سینوزیت چیست؟ + علت و بهترین روش های درمان سینوزیت

2 3,672
زمان مطالعه این مطلب: 5 دقیقه

با سرد شدن هوا در فصل زمستان، سینوزیت در بیشتر افراد شایع می‌شود. افرادی که سینوزیت دارند از پرتکرار بودن این بیماری گلایه دارند. سینوس‌ها معمولا به دلیل یک مشکل درونی یا ابتلا به یک ویروس متورم می‌شوند که باعث احساس ناخوشایندی در شما می‌شود. حالا سینوزیت چیست؟ علائم سینوزیت چیست؟ درمان سینوزیت چگونه است؟ تا انتها با ما همراه باشید تا در این مقاله از مجله سلامت کیوان، به بررسی سوالات شما و راه‌های درمان سینوزیت بپردازیم.

سینوزیت چیست؟

سینوس‌ها فضاهای کوچک و خالی پشت استخوان گونه و پیشانی هستند که به داخل بینی متصل می‌شوند. سینوزیت باعث تورم پوشش سینوس‌ها می‌شود. این کار جلوی تخلیه درست مخاط به بینی و گلوی شما را می‌گیرد و باعث می‌شود احساس انسداد یا گرفتگی کنید. سینوزیت معمولا ناشی از یک عفونت است. این بیماری، شایع و معمولا بین ۲ تا ۳ هفته به خودی خود برطرف می‌شود.

انواع سینوزیت

در یک تقسیم بندی کلی، سنوزیت به حاد و مزمن تقسیم بندی می‌شود. ابتلا به هرکدام از این دو نوع به علت و شدت سینوزیت مرتبط است که در ادامه با آن اشاره می‌کنیم.

سینوزیت حاد

سینوزیت حاد معمولاً به دلیل نفوذ ویروس یا باکتری روی می‌دهد و در زمان حدود 4 هفته یا کمتر بهبود می‌یابد. از دیگر عواملی که باعث سینوزیت حاد می‍شوند، برخی آلرژی ها و یا عوامل فیزیکی خارجی است که می‌تواند منجر به ابتلای به این نوع از سینوزیت شود.

سینوزیت
سینوزیت

سینوزیت مزمن

سینوزیت مزمن زمانی رخ می‌دهد که فضاهای داخل بینی و سر شما علی رغم درمان به مدت سه ماه یا بیشتر متورم و ملتهب باشد. سینوزیت مزمن می‌تواند با عفونت، یا تورم پوشش سینوس‌ها ایجاد شود. همچنین رینوسینوزیت مزمن می‌تواند هم بزرگسالان و هم کودکان را تحت تاثیر قرار دهد. این حالت شایع، با نحوه تخلیه مخاط به طور معمول تداخل پیدا می‌کند. مخاط اضافی بینی منجر به ترشحات آبکی بینی می‌شود که از سوراخ‌های بینی شما خارج یا به گلو می‌ریزد. این فرایند باعث می‌شود تنفس از طریق بینی دشوار شود. همچنین ممکن است ناحیه اطراف چشم شما متورم یا حساس به نظر برسد.

علائم سینوزیت

علائم و نشانه‌های شایع سینوزیت عبارتند از:

  • التهاب بینی
  • تب
  • احساس ضعف و خستگی
  • از دست دادن حس بویایی و چشایی.
  • آبریزش بینی
  • گلودرد
  • ترشح غلیظ و رنگ پریدگی بینی
  • درد در فک و دندان های فوقانی
  • درد، حساسیت و تورم اطراف چشم ها، گونه ها، بینی یا پیشانی.
  • گرفتگی بینی که باعث ایجاد مشکل در تنفس از طریق بینی می‌شود.

سینوزیت مزمن و سینوزیت حاد علائم و نشانه های مشابهی دارند. اما سینوزیت حاد یک عفونت موقت سینوس است که اغلب با سرماخوردگی همراه است. علائم و نشانه های سینوزیت مزمن دست کم ۱۲ هفته طول می‌کشد، اما ممکن است قبل از ابتلا به سینوزیت مزمن چندین مرحله سینوزیت حاد داشته باشید. تب از علائم شایع سینوزیت‌ حاد است.(1)

مطالب مرتبط:

روش تشخیص سینوزیت

اگر سوال داشته باشید که برای درمان سینوزیت به کدام پزشک باید مراجعه کنید، پاسخ ما پزشک متخصص گوش و حلق و بینی است. پزشک متخصص معمولا می‌تواند براساس معاینه فیزیکی بینی و صورت شما، سینوزیت را تشخیص دهد. دیگر روش‌های تشخیص سینوزیت عبارتند از:

آندوسکوپی بینی

یک لوله نازک و انعطاف پذیر (اندوسکوپ) با یک نور فیبری که از طریق بینی وارد می‌شود، به پزشک شما اجازه می‌دهد تا به طور بصری داخل سینوس‌های شما را بررسی‌کند.

مطالعات تصویربرداری

یک سی تی اسکن، تمامی جزئیات سینوس‌ها و ناحیه بینی شما را نشان می‌دهد. معمولا سی تی اسکن برای سینوزیت حاد بدون عارضه توصیه نمی‌شود، اما مطالعات تصویربرداری ممکن است به یافتن ناهنجاری‌ها یا عوارض مشکوک کمک کند.

آزمایش آلرژی

با تغییرات آب و هوا بخصوص در فصول بهار و پاییز شاهد شیوع حساسیت فصلی و آلرژی هستیم. افرادی که حساسیت فصلی دارند با فرا رسیدن فصلی که در آن علائم حساسیت ظاهر می‌شود در ساعات کار، خواب و تفریح با مشکلات جدی روبه‌رو می‌شوند.

