اولین پریود چگونه و در چند سالگی رخ می‌دهد؟ 👧🏻 (دختران بخوانند)

15 80,839
زمان مطالعه این مطلب: 7 دقیقه

اولین پریود یکی از اتفاقات مهم در طول دوران زندگی هر فردی است. بیشتر دختران معمولا در سن 11 تا 14 سالگی اولین پریود (قاعدگی یا عادت ماهیانه) خود را تجربه می‌کنند. علائم اولین پریود شامل خونریزی خفیف، گرفتگی عضلات و نوسانات خلقی است. اما پریود چیست؟ اولین پریود چگونه است؟ اولین پریود از چند سالگی شروع می‌شود؟ در اولین پریود چه کنیم؟ برای پاسخ به این سوال‌ها تا انتهای این مقاله از مجله سلامت کیوان با ما همراه باشید.

اولین پریود چگونه است؟

اولین پریود نقطه عطف مهمی است که آمادگی بارداری شما را نشان می‌دهد. اتفاقی که انتقال بدن شما از کودکی به بزرگسالی را نشان می‌دهد که بلوغ نامیده می‌شود. پریود شدن به این معنی است که شما از نظر جسمی قادر به باردار شدن و بچه دار شدن هستید مگر اینکه مشکلی داشته باشید که مانع آن شود.

قبل از اولین پریود ممکن است این تغییرات را در بدن خود مشاهده کرده باشید:

  • رشد پستان
  • رشد سریع قد و وزن
  • چرب شدن پوست و نمایان شدن جوش
  • رشد موی زیر بغل
  • رشد موی ناحیه تناسلی

بدن شما ممکن است پس از قاعدگی به رشد خود ادامه دهد. اما تا زمان شروع اولین قاعدگی، بیشتر تغییراتی که بلوغ ایجاد می‌کند را پشت سر گذاشته‌اید.

نشانه های اولین پریود
نشانه های اولین پریود

چه چیزی باعث ایجاد چرخه قاعدگی می‌شود؟

زمانی که چرخه قاعدگی شما شروع می‌شود، سطح استروژن شما افزایش می‌یابد که باعث ضخیم شدن پوشش داخلی رحم شما می‌شود. پوشش رحم ضخیم می‌شود بنابراین می‌تواند از تخمک بارور شده حمایت کند و به بارداری تبدیل شود. اگر تخمک بارور شده وجود نداشته باشد، بدن شما این دیواره رحمی ضخیم شده را می‌شکند و آن را از رحم شما بیرون می‌ریزد که منجر به خونریزی و ایجاد دوره قاعدگی یا پریود می‌شود. شروع اولین پریود شما می‌تواند به عوامل زیر بستگی داشته باشد:

  • ژنتیک: ژنتیک شما در اولین قاعدگی تاثیر می‌گذارد. معمولا افراد زمانی پریود می‌شوند که مادرشان پریود شده‌است.
  • هورمون‌ها: هورمون‌های موجود در بدن شما چرخه قاعدگی شما را تنظیم می‌کنند.
  • ترکیب بدن: قد، وزن و توزیع چربی در بدن شما در اولین قاعدگی تاثیر می‌گذارند.
  • سلامت: استرس، تغذیه نامناسب و برخی شرایط می‌تواند منجر به دیر‌تر شدن اولین پریود و همچنین تجربه پریود نامنظم شود.
  • محیط: عوامل محیطی نیز می‌توانند بر زمان پریود شما تاثیر بگذارند.

علائم اولین پریود چیست؟

برخی از افراد در دوران قاعدگی برخی از علائمی را که در ادامه به شما اشاره خواهیم کرد تجربه نمی‌کنند، اما در برخی از افراد، پریود همراه با این علائم است. برخی افراد قبل از پریود علائمی را  تجربه می‌کنند که به آن سندروم پیش از قاعدگی (PMS) می‌گویند که شامل علائم و نشانه‌هایی است که بر احساسات، سلامت جسمی و رفتار افراد تاثیر می‌گذارد. شما ممکن است قبل از پریود خود متوجه این علائم شوید:

