التهاب حنجره یا لارنژیت چیسیت؟ + علائم و روش‌های درمان لارنژیت

0 10,323
زمان مطالعه این مطلب: 5 دقیقه

لارنژیت (Laryngitis) یکی از شایع ترین بیماری‌های عفونی است که باعث ملتهب شدن حنجره در مبتلایان آن می‌شود. آسیب‌های ناشی از التهاب حنجره بسیار آزاردهنده هستند، به همین دلیل سعی داریم تا در این مقاله از مجله سلامت کیوان شما را با علل، علائم و درمان لارنژیت بیشتر آشنا کنیم. در ادامه همراه ما باشید.

لارنژیت چیست؟

در حنجره، تارهای صوتی متعددی قرار دارند که ماهیچه و غضروف آنها با غشایی مخاطی پوشانده شده است. در حالت معمول، تارهای صوتی شما به آرامی مرتعش، باز و بسته می‌شوند تا صداها به وجود بیایند. اما در اثر ابتلا به بیماری لارنژیت، تارهای صوتی متورم و ملتهب شده و هنگام حرکت هوا و برخورد با این تارها، فرد درد زیادی را تحمل می‌کند. این موضوع باعث می‌‌شود که صدای خشن و غیر قابل تشخیصی به وجود بیاید.

بیماری لارنژیت یا التهاب حنجره در دو نوع مزمن و حاد ایجاد می‌شود و عوامل اصلی آن می‌توانند موارد زیر باشند:

همچنین برخی عوامل غیرعفونی نیز وجود دارند که می‌توانند باعث ابتلای افراد به لارنژیت شوند. مانند آلرژی‌ها، جراحات، و یا عوارض برخی داروها یا بیماری‌های خودایمنی. در ادامه کمی دقیق تر به عوامل ایجاد کننده التهاب حنجره خواهیم پرداخت.

عوامل بیماری التهاب حنجره

همانطور که قبلا به آن اشاره کردهایم‌، التهاب حنجره به دو دسته حاد و مزمن تقسیم می‌شوند. بنابراین بهتر است عوامل ایجاد کننده لارنژیت حاد و مزمن را جداگانه بررسی کنیم.

لارنژیت حاد

التهاب حاد حنجره یک بیماری موقتی است که در اثر استفاده بیش از حد از تارهای صوتی ایجاد می‌شود. همچنین می‌تواند ناشی از یک عفونت باشد. در صورتی که لارنژیت حاد شما ناشی از یک بیماری عفونی باشد، درمان بیماری‌ زمینه ای باعث از بین رفتن التهاب حنجره شما می‌شود. همچنین برخی از شایع ترین عوامل ابتلا به لارنژیت حاد می‌تواند ناشی از موارد زیر باشد:

  • عفونت‌های ویروسی
  • فشار آوردن به تارهای صوتی با فریاد زدن
  • عفونت‌های باکتریایی
  • نوشیدن مقدار زیادی الکل

لارنژیت مزمن

التهاب مزمن حنجره نیز ناشی از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض مواد محرک است. علائم ناشی از التهاب مزمن حنجره معمولاً شدیدتر است و اثرات طولانی‌تری نسبت به نوع حاد بیماری دارد. برخی از شایع ترین عوامل ابتلا به لارنژیت مزمن می‌تواند ناشی از موارد زیر باشد:

  • قرار گرفتن طولانی مدت در معرض مواد شیمیایی مضر یا آلرژن‌ها
  • عفونت‌های سینوسی دائمی
  • رفلاکس اسید معده
  • سیگار کشیدن یا حضور داشتن در کنار افراد سیگاری
  • صحبت کردن به طور طولانی و بلند مدت
  • عفونت‌های مخمری ناشی از استفاده دائمی از اسپری آسم

علاوه بر عوامل فوق، انواع سرطان، فلج شدن تارهای صوتی یا تغییر شکل تارهای صوتی در اثر افزایش سن نیز می‌توانند باعث گرفتگی صدا و گلودرد مداوم شوند. این گلودرد دائمی باعث التهاب حنجره به صورت مزمن می‌شود.

تارهای صوتی ملتهب و نرمال
تارهای صوتی ملتهب و نرمال

علائم التهاب حنجره

لارنژیت یا التهاب حنجره اغلب با بیماری‌های دیگری مانند سرماخوردگی، آنفولانزا یا برونشیت مرتبط است. البته فراموش نکنید که علائم آن در کودکان و بزرگسالان معمولاً مشابه است. اگر بخواهیم به علائم این نوع التهاب اشاره کنیم، باید موارد زیر را نام ببریم:

  • گلو درد
  • احساس غلغلک و خارش در گلو
  • تب خفیف
  • گرفتگی صدا
  • مشکل در صحبت کردن
  • سرفه خشک
  • یک اصرار دائمی برای صاف کردن گلو
  • تورم غدد

شاید این سؤال برای شما هم مطرح شود که با دیدن چه علائمی باید به پزشک مراجعه کرد. در پاسخ به این سوال باید بگوییم که اگر علائم التهاب حاد یا مزمن حنجره بیمار بیش از دو هفته طول بکشد، باید با پزشک مشورت کرد. اما علائمی که دلایل خوبی برای مشورت با پزشک هستند، عبارتند از:

  • ایجاد مشکلات تنفسی
  • سرفه‌های خونی
  • تب مداوم و مزمن
  • داشتن درد رو به افزایش

در کودکان هم باید به علائم زیر توجه داشت و در صورت مشاهده آنها به پزشک مراجعه نمود.

