مؤثرترین روش کاهش درد پریودی؛ کاهش سریع و درمان درد پریود

0 109,613
زمان مطالعه این مطلب: 8 دقیقه

کاهش درد پریود برای خانم‌هایی که در طول چرخه قاعدگی دردهای شدید و مداومی را تجربه می‌کنند، از اهمیت بسیاری برخوردار است. این دردها عموماً به خاطر تغییرات هورمونی این یک هفته است؛ هرچند سندروم پیش از قاعدگی نیز با درد در ناحیه کمر، شکم و لگن همراه است. تغییرات در میزان تولید هورمون نیز گاهی با علائمی مانند تغییرات خلق و خو و ضعف و بی‌حالی درک می‌شوند.

شاید شما هم در میان همان افرادی باشید که می‌خواهند بدانند که چه راهکارهایی برای کاهش درد پریودی وجود دارند؟ کدام داروها و روش‌های درمان خانگی برای کاهش واژن درد و تیر کشیدن واژن در طول پریود مؤثر هستند؟ برای درد پریودی چی خوبه؟ تا انتها با ما همراه باشید تا در این مقاله از مجله سلامت کیوان به سوالات شما در خصوص درد پریود پاسخ دهیم.

علت درد پریودی چیست؟

درد پریود ممکن است شامل درد پستان، حالت تهوع و استفراغ، اسهال و سردرد باشد که علائم آزاردهنده‌ای به شمار آیند که گاهی از چندین روز پیش از آغاز قاعدگی شروع می‌شوند. البته پزشکان معتقد هستند که برخی دوران قاعدگی دردناکی دارند و بسیار اذیت می‌شوند، اما برخی به این شدت اذیت نمی‌شوند و دوره‌های پریود سبک تجربه می‌کنند.

در واقع رحم هر زن به گونه‌ای رشد می‌کند که هر ماه آمادگی برای بارداری داشته باشد. اما تغییرات سطح هورمون‌های استروژن و پروژسترون در دوران تخمک گذاری باعث بروز درد پریودی خواهند شد. در این حالت ماهیچه‌ها و عروق خونی موجود در رحم منقبض می‌شوند. از طرفی رشد در ناحیه رحم، رشد نابه‌جای بافت آندومتر رحم در ناحیه تخمدان‌ها و لگن یا پشت رحم (اندومتریوز) و استفاده از روش‌های پیشگیری از بارداری، باعث بروز علائمی می‌شوند که درد پریود نامیده می‌شوند. به این شرایط قاعدگی دردناک هم می‌گویند.

یکی از اصلی‌ترین عوامل درد پریودی، ریزش لایه محافظی است که در صورت عدم بارداری اتفاق می‌افتد. در طول این فرایند، انقباضات رحم در دوران پریودی تا حد زیادی افزایش می‌یابد. افزایش انقباضات رحم باعث می‌شود به رگ‌های خونی رحم فشار بیشتر از حد معمول وارد شود. این فشار باعث نرسیدن خون و اکسیژن کافی به رحم شده و باعث ترشح هورمون‌هایی می‌شود که باعث درد پریودی می‌شود.

از دیگر شرایطی که ممکن است منجر به درد پریودی شود، کیست تخمدان است. کیست تخمدان به کیسه‌هایی پر از مایع که روی تخمدان جمع می‌شوند می‌گویند. آنها معمولا بی‌خطر و بدون علائم هستند اما در شرایطی ممکن است منجر به درد پریودی شوند. همچنین در شرایط نادر ممکن است کیست تخمدان به سرطان تبدیل شود.

بیشتر بخوانید:

روش‌های کاهش سریع درد پریود کدام هستند؟

اکنون به این موضوع می‌پردازیم که با چه روش‌هایی می‌توان درد پریود را کاهش داد. به طور کلی در شرایطی که درد پریود شما خفیف باشد، با درمان خانگی می‌توان این مشکل را حل کرد. اما برای درد پریودی شدید مسکن‌ها، داروهای جلوگیری از بارداری و جراحی روش اصلی کاهش درد پریود شدید به حساب می‌آیند. ابتدا به این موارد و سپس به روش‌های خانگی برای درمان و کاهش سریع درد پریود خواهیم پرداخت.

درمان درد شدید پریود
درمان درد شدید پریود

مسکن‌ها – کاهش درد شدید پریود

مسکن‌ها یکی از مؤثرترین داروهایی هستند که برای کم کردن درد پریود استفاده می‌شوند. ایبوبروفن، ناپروکسن، سلکوکسیب، استامینوفن، استامینوفن کودئین، آسپرین و مفنامیک اسید رایج‌ترین داروهایی هستند که برای کاهش دردهای پریودی تجویز می‎‌شوند. مصرف این داروها از تولید پروستاگلاندین‌ها جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، التهاب و گرفتگی عضلانی ناشی از ریزش دیوار رحم را کاهش می‌دهند. به خانم‌ها توصیه می‌شود که مصرف داروها را از آغاز دوره پریود یا کمی زودتر و هنگام ظهور علائم اولیه شروع کنند. به این ترتیب از شدت گرفتن علائم جلوگیری می‌کنند.

