چیکار کنم پریودم قطع بشه؟ قطع فوری پریود خانگی

1 277,091
زمان مطالعه این مطلب: 8 دقیقه

گاهی ممکن است شرایط و زمان طوری باشد که عادت ماهانه برای شما خیلی سخت و طاقت فرسا شود و یا به هردلیلی پریود شدن همه برنامه‌هایتان را به بریزد. اما آیا می‌شود پریود را متوقف کرد؟ بسیاری از بانوان ممکن است بپرسند: چیکار کنم پریودم قطع بشه و آیا متوقف کردن پریود خطری ندارد؟ آیا راه ایمن و بدون ضرری برای توقف پریود وجود دارد؟ آیا روش اورژانسی قطع پریود با قرص وجود دارد؟ در این نوشته از مجله سلامت کیوان راه‌هایی ایمن را برای قطع فوری پریود به شما معرفی می‌کنیم، تا انتها با ما همراه باشید.

آیا متوقف کردن پریود خطرناک است؟

ممکن است قاعدگی شما متوقف شود، چه برای یک هفته، یک ماه یا حتی طولانی مدت. برخی از افراد به دلیل رویدادهای خاص مانند عروسی، ماه عسل یا سفر می‌خواهند پریود خود را متوقف کنند یا به تعویق بیاندازند. برای دیگران، تمایل به قطع فوری پریود ناشی از یک دلیل پزشکی مانند موارد زیر است:

در حالی که قطع پریود فوری بی خطر است، به یاد داشته باشید که بدن شما به طور معمول در یک چرخه است که از 21 تا 38 روز متغیر است و همه اینها به هورمون‌ها مربوط می‌شود.

دکتر ژاوری می گوید: «استروژن، هورمونی است که باعث ایجاد بافت در رحم شما می‌شود، که پوششی زیبا برای کاشت بارداری ایجاد می‌کند. اگر باردار نشدید، این بافت باید ریخته شود، و این دوره پریود شماست. پس از تخمک گذاری، هورمون دیگری به نام پروژسترون ترشح می‌شود و به بارداری کمک می‌کند. اما اگر در آن چرخه باردار نشوید، پروژسترون از بین می‌رود و آن زمان است که پریود می‌شوید.»

این کاهش پروژسترون باعث می‌شود که رحم شما پوشش خود را از بین ببرد که منجر به پریود می‌شود. دکتر ژاوری ادامه می‌دهد: «اگر بتوانید پروژسترون را طولانی‌تر کنید، این مؤثرترین راه برای قطع فوری پریود است. درواقع شما به بدن خود وانمود می کنید که باردار هستید.”

بیشتر بخوانید:

برای قطع فوری پریود چه کنیم؟

بسیاری می‌پرسند که چه چیزی خونریزی قاعدگی را قطع میکند؟ بهتر است با پزشک خود در مورد راه‌های قطع پریود فوری صحبت کنید اما به گفته متخصصان، میزان موفقیت بسته به زمانی که شما این کار را در چرخه خود امتحان می‌کنید و روشی که استفاده می‌کنید بسیار متفاوت خواهد بود. اگر می‌دانید که در چند ماه آینده رویداد مهمی در راه است، هرچه زودتر بتوانید با پزشک خود برنامه‌ریزی کنید، بهتر است.

همچنین مهم است که توجه داشته باشید که هیچ راه قطعی برای متوقف کردن پریود شما پس از شروع آن وجود ندارد و با همه این روش‌ها، احتمال خونریزی شدید نیز وجود دارد.

قطع پریود با مصرف قرص
قطع پریود با مصرف قرص

روش‌های خانگی قطع پریود

در اینجا موثرترین و توصیه شده‌ترین راه‌های خانگی قطع پریود را به شما معرفی می‌کنیم. فراموش نکنید که این روش‌ها ممکن است در برخی افراد اثر نکنند و اثبات علمی در مورد اغلب آنها وجود ندارد، اما همواره در روش‌های قطع فوری پریود خانگی توصیه شده‌اند. پیش از استفاده از این روش‌ها حتما با متخصص زنان مشورت کنید تا مطمئن شوید که عوارض جانبی برای شما ندارند.

استفاده از روش‌های گیاهی

یکی از راه‌های خانگی قطع فوری پریود استفاده از روش‌های گیاهی است. فراموش نکنید که استفاده از هر داروی گیاهی یا گیاه طبیعی باید با مشورت پزشک انجام شود چرا که ممکن است برای فردی خاص دارای عوارض باشد.

