اثرات قرص اورژانسی تا چند روز در بدن باقی می ماند؟

0 2,625
زمان مطالعه این مطلب: 4 دقیقه

قرص اورژانسی از بارداری ناخواسته بعد از رابطه جنسی محافظت نشده جلوگیری می‌کند. استفاده از قرص اورژانسی نمی‌تواند یک روش دائمی برای پیشگیری از بارداری باشد و برای استفاده معمول باید از دیگر روش‌های جلوگیری از بارداری استفاده کرد. برای به حداکثر رسیدن تاثیرگذاری قرص اورژانسی نیاز است در زمان درست استفاده شود. اما قرص اورژانسی چیست؟ قرص اورژانسی چگونه از بارداری جلوگیری می‌کند؟  اثرات قرص اورژانسی تا چند روز در بدن باقی می‌ماند؟ تاثیر قرص اورژانسی چند روز است و آیا از بارداری رابطه بعدی هم پیشگیری می‌کند؟ برای پاسخ به این سوال‌ها تا انتهای این مقاله از مجله سلامت کیوان با ما همراه باشید.

قرص اورژانسی چیست؟

قرص اورژانسی یک روش اضطراری برای جلوگیری از بارداری است که بعد از رابطه جنسی محافظت نشده استفاده می‌شود. لوونورژسترول یکی از قرص‌های جلوگیری از بارداری است که بدون نسخه می‌توان تهیه کرد. برخی از قرص‌های اورژانسی را فقط با نسخه پزشک می‌توان دریافت کرد. قرص اورژانسی از تخمک گذاری جلوگیری می‌کند و باعث می‌شود تخمدان‌های شما نتوانند تخمک‌هایی را که می‌توانند توسط اسپرم بارور می‌شوند آزاد کنند.

اثرات قرص اورژانسی تا چند روز در بدن باقی میماند؟

هرچه زودتر از قرص اورژانسی بعد از رابطه جنسی استفاده کنید، تاثیرگذاری آن بیشتر خواهد بود. سوالی که ممکن است برای شما به وجود آمده باشد این است که قرص اورژانسی تا چند روز موثر است؟ بررسی محققان مجله سلامت کیوان نشان می‌دهند مصرف قرص اورژانسی در عرض 72 ساعت بعد از رابطه جنسی، شانس بارداری شما را بسیار کاهش می‌دهد و تنها 1 تا 2 درصد احتمال بارداری برای شما وجود دارد. بهترین کار این است که در اسرع وقت بعد از رابطه جنسی از قرص اورژانسی استفاده کنید تا حداکثر تاثیر را داشته باشد. اما قرص‌های اورژانسی تا 5 روز بعد از رابطه جنسی محافظت نشده هم ممکن است تاثیر داشته باشند.

قرص های اورژانسی ضد بارداری ممکن است فقط باعث تاخیر تخمک گذاری شوند و نه کاملا متوقف کردن آن و اگر برای بار دوم می‌خواهید رابطه جنسی داشته باشید، احتمال بارداری شما افزایش می‌یابد و قرص اورژانسی قبلی اثر نخواهد کرد. برای جلوگیری از بارداری ناخواسته از روش‌های دیگر جلوگیری از بارداری استفاده کنید.(1)

مدت زمان تاثیر قرص اورژانسی
مدت زمان تاثیر قرص اورژانسی

برای استفاده از قرص اورژانسی چه باید بکنیم؟

برای استفاده از قرص اورژانسی موارد زیر را رعایت کنید:

  • دستورالعمل قرص اورژانسی را مطالعه کنید. اگر از قرص اورژانسی 1/5 استفاده می‌کنید، در زودترین حالت ممکن بعد از رابطه جنسی و در عرض کمتر از 72 ساعت بعد از رابطه جنسی محافظت نشده، قرص را مصرف کنید. اگر از قرص اورژانسی 0/75 استفاده می‌کنید، در اسرع وقت بعد از رابطه جنسی یک قرص و حدود 12ساعت بعد از آن قرص دوم را مصرف کنید.
  • اگر کمتر از دو ساعت بعد از خوردن قرص استفراغ کردید، از پزشک خود سوال کنید که آیا لازم است دوز دیگری مصرف شود یا خیر.
  • تا از روش دیگری برای جلوگیری از بارداری استفاده نکردید، رابطه جنسی نداشته باشید. قرص اورژانسی ضد بارداری محافظت کاملی را ارائه نمی‌دهد. اگر بعد از مصرف قرص اورژانسی رابطه جنسی محافظت نشده داشتید، احتمال بارداری شما وجود دارد.

