راهنمای داشتن رابطه جنسی سالم و ایمن

2 24,089
زمان مطالعه این مطلب: 5 دقیقه

رابطه جنسی سالم یکی از مواردی است که، روابط عمومی شرکای جنسی را بهبود می‌بخشد. همین موضوع در روابط زناشویی و محکم کردن پایه‌های خانواده‌ها اهمیت بسیاری دارد. اما یک سکس خوب به چه معناست؟ چطور باید رابطه جنسی را شروع کنیم؟ زمان مناسب شروع رابطه جنسی کی است؟ هر فرد چگونه می‌تواند سلامت جنسی خود و شریک جنسی‌اش را فراهم کند؟ تا انتها با ما همراه باشید تا در این مقاله از مجله سلامت کیوان به سؤالات شما درباره رابطه جنسی خوب و بهداشت جنسی پاسخ خواهیم دهیم.

چه زمانی باید رابطه جنسی را شروع کنیم؟

بسیاری از زوج‌ها به این مسئله اعتقادی ندارند و می‌گذارند رابطه جنسی به طور اتفاقی انجام شود. آن‌هاهیچ حرکتی انجام نمی‌دهند تا همسرشان به رابطه جنسی، نیاز قوی پیدا کند و برای رابطه جنسی پیش قدم شود. اما این روش درست نخواهد بود، زیرا هریک از طرفین این حس را نسبت به طرف مقابل خود دارند و احساس نیاز خود را فرو می‌خورند. اما باید این جسارت را داشته باشید و در زمان نیاز خود و در شرایط مناسب جلو بروید، مطمئن باشید همسر شما از این نوع رفتار استقبال خواهد کرد.

قبل از انجام رابطه جنسی مقداری عشق بازی را فراموش نکنید و یک راست سراغ اصل مطلب نروید. این احساس بهتری به همسر به خصوص زنان خواهد داد. باید ارتباط جنسی کامل میانتان برقرار شود و کاملا دو طرف آماده رابطه جنسی شوید تا بتوانید یک رابطه عالی را تجربه کنید. وقتی هردو گرم شدید، حالا وقت آن است که شروع کنید.

رابطه جنسی خوب چیست؟

هنگامی که صحبت از رابطه جنسی سالم یا سکس سالم می‌شود، منظور، نوعی از رابطه جنسی است که سلامت جسمی و روانی فرد و شریک جنسی را تأمین کند. هنگامی که مقاربت جنسی با معاشقه‌ای مطلوب و بدون استرس، درد واژن و ناراحتی همراه است و هر دو طرف از نظر ابتلا به بیماری‌ مقاربتی مصون باشند، رابطه جنسی خوبی برقرار می‌شود. البته نباید فراموش کنیم که سلامت روان هم بخش مهمی از بهداشت جنسی را تحت تأثیر قرار می‌دهد(1).

برای مثال روابط جنسی خشن و رابطه مقعدی برای بسیاری از افراد آزاردهنده هستند. همین موارد باعث ایجاد حس ناخوشایند، داشتن تجربه مقاربت جنسی دردناک و کاهش کیفیت روانی روابط جنسی می‌شوند. از طرفی اگر اختلالات هورمونی پیش یا پس از پریود بر خلق‌وخوی بانوان اثر منفی گذاشته باشد، کیفیت رابطه جنسی سالم تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد.

این در حالی است که استرس‌ها و تنش‌های زندگی شخصی و کاری افراد می‌توانند امکان برقراری رابطه جنسی خوب را از افراد بگیرند. در ادامه نکات مهمی را ذکر خواهیم کرد که در ارتقای بهداشت عمومی مؤثر خواهند بود.

بیشتر بخوانید:

نکات اساسی درباره بهداشت جنسی

هنگامی رابطه جنسی بین هر فرد و شریک جنسی او سالم خواهد بود که، سلامت جسمی و روانی هردو مطلوب باشد. به این منظور توجه به نکات زیر از اهمیت بالایی برخوردار است.

