی که برای عقب انداختن پریود احتمالا کارساز هستند به شرح زیر است.

قرص مجسترول 40mg

حتما درباره قرص مجسترول و پریودی شنیده‌اید. اگر به دنبال یک قرص برای پریود نشدن در مسافرت هستید، می‌توانید یک هفته قبل از تاریخ پریود شبی یک قرص مجسترول ۴۰mg تا زمانی که برمیگردید وسط وعده شام استفاده کنید. بیماران مبتلا به نارسایی کبدی، سرطان سینه و اندام‌های تناسلی و بیماران شدید شریانی باید قبل از مصرف این قرص با پزشک خود مشورت کنند.

مصرف قرص مجسترول احتمالا با عوارضی همراه خواهد بود که برخی از آنها عبارتند از:

قرص‌های نورتیسترون

قرص‌های نورتیسترون (قرص جلوگیری از پریودی) وجود دارند که با نسخه پزشک تجویز می‌شوند و می توانند شروع پریود را به تاخیر بیندازد. این قرص حاوی هورمون پروژسترون بوده و تا 17 روز می‌تواند، قاعدگی را در بانوان به تاخیر بیاندازد. پزشک روزی سه قرص نورتیسترون 5mg برای فرد تجویز می‌کند که از سه تا چهار روز قبل از آغاز دوره پریود شروع می‌شود.

قرص نورتیسترون را می‌توانید حداکثر تا 20 روز مصرف کنید. پس از قطع مصرف دارو، قاعدگی باید در عرض دو تا سه روز شروع شود. این دارو به عنوان یک روش پیشگیری از بارداری در نظر گرفته می‌شود. افرادی که سابقه لخته شدن خون دارند، نباید از این دارو استفاده کنند. برخی از عوارض جانبی این دارو عبارتند از:

به تاخیر انداختن پریود - عقب انداختن پریود
به تاخیر انداختن پریود – عقب انداختن پریود

قرص‌های ضد بارداری

اگر از قرص ترکیبی پروژسترون-استروژن به عنوان روشی برای پیشگیری از بارداری استفاده می‌کنید، می‌توانید با حذف وقفه هفت روزه، برای مدت زمان طولانی‌تری پریود خود را عقب بی‌اندازید. اما باید قبل از مصرف این قرص‌ها با پزشک مشورت کنید. از  عوارض این قرص‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

قرص ال دی برای پریود نشدن

یکی از قرص‌هایی که می‌تواند در عقب انداختن پریود موثر واقع شود، قرص ال دی است. البته مصرف این قرص باعث به هم خوردن تعادل هورمونی می‌شود و توصیه شده تا زمانی که مجبور نبودید از آن استفاده نکنید.

اما کسانی که در هر صورت قصد استفاده از این دارو را دارند، باید مصرف آن را از روز پنجم تا هفتم چرخه ماهانه شروع کنند و تا وقتی که نمی‌خواهند پریود شوند مصرف را ادامه دهند. معمولا دو یا سه روز بعد از قطع مصرف، خونریزی اتفاق می‌افتد.

استفاده از IUD های پروژسترونی

دستگاه‌های آی یو دی از جمله وسایل پیشگیری از بارداری هستند. این دستگاه، پلاستیکی و به شکل حرف T انگلیسی هستند که، داخل واژن کار گذاشته می شوند. بعضی از این دستگاهها، هورمونی هستند و با آزاد کردن هورمون زنانه پروژسترون می‌توانند از قاعدگی پیشگیری کرده یا باعث پریودی خفیف شوند.

معمولا مصرف قرص‌های بدون نسخه نیازی به مشورت با پزشک ندارند؛ اما بهتر است شرایط خود را یکبار با پزشک مرور کنید تا استفاده از رو‌ش‌های شیمیایی برای عقب انداختن پریود برای شما خطرناک یا مشکل‌ساز نباشد. همین حالا می‌توانید شماره تماس و مشکل خود را در فرم زیر به صورت رایگان وارد نمائید تا از خدمت مشاوره با برترین متخصصان زنان و زایمان بهره‌مند شوید. الان اقدام کنید و سپس به مطالعه ادامه مقاله بپردازید.




