علت درد زیر شکم زنان چیست؟ آیا درد زیر شکم زنان خطرناک است؟

0 62,743
زمان مطالعه این مطلب: 9 دقیقه

درد زیر شکم زنان، یکی از موضوعاتی است که بانوان زیادی آن را تجربه کرده و از عمده شکایات آنان است. زنانی که احساس سوزش در قسمت پایین شکم خود را تجربه می‌کنند، ممکن است دچار بیماری‌های اورولوژی، زنان یا دستگاه گوارش باشند. عوامل مختلفی در بروز درد زیر شکم زنان موثر هستند. اما علت درد زیر شکم زنان چیست؟ آیا درد زیر شکم زنان نشان دهنده مشکل جدی است؟ درد شکم زنان در هر ناحیه نشان دهنده چیست؟ حتما تا انتهای این مقاله از مجله سلامت کیوان همراه ما باشید تا به عوامل درد زیر شکم زنان به طور کامل بپردازیم.

درد زیر شکم زنان

درد زیر شکم زنان بسته به عواملی مختلف، ممکن است ناشی از یک مشکل زنانه و یا مشکلی در دستگاه گوتارشی یا مثانه باشد. در برخی موارد درد زیر شکم زنان طبیعی بوده و نشانه تخمک گذاری در زنان است. درد زیر شکم زنان زمانی رخ می‌دهد که احساس سوزش در قسمت تحتانی شکم که اغلب با مشکلات مثانه همراه است را تجربه کنید که ممکن است به عفونت دستگاه ادراری (UTI) مبتلا شده باشید.

عفونت واژن ممکن است با هیچ درد شکمی ظاهر نشود و یا در برخی موارد می‌تواند موجب واژن درد و تیر کشیدن واژن شود. برای زنان، چندین بیماری زنانه مرتبط با درد زیر شکم وجود دارد که ممکن است شبیه به سوزش و درد زیر شکم زنان باشد. شرایط دیگری نیز وجود دارد که می‌تواند با احساس سوزش در قسمت پایین شکم بروز کنند. اگر دچار درد زیر شکم شده‌اید بهتر است در مورد علائم خود با پزشک صحبت کنید.(1)

بروز درد زیر شکم زنان عوامل زیادی دارد و ممکن است اندام‌های مختلفی را درگیر کند. پایین شکم شما بخشی است که زیر ناف شما قرار می‌گیرد. درد زیر شکم ممکن است هر یک از اندام‌هایی که بین ناف و استخوان شرمگاهی شما قرار می‌گیرد را درگیر کند. این اندام‌ها شامل اندام های شکمی و اندام های لگنی هستند.

درد زیر شکم زن
درد زیر شکم زن

علت درد زیر شکم زنان چیست؟

در اغلب موارد، دردهای زیر شکم زنان نشان‌دهنده مشکل جدی نیستند، اما برخی از این دردها می‌توانند نشانه یک بیماری جدی باشند. دردهایی که به طور مداوم‌ و با حالت تهوع همراه هستند، ممکن است با بیماری‌های گوارشی یا بیماری‌های روده مرتبط باشند. با این‌حال برخی عوامل احتمالی وجود دارند که می‌توانند باعث بروز درد زیر شکم زنان شوند. اغلب این عوامل به دلیل عملکرد نادرست از یکی از اندام‌های پایین شکم ایجاد می‌شود. برخی از این موارد عبارتند از:

درد زیر شکم می‌تواند حاد یا مزمن باشد و عوامل بروز آن نیز می‌تواند متفاوت باشد. در اغلب موارد درد زیر شکم حاد به طور ناگهانی رخ می‌دهد و معمولا به طور موقتی است. برخی بیماری‌ها می‌توانند باعث بروز درد مزمنی در ناحیه زیر شکم زنان شوند که برای مدت طولانی باقی بمانند و یا به مرور زمان تشدید شوند. این فرایند می‌تواند نشانه‌ای از بدتر شدن بیماری در افراد باشد. بهتر است برای درد زیر شکم شدید یا پیشرونده به دنبال مراقبت فوری باشید.

