مزایا و معایب استفاده از اسفنج ضد بارداری چیست؟

0 425
زمان مطالعه این مطلب: 4 دقیقه

اسفنج ضدبارداری یک وسیله برای پیشگیری از بارداری است. این وسیله درست قبل از رابطه جنسی داخل واژن شما قرار می‌گیرد تا از بارداری جلوگیری کند اما اسفنج ضد بارداری چیست؟ استفاده از اسفنج ضد بارداری چقدر موثر است؟ روش استفاده از اسفنج ضد بارداری چگونه است؟ برای پاسخ به این سوال‌ها تا انتهای این مقاله از مجله سلامت کیوان با ما همراه باشید.

اسفنج ضد بارداری چیست؟

اسفنج ضدبارداری یک وسیله گرد، کوچک و نرم است که از فوم پلاستیکی (پلی اورتان) ساخته شده که با اسپرم کش‌ها پوشانده شده است. شما قبل از رابطه جنسی آن را وارد واژن خود می‌کنید. این اسفنج دهانه رحم شما را می‌پوشاند و به جلوگیری از رسیدن اسپرم به رحم شما کمک می‌کند. افرادی که به دنبال یک روش جلوگیری از بارداری بدون روش‌های هورمونی هستند می‌توانند از اسفنج ضد بارداری استفاده کنند. (1)

اسفنج ضد بارداری چگونه کار می‌کند؟

اسفنج ضدبارداری به جلوگیری از بارداری به روش‌های مختلف کمک می‌کند:

  • اسپرم را جذب می‌کند
  • به طور مداوم اسپرم کش را برای کشتن اسپرم آزاد می‌کند
  • دهانه رحم را می‌پوشاند تا اسپرم‌ها نتواند به تخمک برسد

روش استفاده از اسفنج ضد بارداری چیست؟

شما می‌توانید اسفنج ضد بارداری را تا 24 ساعت قبل از داشتن رابطه جنسی استفاده کنید. این فرآیند در مقایسه با روش‌های دیگر جلوگیری از بارداری به آماده سازی بیشتری نیاز دارد:

  • دستان خود را خیلی خوب با صابون و آب بشویید
  • اسپرم کش را با فشار دادن اسفنج فعال کنید. اسفنج را زیر آب بگیرید و آن را فشار دهید تا کاملا صابونی و مرطوب شود (نباید آب از آن چکه کند)
  • اسفنج را به سمت بالا تا کنید تا باریک و دراز شود
  • از دستان خود برای قرار دادن اسفنج داخل واژن استفاده کنید. تا جایی که می‌توانید اسفنج را وارد کانال واژن خود کنید
  • اسفنج را رها کنید. اسفنج باز می‌شود و دهانه رحم شما را می‌پوشاند
  • انگشت خود را دور لبه ی اسفنج بکشید تا مطمئن شوید دهانه رحم پوشانده شده است.

ممکن است کمی به تمرین نیاز باشد تا بفهمید برای شما آسان تر است که اسفنج را به صورت نشسته یا ایستاده قرار دهید. این مساله برای هر فرد متفاوت است.(2)

تا چه زمانی باید اسفنج ضد بارداری را بعد از داشتن رابطه جنسی خارج کرد؟

برای درآوردن اسفنج ضد بارداری باید حداقل 6 ساعت بعد از رابطه جنسی صبر کنید. همچنین نباید اسفنج برای بیش از 30 ساعت داخل واژن بماند.

چگونه باید اسفنج ضد بارداری را خارج کرد؟
چگونه باید اسفنج ضد بارداری را خارج کرد؟

چگونه باید اسفنج ضد بارداری را خارج کرد؟

زمانی که می‌خواهید اسفنج ضد بارداری را خارج کنید باید مراحل زیر را انجام دهید:

  • دستان خود را با صابون و آب گرم به خوبی بشویید
  • از انگشتان خود برای پیدا کردن حلقه ای که به اسفنج متصل شده است استفاده کنید
  • حلقه را بگیرید و به آرامی اسفنج را بیرون بکشید
  • اسفنج را دور بیندازید

در چه مدتی اسفنج ضد بارداری شروع به کار می‌کند؟

شما می‌توانید اسفنج ضد بارداری را بلافاصله قبل از رابطه جنسی یا حداکثر 24 ساعت قبل از آن قرار دهید. باید حداقل 6 ساعت بعد از رابطه جنسی صبر کنید سپس اسفنج را خارج کنید.