    موارد منع مصرف قرص جلوگیری از پریودی

    همه بانوان نمی‌توانند از قرص‌های ضد بارداری به دلیل هورمونی بودن آن‌ها برای عقب انداختن پریود خود استفاده کنند. زیرا مصرف این داروها باعث بروز عوارض شدیدی در آن‌ها نسبت به بانوان دیگر می‌شود. عقب انداختن پریود با قرص برای بانوان دارای شرایط ذیل ممنوع است:

    همچنین بانوان بالای ۳۵ سال و نیز بانوانی که به طور مداوم دخانیات مصرف می‌کنند، برای استفاده از داروهای هورمونی و ضد بارداری در به تاخیر انداختن قاعدگی باید با پزشک مشورت کنند.

    راه های خانگی عقب انداختن پریود

    بسیاری از بانوان به دنبال راهکارهای خانگی و طبیعی برای عقب انداختن پریود خود هستند. البته که میزان تاثیر این مواد در عقب انداختن پریود از طریق مرجع مشخصی تایید نشده است. اگر به دنبال عقب انداختن پریود اورژانسی هستید می‌توانید از قرص‌های ذکر شده در ابتدای مقاله استفاده نمائید. راه‌های خانگی عقب انداختن پریود شامل:

    سرکه سیب برای عقب انداختن پریود

    سرکه سیب به عنوان یک  راهکار درمانی برای رفع مشکلات قاعدگی مانند درد یا نفخ شناخته می‌شود. اما نکته مهم این است که هیچ تحقیقی برای حمایت از استفاده از سرکه سیب برای به تاخیر انداختن قاعدگی وجود ندارد.

    مصرف مکرر سرکه سیب نیز ممکن است بر دندان‌ها و بافت‌های ظریف دهان و گلو تأثیر منفی بگذارد. سرکه سیب را مستقیماً ننوشید، آن را با آب یا مایع دیگری رقیق کنید.

    عدس برای عقب انداختن پریود

    حبوبات به خصوص عدس، منبع پروتئین هستند. عدس از مواردی است که گفته می‌شود به عقب انداختن پریود بدون قرص کمک می‌کند. مقداری عدس را پودر کنید. پودر حاصله، باید به عنوان پایه برای ساخت سوپ استفاده شود و حداقل 7 روز قبل از تاریخ پریود مصرف شود.

    لازم به ذکر است تاثیر عدس بر روی تاخیر انداختن قاعدگی از نظر علمی بررسی نشده است.

    لیمو برای عقب انداختن پریود

    آب لیمو مانند سرکه سیب یک غذای اسیدی است. مشخص نیست که چرا گزارش‌ها حاکی از آن است که مرکبات ممکن است به جلوگیری از خونریزی کمک کند. علاوه بر این، غذاهایی که اسید زیادی دارند می‌توانند دندان‌ها، لثه‌ها، دهان، گلو، معده و روده‌ها را تحریک کنند. اگر این تکنیک را امتحان کردید، حتماً لیمو با آب یا چای شیرین نشده بنوشید.

    مشاوره و تست HPV
    مشاوره و تست HPV

    ژلاتین برای عقب انداختن پریود

    حل کردن ژلاتین در آب گرم و نوشیدن آن شروع دوره قاعدگی شما را برای حدود چهار ساعت به عقب می‌اندازد. مشخص نیست که چرا ژلاتین به عنوان یک روش طبیعی برای به تاخیر انداختن شروع قاعدگی بر شمرده می‌شود و هیچ تحقیقی علمی برای اثبات این موضوع وجود ندارد.

    توجه داشته باشید که، مصرف مقادیر زیاد ژلاتین ممکن است عوارضی مانند نفخ یا ناراحتی گوارشی را به همراه داشته باشد.

    چای دارچین

    در طب سنتی و روش‌های خانگی دارچین را برای به تعویق انداختن پریود و همچنین برای تسکین درد در هنگام پریودی موثر دانسته‌اند. کافی است چوب دارچین را در مقداری آب ریخته و روی حرارت بگذارید تا جوش بیاید. سپس می‌توانید این ترکیب را به صورت چای میل کنید. فراموش نکنید که مصرف این چای را باید از دو هفته قبل از موعد پریود خود شروع کنید.

