علائم بیماری آفت دهان و درمان آن

0 1,731
زمان مطالعه این مطلب: 4 دقیقه

آفت یکی از بیماری‌های شایع دهان و دندان است که خوشبختانه مسری نیست. این بیماری که در نواحی داخلی دهان به وجود می‌آید، گاهی اوقات بسیار دردناک و آزاردهنده است. بنابراین ممکن است بسياری از مردم به دنبال راهی برای پیشگیری یا درمان آن باشند.

جالب توجه است بیماری آفت، در زنان بیشتر از مردان اتفاق می‌افتد. با توجه به دردناک بودن این عارضه برای بسیاری از افراد، در این مقاله تصمیم گرفتیم به بررسی علل آن، درمان و مسائل مربوط به پیشگیری از آن بپردازیم. اگر می‌خواهید در مورد این بیماری، اطلاعات بیشتری کسب کنید، می‌توانید تا پایان همراه ما باشید.

علت آفت دهان

با وجود پژوهش‌های فراوانی که در این زمینه انجام شده است، هنوز هم علت اصلی این بیماری مشخص نیست. در واقع طبق تحقیقات انجام شده، عوامل بسیاری در بروز و شدت بیماری آفت مؤثر هستند اما به طور دقیق نمی‌توان یک دلیل را به عنوان علت این بیماری بیان کرد.

به عنوان مثال موارد زیر، همگی نمونه‌ای از عواملی هستند که در بروز و تشدید این بیماری مؤثر هستند.

  • سابقه خانوادگی
  • وجود عفونت‌های ویروسی
  • ضربه خوردن بافت‌های داخلی دهان
  • تغییرات هورمونی
  • آلرژی غذایی
  • داشتن استرس
  • قاعدگی
  • بیماری‌های سیستم ایمنی
  • استفاده از داروهای غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن
  • کمبود ویتامین‌هایی مانند ویتامین B3، B9 و B12
  • کمبود آهن، روی و کلسیم

علائم بیماری آفت

اولین نشانه برای تشخیص آفت در دهان توسط خود فرد اتفاق می‌افتد. در چنین شرایطی فرد در پوشش نرم دهان خود، احساس درد خفیف یا سوزش می‌کند. در واقع، علائم اولیه این بیماری ممکن است به صورت قرمزی در قسمت‌های مختلف لثه، زبان و داخل گونه‌ها باشد. مشاهده زخم‌هایی در دهان که به شکل دایره یا بیضی ظاهر می‌شوند که لبه‌های قرمز دارند و داخل آن‌ها به رنگ سفید یا زرد است، نشانه‌هایی از علائم بروز آفت دهان به شمار می‌آیند.

بیماری آفت دهانی
بیماری آفت دهانی

بیماری آفت در حالتی که به صورت یک یا چند زخم کوچک ظاهر می‌شود، چندان علائمی ندارد. گاهی اوقات ممکن است این بیماری به صورت زخم‌های خیلی بزرگ در دهان فرد ایجاد شود که در این صورت ممکن است با تب، بی حالی و تورم غدد لنفاوی همراه باشد. در چنین شرایطی بهتر است برای درمان به پزشک مراجعه شود.

مطالب مرتبط:

راه های درمان آفت دهان

از آنجایی که علت دقیق این بیماری هنوز مشخص نیست پزشکان و محققان مختلف، هنوز نتوانسته‌اند درمان قطعی برای آن پیدا کنند. البته براساس تحقیقات انجام شده، با افزایش سن، میزان ابتلا به این بیماری و شدت آن کمتر می‌شود.

در هر حال یکی از مهم‌ترین راهکارهایی که برای درمان و کنترل این بیماری می‌توان انجام داد، بررسی ارتباط بین علائم آفت با بیماری‌های سیستمیک بدن است. در واقع با بررسی علائم مختلف گوارشی، چشمی، تناسلی و اندام‌های دیگر می‌توان بهتر تشخیص داد این بیماری ناشی از چه چیزی می‌تواند باشد.

رایج ترین راه های درمان آفت دهان

بهترین درمان برای این بیماری، کنترل آن با استفاده از داروهای موضعی است تا درد رفته رفته کاهش یابد. با این وجود گاهی اوقات، افراد طاقت تحمل درد را ندارند. در این صورت استفاده از درمان‌های رایج زیر، نقش مؤثری در بهبود بیماری و کاهش درد دارد.