به سلامت عاطفی در رابطه جنسی توجه کنید

هنگامی رابطه جنسی خوب و سالم خواهد بود که هر دو طرف امنیت و آرامش داشته باشند و همچنین نیاز جنسی هردو طرف ارضا شود. این دو حس اساسی باعث می‌شوند که فرد و شریک جنسی او به برقراری رابطه جنسی سالم به ثبات و پایداری برسند.

به این منظور باید فرد با شریک جنسی‌ خود پیش از آغاز روابط جنسی صحبت کند و همدیگر را از جوانب مختلف بشناسند. برای مثال، بسیاری از افراد، از ابتلا به بیماری های عفونی و یا حاملگی ناخواسته می‌ترسند. از طرفی سلامت روانی افراد و تجاربی که خود یا دیگران در مقاربت جنسی داشته‌اند، در برقراری رابطه جنسی آنها اثر منفی خواهد داشت. در این شرایط علاوه بر گفتگو، استفاده از راهنمایی‌های مشاوران و روانشناسان اثر قابل توجهی خواهد داشت.

فضای آرام و گیرا برای روابط جنسی

برای اینکه فرد آمیزش جنسی خوب و سالمی را با شریک جنسی خود برقرار کند، لازم است که خلاقیت نشان دهد. استفاده از موسیقی روح‌نواز و دلنشین یا ابزار و روش‌هایی که معاشقه را برای هر دو طرف مطلوب و لذتبخش کند، می‌تواند به بهبود رابطه جنسی سالم کمک قابل‌توجهی نماید.

رابطه جنسی سالم و ایمن
رابطه جنسی سالم و ایمن

رعایت نکات بهداشت جنسی

رعایت نکات بهداشتی درباره نظافت بدن و استفاده از ابزارهای مورد استفاده هنگام مقاربت جنسی، باعث بهبود رابطه جنسی سالم می‌شوند. برای این منظور باید به موارد زیر توجه کرد:

دوش گرفتن پیش از برقراری رابطه جنسی

نظافت شخصی و همچنین خوشبو و مرتب بودن فرد و شریک جنسی او باعث برقراری یک سکس خوب می‌شوند. نظافت دست‌ها، آرنج، باسن و زانو هنگام دوش گرفتن اهمیت بسیاری دارد.

رعایت بهداشت و نظافت اندام و آلت تناسلی

شستشوی نواحی حساس در روابط جنسی باعث بهبود بهداشت جنسی خواهد شد. نظافت اندام‌های تناسلی نیز در برقراری رابطه جنسی خوب نقش مهمی ایفا می‌کند.

جهت مطالعه بیشتر:

رفتن به دستشویی پیش از برقراری رابطه جنسی

احساس نیاز به دستشویی رفتن و احساس نفخ باعث می‌شوند که، رابطه جنسی آسیب ببیند. بی‌توجهی به این نکته رابطه جنسی را به تأخیر می‌اندازد و از لذتبخش بودن یک مقاربت جنسی خوب می‌کاهد.

خوشبو بودن بوی دهان

نظافت دهان و خوشبو بودن آن در بهبود کیفیت سلامت جنسی مؤثر هستند. برای این منظور استفاده از دهانشویه و مسواک زدن پیش از رابطه جنسی مفید هستند.

استفاده از لوسیون‌های خوشبو کننده

خوشبو بودن دهان کافی نیست، فرد باید از لوسیون‌ها و مواد معطر برای نظافت بدن خود استفاده کنند.

مرطوب و نرم بودن لب‌ها

لب‌ها یکی از مهم‌ترین اعضای بدن در معاشقه و رابطه جنسی خوب محسوب می‌شوند. استفاده از بالم یا هر نوع مرطوب‌کننده بدون عطر لب در ارتقای سلامت جنسی اثر بسزایی دارد.

حفظ آرامش در کنار رعایت نظافت و بهداشت

نکاتی که اشاره شد، نه تنها در حفظ بهداشت، بلکه در رفع خستگی و کسالت یا خمودگی پیش از رابطه جنسی مؤثر هستند.

