بهترین قرص برای تسکین درد پریود؛ قطع فوری درد پریود در خانه

0 271
زمان مطالعه این مطلب: 6 دقیقه

درد دوران قاعدگی یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی است که بانوان با آن درگیرند. راه‌های متعددی برای تسکین درد قاعدگی وجود دارد اما ساده‌ترین و در دسترس‌ترین آنها مصرف قرص مسکن است. در این مقاله از مجله سلامت کیوان با ما همراه باشید تا درباره درد پریود صحبت کنیم و بهترین قرص‌ها برای تسکین و قطع فوری درد پریود در خانه را معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

علت درد پریود چیست؟

علت درد پریود ممکن است به عوامل مختلفی برگردد، با اینحال به طور کلی دو نوع درد پریود وجود دارد. دیسمنوره اولیه و دیسمنوره ثانویه.

دیسمنوره اولیه

این نوع درد پریود می‌تواند بخشی طبیعی اما ناراحت کننده از چرخه قاعدگی شما باشد. این درد توسط مواد شیمیایی به نام پروستاگلاندین ایجاد می‌شود که به طور طبیعی در پوشش داخلی رحم شما ساخته می‌شود. آنها باعث انقباض عضلات رحم شما در طول قاعدگی می‌شوند.

اگر این نوع درد را دارید، ممکن است سطوح بالاتری از پروستاگلاندین داشته باشید. این می‌تواند انقباضات شما را قوی‌تر و دردناک‌تر کند. این شایع‌ترین نوع درد پریود است و معمولاً در عرض چند سال پس از اولین قاعدگی ایجاد می‌شود.

دیسمنوره ثانویه

این نوع درد پریود ناشی از یک بیماری زمینه‌ای است، مانند:

  • اندومتریوز
  • فیبروم
  • بیماری التهابی لگن
  • آدنومیوز (1)

همچنین برخی دیگر از عواملی که باعث تشدید درد پریود میشوند به شرح زیر است.

  • انقباضات رحم: این انقباضات برای اخراج خون پریودی از رحم برای آماده سازی برای بارداری اتفاق می‌افتد و می‌تواند به درد و ناراحتی منجر شود.
  • تغییرات هورمونی: تغییرات در سطح هورمون‌های استروژن و پروژسترون می‌تواند به درد پریود منجر شود.التهاب و عفونت: التهاب و عفونت در سیستم تولید مثل مثانه، رحم، تخمدان‌ها و لوله‌های فالوپی می‌تواند علت درد پریود باشد.
  • بیماری های مزمن: برخی بیماری‌های مزمن مانند اندومتریوز، فیبروم‌های رحم، پلی‌کیستیک اواری و آدنومیوز می‌تواند به درد پریود منجر شود.
  • عوامل روانی: استرس، اضطراب و افسردگی نیز می‌توانند به درد پریود موجب شوند.

بیشتر بخوانید:

بهترین قرص تسکین درد پریود چیست؟
بهترین قرص تسکین درد پریود چیست؟

بهترین قرص برای تسکین درد پریود چیست؟

قرص‌های متعددی برای تسکین درد پریود وجود دارند، که در این قسمت رایج‌ترین و بهترین قرص‌ها را به شما معرفی می‌کنیم. این نکته را به خاطر داشته باشید که بهتر است قبل از مصرف هرگونه دارو جهت تسکین درد پریودی با یک پزشک متخصص نیز مشرت کنید و هیچ یک از این داروها را بدون نسخه تجویزی از پزشک و به طور خودسرانه مصرف نکنید.

مفنامیک اسید

مفنامیک اسید یکی از بهترین قرص‌ها برای تسکین درد پریود است. مفنامیک اسید برای تسکین کوتاه مدت دردهای خفیف تا متوسط ​​ناشی از شرایط مختلف مانند سردرد، درد دندان، دردهای قاعدگی و دردهای عضلانی استفاده می‌شود. مفنامیک اسید به عنوان یک داروی ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAID) شناخته می‌شود.

این دارو با مسدود کردن تولید برخی از مواد طبیعی در بدن شما که باعث التهاب می‌شوند، عمل می‌کند. این اثر به کاهش تورم، درد یا تب کمک می‌کند. قبل از شروع مصرف مفنامیک اسید و هر بار مصرف مجدد، راهنمای دارویی ارائه شده را بخوانید. اگر سوالی دارید، از پزشک یا داروساز خود بپرسید.