هر فردی به صورت متفاوت پریود را تجربه می‌کند. مخصوصا دوره های اولی که پریود می‌شوید غیر قابل پیش بینی هستند. اگر علائم پریود شما با دیگران متفاوت است، نگران نباشید، علائم پریودی دختر ها با یکدیگر تفاوت دارد. (1)

اولین پریود در چه سنی رخ می‌دهد؟

بیشتر دختران بین سنین 11 تا 14 سالگی پریود می‌شوند، راه دیگر برای پیش بینی زمان پریود شدن شما این است که به زمانی فکر کنید که متوجه تغییراتی در سینه خود شده‌اید؛ اولین پریود معمولا حدودا دو سال بعد از شروع رشد سینه‌ها اتفاق می‌افتد. همچنین اولین پریودی می‌تواند از 9 سالگی تا اواخر 15 سالگی شروع شود. عوامل زیادی بر زمان شروع پریود تاثیر می‌گذارد. اما خیلی اوقات ممکن است شما در همان سنی پریود شوید که مادر شما پریود شده‌است.

چگونه برای اولین پریود آماده شویم؟

قبل از اینکه اولین پریود خود را تجربه کنید با والدین یا یک بزرگتری که به آن اعتماد دارید صحبت کنید. بهتر است همراه خود نوار بهداشتی یا پد داشته باشید. اگر در جایی مثل مدرسه هستید و پریود شدید از معلم یا مسئول بهداشت خود درخواست کمک کنید.

مراقبت های اولین پریود
مراقبت های اولین پریود

چگونه در زمان پریود از خود مراقبت کنیم؟

شما مجبور نیستید فعالیت‌های روزانه خود را به خاطر پریود متوقف کنید. وسایلی که باید در دوران پریود استفاده کنید عبارتند از:

پد یا نوار بهداشتی

نوار‌ بهداشتی از مواد جاذب تشکیل شده‌است که می‌توانید آن‌‎ها را داخل لباس زیر خود بچسبانید. نوار بهداشتی خود را باید هر چهار تا هشت ساعت یکبار عوض کنید.

تامپون

تامپون‌ها محصولات بهداشتی لوله مانند و جاذب هستند. تامپون‌، خون را از واژن قبل از خروج از بدن جذب می‌کند. تامپون‌ها را نیز باید هر چهار تا هشت ساعت یکبار عوض کنید. حتما باید شیوه استفاده از تامپون را بلد باشید تا استفاده از آن ضرری برای شما نداشته باشد. مدت زمان استفاده از تامپون نیز باید بین 4 تا 8 ساعت باشد. استفاده از تامپون بیش از 8 ساعت باعث عفونت خواهد شد. دختران نوجوان بهتر است از نوار بهداشتی و پد استفاده کنند چراکه تامپون ممکن است منجر به آسیب به پرده بکارت شود.

کاپ قاعدگی

معمولا کاپ‌های قاعدگی قابل شستشو و استفاده مجدد هستند. کاپ‌های قاعدگی نیز درون واژن قرار داده می‌شوند. معمولا کاپ‌های قاعدگی خون بیشتری را از تامپون‌ها نگه می‌دارند. کاپ قاعدگی خود را نیز باید هر 8 تا 12 ساعت تخلیه کنید. استفاده از کاپ بیش از 12 ساعت خطر بروز عفونت را افزایش می‌دهد. ضمنا دخترانی که سلامت پرده بکارت برایشان مهم است، بهتر است از کاپ قاعدگی استفاده نکنند، چراکه منجر به آسیب به پرده بکارت خواهد شد.

