تامپون قاعدگی بانوان | نحوه استفاده، مزایا و عوارض

0 1,457
زمان مطالعه این مطلب: 5 دقیقه

علی‌رغم رایج بودن تامپون‌های قاعدگی، استفاده از آنها همواره سوالات زیادی را به همراه داشته است. پزشکان معمولا تلاش میکنند که باورهای غلط رایج درباره تامپون را نقض کنند، اما ممکن است سوالات شما فراتر از این باورها باشد. بیایید باهم بررسی کنیم که تامپون دقیقا چیست؟ از چه بخش‌هایی تشکیل شده؟ نحوه استفاده از آن چگونه است؟ مزایای استفاده از آن چیست؟ و اینکه آیا عوارضی دارد؟

تا انتها با ما همراه باشید تا در این مقاله از مجله سلامت کیوان درباره تامپون قاعدگی صحبت کنیم و به طور مفصل به سوالات و نگرانی‌هایی که در این زمینه وجود دارد پاسخ می‌دهیم.

تامپون قاعدگی چیست؟

تامپون قاعدگی به عنوان محصولی برای بهداشت دوران قاعدگی خانم‌ها استفاده می‌شود؛ به عبارت دیگر، تامپون چیزی است که می‌توانید از آن برای جذب موادی که رحم شما در طول قاعدگی بیرون می‌ریزد استفاده کنید. استفاده از تامپون در ابتدا می‌تواند گیج کننده یا سخت باشد که کاملا طبیعی است. اگر تصمیم به استفاده از آنها گرفتید بهتر است ابتدا از کسی بخواهید که شما را راهنمایی و کمک کند.

تامپون پریود بانوان
تامپون پریود بانوان

تامپون از چه قسمت‌هایی تشکیل شده؟

بیایید تمام قسمت‌های این محصول را مرور کنیم و معنی آنها را تعریف کنیم. اجزای تامپون قاعدگی عبارتند از:

  • اپلیکاتور: این بخش لوله‌ای شکل حاوی هسته جاذب داخل آن است. اپلیکاتور از پلاستیک یا مقوا ساخته شده‌ است که در قسمت بالایی آن یک دهانه برای لیز خوردن قسمت پارچه‌ای دارد.
  • پیستون: این قسمت لوله‌ای شکل کوچکتر نیز از پلاستیک یا مقوا ساخته شده است. هنگامی که اپلیکاتور را وارد واژن خود می‌کنید، پیستون به سمت بالا به داخل اپلیکاتور می‌لغزد و تامپون پنبه‌ای را به داخل واژن شما فشار می‌دهد.
  • هسته جاذب: این تکه پارچه استوانه‌ای معمولاً از پنبه و یا ابریشم مصنوعی ساخته شده است. این قسمتی است که در واژن شما باقی می‌ماند و خون را جذب می‌کند.
  • رشته: یک رشته نرم و بافته شده به هسته جاذب متصل شده و توسط پیستون محصور شده است. هنگامی که تامپون را وارد می‌کنید، رشته از واژن شما آویزان می‌شود تا بتوانید در زمان لازم با کشیدن نخ، آن را درآورید. (1)

بیشتر بخوانید:

طریقه گذاشتن تامپون قاعدگی

برای انجام صحیح باید روش استفاده از تامپون قاعدگی را بدانید و این موارد را در نظر بگیرید:

  • قبل از قرار دادن تامپون، دستان خود را بشویید. این کار به جلوگیری از انتقال باکتری از دستان شما به تامپون کمک می‌کند.
  • تامپون خود را هر چهار تا هشت ساعت یکبار عوض کنید. از آنجایی که تامپون‌ها هنگام استفاده از توالت مشخص نیستند، اغلب ممکن است آنها را فراموش کنید. با این حال، آنها باید هر چهار ساعت یکبار تعویض شوند و نباید بیش از 8 ساعت در بدن باقی بمانند. باکتری‌ها می‌توانند روی تامپونی که برای مدت طولانی باقی مانده است رشد کنند و خطر ابتلا به عفونت‌های واژن یا مثانه و همچنین سندرم شوک سمی (TSS) را افزایش دهند.
  • بعد از اجابت مزاج تامپون‌های خود را عوض کنید. مدفوع مملو از باکتری می‌تواند رشته‌ای را که از تامپون آویزان شده است آلوده کند و شما را در معرض عفونت‌های احتمالی واژن یا مجاری ادراری قرار دهد.
  • از تامپون قاعدگی جاذب، بیشتر از نیازتان استفاده نکنید. اگر برخی از روزهای پریود شما سبک باشد، یک تامپون بیش از حد جاذب می‌تواند خطر خشکی واژن را افزایش دهد، چون می‌تواند روانکاری طبیعی محافظ واژن را جذب کند. مهمتر از آن، نشان داده شده است که تامپون‌هایی که بیش از حد جاذب هستند، خطر ابتلا به TSS را افزایش می‌دهند. اندازه‌های تامپون قاعدگی میزان جذب آن‌ها را مشخص خواهد کرد که به سایز کوچک، متوسط و بزرگ طبقه‌بندی شده است.
  • تا وقتی پریود نشده‌اید از تامپون استفاده نکنید. اگر مطمئن نیستید که ممکن است پریود شوید، بهتر است از نوار بهداشتی یا پد استفاده کنید. گذاشتن تامپون در زمانی که پریود نیستید باعث خشکی واژن و افزایش خطر ابتلا به TSS می‌شود.

هر چند ساعت یکبار باید تامپون را عوض کنیم؟

هرگز نباید تامپون قاعدگی را بیش از حداکثر هشت ساعت داخل واژن بگذارید. بسیاری از افراد هر چهار تا شش ساعت یکبار تامپون را عوض می‌کنند. گذاشتن تامپون برای مدت طولانی می‌تواند منجر به عفونت باکتریایی به نام سندرم شوک سمی یا سایر مشکلات جدی سلامتی شود.

مزایای استفاده از تامپون قاعدگی

مهم‌ترین مزایای استفاده از تامپون قاعدگی شامل موارد زیر است:

راحت و نامرئی است

تامپون خون قاعدگی را قبل از خروج از واژن در طول دوره قاعدگی شما جذب می‌کند. از آنجایی که تامپون‌ها به داخل وارد می‌شوند، می‌توانند راحت‌تر از پدهای حجیم باشند – به شرطی که به درستی وارد شوند. وقتی تازه یاد می‌گیرید که چگونه قاعدگی خود را مدیریت کنید، قرار دادن تامپون در واژن ممکن است ترسناک به نظر برسد و اگر به درستی وارد نشود، می تواند باعث ناراحتی زیادی شود.

خواندن دستورالعمل روی محصول، قبل از استفاده از تامپون برای اولین‌بار بسیار مهم است. اگر سایز یک تامپون نامناسب باشد یا به اشتباه وارد شده باشد، می‌تواند باعث شود که احساس کنید چیزی بین پاهایتان گیر کرده‌ و ممکن است منجر به نشتی شود.

استفاده همراه با پد

تامپون‌ها را می توان به راحتی با سایر محصولات مانند پد جفت کرد تا از نشتی خون پریود جلوگیری شود.

می‌توانید با آن شنا کنید

تامپون‌ها یک گزینه عالی برای علاقه‌مندان به فضای باز و به طور کلی افراد فعال هستند. تامپون را می‌توان هنگام اسب سواری، بازی تنیس یا شنا استفاده کرد. در واقع، تامپون قاعدگی یکی از معدود محصولات بهداشتی قاعدگی است که می‌توانید با آن شنا کنید و گزینه‌ای عالی برای زنانی است که به طور منظم شنا یا ورزش می‌کنند. استفاده از تامپون قاعدگی در حین شنا در دوران پریود کاملاً ایمن و بهداشتی است، چه در دریا و چه در استخر.