    ورزش برای عقب انداختن پریود

    ورزش بیش از حد و سنگین ممکن است شروع دوره قاعدگی را به تعویق بی‌اندازد. افرادی که به فعالیت بدنی سنگین می‌پردازند ممکن است متوجه شوند که، پریود آن‌ها به تاخیر افتاده است. وقتی بدن شما مقدار زیادی از انرژی خود را برای ورزش و هم برای ریکاوری مصرف کرده است، ممکن است ذخایر انرژی لازم برای انجام چرخه قاعدگی را نداشته باشد. باید توجه داشته باشید که، اثبات علمی این قضیه از طرف مراجع علمی تایید نشده است.

    بیشتر بخوانید:

    عوارض عقب انداختن پریود

    یکی از رایج ترین سوالات بانوان درباره عقب انداختن دوره پریود خود این است که، مصرف دارو‌ها برای مدت طولانی در باروری و نیز دوره بعدی پریود اثرات منفی می‌گذارد؟ بانوانی که از روش‌های به تاخیر انداختن پریودی با قرص استفاده می‌کنند، با بعضی از عوارض ناشی از مصرف این قرص‌ها روبرو می‌شوند. عوارض عقب انداختن پریود شامل:

    • تورم شکم
    • احساس پر بودن و سنگینی شکم
    • کهیر و آکنه
    • تغییر در خلق و خو
    • درد در سینه
    • درد شکم
    • تنگی نفس
    عوارض عقب انداختن پریود
    عوارض عقب انداختن پریود

    جمع بندی

    درمان‌های طبیعی و شیمیایی برای به تعویق انداختن پریود ممکن است موثر واقع نشوند و خونریزی یا لکه بینی نامنظم نیز اتفاق بیفتد. به طور کلی عقب انداختن پریود بدون قرص و عقب انداختن پریود با قرص، دو روشی است که بانوان می‌توانند از آن استفاده کنند؛ روش دوم برای افرادی که به دنبال جلوگیری از پریود شدن فوری هستند احتمالا بیشتر جوابگو خواهد بود. در هر صورت با کسب آگاهی در مورد عوارض جانبی مصرف مواد طبیعی و نیز مصرف انواع قرص جلوگیری از پریودی فوری، از یک پزشک متخصص کمک بگیرید.

    بیشتر بخوانید:

    آیا می‌توان دوره پریود را به تاخیر انداخت؟

    بله، با استفاده از روش‌های طبیعی و مصرف قرص‌های اورژانسی می‌توان دوره پریود را به تاخیر انداخت اما میزان تاثیر هر یک از این روش‌ها متفاوت است.

    آیا راهکارهای طبیعی برای به تاخیر انداختن پریود موثر هستند؟

    از نظر علمی مصرف برخی مواد همچون ژلاتین، عدس، آب لیمو و سرکه سیب و همچنین ورزش کردن در جهت عقب انداختن پریود تایید نشده‌اند و این تجربه اکتسابی برخی از افراد است.

    آیا استفاده از دارو‌ برای به تاخیر انداختن قاعدگی خطری برای فرد ایجاد می‌کند؟

    استفاده از این دارو‌ها همچون داروهای دیگر دارای عوارض جانبی است. باید توجه داشت که مصرف این داروها برای همه افراد مناسب نیست.

    چه کسانی نباید از قرص‌های تاخیری پریود را مصرف کنند؟

    بانوان دارای چربی، دیابت، فشار خون بالا، بیماری کبدی، افراد دارای سابقه خانوادگی در سرطان سینه و رحم، بانوان با سابقه سکته مغزی و بانوانی که به طور مکرر دخانیات مصرف می‌کنند، نمی‌توانند از داروهای هورمونی استفاده کنند.

    بهترین قرص جلوگیری از پریودی فوری چیست؟

    برای جلوگیری از پریودی با قرص می‌توانید از قرص مجسترول، قرص‌های نورتیسترون و قرص‌های ضدبارداری استفاده کنید.

    عقب انداختن پریود برای یک هفته امکان پذیر است؟

    بله، شما می‌توانید با مصرف چند عدد قرص OCP که در این مقاله ذکر شده برای یک هفته یا بیشتر پریود خود را به تاخیر بی‌اندازید.

    عقب انداختن پریود با قرص ال دی چگونه است؟

    برخی بانوان با استفاده از قرص‌های ضد بارداری نسبت به تاخیر انداختن پریود خود اقدام می‌کنند. قرص ال دی و سایر قرص‌های ضد بارداری را می‌توانید حدود یک هفته مانده به تاریخ پریود مصرف کنید و تا زمانی که می‌خواهید پریودتان عقب بی‌افتد به مصرف آنها ادامه دهید. توجه داشته باشید که مصرف قرص را با مشورت پزشک انجام دهید.