روش‌های جلو‌گیری از بارداری – کاهش درد شدید پریود

داروهایی که با کمک آنها، هورمون‌های مداخله‌کننده در بارداری و تولد فرزند کنترل می‌شوند، می‌توانند در کم کردن درد پریود تأثیر شگرفی داشته باشند. قرص‌های ضد بارداری علاوه بر پیشگیری از بارداری به کاهش دردهای آزاردهنده دوره پریودی نیز کمک می‌کنند. روش‌های استفاده از داروها و ابزارهای جلوگیری از بارداری به صورت تزریق، چسب پوستی، ایمپلنت در زیر پوست بازو، قرار دادن حلقه انعطاف‌پذیر داخل واژن یا به کار بردن یک دستگاه داخل رحمی (IUD) هستند.

بیشتر بخوانید: آمپول ضد بارداری چیست و چگونه عمل می‌کند؟

جراحی – کاهش درد شدید پریود

جراحی روش دیگری است که پزشکان در صورت تجربه قاعدگی دردناک پیشنهاد می‌کنند. جراحی به افرادی توصیه می‌شود که به خاطر آندومتریوز از دردهای پریودی رنج می‌برند؛ یعنی در حالتی که بافت‌های آندومتر از رحم خارج می‌شوند. این نکته را در نظر داشته باشید انتخاب گزینه جراحی در صورتی است که روش‌های درمان دارویی و خانگی برای کاهش درد پریود تأثیری نداشته باشند. در ضمن پزشک از این نظر که خانم‌ها برنامه‌ای برای بارداری نداشته باشند، اطمینان خاطر پیدا می‌کند.

صبر کنید!! قبل از اینکه روش‌های خانگی برای کاهش درد پریود را مطالعه کنید، توصیه می‌کنیم اگر دردهای شدید پریودی را تجربه می‌کنید با یک متخصص زنان و زایمان مشورت کنید. ما اینکار را برای شما آسان کردیم؛ کافی است شماره تماس و مشکل خود را به صورت رایگان در فرم زیر وارد کرده تا از خدمت مشاوره تلفنی با متخصصان مجله سلامت کیوان بهره‌مند شوید. همین حالا اقدام کنید و سپس ادامه مقاله را مطالعه کنید.




    کاهش سریع درد پریود خانگی

    شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد که برای درد پریودی چی خوبه؟ علاوه بر داروهایی که اشاره کردیم، روش‌های دیگری هم وجود دارند که استفاده از آنها در خانه امکان پذیر است و باعث کاهش قابل توجه درد پریود می‌شود.

    گرم کردن – درمان خانگی درد پریود

    استفاده از کیسه آب گرم یا وارمر (دستگاه گرم‌کننده) یا بستن پارچه‌ای به دور کمر به کاهش سریع درد پریود در روز اول به خصوص در ناحیه پشت کمر و شکم کمک می‌کند. این روش یکی از گزینه‌هایی است که کمترین عارضه جانبی را بر بدن دارد و برای دل درد پریودی خوب است. اگر به کمپرس آب گرم دسترسی ندارید، می‌توانید دوش آب گرم بگیرید و یا از حوله گرم استفاده کنید. همچنین شما می‌توانید یک کمپرس گرم کننده خانگی با دستورالعمل زیر درست کنید.

    باید دو تکه پارچه را برش زد و به هم دوخت تا یک کیسه آماده شود. سپس روی آن یک سوراخ قرار داد. در این حالت می‌توان آن را با برنج خام یا نمک پر کرد و سوراخ را دوخت. پس از آن باید کیسه را چند دقیقه در مایکروویو یا روی بخاری و شوفاژ قرار داد تا به دمای دلخواه برسد. دقت کنید که بیش از حد گرم نشود و اجازه دهید تا حرارت متعادلی داشته باشد. زیرا اگر حرارت زیاد باشد، پوست می‌سوزد و تاول می‌زند. برای تنظیم حرارت می‌توان یک پارچه را دور ابزار گرم‌کننده آماده پیچاند تا انتقال حرارت کاهش یابد. سپس آن را روی شکم یا زیر کمر قرار داد. اگر گرمای ابزار کم شد، می‌توان به همین شیوه که توضیح دادیم، دوباره آن را گرم و استفاده کرد.