  1. گیاهان با اثر ضد پریود به صورت جوشانده یا مکمل، مثل: دارچین، زعفران، بابونه، ترخون، رازیانه.
  2. گیاهان با اثر هورمونی مثل: شاتره، شیرین بیان، شبدر، سویا.

مصرف داروهای هورمونی

استفاده از برخی داروهای هورمونی مثل داروهای ضد بارداری می‌تواند در قطع پریود موثر واقع شود. این داروها برای تنظیم هورمون‌ها و به تعویق انداختن یا قطع پریود موثرند، اما فراموش نکنید که پیش از استفاده حتما با پزشک مشورت کنید.

مصرف عصاره زردآلو

عصاره زردآلو از دیرباز برای رفع مشکلاتی مثل کاهش شدت و درد خونریزی، و مشکلات دیگر قاعدگی توصیه شده است. با مصرف این ماده ممکن است بتوانید برای قطع پریود و تسریع روند قاعدگی خود موفق شوید.

مصرف ویتامین سی

تجربه‎‌ها نشان داده که مصرف زیاد ویتامین C ممکن است به شما برای تسریع روند قاعدگی و قطع خونریزی کمک کند. بنابراین می‌توانید این راه را امتحان کنید و در طول دوره پریود خود موادی با ویتامین سی بالا مصرف کنید تا به نتیجه برسید.

مصرف دمنوش گیاهی

برخی از دمنوش‌های گیاهی از دیرباز برای رفع مشکلات قاعدگی و از جمله برای قطع فوری پریود توصیه شده‌اند. توجه کنید که این دمنوش‌ها ممکن است روی بعضی افراد اثر نتیجه بخش بگذارد و روی افراد دیگر تاثیری در قطع پریود نداشته باشد. از دمنوش‌های توصیه شده می‌توان به دمنوش نعنا، دمنوش زعفران، و دمنوش رزماری اشاره کرد. پیش از مصرف حتما با پزشک مشورت کنید.

مصرف چای زنجبیل

چای زنجبیل این توانایی را دارد که میزان خونریزی قاعدگی را کاهش دهد. زنجبیل یکی از رایج‌ترین و پرمصرف‌ترین درمان‌های خانگی برای کاهش خونریزی پریود است. شما می‌توانید زنجبیل را به صورت خام استفاده کنید و یا آن را بجوشانید و به صورت چای زنجبیل میل کنید.

راهکارهای قطع فوری پریود پزشکی

در اینجا چند روش را برای عقب انداختن و متوقف کردن پریود معرفی می‌کنیم:

قرص‌های ضد بارداری

قرص‌های ضد بارداری با مارک‌ها و گزینه‌های مختلف، به طور گسترده‌ای برای جلوگیری از بارداری استفاده می‌شوند. قرص‌های ضد بارداری معمولاً در یک بسته 28 عددی عرضه می‌شوند. به طور معمول، شما سه هفته از قرص‌های فعال که حاوی هورمون هستند، مصرف می‌کنید. سپس، در هفته چهارم، قرص‌های دارونما را مصرف می‌کنید که هورمون ندارند.

اما اگر می خواهید پریود خود را متوقف کنید، می‌توانید هفته دارونما را رها کنید و یک بسته جدید را شروع کنید. این کار سطح استروژن و پروژسترون شما را بالا نگه می‌دارد، بنابراین پوشش داخلی رحم شما ریزش نمی‌کند.

دکتر جاوری می‌گوید: «به طور خاص با قرص‌های ضدبارداری، توصیه می‌شود که هر سه یا چهار ماه یک‌بار پریود شوید تا از شر بافت‌های اضافی ایجاد شده خلاص شوید، در غیر این صورت ممکن است منجر به خونریزی و پریود نامنظم شوید.»

دستگاه‌های داخل رحمی (IUD)

IUD یک گزینه خوب برای کنترل بارداری برای کسانی است که خواهان یک راه حل موثر هستند و مجبور نیستند برای مدتی دوباره به آن فکر کنند. یک دستگاه T شکل در طول یک عمل در مطب وارد رحم شما می‌شود. نسخه‌های مسی و پلاستیکی از آن وجود دارد، اما فقط نسخه‌های پلاستیکی حاوی هورمون هستند. بسیاری از افرادی که IUD پلاستیکی دارند، دوره‌های قاعدگی سبک‌تری دارند یا به طور کلی خونریزی آنها متوقف می‌شود.

