علت و درمان پریود نامنظم چیست؟

0 19,759
زمان مطالعه این مطلب: 5 دقیقه

به طور معمول چرخه پریود زنان 28 روزه است. افرادی که به دلایل مختلف از پریود نامنظم رنج می‌برند، در مدت زمان کمتر از 21 روز یا بیشتر از 35 روز وارد چرخه قاعدگی می‌شوند. گاهی نیز این افراد در طی یک ماه دو بار خون‌ریزی دوره قاعدگی را تجربه می‌کنند. با توجه به اهمیت سلامت جنسی و جسمی در زندگی، قصد داریم که در این مقاله از مجله سلامت کیوان به علل و روش‌های درمان پریود نامنظم بپردازیم.

علائم قاعدگی نامنظم

قاعدگی در مدت 4 تا 7 روز اتفاق می‌افتد و بعد از 21 یا 28 روز این فرآیند تکرار خواهد شد. اما برخی از افراد با نامنظمی پریود مواجه هستند که، دارای نشانه‌های ذیل هستند:

  • نامنظم بودن پریود (پریودی که زودتر از 21 یا دیر از 35 روز اتفاق بیفتد.)
  • پریود نشدن در سه یا چند دوره پیاپی
  • سنگین یا سبک بودن خونریزی ماهیانه
  • طولانی‌تر بودن دوره پریود (بیشتر از 7 روز باشد)
  • تجربه درد، تهوع و استفراغ همراه خونریزی پریود
  • لکه بینی یا خونریزی در فاصله دو چرخه قاعدگی

در چه شرایطی نامنظمی پریود رخ می‌دهد؟

شاید برای شما هم این سؤال مطرح شود که، چرا و در چه شرایطی برخی از افراد قاعدگی نامنظم را تجربه می‌کنند. در ادامه به چند عامل اصلی بروز این اختلال اشاره خواهیم کرد.

پریود نشدن

چرخه قاعدگی خانم‌هایی که در دوره یائسگی یا بارداری هستند، به طور کامل قطع می‌شود. اما به غیر از این شرایط اگر خانم‌هایی که شرایط لازم برای پریودی را دارند ولی پریود نمی‌شوند، به قاعدگی نامنظم مبتلا هستند. برای مثال دخترانی که تا سن 15 یا 16 سالگی پریود نشده‌اند و تا سه سال بعد از تجربه درد پستان‌ها چرخه قاعدگی را تجربه نکرده‌اند، با مشکل پریود نشدن یا آمنوره مواجه هستند.

پریود نامنظم

پریود نامنظم (Oligomenorrhea) یکی دیگر از شرایطی است که خانم‌ها در آن علائم قاعدگی نامنظم را مشاهده می‌کنند. به طور مثال یکبار 30 روزه و یکبار 19 روزه پریود می‌شوند.

پریود دردناک

پریود دردناک یا دیسمنوره یکی دیگر از شرایطی است که، بانوان با پریود نامنظم مواجه می‌شوند. بانوان در این شرایط خونریزی شدید و یا طولانی را تجربه می‌کنند. البته لکه‌بینی در فاصله بین دو چرخه قاعدگی و یا بعد از مقاربت جنسی هم از علائم دیسمنور به حساب می‌آید که نباید نادیده گرفته شود. می‌توانید در این مقاله مؤثرترین روش کاهش درد پریود را بخوانید.

مطالب مرتبط:

علت پریود نامنظم

همانطور که گفته شد، پریود نامنظم علت‌های مختلفی دارد که در ادامه در به بررسی این علل می‌پردازیم.

علت پریود نامنظم
علت پریود نامنظم

استرس و عوامل مؤثر در سبک زندگی

استرس یکی از عوامل مهمی است که، زندگی افراد را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. این عامل در کنار عواملی مانند کاهش یا افزایش زیاد وزن، مسافرت، ورزش سنگین و اختلال در برنامه‌های روزانه باعث تجربه پریود نامنظم می‌شوند.

روش‌های پیشگیری از بارداری

روش‌های مختلفی مانند قرص ضد بارداری، حلقه یا ابزارهایی مانند (IUD) باعث ایجاد اختلالاتی در تولید هورمون‌های پروژسترون و استروژن یا عملکرد رحم و تخمدان می‌شوند. به همین دلیل بی‌نظمی در چرخه قاعدگی نیز به خاطر پیروی از این روش‌ها امری محتمل است. در این مقاله درباره بهترین و کم خطر ترین روش های پیشگیری از بارداری بیشتر بخوانید.

پلیپ یا فیبروم رحم

رشد سلول‌های دیواره داخلی رحم با ایجاد توده سلولی همراه است که می‌تواند، کوچک به اندازه یک گردو و سیب یا حتی بزرگ و به اندازه یک گریپفروت باشد. درست است که فیبروم رحم آزار رسان نیست اما می‌تواند با پریود نامنظم همراه باشد. البته درمان آن را نباید نادیده گرفت. زیرا بزرگ شدن آن باعث فشار وارد آمدن به مثانه و راست‌روده و درد هنگام دفع ادرار و مدفوع می‌شود.