شایع ترین عوامل ایجاد درد زیر شکم زنان

بروز دردها هر کدام می‌توانند نشانه‌ای مهم در بدن افراد باشند و هرکدام از وجود عملکرد نادرست یکی از اندام‌ها در بدن باشند، در نتیجه باید علت ایجاد آنها را شناخت و با دلایل بروز آنها آشنا بود. همانطور که اشاره شد، عوامل متعددی وجود دارند که می‌توانند موجب ایجاد درد زیر شکم در زنان شوند. برخی از این عوامل عبارتند از:

عملکرد نادرست سیستم گوارشی

روده‌های کوچک و بزرگ شما در حفره پایین شکم شما قرار دارند و بیشتر فضای داخل آن را اشغال می‌کنند. به همین دلیل، هر شرایطی که روده شما را تحت تاثیر قرار دهد می‌تواند موجب احساس درد زیر شکم شود. این موارد بیشتر شامل مشکلات گوارشی روزمره مانند نفخ، سوء هاضمه، اسهال و یبوست می‌باشند. همچنین بروز این مشکلات می‌تواند به معنای بیماری‌های گوارشی جدی‌تری باشد.

اگر آلرژی دارید یا به بیماری عدم تحمل لاکتوز مبتلا هستید، یا اگر سیستم گوارشی شما به درستی کار نمی‌کند، ممکن است دچار سوء هاضمه، نفخ و یا اسهال و یبوست شوید. بسیاری از این موارد می‌توانند در روند گوارش شما اختلال ایجاد کنند. همچنین ممکن است در صورت ملتهب شدن روده‌ها در ناحیه زیر شکم خود احساس درد کنید، این معمولا زمانی اتفاق می‌افتد که سیستم ایمنی شما بخواهد نسبت به التهاب بدن شما واکنش نشان دهد. التهاب در روده کوچک (آنتریت) یا در روده بزرگ (کولیت) ممکن است ناشی از موارد زیر باشد:

  • ایجاد عفونت‌ها
  • ایجاد زخم‌ها
  • بیماری التهاب روده (IBD)
  • بیماری سلیاک
  • انسداد روده کوچک یا بزرگ
  • سرطان روده بزرگ یا کوچک
عملکرد نادرست سیستم گوارشی عامل درد زیر شکم
عملکرد نادرست سیستم گوارشی عامل درد زیر شکم

رفلاکس معده

یکی از موراد علت درد زیر شکم، رفلاکس معده (GERD) است که نسبتاً بیماری شایعی است. چاقی و اضافه وزن، سیگار کشیدن و قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آلاینده‌ها و آلودگی هوا خطر ابتلا به این عارضه را تشدید می‌کنند. پزشکان می‌توانند عوامل خاصی را برای ایجاد ریفلاکس مزمن معده شناسایی کنند. به عنوان مثال، برخی از افراد ناهنجاری‌های دارند که بر حرکات مری تأثیر می گذارد. این ناهنجاری‌ها می‌تواند بر توانایی مری در پاکسازی محتویات آن تأثیر بگذارد.

برای تشخیص رفلاکس معده، پزشک شما تاریخچه پزشکی شما را بررسی کرده و در مورد علائمی که ممکن است تجربه کرده باشید، سوال می‌کند. همچنین برای برسی‌های دقیق‌تر پزشکان ممکن است انجام برخی آزمایش‌ها را نیز تجویز کنند که شامل موارد زیر می‌باشند:

  • آزمایش بررسی اسید معده
  • آزمایش آندوسکوپی
  • مانومتری مری

بسته به تشخیص شما، پزشکان می‌توانند گزینه‌های درمانی را در اختیار شما قرار دهند تا به کاهش یا از بین بردن علائم رفلاکس معده شما کمک کنند.

