تفاوت زگیل پا، خارپاشنه، میخچه و راه‌های تشخیص آن

0 19,804
زمان مطالعه این مطلب: 5 دقیقه

زگیل پا، خارپاشنه و میخچه بیماری‌های مربوط به ناحیه پا هستند که در بسیاری از موارد توسط افراد عادی به جای هم، اشتباه گرفته می‌شوند. زگیل پا و میخچه عارضه‌های پوستی هستند که در پاها به خصوص نواحی انگشتان پا دیده می‌شود. این دو نوع عارضه پوستی، ممکن است علائم ظاهری یکسانی داشته باشند اما هر دو توده‌های پوستی متفاوتی هستند که باعث برآمدگی و خشکی در قسمت‌های مختلف پا می‌شوند.

از آنجایی که این سه بیماری با یکدیگر فرق دارند، راه‌های درمان مختلفی هم برای آن‌ها وجود دارد. بنابراین مهم ترین راه، جهت درمان این بیماری‌ها، تشخیص درست آن‌ها از یکدیگر است. با توجه به اهمیت این موضوع، این بار در مجله سلامت کیوان، قصد داریم به بررسی تفاوت‌های این بیماری‌ها و راه‌های تشخیص آن‌ها بپردازیم. اگر در تشخیص عارضه و ناراحتی پوستی پاهای خود که به تازگی دچار آن شده‌اید، سردرگم هستید، پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را از دست ندهید.

شناخت زگیل پا، خارپاشنه و میخچه

برای درک بهتر تفاوت‌های این سه عارضه با یکدیگر، بهتر است به تعریف هرکدام به طور جداگانه بپردازیم. در این صورت بهتر می‌توان به تفاوت‌های بین آن‌ها پی برد.

زگیل پا

زگیل‌ها ضایعات پوستی دردناکی هستند که در اثر ابتلا به یک نوع ویروس به نام پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می‌شوند. دقت داشته باشید این ویروس مسری است و از طریق تماس مستقیم با فرد آلوده، انتقال می‌یابد.

زگیل‌ها تنها مختص ناحیه پا نیستند و در قسمت‌های مختلف بدن، به خصوص انگشتان دست و پا ظاهر می‌شوند. زگیل پا ممکن است بلافاصله بعد از تماس با ویروس ظاهر نشود و بعد از گذشت ۶ ماه از تماس با فرد آلوده به صورت عارضه پوستی بروز کند. گاهی اوقات حتی ممکن است در افراد با سیستم ایمنی قوی، هیچ وقت بروز نکند.

زگیل پا
زگیل پا

بیشتر بخوانید: تشخیص زگیل تناسلی و انواع تست زگیل تناسلی

علت بروز زگیل پا

همان طور که گفته شد این بیماری ویروسی است و ممکن است از طریق پا برهنه راه رفتن در مکان‌های عمومی مانند ساحل دریا و استخرهای عمومی و استفاده از کفش و جوراب آلوده به ویروس از افراد بیمار به سالم منتقل شود.

میخچه

عارضه پوستی دیگری که در ناحیه پا ایجاد می‌شود، میخچه است. بر اثر فشار بیش از حد و اصطکاک مداوم پوست، میخچه بروز می‌کند. میخچه‌ها در دو نوع سخت و نرم بر روی پا ایجاد می‌شوند که در برخی موارد بسیار دردناک هم هستند.

به طور معمول میخچه‌های سخت بر اثر اصطکاک کفش، در نواحی استخوانی پا مانند قسمت بالای انگشتان یا کنار انگشت کوچک ایجاد می‌شوند. میخچه‌های نرم هم که به صورت لاستیکی و سفیدرنگ هستند در نواحی وسط پا دیده می‌شوند. علت بروز این نوع میخچه‌ها می‌تواند تعریق پا یا خشک نشدن درست پا بر اثر رطوبت باشد. میخچه‌های نرم همچنین در بین انگشتان چهارم و پنجم که به هم چسبیده‌اند ظاهر می‌شوند.

علت بروز میخچه

علت ایجاد میخچه برخلاف زگیل پا، هیچ ارتباطی به ویروس ندارد و می‌توان گفت تا حدود زیادی به نوع رفتارهای فرد بستگی دارد. از علت‌های شایع در ایجاد میخچه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • پوشیدن کفش نامناسب
  • ایستادن طولانی مدت بر روی پاها
  • پیری
  • جنسیت زن
  • تغییر شکل پا
تصویر واقعی میخچه
تصویر میخچه

خارپاشنه

خارپاشنه که به آن التهاب فاشیای کف پا هم گفته می‌شود، به علت رسوب کلسیم در پاشنه پا، باعث برآمدگی استخوان پاشنه کف پا می‌شود. در برخی موارد ممکن است بزرگی خارپاشنه حتی به دو سانتیمتر هم برسد.

خارپاشنه به طور مستقیم بر اثر فشار عضلات و رباط‌ها در مدت زمان طولانی ایجاد می‌شود. این بیماری به مرور زمان ایجاد می‌شود و ممکن است بعد از گذشت مدتی، بیشتر شود. بنابراین به هیچ وجه، به یکباره بعد از انجام یک تمرین سخت ایجاد نمی‌شود.