آندومتریوز

رشد سلول‌های لایه‌های بیرونی رحم که ممکن است به سلول‌های دیواره خارجی تخمدان و لوله فالوپ نیز سرایت کند، باعث بروز آندومتریوز می‌شود. این توده سلولی باعث خونریزی‌های شدید و طولانی مدت می‌گردد که بی‌نظمی پریود یکی از نشانه‌‌های آن محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید:

بیماری‌های التهابی لگن

بیماری‌های التهابی لگن یکی از مشکلاتی هستند که، با پریود نامنظم همراه خواهند شد. این مشکلات به خاطر رشد باکتری‌هایی در لگن رخ می‌دهند و باعث آسیب زدن به رحم و بخش فوقانی اندام تناسلی می‌شوند. به نحوی که احتمال سقط جنین و مشکلات مربوط به زایمان طبیعی در خانم‌های مبتلا به بیماری‌های التهابی لگن بیشتر از سایر خانم‌هاست.

پریود نامنظم، اسهال و استفراغ، تب و درد ناحیه شکم از علائم آن به حساب می‌آیند. افرادی که با این علائم مواجه می‌شوند باید به پزشک متخصص زنان مراجعه کرده و برای درمان آن اقدام کنند.

سندروم تخمدان پلی کیستیک

تخمدان یکی از اندام‌هایی است که در تولید آندروژن که به هورمون مردانه معروف است نقش دارد. تغییرات و اختلالات هورمونی باعث می‌شوند که، تخمک‌گذاری به درستی انجام نشود و همین مسئله باعث خونریزی نامنظم در چرخه قاعدگی می‌شود. هرچند با رشد موهای زائد، جوش و آکنه، چاقی و ناباروری نیز همراه است.

علاوه بر عوامل فوق، مشکلاتی مانند اختلال در عملکرد تیروئید، بارداری خارج از رحم و سرطان تخمدان یا سرطان رحم و سرطان دهانه رحم باعث نامنظم شدن چرخه قاعدگی می‌شوند. درمان این علل باعث رفع خونریزی نامنظم پریودی خواهد شد.

مشاوره و تست HPV
مشاوره و تست HPV

راه های درمان پریود نامنظم

پس از تشخیص اختلال در قاعدگی، پزشک از سونوگرافی، آزمایش خون و بیوپسی استفاده می‌کند تا، دلیل اصلی اختلال در چرخه قاعدگی مشخص شود. پس از تشخیص از روش‌های درمانی مختلف برای درمان استفاده می‌کند.(1)

  • منظم کردن چرخه قاعدگی: با کمک داروهای مختلف میزان تولید استروژن و پروژسترون را تنظیم می‌کنند.
  • تسکین درد: داروهایی مانند ایبوبرفن و استامینوفن، استفاده از پد گرم‌کننده یا کیسه نمک به عنوان مسکن‌هایی برای دردهای اختلالات چرخه قاعدگی مانند دیسمنوره محسوب می‌شوند.
  • درمان فیبروم یا پولیپ رحم: عموماً از داروهایی مانند آگونیست‌های هورمون آزادکننده گنادوتروپین برای کوچک کردن فیبروم یا جراحی برای خارج کردن این توده‌های سلولی استفاده می‌شود.
  • درمان آندومتریوز: با کمک مسکن‌ها و داروهایی مانند قرص جلوگیری از بارداری می‌توان ناراحتی و مشکلات مرتبط با آندومتریوز را کاهش داد. این در حالی است که متوقف کردن موقتی چرخه قاعدگی با داروهایی مانند آگونیست‌های هورمون آزادکننده گنادوتروپین می‌تواند به خارج کردن بافت آندومتریوز کمک کند.

توجه داشته باشید که، داروهای گفته شده فقط با تجویز پزشک باید مصرف شوند.

جمع‌بندی

  • پریودی که زودتر از 21 یا دیر از 35 روز اتفاق بیفتد و بیشتر از 7 روز یا همراه با درد و خون‌ریزی شدید باشد، پریود نامنظم خواهد بود.
  • آندومتریوز، فیبروم رحم، استرس، بیماری‌های تیروئیدی، سرطان رحم و سرطان دهانه رحم به عنوان علل اصلی نامنظمی پریود به حساب می‌آیند.
  • درمان اختلالات هورمونی با داروهای هورمونی، مسکن‌ها و جراحی می‌توانند از راهکارهای درمان چرخه قاعدگی نامنظم باشند.

مطالب مرتبط:

پریود نامنظم چه علائمی دارد؟

پریودی که زودتر از 21 یا دیر از 35 روز اتفاق بیفتد یا بیشتر از 7 روز باشد، ممکن است با خون‌ریزی شدید یا کم، لکه بینی، درد، تهوع و استفراغ همراه باشد.

علل بی‌نظمی در چرخه قاعدگی چیست؟

آندومتریوز، فیبروم رحم، استرس، بیماری‌های تیروئیدی، سرطان رحم و سرطان دهانه رحم به عنوان علل اصلی نامنظمی پریود محسوب می‌شوند.

روش‌های درمان پریود نامنظم چه هستند؟

داروهایی مانند قرص جلوگیری از بارداری، مسکن‌هایی مانند استامینوفن و ایبوبروفن یا جراحی می‌توانند در درمان پریود نامنظم استفاده شوند.

آیا داشتن پریود نامنظم به معنای ناباروری است؟

پاسخ این سوال منفی است. داشتن پریود نامنظم همیشه به معنای ناباروری یا ناتوانی در باردار شدن نیست. بانوان زیادی با داشتن چرخه نامنظم قاعدگی توانایی باردار شدن دارند؛ اما ممکن است اقدام به بارداری شما مقداری سخت‌تر باشد.

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.