  • حفظ بهداشت دهان: استفاده منظم از مسواک و نخ دندان، در حفظ بهداشت دهان و بهبود آفت مؤثر است.
  • داروهای استروئیدی موضعی: استفاده از این داروها باعث ترمیم سطح زخم و کاهش درد ناشی از آن می‌شود.
  • داروهای آنتی بیوتیک موضعی: استفاده از آنتی بیوتیک‌های موضعی مانند کلروهگزین و همچنین ترکیب کپسول‌های ۲۵۰ میلی گرم تتراسایکلین با سرم فیزیولوژی حل شده و استفاده به عنوان دهان شویه، برای درمان این بیماری بسیار مناسب هستند.
  • حذف غذاهای رژیمی و مصرف انواع ویتامین و املاح مورد نیاز بدن: مصرف ویتامین‌های مورد نیاز بدن و حذف غذاهای آلرژی زا، باعث می‌شود این بیماری زودتر بهبود یابد.
  • مصرف داروهای گیاهی و داروهای بی حسی مانند لیدوکائین و دیفن هیدرامین
  • درمان با استفاده از لیزر درمانی

پیشگیری از آفت دهان

متأسفانه با توجه به این که تاکنون هیچ درمان قطعی برای این بیماری پیدا نشده، بهتر است تا حد امکان با رعایت راه‌های پیشگیری، از ابتلا به آفت جلوگیری کنیم. نکات زیر نمونه‌ای از راهکارهایی است که جهت پیشگیری از بروز آفت مؤثر هستند.

اجتناب از خوردن خوراکی های تحریک کننده

گاهی اوقات اتفاق می‌افتد که فرد احساس می‌کند، خوردن برخی از غذاها و نوشیدنی‌ها باعث تحریک بافت داخلی دهان و در نتیجه ایجاد آفت می‌شود. بهتر است اگر چنین احساسی نسبت به برخی از خوراکی‌ها دارید، تا حد امکان مصرف آن‌ها را به حداقل برسانید. به عنوان مثال خوراکی‌هایی مانند آجیل شور، مرکبات ترش، چیپس، پفک، برخی ادویه‌ها و غذاهای شور نمونه‌هایی از این خوراکی‌ها هستند.

خوردن مواد غذایی پرخاصیت

با توجه به مطالب گفته شده، احتمال می‌رود در برخی شرایط، علت بروز آفت، کمبود بدن بر اثر ویتامین‌های مختلف باشد. در نتیجه می‌توانید با داشتن یک رژیم غذایی سالم و مصرف میوه‌ها و سبزیجات تازه، کمبود ویتامین خود را جبران کنید.

رعایت حفظ بهداشت دهان و دندان

حفظ بهداشت دهان و دندان یکی از راه‌هایی است که علاوه بر این که برای درمان آفت مؤثر است، به عنوان یکی از راه‌های پیشگیری نیز در نظر گرفته می‌شود. برای مثال برخی افراد ممکن است بیشتر از افراد دیگر مستعد ابتلا به آفت دهان باشند، در این صورت بهتر است این افراد حداقل روزی ۲ بار مسواک بزنند و یک بار در روز نخ دندان بکشند.

استفاده از خمیردندان‌های استاندارد نیز یکی از راه‌های پیشگیری از بروز آفت است. برخی از خمیردندان‌های موجود در بازار به دلیل داشتن سدیم لوریل سولفات باعث تحریک بافت دهان و بروز علائم این بیماری می‌شوند.

تست کرونا در منزل
تست کرونا در منزل

کاهش استرس

از آن جایی که داشتن استرس خود یکی از دلایل بروز آفت است، بهتر است تا می‌توانید استرس را از خود دور کنید. برای کاهش استرس در درجه اول باید به دنبال علت آن باشید. در این صورت می‌توانید با استفاده از راهکاری مناسب در جهت کاهش یا رفع آن قدم بردارید. برای کاهش استرس روش‌های مختلفی مانند یوگا، مدیتیشن و تقویت تمرکز وجود دارد.

جمع بندی

  • آفت دهان یک نوع زخم دهانی است که در نواحی مختلف پوشش دهانی ایجاد می‌شود.
  • به طور کلی هنوز علت دقیقی برای بروز این بیماری بیان نشده است.
  • قابل توجه است این بیماری مسری نیست و جای زخم یا اثر آن بعد از بهبودی کامل از بین خواهد رفت.
  • برای پیشگیری از این بیماری، مصرف میوه‌ها و سبزیجات تازه جهت تأمین ویتامین‌های مورد نیاز بدن مؤثر است.
  • دور بودن از استرس و نگرانی نیز یکی از راه‌های پیشگیری از بیماری آفت است.

چگونه می‌توان از بروز آفت پیشگیری کرد؟

دور بودن از استرس، عدم مصرف خوراکی‌های شور و اسیدی و مصرف به اندازه میوه‌ها و سبزیجات جهت تأمین ویتامین‌های موردنیاز بدن مؤثر هستند.

آیا درمان خانگی برای درمان آفت دهان وجود دارد؟

به طور کلی برای کاهش درد و التهاب این بیماری می‌توان از روش‌های خانگی استفاده کرد. اما اگر بیمار عود کرده باشد برای درمان آن باید به پزشک مراجعه کرد.

علائم اولیه بیماری آفت چیست؟

مشاهده قرمزی یا زخم در نواحی مختلف دهان و احساس سوزش در آن می‌تواند از علائم اولیه این بیماری باشد.

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.