استفاده از قرص بارداری اورژانسی ممکن است باعث پریود نامنظم شما تا دو سیکل پس از مصرف شود. اگر تا 3 تا 4 هفته بعد از استفاده از قرص اورژانسی پریود نشدید، تست بارداری بدهید.

به صورت معمول شما نیازی به ارتباط با پزشک خود بعد از استفاده از قرص اورژانسی ندارید. با این حال اگر دچار خونریزی غیرطبیعی یا لکه بینی در مدت زمان بیشتر از یک هفته شدید، یا اگر دچار درد شدید زیر شکم در عرض 3 تا 4 هفته بعد از مصرف قرص اورژانسی شدید، با پزشک خود صحبت کنید. این علائم می‌توانند نشان دهنده سقط جنین باشند یا امکان این‌که بارداری خارج از رحم اتفاق افتاده است.(2)

آیا مصرف قرص اورژانسی در زمان بارداری تاثیر دارد؟

اگر فکر می‌کنید باردار هستید، از قرص اورژانسی استفاده نکنید؛ استفاده از قرص اورژانسی زمانی که باردار شده‌اید، تاثیری ندارد و ممکن است برای نوزاد شما نیز خطر داشته باشد.

بیشتر بخوانید:

آیا قرص اورژانسی از رابطه بعدی هم پیشگیری می‌کند؟

باید مراقب باشید؛ قرص های ضد بارداری تنها ممکن است باعث تاخیر تخمک گذاری بشوند نه توقف کامل آن. اگر برای بار دوم رابطه جنسی داشته‌اید، امکان بارداری شما بیشتر می‌شود و باید از دیگر روش‌های جلوگیری از بارداری استفاده کنید و به اثرات قرص اورژانسی قبلی اکتفا نکنید.

جمع بندی

در این مقاله در مورد قرص اورژانسی و مدت زمان تاثیر گذاری آن صحبت کردیم. قرص اورژانسی بلافاصله بعد از رابطه جنسی محافظت نشده قابل استفاده است. این قرص‌ها در شرایطی استفاده می‌شود که دیگر روش های پیشگیری از بارداری انجام نشده‌اند یا با مشکل مواجه شده‌اند و یا زمانی که قادر به استفاده از محافظ نیستید.

استفاده از قرص اورژانسی برای حداکثر تاثیرگذاری باید در زودترین حالت ممکن بعد از رابطه جنسی مصرف شود. قرص های اورژانسی تا 5 روز بعد از رابطه جنسی محافظت نشده هنوز هم ممکن است تاثیر داشته باشند. اما بهترین کار این است که در اسرع وقت و تا حداکثر 72 ساعت پس از رابطه از قرص ضدبارداری اورژانسی استفاده کنید تا بیشترین تاثیر را داشته باشد.

بیشتر بخوانید:

چند بار میتوان از قرص اورژانسی استفاده کرد؟

در هر سال 2 الی 3 بار می توان از قرص اورژانسی استفاده کرد و مصرف بیشتر از این مقدار توصیه نشده و می‌تواند خطرناک باشد.

آیا قرص اورژانسی برای رابطه بعدی هم موثر است؟

خیر، اثر قرص اورژانسی برای رابطه بعدی شما باقی نخواهد ماند و نمی‌تواند در رابطه بعدی شما نیز از بارداری پیشگیری کند.

آیا استفاده از قرص اورژانسی از بیماری های مقاربتی جلوگیری می‌کند؟

خیر. مصرف قرص اورژانسی شما را از مبتلا شدن به بیماری های مقاربتی محافظت نمی‌کند. بهترین راه برای کم کردن خطر ابتلا به بیماری‌های مقاربتی استفاده از کاندوم است. در هر بار رابطه جنسی از کاندوم استفاده کنید تا از بیماری‌های مقاربتی نیز حفاظت شوید.

مدت زمان تاثیر قرص اورژانسی چند روز است؟

مدت زمان تاثیر قرص اورژانسی با توجه به نوع آن متفاوت است، برخی قرص‌هارا باید حداکثر تا 3 روز پس از رابطه مصرف کنید و برخی از آن‌ها تا 5 روز پس از رابطه نیز قابل استفاده است. مدت زمان تاثیر قرص اورژانسی نیز برای رابطه‌های بعدی نخواهد بود و فقط از رابطه قبلی پیشگیری خواهد کرد.

قرص اورژانسی چند روز بعد جواب میده؟

قرص اورژانسی فقط برای رابطه قبلی که مصرف کردید موثر خواهد بود و برای رابطه‌های بعدی شما در روزهای آینده جوابگو نخواهد بود.

منبع webmd mayoclinic
نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.