لخته خون پریود نشانه چیست؟ باید نگران شویم؟

12 35,524
زمان مطالعه این مطلب: 6 دقیقه

یکی از مسائلی که در دوران قاعدگی باعث نگرانی بانوان می‌شود، دیدن لخته‌های خون در پریود است. لخته خون در پریود در واقع معمولا وجود دارد و در بسیاری از موارد جای نگرانی ندارد، اما در موارد خاصی هم علت کمی پیچیده‌تر است و نیازمند بررسی است.

برای اینکه به عنوان یک خانم بهتر بتوانید از سلامت قاعدگی خود مراقبت کنید بهتر است بدانید که لخته خون پریود چیست؟ علت لخته خون در پریود چیست؟ آیا لخته خون در قاعدگی خطرناک است؟ چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟ و راه‌های درمان لخته خون غیر طبیعی چیست؟ در ادامه این نوشته قصد داریم این موضوع را بیشتر بررسی کنیم و به سوالات شما پاسخ دهیم. خواندن این نوشته به شما کمک می‌کند آگاهی لازم را به دست آورید، ترس و اضطراب نداشته باشید، و در صورت نیاز اقدام به بررسی و درمان کنید. تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

لخته خون پریود چیست؟

همانطور که گفتیم همه بانوان معمولا این لخته‌های خون را در پریود خود می‌بینند. لخته خون قاعدگی معمولا قسمت‌هایی هستند که غلیظ‌تر و پررنگتر هستند و بافتی ژله‌ مانند دارند. در واقع بیشتر شبیه خون منعقد شده هستند تا خون رقیق. این لخته‌ها معمولا در روزهای پریودی همراه با خون رقیق گاه و بیگاه خارج می‌شوند. در صورتی که لخته‌ها زیاد بزرگ نباشند و فقط گاهی در خون دیده شوند و این اتفاق طبیعی است. در روزهای آغازین پریود، به خاطر اینکه خون باقی مانده از دوره قبل ابتدا خارج می‌شود، این لخته‌ها حتما وجود دارند.

اما در صورتی که در طول دوره قاعدگی خود مدام این لخته‌ها را می‌بینید یا لخته‌های خون شما علاوه بر تعدد زیاد، اندازه بزرگی هم دارند، بهتر است به پزشک مراجعه کرده و علت را بررسی کنید. لخته‌های خون غیرطبیعی در واقع باعث می‌شوند که شما پریود سنگینی را تجربه کرده و هر دو سه ساعت یک بار مجبور به عوض کردن نوار بهداشتی شوید.

علت لخته خون در پریود چیست؟

دیواره رحم در هر سیکل قاعدگی یک بار فرو می‌ریزد. دیواره‌ای که در واقع برای حمایت از تخمک بارورشده تشکیل شده بود، حالا که باروری اتفاق نیفتاده از بین می‌‎رود. این همان اتفاقی است که به آن می‌گویند قاعدگی یا پریود.

چیزی که در زمان قاعدگی از رحم و واژن خارج می‌شود و بیرون می‌ریزد فقط خون نیست، بلکه ترکیبی از خون و مخاط و بافت رحم است. بنابراین می‌توان گفت سنگین‌تر و غلیظ‌تر از خون رقیق است. بدن انسان برای اینکه راحت‌تر بتواند این ترکیب را خارج کند، مقداری ماده ضد انعقاد ترشح کرده و به آن می‌افزاید تا از سفت شدن این خون جلوگیری کند. حالا این لخته‌ خون پریود می‌توانند با سهولت بیشتری از رحم خارج شوند.

این جریان بیشتر در روزهای آغاز پریود وجود دارد. البته برای خانم‌هایی که دوره پریودشان بیشتر از حد طبیعی، یعنی بیشتر از چهار یا پنج روز طول می‌کشد طبیعتا لخته بودن خون پریود هم بیشتر دیده می‌شود.