عملکرد نادرست اندام‌های تناسلی

اندام‌های تناسلی زنانه در ناحیه پایین شکم قرار می‌گیرند. عملکرد نادرست در این اندام‌ها یکی دیگر از عوامل شایع درد زیر شکم در زنان هستند. از این گذشته، تشخیص تفاوت بین دردهای گوارشی و دردهای قاعدگی ممکن است برای برخی افراد سخت باشد زیرا رحم و روده شما بسیار به هم نزدیک هستند. در حالی که برای اغلب افراد تشخیص دردهای پریود طبیعی و شناخته شده است، گاهی اوقات بروز درد زیر شکم در زنان می‌تواند نشان دهنده مشکلی جدی باشد، مانند:(2)

عملکرد نادرست سیستم تناسلی و درد زیر شکم بانوان
عملکرد نادرست سیستم تناسلی و درد زیر شکم بانوان

ورم رحم

ورم رحم بیماری شایعی است که به عنوان التهاب دهانه رحم نیز توصیف می‌شود. در صورت ابتلا به این عارضه، رحم و سایر قسمت‌های گردنه رحم شما ملتهب و دچار قرمزی و ترشحات چرکی واژن خواهد شد. همچنین امکان دارد زمانی که اندام تناسلی خود را لمس می‌کنید دچار خونریزی شوید.

یکی از اصلی‌ترین عوامل ابتلا به این عارضه، بیماری کلامیدیا است. تخمین زده شده است که 40٪ از موارد ابتلا به ورم رحم در زنان ناشی از ابتلا به کلامیدیا است.

برخی از رایج‌ترین علائمی که در صورت ابتلا به این بیماری ممکن است تجربه کنید عبارتند از:

هنگامی که دستگاه گوارش شما یا دستگاه تناسلی شما به درستی عمل می‌کنند، ممکن است درد شما ناشی از عملکرد نادرست سیستم ادراری باشد. عفونت دستگاه ادراری یکی دیگر از عواملی است که علت درد در زیر شکم زنان است.

علت درد زیر شکم سمت راست و چپ در زنان

در اغلب موارد، افرادی که دچار درد زیر شکم می‌شوند ممکن است علائم متفاوتی داشته باشند. دردهای زیر شکم در زنان، انواع مختلفی دارند. برخی از آنها در نتیجه التهابات و عفونت‌ها بروز می‌کنند و برخی دیگر نیز به دلیل شرایطی مانند قاعدگی یا بارداری رخ می‌دهند. این علائم عبارتند از:

علت درد زیر شکم سمت چپ در زنان

علائم درد سمت چپ زیر شکم در زنان اغلب مربوط به دیورتیکولوز و دیورتیکولیت روده بزرگ است. دیورتیکول‌ها، کیسه‌هایی هستند که در دیواره روده بزرگ شما ایجاد می‌شوند. این کیسه‌ها مکان‌های مناسبی برای مخفی شدن باکتری‌ها هستند و می‌توانند موجب عفونت، و ایجاد التهاب و احساس درد زیر شکم زنان شوند.

علت درد زیر شکم سمت راست در زنان

علائم درد زیر شکم سمت راست در زنان ممکن است مربوط به آپاندیس باشد که از روده بزرگ به سمت راست منشعب می‌شود. التهاب آپاندیس شما (آپاندیسیت) یکی از دلایل شایع درد در سمت راست پایین شکم است.

احساس درد در ناحیه پایین شکم

همچنین در صورت ابتلا به بیماری که بر یک تخمدان یا کلیه‌های شما اثر بگذارد، ممکن است در طرف پایین شکم خود احساس درد داشته باشید. سنگ کلیه و تخمک گذاری، از عوامل احتمالی علائم درد پایین شکم هستند.

احساس درد در اطراف ناف و بالای استخوان شرمگاهی

یکی دیگر از علائم درد زیر شکم زنان، احساس درد در اطراف ناف و بالای استخوان شرمگاهی است. این دردهای شکمی در دوران پریود معمولا همراه با حالت اسپاسم، گرفتگی و دردهای لگنی هستند که بین ناف و کشاله ران را درگیر می‌کنند. در برخی از افراد، بروز درد در این نواحی می‌تواند به دلیل دوره‌های قاعدگی، تخمک‌گذاری یا مشکلات گوارشی باشد. گاهی نیز بروز این دردها می‌تواند به دلیل یک مشکل جدی‌تر مانند عفونت در دستگاه تناسلی اعم از واژن اتفاق بی‌افتد.

