ابتلا به انواع تبخال و تفسیر آزمایش HSV

0 7,604
زمان مطالعه این مطلب: 5 دقیقه

آیا می‌دانید تبخال تناسلی چیست و تفسیر آزمایش HSV به چه صورت است؟ تبخال تناسلی عفونت ویروسی شایعی است. تحقیقات نشان داده است که حدود 90 درصد از بزرگسالان در سراسر جهان به ویروس هرپس سیمپلکس مبتلا هستند که اکثر این افراد از ابتلای خود به این ویروس بی اطلاع هستند. به این دلیل که بسیاری از افراد علائم بسیار خفیفی دارند که تشخیص داده نمی‌شوند یا با بیماری دیگری اشتباه گرفته می شوند یا اصلاً علائمی ندارند. بنابراین باید بدانیم هر کسی که از نظر جنسی فعال است، احتمال ابتلا به تبخال تناسلی را دارد. در ادامه تمام اطلاعاتی که لازم است راجع به این ویروس و نحوه تفسیر آزمایش HSV را بدانید، در اختیارتان قرار می‌دهیم.

تبخال یا ویروس هرپس سیمپلکس چیست و چه علائمی دارد؟

برای اینکه بتوانیم نگاهی درستی به این عفونت داشته باشیم و تفسیر آزمایش HSV را به درستی انجام دهیم بهتر است که با این ویروس آشنا شویم. ویروس هرپس سیمپلکس نوعی ویروس است که پوست و سیستم عصبی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این ویروس بیشتر به دلیل ایجاد زخم‌هایی که می‌تواند از زخم‌، خارش و علائمی با درد خفیف تا بسیار دردناک باشند، شناخته شده است. با فعال شدن این ویروس زخم‌هایی ملتهب و پر از مایع معمولاً در نزدیکی غشاهای مخاطی روی پوست ظاهر می‌شوند.

دو نوع ویروس هرپس یا HSV هرپس سیمپلکس نوع 1 (HSV-1) و هرپس سیمپلکس نوع 2 (HSV-2) وجود دارد. اکثر موارد تبخال دهان توسط (HSV-1) و اکثر موارد تبخال تناسلی توسط  (HSV-2) ایجاد می‌شود. با این حال، هر دو نوع ویروس، چه نوع 1 و چه نوع 2 می‌توانند ناحیه تناسلی یا دهان را درگیر نمایند.

همچنین شما می‌توانید درباره انواع تبخال در زیر بیشتر بخوانید:

تبخال چگونه بدن را درگیر می‌کند؟

چیزی که ویروس‌های خانواده هرپس ویروس‌ها یا همان تبخال را از سایر انواع ویروس‌ها متمایز می‌کند حالتی به نام تأخیر است. هرپس سیمپلکس و سایر ویروس‌های هرپس هدفشان ایجاد یک کلونی کوچک اما دائمی از ذرات ویروسی در داخل بدن است. این کلنی اغلب کاملاً غیرفعال یا اصطلاحاً خواب هستند اما برای یک عمر در بدن باقی می‌مانند. پدیده تأخیر، شبیه چرخه خواب است. اساسأ، ویروس به یک پناهگاه امن باز می‌گردد و گاهی اوقات برای مدت طولانی می‌خوابد. متأسفانه، در حالی که HSV نهفته است، رویدادهای بیولوژیکی مختلف می‌توانند باعث فعال شدن آن و درگیر شدن پوست شوند.

دوره این بیماری حدود 2 هفته طول می‌کشد.(2) اولین شیوع تبخال معمولاً دردناک ترین مرحله است و احتمال دارد با سردرد، علائم شبیه آنفولانزا و احتمالاً زخم‌های دردناک همراه باشد. بازگشت‌های بعدی معمولاً شدت کمتری دارند و با گذشت زمان کمتر ظاهر می‌شوند. پدیدار شدن علائم زمانی اتفاق می‌افتد که سیستم ایمنی بدن به دلایلی (مبارزه با سرماخوردگی، کم‌خوابی و غیره) ضعیف شده باشد.

دلایل آزمایش تبخال و تفسیر آزمایش HSV

آیا همه زخم‌های ملتهب یا بثورات، تبخال تناسلی هستند؟ آیا فقط با نگاه کردن می‌توان تشخیص داد؟ پاسخ سوالات خیر است. وقتی نوبت به تشخیص تبخال تناسلی می‌رسد، بیشتر از یک نگاه لازم است. آزمایش‌های مختلفی برای تشخیص وجود تبخال در دسترس است. در صورت مشاهده علائم می‌توان کشت ویروسی را انجام داد و همینطور آزمایش خون برای افرادی که ممکن است علائم نداشته باشند یا علائمشان بهبود یافته باشد، تجویز می‌شود.

آزمایش با علائم

هنگامی که فردی دارای ضایعات تبخال فعال (شبیه به تاول یا زخم آبدار) است، توسط یک سوآب (یک چوب نازک و انعطاف پذیر پنبه دار) می‌توان از او نمونه برداری کرد و آزمایشاتی انجام داد که منجر به شناسایی مستقیم ویروس می‌شود.

از آنجایی که یک کشت برای پاسخ دهی مؤثر نیاز به ویروس فعال کار دارد، اگر ضایعه‌‌ای بسیار کوچک باشد یا در روند بهبود باشد، ممکن است ویروس کافی برای کشت دقیق وجود نداشته باشد. پس از 48 ساعت از ظهور علائم، خطر دریافت نتیجه آزمایش منفی کاذب وجود دارد.(3) این نکته نیز حائز اهمیت است که آزمایش کشت ویروس، در طول عودها دقت کمتری دارد، به صورتی که تنها در 30 درصد مواقع جواب آزمایش را مثبت نشان می‌دهد.