بیشتر بخوانید:

آیا لخته خون پریود نشانه بیماری است؟

همانطور که در آغاز هم اشاره کردیم لخته‌ خون پریودی اگر به تعداد زیاد نباشد و همچنین اندازه‌شان کوچک باشد و فقط در روزهای اول پریود مشاهده شوند، کاملا طبیعی هستند و جای نگرانی وجود ندارد. اما در غیر این صورت می‌توانند غیر طبیعی باشند و از علت خاصی نشأت بگیرند. در این قسمت سعی می‌کنیم شایع‌ترین اختلالات یا بیماری‌هایی را که لخته‌های غیرطبیعی از آنها نشات می‌گیرند، به شما معرفی کنیم.

 انسداد رحم

در صورتی که مسیر خروج خون قاعدگی تنگ یا دچار انسداد شود این خون به صورت سفت و لخته شده خارج می‌شود. انسداد مسیر رحم به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد که از میان آنها می‌توان به فیبروم رحم، آندومتریوز، آدنومیوز و تومور اشاره کرد.

عدم تعادل هورمون‌ها

تا زمانی که تعادل هورمون‌های شما درست و برقرار است همه چیز به صورت نرمال اتفاق می‌افتد. در واقع هورمون‌ها تاثیر مستقیم بر این فرآیند دارند. اگر این تعادل به هم بریزد شما شاهد نشانه‌های آن خواهید بود. یکی از این نشانه‌ها همین لخته‌ خون قاعدگی است.

عوامل مختلفی بر بهم ریختن تعادل هورمونی تاثیر دارند. عواملی مثل کاهش یا افزایش وزن ناگهانی، استرس و اضطراب زیاد، یائسگی و دیگر مواردی که نیازمند آزمایش و بررسی پزشک متخصص هستند. بنابراین بهتر است در صورت مشاهده هرگونه تغییری در روند قاعدگی از جمله لخته خون پریود به میزان زیاد، حتما جهت آزمایش و حصول اطمینان با پزشک متخصص زنان مشورت کنید.

منوراژی

از نشانه‌های منوراژی این است که طول مدت پریود بیش از حد است و خونریزی شدید است. این پریودها معمولا بیشتر از هفت روز طول می‌کشند و فرد مجبور است هر یک یا دو ساعت یک بار نوار بهداشتی خود را عوض کند. در این پریودهای سنگین لخته خون متعدد و بزرگ از بدن خارج می‌شود. اگر دچار چنین حالتی هستید حتما به پزشک مراجعه کرده و برای درمان اقدام کنید. (1)

سقط جنین

سقط جنین در بسیاری از موارد حتی بدون اینکه زن باردار از بارداری خود اطلاع داشته باشد اتفاق می‌افتد. خیلی از بارداری‌ها به سقط جنین می‌رسند و جنین پس از مدت کوتاهی از رحم خارج می‌شود. این خروج با لخته‌های خون همراه است. بنابراین می‌توانید در صورت مشاهده لخته‌ خون پریود این مسئله را بررسی کنید تا ببینید علتش بارداری بوده یا خیر. از دیگر نشانه‌های سقط جنین، گرفتگی عضلات و به هم ریختن تعادل هورمون‌هاست. (2)

لخته خون پریود
لخته خون پریود

بیشتر بخوانید:

تشخیص علت لخته خون قاعدگی

همانطور که اشاره کردیم در صورت مشاهده لخته‌ بودن خون پریود غیرطبیعی باید به پزشک متخصص برای معاینه و تشخیص مراجعه کنید. اما علت لخته‌ خون پریود چطور تشخیص داده می‌شود؟ روش‌هایی برای این تشخیص وجود دارند که پزشک با به‌کارگیری آنها می‌تواند علت را پیدا کرده و درمان موثر را تجویز کند.

آزمایش پاپ اسمیر از رایج‌ترین این روش‌هاست. آزمایشی که اطلاعات دقیقی از وضعیت رحم به پزشک می‌دهد. در مواردی ممکن است از روش‌های بیوپسی آندومتر (نمونه‌برداری رحمی)، سونوگرافی، معاینه لگن، آزمایش خون و یا سونوهیستروگرام استفده شود.