دکتر ژاوری می گوید: «اگر نمی‌خواهید پریود شوید، باید روشی را در نظر بگیرید که پروژسترون مداوم مانند آی یو دی حاوی هورمون باشد. اگر فقط می‌خواهید پریود را برای یک سیکل متوقف کنید، آی یو دی بهترین گزینه برای شما نخواهد بود.”

حلقه و چسب‌ واژن

مانند قرص‌های ضد بارداری، این روش‌ها 21 روز هورمون تولید می‌کنند. شما این هورمون‌ها را یا از طریق چسبی که روی شکم شما گذاشته می‌شود و هر هفته عوض می‌شود یا یک حلقه پلاستیکی که به مدت سه هفته در واژن شما قرار می‌گیرد، دریافت می‌کنید.

پس از سه هفته، معمولاً برای یک هفته آن روش‌ها را حذف می‌کنید تا پریود شوید. اما اگر می‌خواهید قاعدگی خود را متوقف کنید یا آن را رد کنید، بلافاصله بعد از 21 روز از یک چسب یا حلقه جدید استفاده کنید.

دکتر ژاوری می‌گوید: «شبیه قرص‌های ضدبارداری، شما فقط از این روش‌ها به طور مداوم استفاده می‌کنید تا پریودتان را متوقف کنید.»

تزریق آمپول

شما می‌توانید هر سه ماه یک آمپول ضد بارداری دریافت کنید که حاوی دوز بالایی از پروژسترون است.

آمپول بیشترین موفقیت را در توقف طولانی‌مدت قاعدگی دارد، زیرا بیشترین میزان استروژن را سرکوب می‌کند و تجمع بافت‌ها را سرکوب می‌کند. بنابراین، اگر کسی واقعاً به دلیل جریان شدید یا مشکلات دیگر نیاز به قطع فوری پریود خود داشته باشد، تزریق آمپول پروژسترون یکی از موفق‌ترین روش‌هاست.

با این حال، به دلیل سطوح بالاتر هورمون، احتمال بیشتری برای عوارض جانبی مانند نفخ، تغییرات خلقی و افزایش وزن وجود دارد. همچنین باید در نظر داشته باشید که این روش از سایر گزینه‌ها روش طولانی‌تری است.

دکتر ژاوری می‌گوید: «وقتی آمپول را دریافت می‌کنید، حداقل سه تا چهار ماه درگیر آن می‌مانید. اگر قرص خود را دوست نداشته باشید، می‌توانید روز بعد آن را مصرف نکنید. چسب خود را دوست نداشته باشید، می‌توانید آن را نپوشید. اما هنگامی که آمپول را دریافت کردید، برای سه ماه یا بیشتر در سیستم بدن شما باقی می‌ماند، بنابراین مهم است که قبل از تصمیم گیری در مورد اینکه کدام روش برای شما بهترین است، همه گزینه‌های خود را مرور کنید.»

ایمپلنت

ایمپلنت یکی دیگر از گزینه‌های پیشگیری از بارداری است که می‌تواند پریود شما را متوقف کند. یک میله انعطاف پذیر نازک که پروژسترون آزاد می‌کند، زیر پوست بازوی شما قرار می‌گیرد. این وسیله معمولا می‌تواند تا سه سال دوام بیاورد، اما راهی برای حذف آن وجود دارد.

دکتر ژاوری می‌گوید: «ایمپلنت‌ها همان فواید تزریق آمپول را دارند و بسیار مؤثر هستند، اما یک مزیت منحصربه‌فرد این است که اگر آن را دوست ندارید، می‌توانید حذف کنید و نگران ماندن آن برای مدت طولانی در بدن خود نباشید.”

معرفی قرص برای قطع خونریزی پریود

رایج‌ترین قرص‌هایی که برای کاهش خونریزی قاعدگی مصرف می‌شوند را در این قسمت به شما معرفی می‌کنیم. فراموش نکنید که مصرف این قرص‌ها حتما باید با تجویز پزشک باشد.

توجه: بیشتر این قرص‌ها مخصوص بانوانی است که پریود طولانی مدت با خونریزی شدید دارند.