این دارو را با یک لیوان پر آب (8 اونس/240 میلی لیتر) مصرف کنید، مگر اینکه پزشکتان دستور دیگری به شما بدهد. پس از مصرف این دارو حداقل تا 10 دقیقه دراز نکشید. اگر در حین مصرف این دارو ناراحتی معده ایجاد شد، آن را با غذا یا شیر مصرف کنید. مفنامیک اسید را با آنتی اسیدها مصرف نکنید مگر اینکه پزشکتان تجویز کرده باشد. برخی از آنتی اسیدها ممکن است میزان مفنامیک اسید جذب شده توسط بدن را تغییر دهند.

ناپروکسن

ناپروکسن سدیم متعلق به گروهی از داروها به نام داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) است. برای درمان تب و درد ناشی از التهاب، از جمله درد ناشی از آرتریت، دردهای عضلانی، رگ به رگ شدن، کشیدگی، کمردرد، سردرد، میگرن، دردهای جزئی، دردهای قاعدگی، جراحی جزئی، دندان درد، کشیدن دندان و سرماخوردگی استفاده می‌شود. همچنین می‌توان از آن برای کاهش تب استفاده کرد.

ناپروکسن سدیم در محل درد و در سیستم عصبی مرکزی (CNS) کار ‌می‌کند. اعتقاد بر این است که با توقف تولید پروستاگلاندین‌ها که باعث التهاب می‌شوند، کار می‌کند.

این دارو ممکن است تحت نام‌های تجاری متعدد و یا به اشکال مختلف موجود باشد. هر نام تجاری خاصی از این دارو ممکن است در همه اشکال موجود نباشد یا برای همه شرایطی که در اینجا مورد بحث قرار گرفته است تأیید شده باشد. همچنین، برخی از اشکال این دارو ممکن است برای همه شرایطی که در اینجا مورد بحث قرار گرفته است استفاده نشود.

افرادی که جزو گروه‌های زیر هستید نباید ناپروکسن را مصرف کنند:

  • به ناپروکسن، ناپروکسن سدیم یا هر ترکیب دارویی حساسیت دارند
  • در سه ماهه سوم (3 ماه آخر) بارداری هستند
  • در آینده نزدیک جراحی قلب انجام می دهند یا اخیراً جراحی قلب انجام داده اند.
  • زخم معده فعال، سابقه زخم مکرر، یا زخم خونریزی کننده در معده یا روده دارند.
  • آسم، یک واکنش آلرژیک (مانند پولیپ بینی، آبریزش بینی، احتقان سینوس، مشکل در تنفس، خس خس، خارش پوستی، تورم صورت، گلو یا زبان) به ASA یا هر غیراستروئیدی دیگر داشته‌اند. داروهای ضد التهابی ؛ مانند ایبوپروفن، کتورولاک، ایندومتاسین.
  • مبتلا به بیماری التهابی روده (به عنوان مثال، کولیت اولسراتیو، بیماری کرون) هستند.
  • عملکرد کلیه‌شان ضعیف است.
  • کاهش شدید عملکرد کبد یا بیماری فعال کبدی دارند.

ایبو پروفن

ایبوپروفن یک داروی ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAID) است. این دارو با کاهش هورمون‌هایی که باعث التهاب و درد در بدن می‌شوند، عمل می‌کند.

ایبوپروفن برای کاهش تب و درمان درد یا التهاب ناشی از بسیاری از بیماری‌ها مانند سردرد، دندان درد، کمردرد، آرتریت، دردهای قاعدگی یا آسیب جزئی استفاده می‌شود.

این قرص را بیش از دوز توصیه شده خود مصرف نکنید. مصرف بیش از حد ایبوپروفن می‌تواند به معده یا روده شما آسیب برساند. فقط از کمترین مقدار دارویی که برای تسکین درد پریود، تورم یا تب خود لازم است استفاده کنید.

نوافن

این کپسول ترکیبی از استامینوفن، ایبوپروفن و کافئین است. برای درمان دردهای خفیف تا متوسط ​​ناشی از سردرد (اعصاب و میگرن)، دندان درد، درد عصبی عضلانی، درد مفاصل و تسکین درد پریود استفاده می‌شود.