علت بروز خارپاشنه

هنوز هم علت اصلی بروز خارپاشنه مشخص نشده است. با این وجود برخی از پزشکان معتقدند که پارگی مداوم و کشش بیش از حد فاشیای کف پا، باعث بروز این بیماری می‌شود. بر اساس تحلیل این متخصصان، فاشیای کف پا به صورت زه متصل به کمان است. در نتیجه این فاشیا، قوس کف پا را ایجاد می‌کند و در هنگام راه رفتن، ضربه‌های وارد شده را جذب می‌کند.

حال اگر میزان تنش و فشار وارد بر روی زه، بیش از حد معمول باشد، سبب ایجاد ترک بر روی فاشیا می‌شود. این ترک و پارگی ممکن است باعث التهاب فاشیا یا همان خارپاشنه شود.

مطالب مرتبط:

تفاوت زگیل پا، خارپاشنه و میخچه

حال که با نشانه‌ها و علائم این سه بیماری آشنا شده‌ايد، مطمئناً درک کرده‌اید که زگیل پا و میخچه دو عارضه‌ای هستند که تا حدودی علائمی شبیه به هم دارند. در واقع امکان رشد روی دست و پاها، رشد به صورت برجسته و زمخت و دردناک بودن هنگام لمس از مواردی است که زگیل پا و میخچه با یکدیگر اشتباه گرفته می‌شوند. در صورتی که خارپاشنه کمی متفاوت‌تر از این دو است و می‌توان گفت نوعی رشد غیرطبیعی استخوان پاشنه به شمار می‌آید.

میخچه فقط بر روی پا ایجاد می‌شود، در صورتی که زگیل ممکن است در هر قسمتی از بدن بروز کند. میخچه‌ها به صورت پوسته و پوسته و برجسته هستند. در مقابل زگیل پا دارای برجستگی تکی یا دسته‌ای به رنگ تیره است. عامل بروز میخچه بر اثر فشار و اصطکاک است در صورتی که علت ظاهر شدن زگیل پا، بر اثر آلوده شدن به ویروس (hpv) است.

تشخیص و درمان میخچه و زگیل پا

درمان میخچه با استفاده از لیزر، فریز، محلول سالیسیلیک اسید و چسب میخچه انجام می‌شود. جهت درمان زگیل پا هم از لیزر، انجماد یا فریز و الکتروکوتر استفاده می‌شود. تشخیص زگیل پا، خارپاشنه و میخچه توسط پزشک، از طریق معاینه زخم و نگاه کردن انجام می‌شود. البته گاهی اوقات ممکن است در مواردی جهت تشخیص، از نمونه‌برداری استفاده شود. نمونه برداری به صورت برداشتن یک تکه از عارضه و فرستادن آن به آزمایشگاه امکان‌پذیر است.

درمان خارپاشنه

روش‌های درمان خارپاشنه کمی متفاوت‌ تر از دو مورد قبل است. به عنوان مثال از روش‌های غیرجراحی این بیماری می‌توان به استفاده از کفی با شیب داخلی، کفی گرد، کفش با پاشنه نرم، انجام ورزش‌های کششی و کاهش وزن اشاره کرد.

جمع بندی

  • خارپاشنه یکی از بیماری‌های پوستی مربوط به پا است که به آن التهاب فاشیای کف پا نیز گفته می‌شود.
  • میخچه توده‌های ضخیم پوستی هستند که بر اثر فشار زیاد و اصطکاک بر روی پوست ظاهر می‌شوند.
  • زگیل پا هم یکی دیگر از ضایعات پوستی است که براثر انتقال ویروس پاپیلومای انسانی از فرد بیمار به سالم منتقل می‌شود.
  • تشخیص زگیل پا، خارپاشنه و میخچه توسط پزشک با استفاده از چشم قابل انجام است.
  • گاهی اوقات جهت اطمینان از صحت تشخیص پزشک متخصص، از بیمار نمونه گیری انجام می‌شود.

آیا روش‌های درمان زگیل پا، خارپاشنه و میخچه یکسان است؟

خیر. با توجه به این که هرکدام از سه بیماری فوق با یکدیگر متفاوت هستند، روش درمان متفاوتی هم برای آن‌ها استفاده می‌شود. البته در مواردی ممکن است یک روش درمان مشترک مورد استفاده قرار بگیرد.

آیا میخچه با زگیل پا یکی است؟

خیر زگیل پا و میخچه دو عارضه پوستی با علائم ظاهری مشابه هستند که به صورت دو بیماری مجزا از یکدیگر شناخته می‌شوند. منشأ بروز زگیل به دلیل نوعی ویروس از نوع پاپیلومای انسانی است در حالی که میخچه به علت فشار و اصطکاک زیاد بر پوست ایجاد می‌شود.

راه‌های تشخیص زگیل پا، خارپاشنه و میخچه چیست؟

به طور کلی جهت تشخیص این بیماری‌ها توسط پزشک، اولین اقدام معاینه زخم، ایجاد تراش کوچک جهت بررسی علائم و در نهایت نمونه برداری از زخم یا عارضه است.

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.