محصول دیگری نیز که می‌توانید به راحتی با آن شنا کنید، کاپ قاعدگی است که به جهت اختصار در مقاله‌ای جداگانه به طور کامل به آن پرداخته‌ایم و می‌توانید مطالعه کنید: کاپ قاعدگی

با هر لباسی قابل پوشیدن است

بر خلاف پد، تامپون را می‌توان با هر نوع لباس زیر پوشید. لازم نیست نگران جابه‌جایی تامپون در حین حرکت باشید، بنابراین نیازی به لباس زیر بزرگ یا شلوار گشاد نیست.(2)

عوارض تامپون قاعدگی

به جز عوارض احتمالی مثل ایجاد خارش واژن، یکی از نگرانی‌هایی که در مورد این محصول وجود دارد ایجاد سندرم شوک سمی است. سندرم شوک سمی (TSS) یک بیماری نادر است و توسط یک ماده سمی ایجاد می‌شود که توسط انواع خاصی از باکتری‌ها تولید می‌شود. ماده سمی تولید شده توسط باکتری می‌تواند باعث آسیب به اندام (از جمله نارسایی کلیه، قلب و کبد)، شوک و حتی مرگ شود.

نرخ موارد گزارش شده TSS مرتبط با تامپون در طول سال‌ها به طور قابل توجهی کاهش یافته است. یک دلیل این است که FDA ارزیابی می‌کند که آیا یک تامپون رشد باکتری‌هایی را که باعث TSS می‌شوند، قبل از اینکه محصول به طور قانونی به بازار عرضه شود، افزایش می‌دهد یا خیر. فقط تامپون‌هایی که توسط FDA تایید شده‌اند می‌توانند به طور قانونی به بازار عرضه شوند.

علائم بیماری سندرم شوک سمی عبارتند از:

استفاده از تامپون بهتر است یا نوار بهداشتی؟

پاسخ به این سوال بستگی به ترجیحات و راحتی هر فرد دارد. برخی از بانوان از قرار دادن جسمی خارجی در واژن خود احساس راحتی نمیکنند. برای این افراد طبعا نوار بهداشتی گزینه مناسبتری است. اما اگر با قرار دادن تامپون مشکلی ندارید، مستعد آلرژی نیستید، و دوست دارید با اطمینان خاطر کامل به فعالیت روزانه یا فعالیت ورزشی بپردازید، تامپون گزینه خوبی است.

بیشتر بخوانید:

جمع بندی

در این مقاله از مجله سلامت کیوان درباره تامپون قاعدگی، نحوه استفاده، مزایا و عوارض آن صحبت کردیم. این روزها استفاده از تامپون در دوران قاعدگی بسیار رایج شده و می‌تواند جایگزین مناسبی برای پدهای بهداشتی باشد. فراموش نکنید که حتما از برندهای معتبر تامپون تهیه کنید تا احتمال عوارض جانبی به صفر برسد.

آیا می‌توانم شب از تامپون استفاده کنم؟

شما می‌توانید با یک تامپون بخوابید. فقط مطمئن شوید که یک تامپون جدید را درست قبل از خواب قرار داده‌اید و بلافاصله صبح آن را عوض کنید.

آیا تامپون قاعدگی درد دارد؟

استفاده از تامپون قاعدگی درد ندارد، اگرچه گاهی اوقات ممکن است در حین قرار دادن آن احساس ناراحتی کنید. اما اندازه تامپون مهم است. مطمئن شوید که قدرت جذب تامپونی که استفاده می‌کنید متناسب با سنگینی جریان شما باشد.

آیا ممکن است تامپون قاعدگی گیر کند؟

بله، تامپون‌ها ممکن است گیر کنند – اما نترسید! بالاخره بیرون خواهند آمد. اول از همه، استراحت کنید و سعی کنید خودتان تامپون (یا رشته تامپون) را با استفاده از انگشتان خود پیدا کنید. تغییر موقعیت بدن نیز می‌تواند به تحقق این روند کمک کند.

آیا دختران باکره میتوانند از تامپون قاعدگی استفاده کنند؟

تامپون قاعدگی منجر به پارگی پرده بکارت نخواهد شد اما به آن آسیب خواهد زد؛ بهتر است دختران مجرد و باکره که سلامت پرده بکارت برایشان اهمیت دارد از تامپون قاعدگی استفاده نکنند.

منبع clevelandclinic ondrwear

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.