عفونت ریه چیست؟ + علائم و بهترین روش‌های درمان

0 177
زمان مطالعه این مطلب: 4 دقیقه

عفونت ریه و یا عفونت تنفسی فوقانی بر قسمت فوقانی دستگاه تنفسی از جمله سینوس‌ها و گلو تأثیر می‌گذارد. درمان عفونت ریه اغلب شامل استراحت، مصرف مایعات و مسکن‌های بدون نسخه است. با این‌حال عفونت ریه اغلب به خودی به خودو با مرور زمان از بین می‌رود. در این مقاله از مجله سلامت کیوان همراه ما باشید تا به علت و عواملی که باعث بروز عفونت ریه می‌شوند بپردازیم.

عفونت ریه چیست؟

عفونت دستگاه تنفسی که به آن عفونت ریه نیز گفته می‌شود بر سیستم تنفسی، که درواقع بخشی از بدن که مسئول تنفس است، تأثیر می‌گذارد. این عفونت‌ می‌توانند بر سینوس‌ها، گلو، ریه‌ها یا راه‌های تنفسی تأثیر بگذارند.

به طور کلی دو نوع عفونت ریه وجود دارد که به شرح زیر است:

  • عفونت ریه فوقانی
  • عفونت ریه تحتانی.

عفونت ریه فوقانی

این نوع از عفونت ریه تنها بر روی سینوس‌ها و گلوی شما تأثیر می‌گذارد. انواع عفونت‌های ریه فوقانی عبارتند از:

عفونت ریه تحتانی

عفونت ریه تحتانی اغلب بر روی راه‌های تنفسی و ریه‌ها تأثیر می‌گذارد. به طور کلی، عفونت‌های ریه تحتانی طولانی تر و جدی تر هستند. این عفونت‌ها عبارتند از:

علائم عفونت ریه

نوع علائم عفونت ریه به عوامل مختلفی بستگی دارد از جمله سن، سلامت عمومی فرد در شدت بروز علائم این بیماری نقش دارند. به‌طور کلی اغلب نشانه‌های عفونت ریه مشابه با علائم کویید ۱۹ یا آنفولانزا است؛ اما مدت زمان بیشتری طول می‌کشد تا علائم بیماری بهبود پیدا کنند. برخی از رایج ترین علامت‌های بیماری عفونت ریه عبارت‌اند از:

  • سرفه‌های شدید همراه با خلط
  • احساس درد شدید در قفسه سینه
  • تب 
  • آبریزش بینی همراه با عطسه
  • تنگی نفس

علت بروز عفونت ریه فوقانی

ریه‌های ما ممکن است به دلایل مختلفی دچار عفونت شوند. همچنین میزان عفونت ریه می‌تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد. هرچه عفونت ریه‌‌های شما بیشتر باشد، نیاز به مداخلات پزشکی بیشتری خواهید داشت.(1)

بسته به نوع التهاب ممکن است یک یا هر دو ریه شما دچار عفونت شوند. زمانی که ویروس و یا باکتری وارد سیستم تنفسی شما می‌شود، شما دچار عفونت دستگاه تنفسی فوقانی می‌شوید. برای مثال، ممکن است یک سطح آلوده را لمس کنید یا با فردی که بیمار است دست بدهید. سپس زمانی که دهان، بینی یا چشم‌های خود را لمس می‌کنید، میکروب‌های دستان شما وارد بدن شده و آن را آلوده می‌کند.

عفونت ریه

چه کسانی در معرض خطر ابتلا به عفونت‌های ریه هستند؟

ابتلا به این نوع از عفونت‌ها اغلب شایع هستند و هرکسی می‌تواند به آن‌ها مبتلا شود. با این‌حال گروه‌ خاصی از افراد بیشتر در معرض خطر ابتلا به عفونت ریه فوقانی هستند. برای مثال کودکان در معرض خطر بیشتری هستند زیرا اغلب کودکان ممکن است در محیط‌های آموزشی و یا پارک‌ها حامل ویروس‌هایی باشند که عامل بروز عفونت ریه هستند. کودکان همچنین ممکن است دست‌های خود را کمتر از بزرگسالان بشویند.

بعلاوه کودکان احتمال بیشتری دارد که انگشتان خود را در چشم، بینی و یا دهان خود قرار دهند و به میکروب‌ها اجازه دهند که به راحتی به بدن آن‌ها منتقل شوند. همچنین افرادی که مشکلات قلبی یا ریوی دارند نیز در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به عفونت ریه فوقانی قرار دارند. کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند نیز ممکن است به عفونت‌های شدیدتری مبتلا شوند.

