انواع تاول و نحوۀ درمان و پیشگیری آن

0 7,694
زمان مطالعه این مطلب: 5 دقیقه

تاول یک بیماری پوستی دردناک است که طی آن مایعی فضای بین لایه‌های پوست را پر می‌کند. هنگامی که چیزی به طور مکرر به پوست شما ساییده شود، انواع تاول می‌توانند تشکیل شوند. تاول ممکن است دردناک باشد، اما می‌توانید آن‌ را به راحتی در خانه درمان کنید.

علت تاول چیست؟

برای فهمیدن علت انواع تاول باید ابتدا از ساختار پوست صحبت کنیم. پوست بدن انسان از سه لایه اپیدرم، درم و هیپودرم که چربی زیر پوست است، تشکیل شده است. تاول در زیر اپیدرم که سطحی ترین لایه پوست است، به عنوان یک کیسه پر از مایع، ایجاد می‌شود. به طور معمول، تاول بسته به آسیبی که به پوست شما رسیده، شاید با مایع یا خون شفاف پر شده باشد.

انواع تاول ممکن است دردناک یا خارش دار باشند. اگر یک تاول عفونی شود، با چرک سفید مایل به شیری رنگ پر می‌شود. تاول اغلب روی پاها یا دست‌ها دیده می‌شوند، اما می‌توانند در هر جایی از بدن ظاهر گردند.

علائم تاول

انواع تاول احتمال دارد ناشی از آسیب یا اصطکاک باشند و به صورت یک حباب موضعی پر از مایع شفاف یا خونی ظاهر شوند. اما تاول‌هایی که نتیجه یک بیماری دیگر هستند، ممکن است در یک ناحیه از بدن شما ظاهر شوند یا در سراسر بدن شما باشند. تاول می‌تواند درد یا خارش داشته باشد. اگر یک علت سیستمیک مانند عفونت دلیل تاول باشد، ممکن است علائم دیگر عفونت را مانند تب، درد یا خستگی نیز داشته باشید. علائم تاول ممکن است شبیه سایر بیماری‌های پوستی باشد اما معمولاً بعد از یک الی دو هفته از بین می‌رود.

نشانه های تاول
نشانه های تاول

زمان مراجعه به پزشک

هیچ آزمایش یا تشخیص دقیقی برای تاول وجود ندارد و به همین دلیل در اثر ایجاد انواع تاول معمولاً نیازی به مراقبت‌های پزشکی نیست. اما اگر سوختگی یا سرمازدگی باعث تاول شده باشد یا علائم عفونت تاول دیده شود، ممکن است به مراقبت‌های بهداشتی نیاز پیدا کنید. اگر موارد زیر را برای انواع تاول مشاهده کردید بهتر است به پزشک مراجعه شود:

  • چرک (ترشحات مایل به زرد یا سبز)
  • داغی یا درد اطراف تاول
  • رگه‌های قرمز در اطراف تاول

انواع تاول

تاول ممکن است به روش‌های مختلفی از جمله برخی بیماری ها، به وجود بیاید. رایج ترین انواع تاول عبارت است از:

  • تاول خونی: زمانی که چیزی پوست شما را نیشگون بگیرد، ممکن است تاول‌های خونی ایجاد شود. به جای مایعی شفاف، خون از مویرگ‌های خونی و آسیب دیده به لایه‌های پایین‌تر پوست سرازیر می‌شود. به این ترتیب خون جمع و تاول خونی تشکیل می‌شود.
  • تاول‌های اصطکاکی: این مدل از انواع تاول زمانی ایجاد می‌شود که مایع شفاف بر اثر تماس پوست و ساییده شدن با چیزی (مانند کفش تنگ) در لایه‌های بالایی پوست جمع شود. بسیاری از افراد به دلیل راه رفتن بیش از حد با کفش‌های نامناسب یا نپوشیدن جوراب دچار تاول اصطکاکی می‌شوند. این مورد از انواع تاول همچنین می‌تواند با در دست گرفتن چیزهایی مانند بیل یا ابزارهای دیگر روی دست نیز ایجاد گردند.
  • تاول‌های حرارتی: این مدل یکی از رایج ترین انواع تاول است که به دلیل سوختگی یا آفتاب سوختگی ایجاد می‌شود. همچنین ممکن است پس از گرم شدن پوست شما پس از سرمازدگی ظاهر گردند. این مدل از انواع تاول بخشی از سوختگی درجه دو محسوب می‌شود.

مطالب مرتبط:

درمان تاول

تاول ناشی از اصطکاک، مواد حساسیت زا و سوختگی واکنش‌های موقتی پوست به محرک‌های این چنینی هستند. در این موارد بهترین درمان اجتناب از چیزی است که باعث تاول زدن پوست شما شده است. انواع تاول معمولاً در عرض چند روز خود به خود بهبود می‌یابند. اما برای درمان تاول در خانه می‌توانید چند کار انجام دهید:

  1. ناحیه مورد نظر را به آرامی با یک صابون ملایم بشویید.
  2. کرم یا پماد آنتی باکتریال بزنید.
  3. تاول را با یک باند یا گاز بپوشانید تا تمیز بماند.