    منبع healthline
    108 نظر
    1. م. س گفت

      سلام و وقت بخیر
      من میخام برم سفر کربلا و تو اون ایام دوست ندارم پریود باشم. به پزشک مراجعه کردم مجسترول ۴۰ داد. الان ۴ عدد مصرف کردم ولی با توجه به اینکه ماه بعد قصد دارم باردار بشم میترسم مشکل بوجود بیاد برای باردار شدن. الان نمیدونم ادامه بدم مصرف رو یا قطع کنم؟ اگه قطع کنم دچار لکه بینی و خونریزی شدید میشم با این ۴ تا قرص ؟ ضمنا دو روز دیگه موعد پریودی ام هست.
      ممنون میشم جواب بدید

      1. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        احتمالا منعی ندارد؛ تا زمانی که می‌خواهید پریودتان عقب بیوفتد مصرف کنید.
        باز با پزشک خود برای اقدام بارداری مشورت کنید.

    2. سحر گفت

      سلام وقت بخیر. من خرداد کنکور ارشد دارم و ممکنه پریودم اون تاریخ بیوفته(اسفند ۱۸ام شدم،فروردین ۱۹ام)ولی من معمولا دو سه روز جلو میوفتم.قرص ال دی رو چه جوری و کی مصرف کنم که خرداد اون تاریخ پریود نشم و پریودم عقب بیوفته؟

      1. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        قرص مجسترول 40 رو یک هفته مانده به پریود شبی یک عدد بین شام مصرف کنید.
        با پزشک هم مشورت کنید منع مصرفی هنگام کنکور نداشته باشد.

    3. سارا گفت

      سلام برای کنکور من میخوام پریود نشم روزش دقیقا یکسانه از آلن تا ۶ ام که پریود میشم باید چه کار کنم

      1. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        قرص مجسترول 40 می‌توانید یک هفته قبل از شروع پریود شبی یک عدد بین شام مصرف کنید تا زمانی که می‌خواهید تاخیر داشته باشید.
        ضمنا به دلیل تغییرات هورمونی که ممکن است رخ دهد، بهتر است با پزشک مشورت کنید که مشکلی برای کنکور شما ایجاد نشود.

        1. ف گفت

          سلام من امروز من میخام برم سفر زیارتی و هم امروز پریود شدم قرص ال دی بخورم سری قطعش میکنه

        2. علی شاملو (کارشناس) گفت

          سلام وقت بخیر
          خیر بعید است.
          مصرف قرص را زودتر باید شروع میکردید.

    4. سیمین برومند گفت

      کمتر از یک هفته قبل از پریود میشه قرص ال دی خورد تا مطمعن بشم تو این هفته پریود نمیشم فقط ۴ یا ۵ شب میخوام قرص ال دی بخورم

      1. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        قرص ال دی را برای عقب انداختن پریود باید از روز 5 یا 7 سیکل مصرف کنید تا اثربخش باشد.
        از الان اگر می‌خواهید شروع کنید، یک هفته قبل پریود مجسترول40 را شبی یک عدد مصرف کنید تا زمانی که می‌خواهید تاخیر داشته باشید.

    5. F.A گفت

      سلام روزتون بخیر
      بنده فردا عازم کربلا هستم و احتمال داره دو سه روز آینده پریود بشم
      ۱۶ سالمه
      آره باید از مصرف قرص پرهیز کنم؟ یا اگر میشه قرص بخورم چه قرصی باید بخورم؟
      ممنون میشم اگر کمکم کنید🙂

      1. علی شاملو (کارشناس) گفت

        بهتر است زیر 18 سال مصرف نکنید.
        با پزشک مشورت کنید و اگر منعی نبود از مجسترول40 شبی یک عدد بین شام مصرف کنید.

      2. محمد گفت

        سلام
        خانمم شیرده هست و میخواهیم به سفر کربلابرویم. آیا این قرص ها می توانند مصرف کنند.

        1. علی شاملو (کارشناس) گفت

          سلام وقت بخیر
          معمولا مصرف قرص‌های هومونی در دوران شیردهی توصیه نمی‌شود. بهتر است با پزشکشان مشورت کنند.

    نظر بگذارید

    ایمیل شما منتشر نمی شود.