انواع داروی درمان HPV و پماد زگیل تناسلی

0 49,547
زمان مطالعه این مطلب: 4 دقیقه

آیا با داروی درمان HPV و پماد زگیل تناسلی آشنایی دارید؟ کدام یک مؤثرتر است؟ استفاده از کدام یک در اولویت است؟ این موارد، سؤالاتی هستند که به ذهن بسیاری از افراد خطور می‌کند. در واقع انسان‌ها در طول زندگی با عوامل بیماری‌زای مختلفی مواجه می‌شوند. ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) هم نمونه ای از این ویروس‌هاست که باعث بروز انواع زگیل می‌شود. زگیل تناسلی یکی از انواع زگیل است که در اندام‌های تناسلی مردان و زنان مبتلا به ویروس پاپیلومای انسانی تشکیل می‌شود. راه‌های مختلفی برای درمان زگیل تناسلی حتی برای زنان باردار و کودکان وجود دارد. ما در ادامه این مقاله از مجله سلامت کیوان به انواع دارو و پماد زگیل تناسلی می‌پردازیم.

 انواع داروی درمان HPV

برای درمان پاپیلومای انسانی داروهای مختلفی وجود دارد که پزشکان با توجه به سابقه پزشکی بیمار، ناحیه آلوده به ویروس (HPV)، مقدار سطحی از بدن که آلوده شده و وخامت آن داروها، پمادها یا حتی واکسن را تجویز می‌کنند. اما در ادامه فهرستی از چند داروی درمان HPV را بر اساس اطلاعات پزشکی سایت (Drugs) معرفی خواهیم کرد.

  • ایمیکویمود (Imiquimod): این دارو برای جلوگیری از رشد خارجی سلول‌های پوستی برای مثال سرطان پوست استفاده می‌شود. اما از طرفی به عنوان یکی از داروهای رایج در درمان پاپیلومای انسانی و به ویژه زگیل تناسلی به حساب می‌آید.
  • آلدارا (Aldara): به صورت کرم مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دارو که برای درمان مشکلات پوستی به کار می‌رود، برای مبتلایان به ویروس پاپیلومای انسانی تجویز می‌شود. آلدارا به عنوان یک پماد زگیل تناسلی شناخته شده است.
  • پودوفیلوم رزین (Podophyllum resin): یک محلول موضعی برای درمان ضایعات پوستی خوش خیم است. درمان انواع زگیل از جمله زگیل‌هایی که زیرمجموعه پاپیلومای انسانی هستند، با این محلول موضعی امکان پذیر است.
  • رزورسینول (Resorcinol): یک داروی ضدعفونی کننده است که برای درمان انواع بیماری‌ها و عفونتی‌های پوستی از جمله زگیل تناسلی و زگیل‌هایی که به علت حضور پاپیلومای انسانی شکل می‌گیرند، کاربرد دارد.
  • پودوفیلین (25Podocon-): یکی از داروهای مؤثر در درمان انواع زگیل است. عموماً پزشکان پودوفیلین را به عنوان داروی درمان زگیل تناسلی یا به طور کلی داروی درمان (HPV) تجویز می‌کنند. این دارو به خاطر نقشی که در درمان رشد خوش خیم سلول‌های پوستی دارد، مورد انتخاب پزشکان است.
  • سایمتدین (Cimetidine): یکی از داروهای پرکاربرد در درمان مشکلات گوارشی است. عملکرد آنتی اسیدی سایمتدین بر کسی پوشیده نیست. اما به تازگی پژوهش‌هایی انجام شده است که تأثیر این دارو بر درمان انواع زگیل‌های معمولی را تأیید کرده اند. بنابراین برخی از پزشکان آن را به عنوان داروی درمان (HPV) تجویز می‌کنند.

توجه! داروهای نام برده شده فقط داروهای پیشنهادی برای بهبود این بیماری هستند؛ حتما قبل از استفاده این داروها با پزشک متخصص مشورت نمائید. مجله سلامت کیوان مسئولیتی در قبال عوارض و مصرف خودسرانه این داروها ندارد.

شما می‌توانید درباره مراکز نمونه برداری HPV در تهران در این صفحه بخوانید.

همچنین بیشتر بخوانید:

انواع پماد درمان زگیل تناسلی

اگرچه عموماً زگیل تناسلی علائم خاصی ایجاد نمی‌کند، اما ممکن است زائده‌های دردناک، خارش دار و ناخوشایند روی پوست به وجود آیند که پزشک با کمک نمونه گیری از آنها وجود پاپیلومای انسانی را در بدن تشخیص دهد. خوشبختانه، تعدادی از روش‌های درمانی به درمان زگیل تناسلی کمک بسیاری می‌کنند. پس بهتر است اکنون انواع دارو و پماد درمان زگیل تناسلی را بررسی کنیم. برای درمان دارویی یا پمادی زگیل تناسلی در بخش خارجی اندام تناسلی زنان و اندام تناسلی مردان، داروها شامل کرم ایمیکویمود، ژل پودوفیلوکس و پماد سینکاتچیز می‌شوند.