  • آمینوکاپروئیک اسید (Aminocaproic Acid)
  • ترانگزامیک اسید (Tranexamic acid)
  • دانازول (Danazol)
  • نوراتیندرون (Norethindrone)
  • ریپاون (Reepaven)
  • مفنامیک اسید (Mefenamic Acid)

چه روش‌هایی برای قطع فوری پریود جواب نمی‌دهد؟

اینترنت پر از ایده‌ها و راه‌هایی است که می‌گویند می‌توانید برای قطع فوری پریود خانگی استفاده کنید. اما بسیاری از آنها نادرست هستند. روش‌های خانگی زیر در متوقف کردن پریود شما به صورت فوری موثر نیستند:

  • نوشیدن آب لیمو
  • نوشیدن آب نمک
  • نوشیدن آب با سرکه
  • مصرف قرص صبحگاهی
  • مصرف ایبوپروفن
  • نوشیدن چای برگ تمشک
  • نوشیدن آب آناناس

دکتر ژاوری تاکید می‌کند: «مطمئناً هیچ علمی پشت این روش‌ها نیست و هیچ یک از این ایده‌ها تنظیم هورمونی کافی برای متوقف کردن پریود شما را فراهم نمی‌کند. حتی شما به طور بالقوه می‌توانید با استفاده از روش‌های تصادفی به خود آسیب برسانید و باعث خونریزی نامنظم شوید.»

پس بهترین اقدام چیست؟ در مورد بهترین راه برای توقف پریود با پزشک خود مشورت کنید.

همچنین، اگر فشار خون بالا دارید یا میگرن همراه با آن را تجربه می‌کنید، توصیه نمی‌شود استروژن مصرف کنید. برای اکثر افراد، استفاده از نوعی روش پیشگیری از بارداری برای کمک به توقف پریود گزینه مناسبی است.

دکتر ژاوری توصیه می‌کند: «اگر می‌خواهید با موفقیت پریود خود را متوقف کنید، با پزشک خود صحبت کنید. حتی در طول یک ویزیت مجازی، پزشکان می‌توانند یک مشاوره سریع 15 دقیقه‌ای برای یافتن عوامل خطر پزشکی شما و بهترین راه برای متوقف کردن پریود با مدت زمانی که در نظر دارید، ارائه دهند.» (1)

حالاکه تا انتهای این مقاله را خوانده‌اید شاید در ذهن خود به این فکر می‌کنید که به کدام پزشک متخصص زنان مراجعه کنید. ما اینکار را برای شما آسان کردیم. شما می‌توانید به راحتی شماره موبایل و مشکل خود را در فرم زیر وارد نموده تا از خدمت مشاوره آنلاین با برترین متخصصان کشور بهره‌مند شوید. تا دیر نشده اقدام کنید.




    بیشتر بخوانید:

    جمع بندی

    در این نوشته از مجله سلامت کیوان سعی کردیم درباره روش‌های قطع فوری پریود خانگی و پزشکی صحبت کنیم، ایمن بودن این کار را بررسی کنیم و روش‌هایی بی‌خطر به شما معرفی کنیم. فراموش نکنید که پیش از انجام هر یک از این اقدامات یا اقدامات دیگری که ممکن است در اینترنت پیدا کنید، حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.

    ورزش چطور به کاهش طول دوره پریود کمک می‌کند؟

    حرکت دادن عضلات از طریق ورزش نیز ممکن است به خروج بیشتر خون رحم کمک کند که بطور بالقوه کاهش دهنده دوره پریودی است. البته اگر پریود دردناک دارید ورزش کردن در زمان پریود توصیه نمی‌شود.

    برای کاهش خونریزی پریود چه بخوریم؟

    نوشیدن آب زیاد، مصرف قرص مفنامیک اسید، خوردن انبه و پاپایا، نوشیدن ترکیب آب داغ و کنجد، می‌توانند به کاهش خونریزی کمک کنند.

    علت قطع نشدن پریود چیست؟

    عوامل متعددی می‌توانند در قطع نشدن خونریزی و افزایش طول دوره پریود (بیشتر از نهایتا هشت روز) تاثیر داشته باشند از قبیل: اختلال در عملکرد رحم، مصرف خودسرانه و بدون دستورالعمل قرص‌های ضد بارداری، فیبروم و هیپرپلازی اندومتر.

    آیا کاپ قاعدگی به قطع پریود کمک کننده است؟

    کاپ قاعدگی برای قطع فوری پریود کاربرد ندارد، اما می‌توان از آن برای کوتاه شدن زمان خونریزی استفاده کرد. طی تحقیقاتی از برخی خانم‌ها این نتیجه حاصل شده که زمانی که از کاپ قاعدگی استفاده کرده‌اند، دوره پریود کوتاه‌تر را تجربه کرده‌اند. البته دختران باکره نباید از کاپ قاعدگی استفاده نمایند، چراکه منجر به آسیب به پرده بکارت خواهد شد.

    منبع clevelandclinic
    یک نظر
    1. نازنین گفت

      خوب بود

    نظر بگذارید

    ایمیل شما منتشر نمی شود.