رابطه جنسی محافظت شده

برای اینکه یک سکس مطمئن و ایمن داشته باشید و انتقال عوامل بیماری‌زای احتمالی و بارداری ناخواسته را به حداقل برسانید، باید به چند نکته مهم توجه کنید که شامل:

  • استفاده از کاندوم برای کاهش ورود عوامل بیماری‌زا و عمل لقاح
  • مصرف منظم قرص‌های ضد بارداری
  • استفاده از (IUD) برای پیشگیری از بارداری
  • تزریق هورمون استروژن به کاهش احتمال بارداری ناخواسته کمک می‌کند.
  • قرار دادن دیافراگم در واژن که مانع از ورود اسپرم به رحم و انجام عمل لقاح می‌شود.
  • روش‌های عقیم‌سازی (توبکتومی و وازکتومی) برای پیشگیری از بارداری مفید هستند.
  • در صورتی که فرد یا شریک جنسی او به عفونت مقاربتی مانند ویروس HPV، HIV، زگیل یا سایر بیماری‌ها مبتلا هستند، باید همدیگر را در جریان گذاشته و برای درمان اقدام کنند.
  • قبل از انجام رابطه جنسی همراه شریک خود تست بیماری های مقاربتی بدهید.

یکی از شایع‌ترین بیماری مقاربتی در جهان ویروس HPV است. اکثر افراد فعال از نظر جنسی به این ویروس مبتلا خواهند شد. به جهت پیشگیری از ابتلا و داشتن رابطه جنسی با خیال آسوده می‌توانید در آزمایشگاه تخصصی ویروس شناسی کیوان، انواع تست‌های ویروسی مقاربتی را با بالاترین کیفیت انجام دهید. جهت درخواست مشاوره و تست روی تصویر زیر کلیک کنید.

مشاوره و تست HPV
مشاوره و تست HPV

جمع‌بندی

  • هنگامی که صحبت از سکس خوب یا رابطه جنسی سالم می‌شود، منظور نوعی از رابطه جنسی است که سلامت جسمی و روانی فرد و شریک جنسی او را تأمین می‌کند.
  • استفاده از کاندوم، رعایت روش‌های پیشگیری از بارداری و روش‌های عقیم‌سازی به بهبود کیفیت رابطه جنسی خوب کمک می‌کند.
  • خوشبو بودن بدن و دهان، دوش گرفتن، فراهم آوردن آرامش و مهم‌تر از همه آشنایی با علایق و شرایط شریک جنسی در بهبود بهداشت جنسی اهمیت دارند.

مطالب مرتبط:

سلامت جنسی شامل چه مواردی است؟

سلامت رابطه جنسی به سلامت جسمی و روانی فرد و شریک او وابسته است که هر کدام شامل عوامل متعددی هستند.

برای مراقبت از سلامت جنسی و کاهش احتمال بارداری ناخواسته باید به چه نکاتی توجه کرد؟

استفاده از کاندوم، قرص یا ابزارهای جلوگیری از بارداری و عقیم‌سازی از کاربردی‌ترین روش‌ها محسوب می‌شوند.

آیا سلامت روانی در رابطه جنسی خوب اثر دارد؟

بله. بخش مهمی از کیفیت رابطه جنسی یا سکس، به سلامت روانی، آرامش و امنیت افراد بستگی دارد.

آیا برقراری رابطه جنسی دوم خوب است؟

برخی از خانم‌ها با یکبار رابطه جنسی به ارگاسم نمی‌رسند و درخواست رابطه جنسی دوباره را دارند. اگر مرد توانایی انجام مجدد رابطه را دارد باید اینکار را انجام دهد تا همسر خود نیز اوج لذت جنسی را تجربه کند. اگر توانایی انجام ندارید به همسر خود بگویید که باید کمی استراحت کنید تا دوباره بتوانید ارتباط جنسی برقرار کنید یا از سایر روش‌های برای ارضای همسر خود استفاده نمائید.

منبع verywellmind hopkinsmedicine
2 نظر
  1. مهیار گفت

    بسیار کمکم کرد ممنون

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      بسیار خورسندیم که مطالب برای شما مفید وایع شده.
      با آرزوی سلامتی.

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.