ویروس X ؛ آیا فاجعه‌ای دیگر در راه است؟

0 1,393
زمان مطالعه این مطلب: 3 دقیقه

پیشگیری از بیماری‌های همه گیر آینده به معنای آماده شدن برای تهدیدات بیماری‌های ویروسی شناخته شده و ناشناخته است. به همین دلیل است که دانشمندان برخی از تحقیقات ویروسی خود را بر روی “بیماری X” آینده فرضی متمرکز می‌کنند. با مفهوم ویروس X در قلب تلاش‌های بین‌المللی برای آمادگی بهتر، باید به آنچه مردم می‌خواهند درباره این ویروس و بیماری بدانند پرداخته شود.

اما ویروس ایکس چیست؟ این بیماری واقعا وجود دارد و می‌تواند شما را بکشد؟ این بیماری چه زمانی می‌آید؟ آیا پاندمی بعدی مربوط به ویروس ایکس است؟ ویروس X از کجا می‌آید؟ چطور می‌توانیم برای مقابله با آن آماده شویم؟

در این نوشته از مجله سلامت کیوان قصد داریم به پرتکرارترین و رایج‌ترین سوالاتی که درباره ویروس X وجود دارد پاسخ دهیم. اگر شما هم بابت این بیماری نگرانید یا می‌خواهید بیشتر بدانید، تا پایان این نوشته با ما همراه باشید.

ویروس X چیست؟

بیماری X نامی است که دانشمندان و سازمان بهداشت جهانی به یک پاتوژن ناشناخته که می‌تواند در آینده ظاهر شود و باعث یک اپیدمی یا همه ‌گیری جدی بین ‌المللی شود، داده‌اند. در فوریه 2018، ویروس X در فهرست بیماری‌های به‌روز شده سازمان جهانی بهداشت قرار گرفت که سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه برای آنها باید یک اولویت بین‌‌المللی باشد.

آیا ویروس X واقعا وجود دارد و می‌تواند شما را بکشد؟

بیماری یا ویروس ایکس یک بیماری فرضی است؛ یعنی وجود ندارد. اما مفهوم بیماری X یک تهدید بسیار واقعی و رو به رشد برای سلامت انسان را توصیف می‌کند و تهدیدی که جهان باید برای پاسخگویی بهتر به آن آماده شود. جدیدترین ویروس X که ظاهر شد ویروس SARS-CoV-2 بود که به بیماری کرونا COVID-19 منجر می‌شود. از آنجایی که ما به درستی برای دفاع از خود در برابر این ویروس آماده نبودیم، کرونا یا COVID-19 به سرعت گسترش یافت و باعث یک بیماری همه گیر مرگبار شد و میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان کشت. واکسن های ایمن و مؤثر، مرگ ‌و میر و عوارض ناشی از کووید-19 را به میزان قابل توجهی کاهش داده‌اند و تخمین زده شده که جان 20 میلیون نفر را در اولین سال تولیدشان نجات داده‌اند.

ویروس جدید X
ویروس جدید X

ویروس X چه زمانی می‌آید؟

هیچ کس نمی‌تواند پیش‌بینی کند که بیماری X یعنی ویروس جدید بعدی کجا یا چه زمانی ظهور می‌کند. با این حال، آنچه مسلم است این است که یک ویروس X در آینده وجود دارد و در یک مقطع از حیوانات به انسان‌ها سرایت می‌کند و به صورت یک شیوع گسترده و همه گیر شروع به پیشرفت می‌کند. تاریخ اخیر به ما نشان می‌دهد که شیوع پاتوژن‌هایی که قادر به ایجاد بیماری‌های شدید و مرگ در افراد هستند، به طور فزاینده‌ای تکرار می‌شود. تنها در قرن بیست و یکم، شیوع SARS-CoV-1 ، مرس، زیکا و بسیاری از بیماری‌های ویروسی جدید و در حال ظهور مجدد وجود داشته است.

تحقیقات منتشر شده در سال 2022 نشان داد که احتمال یک بیماری همه‌گیر، با تأثیری مشابه COVID-19، حدود 1 در 50 در هر سال است. این بدان معناست که احتمال اینکه هر کسی که این مطلب را می‌خواند همه‌گیری مشابه کووید19 را تجربه کند در طول عمر حدود 38 درصد است. متأسفانه، تغییرات محیطی یکی از عوامل اصلی افزایش این خطر است.

آیا ویروس X باعث پاندمی بعدی می‌شود؟

در حالی که این احتمال وجود دارد که تهدید همه گیر بعدی می‌تواند به عنوان یک بیماری X جدید ظاهر شود، همچنین خطر جهش و یا ظهور مجدد پاتوژن‌های شناخته شده از قبل وجود دارد و سپس به اپیدمی‌های بین المللی بیماری – مانند ویروس Chikungunya – یا همه گیرها گسترش می‌یابد.

ویروس X بعدی از کجا می‌آید؟

بیماری‌های جدید همیشه در تمام نقاط جهان ظاهر می‌شوند و اغلب از حیواناتی مانند خفاش‌ها به انسان جهش می‌کنند. دانشمندان بر این باورند که بیماری X بعدی به احتمال زیاد توسط یک ویروس جدید ایجاد می‌شود که از یکی از حدود 25 خانواده ویروسی که قبلاً توانایی خود را برای ایجاد بیماری در افراد نشان داده اند ظاهر می‌شود.

چگونه می‌توانیم برای مقابله با ویروس X آماده شویم؟

این که نمی‌توانیم به طور دقیق ویژگی‌های این ویروس یا زمان ورود آن را پیش‌بینی کنیم، به این معنی نیست که نمی‌توانیم برای بیماری X ویروس جدید برنامه ‌ریزی کنیم. با آگاهی بیشتر درباره خانواده‌های ویروسی که وجود داشته‌اند و دارند، می‌توانیم اقداماتی برای آماده سازی انجام دهیم. دانشمندان به احتمال زیاد آگاهی زیادی درباره بروز بیماری جدید دارند. دانشمندان می‌توانند در ابداع و تولید روش‌های پیشگیری جدید مثل واکسن‌ها و درمان‌هایی که می‌توانند به سرعت برای هدف قرار دادن یک بیماری ویروسی جدید تطبیق داده شوند، کارشان را شروع کنند.

به طور مثال، ماموریت 100 روزه CEPI طرحی است برای ساخت واکسن‌های جدید علیه بیماری‌های عفونی شناخته شده یا جدید ظرف سه ماه پس از شناسایی تهدید همه گیر آنها.(1)

امید است شاهد شیوع بیماری و ویروس جدیدی در هیچ نقطه‌ای از جهان نباشیم. خبرهای جدید درباره ویروس X را از همین بستر به شما اطلاع خواهیم داد.

آیا واکسن ویروس X وجود دارد؟

خیر، اما دانشمندان همچنان در حال تحقیقات و توسعه راه‌های پیشگیری از جمله واکسن و مراقبت‌های بهداشتی هستند.

آخرین اخبار ویروس جدید X چیست؟

اکنون در اواخر سال 1402 هستیم، برخی کارشناسان از ظهور ویروس X خبر می‌دهند که می‌تواند کشندگی 20 برابری نسبت به کرونا داشته باشد.

منبع cepi
نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.