لابیا چیست؟ جراحی لابیا پلاستی چگونه انجام می شود؟

3 18,769
زمان مطالعه این مطلب: 4 دقیقه

لابیا به چین‌های پوستی که واژن بانوان را احاطه کرده‌اند، می‌گویند. لابیا پلاستی یک روش جراحی است که، معمولاً برای کاهش اندازه لابیای مینور انجام می‌شود. لابیا پلاستی نیز به دلایل زیبایی و به عنوان بخشی از جراحی تعیین جنسیت انجام می‌شود. اما لابیا چه مزایا و معایبی دارد؟ علل گرایش به این عمل چیست؟

در این مقاله از مجله سلامت کیوان، به پاسخ این سؤالات می‌پردازیم.

لابیا چیست؟

لابیا به چین‌های پوستی که واژن بانوان را احاطه کرده‌اند می‌گویند. برای اندازه طبیعی لابیا‌ها نمی‌توان استاندارد خاصی درنظر گرفت. برخی افراد هستند که، لابیا مینورشان بزرگ است و آویزان به نظر می‌رسد، یا نامتقارن غیرطبیعی است.

این باعث بد فرم شدن شکل ظاهری واژن و ایجاد مشکلات بهداشتی و جنسی خواهد شد. به طور کلی بهترین حالت واژن به این صورت است که لابیا ماژور، لابیا مینور را به طور کامل بپوشانند.

لابیاهای ناحیه فرج، چین‌های پوست اطراف دهانه واژن هستند. چین‌های بیرونی، لابیای ماژور نامیده می‌شوند که چین‌های گوشتی بزرگ‌تری هستند و از اندام‌های تناسلی خارجی محافظت می‌کنند و بعد از بلوغ با موهای ناحیه تناسلی پوشیده می‌شوند.

چین‌های داخلی لابیای مینور نامیده می‌شوند. این چین‌های پوستی از دهانه مجرای ادرار؛ جایی که ادرار از بدن خارج می‌شود و همچنین واژن محافظت می‌کند.

لابیا پلاستی چیست؟

لابیا پلاستی نوعی جراحی برای کاهش یا افزایش اندازه لابیا است. این جراحی برای بهبود ظاهر لابیا، کاهش ناراحتی فیزیکی و حتی برای تأیید جنسیت انجام می‌شود. در طول لابیا پلاستی و بسته به دلیل انجام آن، جراح یکی از موارد زیر را انجام می‌دهد:

  • مقداری از بافت لابیا را برای کاهش اندازه آن جدا می‌کند.
  • یک ماده پرکننده یا چربی به لابیا تزریق می‌کند تا آن را بزرگ‌تر کند.
  • لابیا را از بافت دیگر بازسازی می‌کند.

دلایل تمایل به لابیا پلاستی چیست؟

در ادامه به بررسی دلایل تمایل بانوان به انجام لابیا پلاستی می‌پردازیم.

دلایل پزشکی و فیزیکی

یکی از دلایل تمایل به انجام لابیاپلاستی، تلاش برای کاهش اندازه لابیاهای کوچک است، به طوری که از لبه‌های لابیای ماژور بیرون نزند. بافت لابیا می‌تواند بیش از حد پیچ ​​خورده باشد یا حتی در مرور زمان بچرخد و یا کشیده شود. در نتیجه این موضوع باعث ناراحتی و تحریک فیزیکی در حین ورزش، فعالیت‌های بدنی و مقاربت جنسی شود.

اما دلیل دیگر می‌تواند بهبود بهداشت و سلامتی باشد، زیرا بافت اضافی می‌تواند پاکسازی را دشوارتر کند و باکتری‌هایی را در خود جای دهد که منجر به ایجاد عفونت در دستگاه ادراری می‌شوند.

دلایل زیبایی و احساسی

بسیاری با هدف زیباتر کردن ظاهر لابیاهای خود دست به جراحی می‌زنند. در واقع تلاش آنها برای بازگرداندن ظاهر جوان‌تر لابیاها پس از زایمان یا پیری هستند. در راستای زیباتر کردن ظاهر فرج، برخی برای کاهش عدم تقارن لابیای مینور یا لابیای بزرگ جراحی می‌کنند.

برای افزایش اعتماد به‌ نفس و از بین بردن خطوط بصری، برآمدگی‌ها هنگام پوشیدن شلوار نیز، جراحی لابیا پلاستی انجام می‌شود. در صورت وجود بافت بیش از حد لابیا، لباس‌های تنگ نیز می‌توانند باعث ناراحتی فیزیکی شوند. اما برای افزایش احساس راحتی، اعتمادبه‌نفس و رفاه جنسی در مورد ظاهر اندام تناسلی نیز این عمل انجام می‌شود.

تأیید جنسیت

اگر جراحی بخشی از فرآیند تأیید جنسیت باشد، می‌توان با استفاده از بافت تناسلی موجود، لابیا ایجاد کرد.