اگر پزشک شما مشکوک است که آلرژی باعث سینوزیت حاد شما شده است، آزمایش پوستی آلرژی را توصیه خواهد کرد. آزمایش پوستی ایمن و سریع است و می‌تواند به مشخص کردن آلرژن هایی که باعث آبریزش بینی شما می‌شوند، کمک کند.

سینوزیت
سینوزیت

روش های درمان سینوزیت

در اغلب موارد و با گذشت زمان، سینوزیت حاد به خودی خود بهتر می‌شود. تکنیک‌های درمان سینوزیت و مراقبت از خود، معمولا تمام چیزی است که شما برای کاهش علائم سینوزیت نیاز دارید. پزشک شما ممکن است روش‌هایی را برای کمک به تسکین علائم، و درمان سینوزیت توصیه کند، از جمله:

نوشیدن مایعات گرم برای درمان سینوزیت

نوشیدن مایعات گرم میتوانند بسیار تاثیرگذار باشند. سینوزیت یک عفونت ویروسی است و مایعات گرم موجب بهبود فرایند درمان آن خواهند شد.(2)

استراحت در منزل برای درمان سینوزیت

از آن جا که در اغلب موارد بیماری سینوزیت بعد از چند هفته به خودی خود درمان می‌شوند، ممکن است پزشک شما استراحت در منزل را پیشنهاد کند. استراحت در منزل به این معنی است که شما را از موارد تشدید دهنده سینوزیت مانند سرما و یا برخی آلرژی‌ها دور نگه داشته تا به فرایند بهبودی شما کمک کند.

داروهای ضداحتقان برای درمان سینوزیت

احتقان بینی یا گرفتگی بینی به دلیل التهاب پوشش داخلی حفره بینی است. مجاری متورم، جریان هوا را منقبض و تنفس از طریق بینی را سخت می‌کنند. این التهاب همچنین خروج مخاط از بینی را سخت‌تر خواهد کرد. بنابراین ممکن است مخاط شما غلیظ و خشک شود. این حالت باعث می‌شود، که شما در بینی خود احساس گرفتگی کنید. از داروهای ضداحتقان که توسط پزشک تجویز شده‌اند، شامل برخی قرص‌ها و اسپری‌های بینی می‌توانید استفاده نمائید.

داروهای آلرژی برای درمان سینوزیت

اگر سینوزیت شما ناشی از آلرژی است، استفاده از داروهای آلرژی ممکن است به کاهش علائم آلرژی کمک کند. داروهای تسکین دهنده آلرژی مانند استامینوفن، ایبوپروفن و یا آسپرین می‌باشند که باید با تشخیص پزشک مصرف شوند. اگر آلرژی در سینوزیت شما نقش دارد، عکس های آلرژی (ایمونوتراپی) که به کاهش واکنش بدن به آلرژن‌های خاص کمک می‌کند، ممکن است به درمان سینوزیت شما کمک کند.

ارتباط آنتی بیوتیک و سینوزیت

آنتی بیوتیک‌ها معمولا برای درمان سینوزیت حاد مورد نیاز نیستند، زیرا سینوزیت حاد معمولا ناشی از ویروس است و نه باکتری. حتی اگر سینوزیت حاد شما باکتریایی باشد، ممکن است بدون درمان برطرف شود. پزشک شما ممکن است صبر کند و ببیند که آیا سینوزیت حاد شما قبل از تجویز آنتی بیوتیک بدتر می‌شود یا نه. با این حال، علائم شدید، پیشرونده یا پایدار ممکن است نیاز به آنتی بیوتیک داشته باشند. اگر پزشک شما آنتی بیوتیک تجویز می‌کند، مطمئن شوید که کل دوره را حتی پس از بهتر شدن علائم خود مصرف کنید. اگر مصرف آن‌ها را زودتر متوقف کنید، علائم شما ممکن است عود کند.

جمع بندی

  • سینوزیت تورم سینوس‌ها‌ است که معمولا ناشی از عفونت است. این بیماری شایع و معمولا بین ۲ تا ۳ هفته به خودی خود برطرف می‌شود.
  • سینوزیت مزمن و سینوزیت حاد علائم و نشانه‌های مشابهی دارند. اما سینوزیت حاد یک عفونت موقت سینوس است.
  • سینوزیت مزمن زمانی رخ می‌دهد که فضاهای داخل بینی و سر شما علی رغم درمان به مدت سه ماه یا بیشتر متورم و ملتهب باشد.

سینوزیت چیست؟

سینوزیت تورم سینوس‌ها‌ است که معمولا ناشی از عفونت است. این بیماری شایع و معمولا بین ۲ تا ۳ هفته به خودی خود برطرف می‌شود.

سینوزیت مزمن چیست؟

سینوزیت مزمن زمانی رخ می دهد که فضاهای داخل بینی و سر شما علی رغم درمان به مدت سه ماه یا بیشتر متورم و ملتهب باشد.

درمان سینوزیت چگونه است؟

در اغلب موارد سینوزیت حاد به خودی خود بهتر می‌شوند. اما روش‌هایی برای تسریع در بهبودی سینوزیت نقش دارند. این روش‌ها شامل: نوشیدن مایعات گرم، استراحت در منزل و مصرف برخی داروها می‌باشد.

منبع clevelandclinic mayoclinic
2 نظر
  1. آرتا رضایی گفت

    سلام
    این متن درمان سینوزیت تون عالیه. قبلا مشابه همین مطالب رو توی سایت یه حکیم طب سنتی و طب شناس خوندم. ممنون از شما

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      از حسن نظر شما بسیار ممنونیم.
      با آرزوی سلامتی.

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.