    ماساژ دادن با روغن برای درمان درد پریودی

    روش دیگر برای کاهش سریع درد پریود خانگی، ماساژ نواحی دردناک بدن با روغن هسته انگور و روغن بادام به مدت 20 دقیقه است. اگرچه ماساژ دادن به تنهایی روش مؤثری به حساب می‌آید، اما با کمک روغن‌های خاص می‌توان تأثیر مسکن بودن آن را افزایش داد. این در حالی است که اگر ماساژ با رایحه‌های تسکین‌دهنده درد پریود انجام شود، تأثیری بیشتر خواهد داشت. برای این منظور می‌توان از اسطوخودوس، نعناع تند، رازیانه و گل سرخ استفاده کرد(1).

    اجتناب از خوردن برخی مواد خوراکی – درمان خانگی درد پریود

    در دوره پریودی که درد شدیدی هم حس می‌شود، باید از خوردن برخی خوراکی‌ها خودداری کرد. بهتر است از میل کردن خوراکی‌های چرب و فست‌فودی، نوشیدنی‌های الکلی، نوشیدنی‌های کافئین‌دار و خوراکی‌های شور خودداری کنید. به جای آن می‌توان از چای زنجبیل یا نعناع، تسکین‌دهنده (بدون کافئین) یا آب داغ با طعم لیمو را مصرف کنید.

    دمنوش‌های مفید – درمان خانگی درد پریود

    بسیاری از بانوان سوال می‌کنند که برای درد پریودی چی خوبه بخوریم؟ استفاده از دمنوش‌های مختلف می‌تواند به خانم‌ها در درمان درد پریود کمک کنند. نمونه این دمنوش‌ها شوید، عصاره پوست درخت کاج دریایی فرانسوی، زنجبیل، دارچین، دانه رازیانه و چای بابونه هستند.

    نوشیدن زیاد آب – کاهش درد پریود خانگی

    نوشیدن آب در دوران قاعدگی، از کم آبی بدن جلوگیری می‌کند و درد شکم و نفخ را کاهش می‌دهد. در صورتی که عضلات شما گرفته است از آب گرم و یا نوشیدنی‌های داغ بدون کافئین استفاده نمائید. مایعات گرم جریان خون را افزایش داده و به درمان گرفتگی عضلات کمک می‌کند.

    خواب کافی برای کاهش درد پریود

    داشتن خواب کافی در سلامت کلی بدن بسیار تاثیرگذار است. طی تحقیقات انجام شده، زنانی که دچار بی خوابی هستند، بیشتر درد قاعدگی را تجربه می‌کنند. خواب کافی و با کیفیت داشته باشید و شب‌ها ساعت معینی را برای خوابین داشته باشید تا درد پریودی کمتری را تجربه کنید.

    ورزش سبک برای کاهش درد پریودی

    اگر شماهم جزو آن دسته از افرادی هستید که به ورزش و تغذیه خود اهمیت نمی‌دهید، طبیعی است درد پریودی را تجربه کنید. تحقیقاتی که روی 250 زن انجام شده، نشان داده است خانم‌هایی که ورزش منظم در برنامه روزانه خود دارند و رژیم غذایی مناسبی داشتند، درد خیلی کمی را هنگام پریود تجربه خواهند کرد.

    کاهش درد پریود در طب سنتی

    روش‌هایی که طب سنتی برای کاهش درد پریودی توصیه می‌کند شامل موارد زیر است:

    • کمپرس گرم برای رحم
    • ماساژ شکم با روغن زیتون یا کنجد
    • پرهیز از مصرف غذاهایی با طبع سرد
    • مصرف بیشتر غذاهایی با طبع گرم
    • بهره گیری از طب سوزنی

    آیا راهی برای پیشگیری از درد پریود وجود دارد؟

    حفظ یک رژیم غذایی سالم و رعایت یک برنامه ورزشی منظم می‌تواند به جلوگیری از درد قاعدگی کمک کند. مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۶ روی ۲۵۰ زن انجام شد، تفاوت‌های قابل‌توجهی بین درد پریود در زنانی که رژیم غذایی مغذی داشتند، ورزش منظم داشتند و استرس را کاهش دادند، نشان داد.

    رژیم غذایی

    به طور کلی، رژیم غذایی که برای کاهش درد قاعدگی تنظیم شده است، باید حاوی غذاهای کم فرآوری شده، فیبر و گیاهان باشد.

    این غذاها را امتحان کنید:

    • پاپایا که سرشار از ویتامین است.
    • برنج قهوه‌ای حاوی ویتامین B6 که می‌تواند نفخ را کاهش دهد.
    • گردو، بادام و تخمه کدو تنبل که سرشار از منگنز هستند که گرفتگی عضلات را کاهش می‌دهد.
    • روغن زیتون و کلم بروکلی که حاوی ویتامین E هستند.
    • مرغ، ماهی و سبزیجات که دارای برگ سبز حاوی آهن هستند.
    • بذر کتان حاوی امگا 3 با خواص آنتی اکسیدانی که تورم و التهاب را کاهش می‌دهد.
    • بور: بور یک ماده معدنی است که به بدن شما کمک می‌کند کلسیم و فسفر را جذب کند. همچنین دردهای قاعدگی را کاهش می‌دهد.