علت بزرگ شدن لابیاها چیست؟

باز هم برای بسیاری از بانوان این سؤال وجود دارد که، چرا لابیا آنقدر بزرگ می‌شود، به حدی که افراد به جراحی آن روی می‌آورند؟ دلایل بزرگ‌شدن لابیا‌ها عبارتند از:

بیشتر بخوانید:

عوارض لابیا پلاستی

افراد مختلف مخصوصاً بانوانی که، لابیا پلاستی را به عنوان عمل زیبایی انجام می‌دهند، به آسیب‌های احتمالی این جراحی نیز توجه دارند. آسیب‌های اصلی عبارتند از:

  • کاهش حساسیت فرج
  • خشکی واژن
  • بی‌حسی
  • دردناک بودن مقاربت جنسی به علت زخم بودن لابیا

مطالعات نشان می‌دهند که، آسیب‌ها شامل خونریزی، هماتوم و عفونت نیز می‌شوند. جالب است بدانید که برخی از بانوانی که دست به این جراحی می‌زنند، ترجیح می‌دهند که، طول لابیا را به شدت کاهش دهند. در حالی که اگر لابیاها بیش از حد برداشته شوند یا پوست آنها بیش از حد برداشته شود، در انجام کار همیشگی خود که محافظت از واژن است، ناتوان می‌مانند.(1)

لابیا پلاستی چگونه انجام می‌شود؟

دو نوع روش اصلی برای رسیدگی به لابیا مینور برداشتن لبه و برداشتن گوه‌ای است. هر دوی این روش معمولاً تحت بیهوشی انجام می‌شوند. برداشتن لبه شامل کوتاه کردن لبه‌های بیرون‌زده لابیا است.

اما برداشتن گوه‌ای لابیای مینور روشی است که، با بریدن برش‌های گوه‌ای شکل پوست، منجر به محافظت از مرکز لابیای مینور می‌شود. در نهایت پزشک پوست باقی‌مانده را با بخیه‌های قابل جذب به هم نزدیک می‌کند.

برای رسیدگی به لابیای ماژور معمولاً از یکی از دو روش استفاده می‌کنند. اولین روش این است که پزشک با بریدن بافت یا استفاده از لیپوساکشن روی لابیاهایی که بلندتر یا پرتر از حد مورد نظر هستند، تغییرات ظاهری ایجاد می‌کند.

در روش دوم پزشک با تزریق چربی یا سایر مواد پرکننده به لابیای ماژور، آنها را به اندازه دلخواه فرد در می‌آورد.

مراقبتهای بعد از لابیا پلاستی چیست؟

جراحی لابیا پلاستی معمولاً یک عمل سرپایی است، اما این بدان معنا نیست که، این فرآیند ناچیز است. به نحوی که پزشک می‌تواند حداقل 3 تا 7 روز کاری برای این افراد مرخصی استعلاجی بنویسد. سایر توصیه‌های پزشک به این افراد عبارتند از:

  • برای جلوگیری از اصطکاک و درد بیش از حد لباس‌های گشاد بپوشند.
  • برای تسکین درد، از حمام نمک استفاده کنند.
  • از ورزش و فعالیت‌های سخت پرهیز کنند.
  • حداقل به مدت 4 تا 6 هفته از مصرف تامپون و رابطه جنسی خودداری کنند.
  • افراد می‌توانند، با فاصله 20 دقیقه یک بار، یک کیسه یخ را روی لباس‌های زیر خود قرار دهند.

جمع‌بندی

  • لابیاپلاستی نوعی جراحی برای کاهش یا افزایش اندازه لابیاست. این جراحی برای بهبود ظاهر لابیا، کاهش ناراحتی فیزیکی و حتی برای تأیید جنسیت انجام می‌شود.
  • سن، یائسگی، تغییرات هورمونی، بارداری و زایمان، تغییرات در وزن خانم و ژنتیک از علل بزرگ شدن لابیاها در خانم‌ها هستند.
  • رعایت نکات مراقبتی بعد از این جراحی شامل مرخصی 3 تا 7 روزه، استفاده از کمپرس یخ و پرهیز از ورزش‌های سنگین است.

مطالب مرتبط:

لابیا پلاستی چیست؟

لابیا پلاستی یک روش جراحی است که معمولاً برای کاهش اندازه لابیا مینور و تغییرات ظاهری لابیای ماژور انجام می‌شود.

علل بزرگ شدن لابیا در خانم‌ها چیست؟

سن، یائسگی، تغییرات هورمونی، بارداری و زایمان، تغییرات در وزن خانم و ژنتیک از علل گرایش خانم‌ها به جراحی لابیا پلاستی هستند.

آسیب‌های احتمالی لابیا پلاستی چیست؟

کاهش حساسیت فرج، خشکی مزمن، بی‌حسی و دردناک بودن مقاربت جنسی به علت زخم بودن لابیا از آسیب‌های احتمالی لابیا پلاستی به حساب می‌آیند.

منبع healthline
3 نظر
  1. لابیا گفت

    خدایی اکثر خانما تو ایران باید جلوبندیشونو عمل کنند خیلی لابیاهای بی ریختی دارن

    1. حنا گفت

      شما همرو چک کردی؟؟

    2. م گفت

      همونطور که بضیاتون چیز کوتاه و کج و داغونی دارین،.
      بعدشم شما همه رو کشیدی پایین دیدی که زر میزنی نظر میدی؟لابد خودتو فنداسیونت به حدی داغونه که اونایی که ازشون بی ریخته میان سمتت.

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.