عفونت ریه چگونه تشخیص داده می‌شود؟

ممکن است برای تشخیص عفونت ریه پزشک شما را بر اساس معاینه فیزیکی و بررسی علائمی که دارید تشخیص دهد. پزشک اغلب بینی، گوش‌ها و گلوی شما را بررسی می‌کند و به صدای قفسه سینه شما در حین تنفس گوش می‌دهند تا بتوانند نحوه تنفس شما را بررسی کنند. در اغلب موارد شما برای تشخیص این بیماری به آزمایشات دیگری نیاز ندارید.

اگر پزشک شما در تشخیص بیماری شما با مشکل روبه‌رو شود و گمان کند که شما ممکن است عفونت دیگری داشته باشید، برای تشخیص بیماری برخی ازمایشات دیگری را تجویز می‌کند که به شرح زیر است:

  • سی تی اسکن ریه.
  • تست عملکرد ریوی برای مشاهده نحوه عملکرد ریه‌های شما.
  • نمونه‌برداری سواب بینی.
  • نمونه‌برداری سواب گلو و بررسی خلط گلو،

آیا عفونت ریه بیماری مسری است؟

در جواب این سوال باید بگوییم بله، عفونت‌های تنفسی و یا عفونت ریه بیماری مسری هستند. آنها از طریق قطرات تنفسی یا تماس دست به دست از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شوند. افرادی که به عفونت ریه مبتلا باشند می‌توانند آن را به دیگران از طریق روش‌های زیر منتقل کنند:

  • عطسه یا سرفه بدون پوشاندن بینی و دهان: این کار به نحوی میکروب‌ها را به هوا شلیک می‌کند. به همین دلیل افراد دیگری که در اطراف فرد بیمار قرار دارند می‌توانند آن قطرات پر از میکروب را تنفس کنند که منجر به ابتلای انها می‌شود.
  • عطسه یا سرفه کردن در دستان و سپس لمس دست شخصی دیگر: قطرات اکنون روی دستان فرد بیمار است و هنگامی فرد بیمار از طریق دست دادن و یا لمس کردن، میکروب‌ها را به فرد دیگری منتقل کرد آن فرد بینی، دهان یا چشم خود را لمس می‌کند، که باعث می‌شود عفونت وارد بدن او شود.

درمان عفونت ریه

عوامل متعددی وجود دراد که در فرایند درمان عفونت ریه نقش دارد، برای مثال بسته به عامل عفونت روش درمان آن نیز ممکن است متفاوت باشد. اگر عفونت ریه شما ناشی از یک عامل باکتریایی باشد، برای از بین بردن آن، اغلب از آنتی‌ بیوتیک‌ها استفاده می‌شود. همچنین برای درمان عفونت‌های ریوی که ناشی از عوامل قارچی هستند، پزشکان اغلب مصرف برخی داروهای ضدقارچ، مانند کتوکونازول یا وریکونازول را تجویز می‌کنند.

اما برای درمان عفونت ریه ویروسی فرایند درمان کمی متفاوت است. درواق مصرف داروهای آنتی بیوتیک تأثیری بر روی عفونت‌های ویروسی نداشته و بدن شما می‌بایست به‌تنهایی با ویروس مقابله کند. اگر شما دچار عفونت‌های ریه ناشی از ویروس‌ها شده‌اید باید رعایت نکات بهداشتی و بهبود سیسام ایمنی بدن خود با ویروس‌ها مقابله کنند

برخی نکات و روش‌های درمانی وجود دراند که میتوانند به شما در بهبود عفونت ریوی ناشی از عوامل ویروسی کمک کنند برای مثال:

  • نوشیدن مایعات فراوان
  • غرغره آب نمک
  • استراحت به‌اندازه کافی
  • مرطوب نگه داشتن هوای محل استراحت
  • استفاده از داروهای استامینوفن یا ایبوپروفن برای کاهش تب ناشی از بیماری ( زیر نظر پزشک مصرف شود)

عفونت ریه چیست؟

عفونت ریه و یا عفونت تنفسی فوقانی بیماری است که بر قسمت‌های فوقانی دستگاه تنفسی از جمله سینوس‌ها و گلو تأثیر می‌گذارد.

علائم عفونت ریه چیست؟

علائم بیماری به عوامل مختلفی بستگی دارد از جمله سن و سلامت عمومی فرد همگی در شدت بروز علائم این بیماری نقش دارند. اما به‌طور کلی سرفه‌های شدید خلط دار به همراه تب و گلو درد از رایج ترین علائم این بیماری هستند.

آیا عفونت ریه بیماری مسری است؟

بله. عفونت ریه از طریق قطرات تنفسی یا تماس دست به دست از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شوند. افرادی که به عفونت ریه مبتلا باشند می‌توانند آن را به دیگران منتقل کنند.

منبع clevelandclinic
نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.