راه‌ های کنترل پریود سنگین چیست؟

خونریزی شدید می‌تواند کل زندگی و فعالیت روزانه یک خانم در دوران قاعدگی را مختل کند. خانم‌هایی که پریودهای سنگین را تجربه می‌کنند معمولا با درد پریود و گرفتگی شدید عضله و کلافگی و تحلیل رفتن قوا دست و پنجه نرم می‌کنند. اما چطور می‌شود این وضعیت ناخوشایند را کنترل کرد و کمی آن را مهار کرد؟

یکی از راه‌های رایجی که می‌توانید درد و شدت قاعدگی خود را با آن کنترل کنید استفاده از مسکن است. داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی می‌توانند کمک زیادی به کنترل و دفع این وضعیت کنند. بنابراین اگر مشکل یا بیماری خاصی ندارید که با این داروها تحت تاثیر قرار گیرند، می‌توانید از آنها استفاده کنید. ایبوپروفن، نوافن و ژلوفن از بهترین مسکن‌ها در این مواقع هستند.

در برخی از افراد خونریزی شدید همراه با لخته دیده می‌شود که می‌تواند ناخوشایند باشد. اگر خونریزی زیاد و لخته خون پریودی دارید، بهتر است از دو نوار بهداشتی با هم استفاده کنید تا خون خارج شده بهتر جذب شود. در روزهای قبل از پریود حتما همه جا با خود نوار بهداشتی یا تامپون یا کاپ قاعدگی به همراه داشته باشید تا در صورت نیاز مجهز باشید.

یک رژیم غذایی سالم را دنبال کنید و سعی کنید حتما از مواد غذایی حاوی آهن و یا از مکمل‌ها استفاده کنید. بسیاری از بانوان با کمبود آهن مواجه‌اند. گوشت و سبزیجات را به میزان کافی در رژیم غذایی خود بگنجانید و روزانه آب کافی مصرف کنید.

بیشتر بخوانید:

سخن آخر

در این نوشته سعی کردیم درباره لخته خون پریود و تمام جزئیات مربوط به آن صحبت کنیم. در صورت مشاهده لخته خون مضطرب و وحشت‌زده نشوید. همانطور که اشاره کردیم این لخته‌ها در اکثر موارد کاملا طبیعی هستند.

اما آگاهی از مواردی که در این نوشته به آنها اشاره کردیم به شما کمک می‌کند که بهتر بتوانید وضعیت قاعدگی و سلامت خود را کنترل کنید. در صورت مواجهه با وضعیتی غیرطبیعی مشکل را پشت گوش نیندازید و حتما برای بررسی به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید. 

مشاوره و تست HPV
مشاوره و تست HPV

علت لخته خون پریود چیست؟

چیزی که در زمان قاعدگی از رحم خارج می‌شود ترکیبی از خون و مخاط و بافت رحم است. بنابراین سنگین‌تر و غلیظ‌تر است و بدن برای خروج راحت‌تر، مقداری ماده ضدانعقاد ترشح کرده و به آن می‌افزاید. لخته خون معمولا فقط در روزهای اول پریود دیده می‌شود.

آیا لخته خون پریود خطرناک است؟

اگر لخته خون پریود گاهی دیده شود و اندازه‌اش کوچک باشد و فقط مربوط به روزهای اول پریود باشد، طبیعی است و در غیر این صورت بهتر است به پزشک مراجعه شود تا علت آن بررسی شود.

علت لخته خون قاعدگی چطور بررسی می‌شود؟

علت لخته خون غیرطبیعی معمولا از طریق آزمایش پاپ اسمیر و یا نمونه برداری رحمی، سونوگرافی، تست لگن و آزمایش خون بررسی می‌شود.

منبع verywellhealth advancedgynecology
12 نظر
  1. فاطمه گفت

    سلام وقتتون بخیر من روز دوم پریودیم هست دوسه تا لخته خون بزرگ داشتم واینکه قرص زینگ هم استفاده میکنم میخواستم بدونم این طبیعی هست یانه

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      معمولا لخته خون هنگام پریودی طبیعی است.
      اگر آزاردهنده و زیاد تجربه می‌کنید جهت بررسی علت با پزشک خود مشورت کنید.