کپسول نوافن مسکن خوبی برای سردرد و بدن درد است. هر کپسول نوافن حاوی 325 میلی گرم استامینوفن، 40 میلی گرم کافئین و 200 میلی گرم ایبوپروفن است. کافئین یک محرک خفیف سیستم عصبی مرکزی است و رگ‌های خونی مغز را منقبض می‌کند و این اثر ممکن است به تسکین سردرد کمک کند. اثرات ضد درد و تب بر این دارو نیز مربوط به استامینوفن و ایبوپروفن است.

کافئین به خوبی از دستگاه گوارش جذب می‌شود و نیمه عمر آن 3-4 ساعت است. اتصال آن به پروتئین‌های پلاسما کم است و متابولیسم آن عمدتاً کبدی است. استامینوفن و ایبوپروفن نیز به خوبی از دستگاه گوارش جذب می‌شوند و توسط کبد متابولیزه می‌شوند. مقادیر کمی از استامینوفن و ایبوپروفن 99% به پروتئین‌های پلاسما متصل می‌شوند. (2)

آسپرین

یکی دیگر از قرص‌هایی که برای تسکین درد پریود مناسب است، آسپرین است. آسپرین برای کاهش تب و تسکین دردهای خفیف تا متوسط ​​ناشی از بیماری‌هایی مانند دردهای عضلانی، دندان درد، سرماخوردگی، سردرد  و درد قاعدگی استفاده می‌شود. همچنین ممکن است برای کاهش درد و تورم در شرایطی مانند آرتریت استفاده شود.

آسپرین به عنوان یک سالیسیلات و یک داروی ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAID) شناخته می‌شود. این ماده با مسدود کردن یک ماده طبیعی خاص در بدن شما برای کاهش درد و تورم عمل می‌کند. قبل از استفاده برای فرد کمتر از 12 سال با پزشک مشورت کنید. ممکن است پزشک شما را به مصرف دوز پایین آسپرین برای جلوگیری از لخته شدن خون راهنمایی کند. این اثر خطر سکته مغزی و حمله قلبی را کاهش می دهد.

اگر اخیراً بر روی شریان‌های مسدود شده (مانند جراحی بای‌پس، اندارترکتومی کاروتید، استنت کرونری) عمل کرده‌اید، ممکن است پزشک شما را به استفاده از آسپرین در دوزهای پایین به عنوان «رقیق‌کننده خون» برای جلوگیری از لخته شدن خون راهنمایی کند.

بیشتر بخوانید:

جمع بندی

در این مقاله از مجله سلامت کیوان سعی کردیم علت درد پریود را توضیح دهیم و بهترین قرص برای تسکین درد پریود را به شما عزیزان معرفی کنیم. آیا شما هم تجربه مصرف این قرص‌ها یا کپسول‌ها را برای کاهش درد قاعدگی داشته‌اید؟ کدام دارو در تسکین درد برای شما موثر عمل کرده است؟ نظر خود را زیر همین نوشته با ما و دیگر خوانندگان در میان بگذارید.

آیا امکان پیشگیری از درد پریود وجود دارد؟

نوع تغذیه و داشتن فعالیت بدنی قبل از هر سیکل، در پیشگیری و کنترل درد پریود، به‎‌خصوص دیسمنوره اولیه، بسیار مؤثر است. بهتر است چند روز قبل از پریود، غذاهای حاوی کافئین مانند شکلات، چای، الکل، شکر، قهوه و نوشابه مصرف نکنید و از داروهای ضدالتهابی برای کاهش درد استفاده کنید.

چه دمنوش‌هایی برای کاهش درد پریود موثرند؟

دمنوش بابونه، رازیانه، دارچین، زنجبیل و ریحان میتوانند در پیشگیری از درد و کاهش درد پریود موثر باشند.

برای کاهش درد پریودی چی بخوریم؟

آب زیاد بنوشید، میوه‌هایی مانند کاهو، هندوانه، کرفس و خیار مصرف کنید، از دمنوش‌های گیاهی مانند زنجبیل، نعناع و بابونه استفاده بفرمایید.

منبع healthdirect firedrug
نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.