  • داشتن تنفس پر سر و صدا، به ویژه هنگام دم
  • افزایش آب دهان
  • مشکل در بلع
  • نفس کشیدن دشوار
  • تب مزمن

تشخیص بیماری لارنژیت

بعد از مراجعه به درمانگاه یا بیمارستان، پزشک برای تشخیص قطعی بیماری التهاب حنجره، معایناتی را انجام می‌دهد. یکی از شایع‌ترین نشانه التهاب حنجره، خشن شدن تون صدا است. تغییر تون صدا می‌تواند متناسب با میزان آسیب‌دیدگی یا شدت عفونت افراد متفاوت باشد و از خشن شدن خفیف گرفته تا از دست دادن کلی صدا متغیر است. پزشک ممکن است بخواهد صدای شما را بشنود و تارهای صوتی شما را معاینه کند و همچنین وی ممکن است گوش، بینی و گلوی شما را نیز بررسی کند.

پزشک گلوی بیمار را معاینه می‌کند و ممکن است بخواهد صدای شما را بشنود و تارهای صوتی شما را معاینه کند همچنین در برخی موارد، پزشکان عامل باکتریایی یا ویروسی مسبب التهاب در ناحیه حنجره را کشت داده تا بتوانند آن را شناسایی کنند. به همین دلیل مراجعه به آزمایشگاهی معتبر و با تجربه مانند آزمایشگاه تخصصی کیوان، می‌تواند در این فرآیند تشخیص، نقش مهمی داشته باشد. در مرحله دیگر پزشک از یک لوله باریک مجهز به دوربین استفاده می‌کند تا با کمک لارنگوسکوپی التهاب و تورم حنجره را مشاهده کنند. همچنین اگر یک توده یا گره مشکوک در گلو یا ناحیه حنجره بیمار دیده شود، احتمالاً پزشک نمونه برداری از بافت را برای معاینه (بیوپسی) توصیه می‌کند. علاوه بر موارد فوق، پزشک همچنین آزمایش حساسیت پوستی یا اشعه ایکس را برای رد سایر مشکلات تجویز کند.

درمان بیماری لارنژیت

گاهی ویروسی که باعث ابتلا افراد به لارنژیت یا التهاب حنجره شده به مرور زمان بهبود پیدا کرده و در اغلب موارد مبتلایان، علائم بیماری لارنژیت بدون نیاز به درمان خاصی در عرض هفت روز ناپدید می‌شوند.

درمان لارنژیت با داروها

اگر علت التهاب حنجره شما ناشی از یک بیماری زمینه‌ای عفونی باشد و بعد از گذشت هفت روز هیچ گونه بهبودی نداشته باشد، پزشک شما ممکن است مصرف برخی آنتی بیوتیک‌ها را تجویز کند. در این شرایط پزشک احتمالاً داروهای (کورتیکواستروئید) را برای بهبود شدت علائم بیماری شما تجویز می‌کنند. کورتیکواستروئید داروهایی هستند که با تجویز پزشک می‌توانند برای درمان التهاب حاد و مزمن حنجره بسیار مؤثر باشند. اما این نکته را به خاطر داشته باشید که گاهی برای درمان لارنژیت مزمن، بهترین روش درمان لارنژیت ، رفع علت بیماری‌های زمینه‌ای آن به حساب می‌آید.

درمان لارنژیت با گفتار درمانی

التهاب حنجره یا لارنژیت نیز همچون بیماری‌های دیسفونی یا فلج تارهای صوتی، با استراحت، گفتار درمانی و اجرای برخی تمرینات خاص صوتی و درمان می‌شود. همچنین طبق گفته برخی پزشکان توصیه می‌شود تا برای بهبود شدت و علائم بیماری التهاب حنجره و درمان لارنژیت،

درمان لارنژیت با مصرف نوشیدنی‌های گرم

نوشیدنی‌های گرم مانند، دمنوش و چای بنوشید. این کار به بهبود و کاهش التهاب حنجره شما کمک بسیارب خواهد کرد.

کلام آخر

لارنژیت یکی از بیماری‌های تنفسی به حساب می‌آید که ناشی از التهاب تارهای صوتی حنجره است. برخی ویروس‌ها، باکتری‌ها، قارچ‌ها، و یا بیماری‌های زمینه ای و محرک‌های مختلف می‌توانند باعث بروز التهاب مزمن یا حاد حنجره شوند. از روش‌های درمان لارنژیت میتوان به مصرف آنتی بیوتیک‌ها، مسکن‌ها، و استراحت دادن به حنجره و تمرینات مربوط به حنجره اشاره کرد. این روشها در بهبود بیماری التهاب حنجره بسیار موثر هستند. همچنین نوشیدن مایعات و نوشیدنی‌های گرم مانند دمنوش‌ها و قرقره کردن آب نمک و استفاده از دستگاه رطوبت ساز در تسریع و کنترل و درمان لارنژیت کمک می‌کنند.

مطالب مرتبط:

آیا برای تشخیص لارنژیت به خدمات آزمایشگاه نیاز است؟

بله. کشت ویروس یا باکتری موجود روی تارهای صوتی و انجام آزمایش‌های پوستی نیازمند مراجعه به آزمایشگاهی معتبر است.

آیا داروهای کودکان و بزرگسالان مبتلا به لارنژیت متفاوت است؟

اگرچه کودکان و بزرگسالان از آنتی بیوتیک‌ها و مسکن‌های مختلف استفاده می‌کنند، اما انتخاب نوع دارو به کودک یا بزرگسال بودن ارتباط دارد.

بهترین درمان‌های خانگی التهاب حنجره چیست؟

استراحت دادن به حنجره، قرقره کردن آب نمک، نوشیدن دمنوش‌ها و چای، استفاده از دستگاه بخور و نوشیدن آب گرم و عسل از جمله بهترین درمان‌های خانگی لارنژیت هستند.

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.

یازده + چهارده =