آزمایش بدون علامت

زمانی می‌توان از آزمایش خون و تفسیر آزمایش HSV استفاده کرد که فرد علائم قابل مشاهده‌ای نداشته باشد اما نگران ابتلا به تبخال باشد. آزمایش خون در واقع ویروس را شناسایی نمی‌کند، اما به دنبال آنتی بادی‌ها (پاسخ ایمنی بدن) در خون می‌گردد.

وقتی فردی به تبخال مبتلا می‌شود، سیستم ایمنی با تولید آنتی بادی‌هایی برای مبارزه با ویروس پاسخ می‌دهد. باید دقت کنیم که آزمایش‌های خون می‌توانند این آنتی‌بادی‌ها و نه خود ویروس را جستجو و شناسایی کنند. یک نوع از این آنتی بادی‌ها بلافاصله پس از عفونت ظاهر می‌شود و مادام العمر در خون باقی می ماند.

آزمایشگاه تخصصی ویروس شناسی کیوان، مفتخر به انجام تست انواع تبخال تناسلی در منزل و آزمایشگاه است. جهت درخواست تست HSV روی دکمه زیر کلیک کنید.

تفسیر آزمایش تبخال تناسلی (HSV)

اگر HSV در نمونه خون شما پیدا شد به این معنی باشد که شما یک عفونت فعال دارید (در حال حاضر زخم دارید)، یا در گذشته آلوده شده‌اید (هیچ زخمی ندارید). اگر در تفسیر آزمایش HSV، نتیجه مثبت بود یعنی مقدار تست بیش از 1/09 باشد، باید با پزشک متخصص خود در میان بگذارید و اگر نتیجه تست تبخال تناسلی کمتر از 0/91 باشد به معنی منفی بودن و عدم ابتلای شماست.

در حالی که هیچ درمانی برای تبخال وجود ندارد، به ندرت باعث ایجاد مشکلات جدی برای سلامتی می‌شود. لازم است بدانید که این ویروس به نسبت، ویروس کم خطری است و در صورت ابتلا نیاز به مراقبت بیش از اندازه و وسواسی ندارد. آزمایشگاه تخصصی ویروس شناسی کیوان با در اختیار داشتن دستگاه‌های به روز و پرسنل متخصص در خدمت مراجعان است تا با نتایجی دقیق و سریع، تفسیر آزمایش HSV را در اختیار شما عزیزان قرار بدهد.

نتیجه گیری

  • تبخال یک عفونت شایع و معمولاً خفیف است که توسط ویروس هرپس سیمپلکس ایجاد می‌شود.
  • این ویروس می‌تواند باعث ایجاد تبخال در دهان یا صورت (به نام تبخال دهان) و همچنین علائم اطراف اندام تناسلی، باسن و ران (به نام تبخال تناسلی) شود.
  • سرایت این ویروس به قدری راحت و سریع اتفاق می‌افتد که اکثر افراد در جامعه مبتلا به آن هستند.
  • این ویروس، نسبتاً ویروس بی خطری است و فرد مبتلا را از زندگی طبیعی خود باز نمی‌دارد.
  • از آنجایی که علائم می‌توانند بسیار متفاوت باشند، توصیه می‌کنیم در صورت داشتن هر نوع ضایعه‌ای به یک پزشک مراجعه کنید تا مورد آزمایش و درمان قرار گیرید.
  • فرد ممکن است طی چند روز پس از ابتلا به تبخال تناسلی علائمی را نشان دهد یا ممکن است هفته‌ها، ماه‌ها یا سال‌ها طول بکشد. به همین دلیل، تشخیص اینکه چه زمانی و از طریق چه کسی ممکن است به این ویروس مبتلا شده باشد، دشوار است.

ویروس HSV چیست و چه عوارضی را همراه دارد؟

ویروس هرپس سیمپلکس نوعی ویروس است که پوست و سیستم عصبی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این ویروس بیشتر به دلیل ایجاد زخم‌هایی که می‌توانند از زخم‌، خارش و علائمی با درد خفیف تا بسیار دردناک باشند، شناخته شده است. با فعال شدن این ویروس زخم‌هایی ملتهب و پر از مایع معمولاً در نزدیکی غشاهای مخاطی روی پوست ظاهر می‌شوند.

آیا عفونت هرپس ویروس‌ها خطرناک هستند؟

ویروس هرپس سیمپلکس نسبتاً ویروس کم خطری است و در صورت ابتلا، تحت نظر پزشک درمان‌هایی برای کنترل و از بین بردن علائم وجود دارد.

علائم ناشی از درگیری بدن با این ویروس چیست؟

امکان دارد این ویروس در بدن وجود داشته باشد اما برای همیشه نهفته باقی بماند. درد یا خارش، تاول‌های سفید یا برجستگی‌های کوچک قرمز رنگ که در نهایت به زخم تبدیل می‌شوند، از علائم فعال شدن این ویروس هستند.

برای اطمینان از ابتلا به تبخال بایستی چه آزمایشی انجام داد؟

دو نوع آزمایش وجود دارد که با توجه به تشخیص پزشک انجام می‌شوند. یک روش آزمایش خون است و روش دیگر نمونه برداری از ضایعه است.

درمان مناسب ابتلا به عفونت ویروسی (HSV) کدام است؟

این ویروس درمان قطعی ندارد و برای همیشه در بدن باقی می‌ماند. اما به دلیل اینکه ویروس بی خطری است جای نگرانی نیست. درمانی که برای این بیماری وجود دارد، درمان علائم پوستی آن محسوب می‌شود که تحت نظر پزشک به آسانی انجام می‌گیرد.

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.