حداقل روزی یک بار بانداژ را عوض کنید و حتماً در برابر وسوسه ترکاندن تاول یا کندن آن مقاومت کنید. چرا که پوست روی تاول از لایه‌های عمیق تر پوست در برابر عفونت محافظت می‌کند. تاول ناشی از عفونت نیز موقتی است، اما این احتمال وجود دارد که به درمان نیاز داشته باشد. اگر مشکوک به ابتلا به نوعی عفونت هستید، باید به پزشک خود مراجعه کنید. برخی از بیماری‌هایی که می‌توانند باعث تاول شوند، مانند پمفیگوس، درمان ندارند و در این شرایط ممکن است کرم‌های استروئیدی یا آنتی بیوتیک برای شما تجویز شود.

درمان تاول ها
درمان تاول ها

مطالب مرتبط:

پیشگیری از تاول

برای جلوگیری از تاول راه‌های زیادی جز احتیاط ندارید. پیشگیری از تاول بستگی به انواع تاول دارد.

تاول اصطکاکی

همانطور که گفتیم تاول‌های اصطکاکی ناشی از مالش مکرر پوست هستند. برای جلوگیری از آن‌ها لازم است به نکات زیر دقت کنید.

  • مطمئن شوید که کفش‌تان تنگ نباشد و پوست شما در آن ساییده نشود.
  • قبل از اینکه کفش جدید را برای مدت طولانی بپوشید، از قبل به مدت کوتاهی آن را پوشیده و راحتی‌اش را امتحان کنید.
  • اگر قصد دارید کارهای یدی زیادی انجام دهید، برای محافظت از دستان خود دستکش بپوشید.
  • لباس‌های مناسب بپوشید تا از عرق سوز شدن پوست که می‌تواند منجر به تاول در سایر قسمت‌های بدن شما شود، جلوگیری کنید.

تاول خونی

 این مدل از انواع تاول زمانی ایجاد می‌شود که چیزی قسمتی از پوست شما را نیشگون بگیرد. تاول خونی معمولاً روی دست‌ها ایجاد می‌شود و جلوگیری از آن‌ها دشوارتر است، اما این اقدامات را برای جلوگیری از تاول خونی انجام دهید.

  • هنگام استفاده از ابزار یا چیزهایی که می‌توانند پوست را نیشگون بگیرند، هوشیار باشید.
  • هنگام کار با هرس، انبردست قوی یا دیگر ابزارهای این چنینی از دستکش استفاده کنید.

تاول‌ حرارتی

 تاول‌های حرارتی می‌توانند در اثر سوختگی یا گرم شدن بیش از حد در زمان بهبودی پس از سرمازدگی ایجاد شود. برای جلوگیری از این مورد از انواع تاول لازم است چند نکته را رعایت کنید.

  • اگر قصد دارید برای مدت طولانی در معرض آفتاب باشید، از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.
  • هنگام دست زدن به وسایل داغ یا کار در اطراف آتش، بیشتر مراقب باشید.
  • برای جلوگیری از سرمازدگی از لباس‌های متناسب با آب و هوا استفاده کنید.
  • اگر پوست شما دچار یخ زدگی شده، به آرامی دمای بدن خود را با استفاده از آب ولرم بالا ببرید.

جمع بندی

تاول حباب روی پوست بوده که حاوی مایعی شفاف است. انواع تاول در اثر آسیب، واکنش‌های آلرژیک یا عفونت ایجاد می‌شوند. همچنین علائم تاول ممکن است شبیه سایر بیماری‌های پوستی باشد اما اغلب خود به خود بهبود می‌یابد. در این میان تمیز و خشک نگه داشتن ناحیه تاول بسیار مهم است. همچنین اگر علائمی مانند تب دارید، حتماً با پزشک خود صحبت کنید.

انواع تاول چیست؟

تاول‌ها بر اساس علت ایجاد شدن تقسیم بندی می‌شوند. تاول اصطکاکی، تاول خونی و تاول حرارتی رایج ترین انواع تاول هستند.

آیا باید تاول را خالی کرد؟

تا جای ممکن از ترکیدن تاول اجتناب کنید، چرا که پوست روی تاول از لایه‌های عمیق تر پوست در برابر عفونت محافظت می‌کند.

بعد از ترکیدن تاول چه باید کرد؟

ناحیه‌ تاول را به ‌آرامی با آب تمیز بشویید. از الکل یا پراکسید هیدروژن استفاده نکنید. پوست آویزان روی تاول را برندارید، مگر آنکه زیرش چرک جمع شده باشد. پوست را صاف کنید تا روی تاول تخلیه ‌شده قرار بگیرد.

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.