درخواست مشاوره و تست HPV
درخواست مشاوره و تست HPV

ایمیکیمود، داروی درمان زگیل تناسلی

ایمیکیمود که پیش تر، از آن به عنوان یکی از داروهای رایج در درمان (HPV) یاد ‌کردیم، کرمی است که بیمار به راحتی روی زگیل‌های خارجی می‌زند. این کرم سیستم ایمنی بدن بیماران را تقویت می‌کند. طبق دستورالعمل ذکر شده، باید بیمار کرم (5%imiquimod ) را هنگام خواب، سه بار در هفته به مدت 4 ماه استفاده کند. هر شب باید از کرم (3.75% imiquimod) استفاده شود. ناحیه تحت درمان باید با کرم‌های ایمیکیمود 5% و 3.75% به مدت 6 تا 10 ساعت پوشانده شود. سپس نوبت به شستشوی نواحی کرم خورده می‌رسد. تا زمانی که ایمیکیمود روی پوست بیمار است باید از رابطه جنسی خودداری کند زیرا همچنان ناقل ویروس است و ممکن است شریک جنسی خود را آلوده کند.

انواع دیگر روش درمان HPV در زیر آورده شده است؛ در صورت تمایل می‌توانید مطالعه کنید:

پودوفیلوکس و رزین پودوفیلین

پودوفیلوکس و رزین پودوفیلین ژل‌هایی هستند که برای از بین بردن زگیل‌ها طراحی شده اند. بعد از اینکه آنها را روی زگیل خارجی گذاشتید، قبل از پوشیدن لباس، اجازه دهید آن ناحیه در هوا خشک شود. پودوفیلوکس برای زگیل‌های دهانه رحم، زگیل واژن یا زگیل مقعد توصیه نمی‌شود. برای مناطق بزرگ نیز در نظر گرفته نشده است. اگر از این داروها بیش از حد استفاده شود یا امکان خشک شدن ناحیه تحت درمان در هوا وجود نداشته باشد، بیمار می‌تواند ژل را به سایر قسمت‌های بدن پخش کرده و پوست خود را تحت الشعاع آن ژل قرار دهد.

ژل پودوفیلوکس - پماد درمان زگیل تناسلی
ژل پودوفیلوکس – پماد درمان زگیل تناسلی – منبع تصویر

پماد سینکاتچیز، پماد زگیل تناسلی

پماد سینکاتچیز از عصاره چای سبز تهیه می‌شود و برای درمان زگیل تناسلی خارجی و زگیل در داخل یا اطراف کانال مقعد استفاده می‌شود. بیمار باید پماد سینکاتچیز 15 درصد را 3 بار در روز به مدت 4 ماه روی زگیل می‌زند. یک نکته مهم وجود دارد و آن هم این است که تا زمانی که پماد روی پوست بیمار قرار دارد باید از هر گونه تماس جنسی خودداری شود.

در صورتی که هنوز ابهامی یا سوالی برای شما وجود دارد می‌توانید با وارد کردن شماره تماس و مشکل خود در فرم زیر از خدمت مشاوره HPV آزمایشگاه تخصصی ویروس شناسی کیوان استفاده نمائید. همین حالا اقدام کنید.


بیشتر بخوانید:

جمع بندی

  • ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) هم نمونه ای از این ویروس‌هاست که باعث بروز انواع زگیل می‌شود.
  • زگیل تناسلی یکی از انواع زگیل است که در اندام‌های تناسلی مردان و زنان مبتلا به ویروس پاپیلومای انسانی تشکیل می‌شود.
  • ایمیکویمود، آلدارا، پودوفیلوم، رزورسینول و پماد سینکاتچیز از داروهای درمان زگیل تناسلی به حساب می‌آیند.

آیا برای درمان پاپیلومای انسانی دارو هم وجود دارد؟

بله. به غیر از واکسن، انواع پماد، ژل و کرم وجود دارد.

آیا تمام داروها برای هر نوع زگیلی کاربردی است؟

خیر. پزشک با توجه به پرونده پزشکی بیمار، نوع زگیل، محل آلوده به ویروس و وخامت آن داروهای لازم را تجویز می‌کند.

آیا برای زگیل تناسلی هم پماد وجود دارد؟

بله. پماد سینکاتچیز و کرم ایمیکویمود از انواع پمادهایی هستند که بیمار می‌تواند تحت نظارت پزشک از آنها استفاده کند.

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.