    آب

    عجیب به نظر می رسد، اما نوشیدن آب به جلوگیری از نفخ دردناک در دوران قاعدگی کمک می‌کند. آب گرم یا داغ معمولاً برای گرفتگی عضلات بهتر است، زیرا مایعات داغ جریان خون را به پوست شما افزایش می‌دهد و ممکن است گرفتگی عضلات را شل کند.

    همچنین می‌توانید با خوردن غذاهای حاوی آب، هیدراتاسیون بدن خود را افزایش دهید، از جمله:

    • کاهو
    • کرفس
    • خیار
    • هندوانه
    • انواع توت‌ها، از جمله توت فرنگی، زغال اخته، و تمشک

    کلسیم

    این ماده معدنی می‌تواند به کاهش گرفتگی عضلات در دوران قاعدگی کمک کند. غذاهای سرشار از کلسیم عبارتند از:

    • محصولات لبنی
    • دانه کنجد
    • بادام‌ها
    • سبزیجات برگ سبز

    کلسیم به صورت مکمل نیز موجود است. قبل از مصرف مکمل‌ها با پزشک خود صحبت کنید تا مطمئن شوید که آیا برای شما بی خطر است یا خیر.

    ورزش

    ورزش کردن قبل یا در طول قاعدگی ممکن است برای شما جذاب نباشد، اما ورزش باعث ترشح اندورفین می‌شود.

    تحقیقات نشان می‌دهد که ورزش در کاهش درد قاعدگی تا حدی موثر است که ممکن است نیاز به داروهای مسکن را نیز از بین ببرد یا کاهش دهد.

    فعالیت‌های متوسط ​​مانند پیاده‌روی می‌تواند در دوران قاعدگی به جای فعالیت‌های شدیدتر مفید باشد.

    جمع‌بندی

    • کاهش درد پریود برای خانم‌هایی که در طول چرخه قاعدگی دردهای شدید و مداومی را تجربه می‌کنند، از اهمیت بسیاری برخوردار است.
    • ایبوبروفن، ناپروکسن، سلکوکسیب، استامینوفن، استامینوفن کودئین، آسپرین و مفنامیک اسید رایج‌ترین داروهایی هستند که برای کاهش دردهای پریودی تجویز می‎‌شوند.
    • گرم کردن، اجتناب از مصرف خوراکی‌های چرب و نمکی یا نوشیدنی‌های الکلی و پرنمک و استفاده از دمنوش شوید، بابونه، دارچین و زنجبیل از روش‎‌های خانگی کاهش‌دهنده درد پریود به حساب می‌آیند.

    مطالب مرتبط:

    بهترین روش‌های کاهنده درد پریود کدام هستند؟

    داروها، جراحی و روش‌های درمان خانگی برای کاهش دردهای پریود مفید هستند.

    در چه صورت برای کاهش دردهای پریود جراحی انتخاب می‌شود؟

    فردی که با آندومتریوز مواجه است، می‌تواند گزینه مناسبی برای جراحی باشد. این در صورتی است که با روش‌های دیگر درمان نشده و قصد بارداری در آینده نزدیک نداشته باشد.

    چه خوراکی باعث تشدید درد پریود می‌شوند؟

    خوراکی‌های چرب و فست‌فود، نوشیدنی‌های الکلی، خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های کافئین‌دار و خوراکی‌های شور باعث تشدید دردهای پریود می‌شوند.

    بهترین قرص مسکن برای درد پریودی چیست؟

    برای درمان درد پریود می‌توانید از قرص‌های ضد التهاب و غیراستروئیدی بدون نسخه مانند ایبوبروفن، ناپروکسن، سلکوکسیب، استامینوفن، استامینوفن کودئین، آسپرین و مفنامیک اسید استفاده کنید. مفنامیک اسید علاوه بر کاهش درد پریود ممکن است خونریزی را کاهش دهد.

    برای درد پریودی چی خوبه بخوریم؟

    برای تسکین درد پریودی، باید مواد غذایی چرب و نوشیدنی‌های کافئین‌دار را حذف کنید. همچنین آب زیاد بنوشید، میوه‌هایی مانند کاهو، هندوانه، کرفس و خیار بخورید، از دمنوش‌های گیاهی مانند زنجبیل، نعناع، بابونه را مصرف نمائید.

    نظر بگذارید

    ایمیل شما منتشر نمی شود.