کمردرد و درد زیر شکم نشانه چیست

درد زیر شکم گاهی به کمر نیز کشیده می‌شود. این اتفاق می‌تواند ناشی از علل گوناگونی باشد که در این قسمت به آنها اشاره می‌کنیم:

  • مشکلات گوارشی: مثل نفخ، درد معده، زخم معده، یبوست، التهاب روده، آپاندیسیت
  • سنگ کیسه صفرا: مشکلی که اغلب افراد متوجه آن نمی‌شوند
  • التهاب لگن: عفونت ادراری، التهاب رحم و عفونت لوله رحم
  • قاعدگی: درد و گرفتگی عضلات در نواحی زیر شکم و کمر و لگن
  • سندرم پیش از قاعدگی: این سندرم با درد در زیر شکم و کمردرد همراه است و علائم آن بر جسم و روان فرد تاثیر می‌گذارد.
  • آندرومتریوز: از علائم این بیماری نفخ و درد زیر شکم است که در مواردی به کمر هم کشیده می‌شود.
  • بارداری: علائم بارداری که شامل تهوع و بی حالی و گرفتگی و خونریزی است، در برخی موارد می‌تواند به کمردرد هم کشیده شود.

از دیگر عواملی که می‌توانند باعث کمردرد و درد زیر شکم در زنان شوند می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • سندرم روده تحریک پذیر
  • سنگ کلیه
  • کیست تخمدان
  • حاملگی خارج رحمی
  • سرطان تخمدان
درد زیر شکم زنان
درد زیر شکم زنان

تشخیص علت درد زیر شکم در زنان

علت درد زیر شکم زنان را می‌توان با مراجعه به پزشک متخصص و انجام برخی معاینات، آزمایش‌ها و سابقه پزشکی افراد تشخیص داد. انجام برخی معاینات فیزیکی قبل از شروع آزمایش‌ها می‌تواند در تشخیص علت زمینه‌ای درد زیر شکم زنان کمک کند. این معاینات می‌تواند از طریق وارد کردن فشار ملایمی روی نواحی مختلف زیر شکم انجام شود تا حساسیت و تورم احتمالی درد زیر شکم شما تشخیص داده شود. برای تشخیص علت درد زیر شکم، پزشکتان ممکن است از شما درباره برخی سابقه پزشکی‌تان سوالاتی بپرسد. این سوالات در خصوص شدت درد زیر شکم شما است.

همچنین انجام برخی تست‌ها می‌توانند جهت تشخیص علت درد زیر شکم زنان بسیار موثر باشد، انجام این تست‌ها می‌تواند به بررسی اندام‌ها، بافت‌ها و سایر ساختارهای شکم و دیگر موارد احتمالی به پزشکتان کمک کند. برخی از این تست‌ها عبارتند از:

درمان درد زیر شکم زنان

شما می‌توانید دردهای خفیف‌ زیر شکم را در خانه با مسکن‌های بدون نسخه (OTC) مانند استامینوفن درمان کنید. یا ممکن است بسته به شرایط خود به مسکن‌های تجویزی مانند استروئیدها یا داروهای دیگری نیاز داشته باشید. اگر به علت درد شدید زیر شکمی به بیمارستان بروید، ممکن است از طریق IV به شما دارو داده شود. آنها همچنین به دنبال جداسازی و تشخیص علت اصلی درد شما هستند که همانطور که گفته شد، ممکن است چیزهای زیادی باشد. همچنین اگر گاهی علائم درد زیر شکم را تجربه می‌کنید، ترکیبی از تغییرات در سبک زندگی و داروها می‌توانند به کاهش علائم درد زیر شکم شما کمک کنند.

عوامل ایجاد درد زیر شکم زنان اغلب جدی نیستند. شما می‌توانید گرفتگی‌های روده یا درد پریود را در خانه با استراحت، و اجتناب از انجام فعالیت‌های سنگین درمان کنید. سعی کنید به سیستم گوارش خود استراحت دهید. همچنین نوشیدن دمنوش‌های گیاهی مانند چای و نعناع، شیرین بیان و زنجبیل می‌توانند به تسکین دستگاه گوارش شما کمک کنند.