  2. المیرا گفت

    سلام. من از روز ۴ به بعد قاعدگی دیگه خونریزی ندارم ولی ممکن هست کمی لکه باشد. معمولا هم ۶ روزه تموم میشه. اینبار کمی تاخیر داشتم و روز ۶ ام رابطه داشتم. در حین رابطه خونریزی شروع شد مجدد و تا چند ساعت ادامه داشت. الان وارد روز ۸ ام دارم میشم و مدام لخته های کوچک خون خارج میشه و پاک نمیشم. علت چی میتونه باشه؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      رابطه در پریودی می‌تواند باعث ایجاد جراحت و خونریزی بعد از رابطه جنسی شود. زیرا سطح استروژن بدن بسیار کاهش پیدا کرده است و واژن، دهانه رحم و رحم بسیار آسیب‌پذیر هستند. همچنین ممکن است بخشی از خون باقی مانده از پریودی شما بوده باشد.
      توصیه می‌شود در تمام روزهای پریودی از داشتن رابطه جنسی پرهیز کنید و درصورتی که خونریزی ادامه دار باید یا شدت یافت به پزشک متخصص زنان مراجعه نمائید.

  3. ترانه گفت

    سلام دکتر من تقریبا ۱۲روز پیش رابطه داشتم که منی رو داخل واژنم ریخته بعد۴۸ساعت قرص اورژانسی استفاده کردم،الانم5زودتر از دوره قاعدگیم مریض شدم،امروزم روزاول بودش و دو تیکه لخته خون دیدم ی تیکه بزرگ و ی تیکه کوچیک,الان باید چیکار کنم؟؟ب دکتر مراجع کنم بااینکه اثرات قرص اورژانسی؟؟احتمال بارداری ام هس یا ن؟؟؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      درصورت مصرف صحیح قرص احتمال بارداری نزدیک صفر است.
      لخته خون و تغییر در نظم پریود از اثرات قرص اورژانسی است که احتمالا تا دو سیکل آینده ادامه دار باشد و جای نگرانی ندارد.

  4. الی گفت

    سلام خسته نباشید،
    لخته خون موقع پریود ممکنه از مصرف قرص آهن قوی باشه؟چون تا قبل از مصرف اون این اتفاق نمیفتاد برام.

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      لخته خون پریودی معمولا طبیعی است، مخصوصا در روزهای ابتدایی پریود.
      برخی افراد نیز لخته شدن خون پریود پس از مصرف قرص آهن را تجربه می‌کنند.
      توصیه می‌کنیم درصورتی که این اتفاق مکرر و با شدت بالا رخ داد با پزشک خود مشورت کنید.

  5. نگار گفت

    سلام وقتتون بخیر، من ماه پیش با پنج روز تاخیر پریود شدم که الان حدودا نه روز ازش گذشته توی این نه روز چندبار ترشحات سفید داشتم دیشب هم یکم واژنم خارش داشت بعد همون خارش دیدم که خون ریزی دارم ولی خون ریزی کم و بیشتر لخته ی خون سیاه هست من میترسم نکنه مشکلی باشه چون تو خونم یه چیز سفید کوچولو هم دیدم نمیدونم دقیقا چی بود ولی ترشح سفید نبود میترسم پرده بکارتم پاره شده باشه بخاطر همون خارش.. اینم بگم من چندروز پیش قرص اورژانسی مصرف کردم ممکنه بخاطر این بوده باشه؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      بدون ورود اشیا و انگشتان دست احتمال آسیب به پرده بکارت وجود ندارد.
      قرص اورژانسی به دلیل تغییرات هورمونی شدید، منجر به تغییراتی از جمله ترشحات غیرطبیعی و نامنظمی پریود خواهد شد.

  6. M گفت

    اصلا خون نمیاد فقط لخته خون میاد
    خطرناکه؟؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      تشخیص نیاز به شرح حال بیشتری از شما دارد، اینکه چندساله هستید و از چه مدت هست دوران پریودی شما شروع شده و از چه زمانی این علامت را تجربه کرده‌اید.
      توصیه می‌کنیم جهت معاینه به پزشک متخصص زنان مراجعه نمائید.

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.