آیا استفاده از اسفنج ضد بارداری عوارض جانبی دارد؟

ممکن است. اگر شما حساسیت یا آلرژی به مواد پلی اورتان یا اسپرم کشی که در آن وجود دارد، دارید ممکن است سوزش واژن را تجربه کنید. اگر اسفنج یا اسپرم کش داخل اسفنج بافت‌های واژن را تحریک کند، ریسک ابتلا به STI از فردی که مبتلا به STI است، افزایش می‌یابد.

ریسک استفاده از اسفنج ضد بارداری چیست؟

ممکن است برخی از قسمت‌های اسفنج ضد بارداری زمانی که سعی می‌کنید آن را بیرون بیاورید در بدن باقی بماند. در صورت این اتفاق حتما به پزشک مراجعه کنید زیرا ممکن است باعث ایجاد عفونت شود.

همچنین ممکن است اسفنج، ریسک ابتلا به TSS (سندروم شوک سمی) را افزایش دهد. اگر این مورد درمان نشود می‌تواند باعث شوک بدن شده و اندام آسیب ببیند. شما می‌توانید ریسک TSS را با این کارها کاهش دهید:

  • دستورالعمل‌های بسته را برای قرار دادن و درآوردن اسفنج انجام دهید
  • اسفنج را طی 30 ساعت بعد از قرار دادن، خارج کنید
  • اگر خونریزی واژینال یا قاعدگی را تجربه می‌کنید از یک روش کنترل بارداری دیگر استفاده کنید

اگر دچار تب، سرگیجه و علائم مشابه آنفولانزا شدید، ممکن است علامت TSS باشد. فورا به دنبال مراقبت‌های بهداشتی باشید و به پزشک مراجعه کنید.بیشتر بخوانید:

چه کسانی نباید از اسفنج ضد بارداری استفاده کنند؟

اسفنج ضد بارداری برای کسانی که قبلا تجربه زایمان داشته اند یا سقط جنین داشته اند کمتر موثر است. همچنین با توجه به این‌که اسفنج‌های ضد بارداری با اسپرم کش آغشته شده اند، اگر شما سابقه واکنش آلرژیک به اسپرم کش دارید، باید از استفاده از این محصول خودداری کنید. همچنین اگر به پلی اورتان حساسیت دارید، باید از استفاده اسفنج اجتناب کنید. همچنین اگر سابقه سندروم شوک سمی که معمولا با استفاده از کاپ قاعدگی یا تامپون قاعدگی به وجود می‌آید، دارید از این محصول نیز استفاده نکنید.

آیا اسفنج های ضد بارداری از بیماری های مقاربتی جلوگیری می‌کنند؟

خیر. اسفنج های ضد بارداری از بیماری‌های مقاربتی جلوگیری نمی‌کنند. کاندوم ها تنها روش هایی هستند که ریسک بارداری ناخواسته و بیماری‌های مقاربتی جلوگیری می‌کنند.

جمع‌بندی

انتخاب یک روش مناسب برای جلوگیری از بارداری، بستگی به ترجیحات شما و شرایط و سابقه پزشکی شما دارد. مهم است که همه گزینه ها را با پزشک خود در میان بگذارید تا بتوانید تصمیمی آگاهانه در مورد سلامت جنسی خود بگیرید.

اسفنج ضد بارداری چه میزان موثر است؟

اسفنج حدود 88 درصد برای زنانی که زایمان نکرده اند موثر است. برای افرادی که زایمان کرده اند، اسفنج حدودا 80 درصد موثر است. در مقایسه، کاندوم وقتی به درستی استفاده شود، 98 درصد موثر است. قرص های ضد بارداری نیز اگر به درستی استفاده شوند 99 درصد موثر هستند. به همین دلیل ترکیب این روش با روش‌های دیگر جلوگیری از بارداری، حداکثر نتیجه را می‌دهد.

آیا اسفنج ضد بارداری احساس ناراحتی دارد؟

به طور معمول نباید احساس ناراحتی وجود داشته باشد. شخصی که از آن استفاده می‌کند، معمولا اگر به درستی آن را قرار داده باشد، آن را احساس نمی‌کند.

آیا استفاده از اسفنج ضد بارداری سخت است؟

پاسخ از هر فردی به  فرد دیگر متفاوت است. اما اگر از کاپ قاعدگی استفاده کردید  و مشکلی نداشته اید احتمالا در این مورد نیز مشکلی نخواهید داشت.

چند بار می‌توان از اسفنج ضد بارداری استفاده کرد؟

از زمانی که اسفنج داخل واژن است تا زمانی که بیرون آورده شود، می‌توانید رابطه جنسی داشته باشید. اما از اسفنج فقط می‌توان یکبار استفاده کرد. یک دوره حداقل 30 ساعته قبل از این‌که بیرون آورده شود.

منبع clevelandclinic healthline
نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.