درمان گیاهی درد زیر شکم زنان

درمان گیاهی به خصوص برای درد زیر شکم ناشی از قاعدگی می‌تواند تاثیرگذار باشد. گیاهانی که می‌توانند به صورت دمنوش یا چای در التیام درد زیر شکم موثر باشند عبارتند از:

  • زنجبیل (به همراه عسل و آبلیمو )
  • ریحان
  • رازیانه
  • بابونه
  • جعفری
  • تخم کتان

در نظر داشته باشید که استفاده از داروهای گیاهی برای التیام درد زیر شکم را به صورت قاعده مند و با مشورت پزشک انجام دهید. از مصرف خودسرانه داروهای گیاهی بپرهیزید.

درمان درد زیر شکم زنان
درمان درد زیر شکم زنان

چه زمانی باید نگران درد زیر شکم باشم؟

بسیاری از زنان گاهی اوقات درد زیر شکم را تجربه می‌کنند. با این‌حال، اگر بیش از دو بار در هفته دچار درد زیر شکم می‌شوید یا اگر علائم درد زیر شکم شما بهبود نمی‌یابد، باید به پزشک مراجعه کنید. عدم بهبود علائم درد زیر شکم زنان می‌تواند نشانه‌ای از یک وضعیت جدی‌تر باشد. همچنین برخی علائم وجود دارند که می‌توانند نشانه‌هایی از یک خطر جدی برای سلامتی شما باشند.

اگر هرکدام از علائم زیر را تجربه می‌کنید، بهتر است هرچه سریع‌تر به یک پزشک متخصص مراجعه کنید:

  • داشتن مدفوع خونی
  • درد زیر شکم شما ناگهانی و شدید است
  • داشتن تب مداوم یا حالت تهوع و استفراغ
  • درد زیر شکم شما از بین نمی‌رود و مدام بدتر می‌شود
  • شکم شما منبسط و سفت و یا نسبت به لمس حساس است

کلام آخر

زنانی که احساس سوزش را در قسمت پایین شکم خود تجربه می‌کنند، ممکن است دچار بیماری‌های اورولوژی یا دستگاه گوارش باشند. در اغلب موارد دردهای زیر شکم زنان نشان‌دهنده مشکلی جدی نیستند، اما برخی از این دردها می‌توانند نشانه یک بیماری جدی باشند. درد زیر شکم می‌تواند حاد یا مزمن باشد و عوامل بروز آن نیز می‌تواند متفاوت باشد، در اغلب موارد درد زیر شکم حاد به طور ناگهانی رخ می‌دهد و معمولا به طور موقتی است.

بیماری‌های مزمن می‌توانند باعث بروز درد مزمنی در ناحیه زیر شکم زنان شوند که برای مدت طولانی باقی بمانند و یا به مرور زمان تشدید شوند، شما می‌توانید دردهای خفیف‌ زیر شکم را در خانه با مسکن‌های بدون نسخه (OTC) مانند استامینوفن درمان کنید یا ممکن است بسته به شرایط خود به مسکن‌های تجویزی مانند استروئیدها یا داروهای دیگری نیاز داشته باشید.

درد زیر شکم زنان چیست؟

درد زیر شکم زنان دلایل زیادی دارد و ممکن است اندام های مختلفی را درگیر کند. پایین شکم شما بخشی است که زیر ناف شما قرار می‌گیرد. درد زیر شکم ممکن است هر یک از اندام‌هایی را که بین ناف و استخوان شرمگاهی شما قرار می‌گیرد را درگیر کند. این اندام‌ها شامل اندام های شکمی و اندام های لگنی هستند.

شایع‌ترین علت درد زیر شکم زنان چیست؟

عوامل متعددی وجود دارد که می‌توانند موجب ایجاد درد زیر شکم در زنان شوند. شایع ترین این عوامل شامل عملکرد نادرست سیستم گوارشی و اندام‌های تناسلی می‌باشند.

درمان درد زیر شکم زنان چیست؟

یکی از مهم ترین عوامل درمان درد زیر شکم زنان، تشخیص علت آن و درمان بیماری زمینه‌ای آن است. با این‌حال شما می‌توانید دردهای خفیف‌ زیر شکم را در خانه با مسکن‌های بدون نسخه (OTC) مانند استامینوفن درمان کنید. همچنین شما می‌توانید گرفتگی‌های روده یا درد پریود را در خانه با استراحت، و اجتناب از انجام فعالیت‌های سنگین درمان کنید.

منبع healthline clevelandclinic
نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.