ایده خوبی است که زمان پریود خود را در تقویم بنویسید. می‌توانید از اپلیکیشن‌های پریود استفاده کنید. یک چرخه قاعدگی نرمال هر 21 تا 38 روز رخ می‌دهد (میانگین هر 28 روز یکبار) و طول هر دوره پریود می‌تواند بین سه تا هفت روز باشد. با این حال پریود هر فرد متفاوت است. در دو سال اول شروع قاعدگی ممکن است پریود شما نامنظم و غیر‌قابل پیش بینی باشد. ممکن است ماه‌ها طول بکشد تا زمانی که بدن شما با چرخه قاعدگی منظم تنظیم شود. خونریزی غیر طبیعی نشان دهنده این است که شما باید به یک پزشک مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید:

در هر پریود چه مقدار خون از دست می‌دهم؟

با وجود اینکه معمولا در اولین پریود دختران خونریزی کم است ممکن است برای برخی نیز بیشتر باشد. به طور متوسط هر فرد در طول دوران قاعدگی 6 قاشق غذاخوری خون از دست می‌دهد. خونریزی زیاد لزوما جای نگرانی ندارد، اما اگر فکر می‌کنید خون زیادی از دست می‌دهید یا موارد زیر را دارید، بهتر است با پزشک متخصص زنان مشورت نمائید.

  • اگر مجبورید پد یا نوار بهداشتی، تامپون یا کاپ قاعدگی خود را هر یک یا دو ساعت یکبار عوض کنید.
  • احساس سبکی سر می‌کنید.
  • احساس سرگیجه می‌کنید.
  • تپش قلب دارید.
  • خونریزی شما بیش از 7 روز طول می‌کشد.

ممکن است لازم باشد یک بزرگتر شما را پیش پزشک ببرد تا در مورد علائم پریودی شما صحبت کنند. دکتر ممکن است به تعیین این که خونریزی شما بیش از حد است یا خیر کمک کند. همچنین پزشک می‌تواند داروهایی را برای کاهش علائم شما تجویز کند.

چگونه علائم پریود را بهتر کنیم؟

اگر علائم پریودی و گرفتگی عضلات شما را اذیت می‌کند چند راه حل وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کند:

  • دوش آب گرم بگیرید
  • ورزش سبک انجام دهید
  • یک پد گرم کننده یا حوله گرم روی شکم خود قرار دهید
  • از داروهای مسکن استفاده کنید که درد را کاهش می‌دهند مثل ایبوپروفن ناپروکسن.

نکته مهم این است که از آسپیرین برای دردهای خود استفاده نکنید مگر اینکه پزشک به شما بگوید. شما می‌توانید بیشتر در این خصوص اینجا بخوانید: راهکارهای کاهش درد پریود

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

پزشک شما باید بداند اولین تاریخ پریود شما زود اتفاق افتاده است یا دیر. پریود شدن قبل از 9 سالگی بلوغ زودرس نامیده می‌شود و اگر شما تا سن 15 سالگی پریود نشده اید (آمنوره) پزشک باید علت را بررسی کند. همچنین اگر در طول قاعدگی درد‌های شدیدی را تجربه می‌کنید و پریود دردناک دارید، پزشک می‌تواند داروهایی را تجویز کند که به شما کمک کند. به طور کلی اگر علائم زیر را تجربه کردید به پزشک مراجعه کنید:

  • اگر تا سن 16سالگی هنوز پریود نشده‌اید.
  • حدود دو سال از اولین پریود شما گذشته است اما هنوز منظم نیست.
  • بین دوره های پریود خود خونریزی یا لکه بینی دارید.
  • درد‌های شدیدی را تجربه می‌کنید که شما را از انجام فعالیت‌های روزانه باز می‌دارد.
  • خونریزی شما آنقدر زیاد است که باید هر یک یا دو ساعت یکبار نوار بهداشتی یا تامپون خود را عوض کنید.
  • پریود شما بیشتر از هفت روز طول می‌کشد.

تا چند سالگی پریود می شویم؟

شما  تا پایان عمر پریود نخواهید شد. اکثر افراد تا زمانی که یائسه نشوند، پریود خواهند شد. یائسگی زمانی اتفاق می‌افتد که هورمون‌هایی که برای شروع اولین پریود شما افزایش یافته‌اند شروع به کاهش یافتن می‌کنند. یائسگی معمولا بین 45 تا 55 سالگی شروع می‌شود. برخی از شرایط و مشکلات سلامتی مثل استرس می‌توانند باعث توقف پریود شوند. اگر همراه با توقف پریود علائم خاصی را تجربه کردید با پزشک خود صحبت کنید. اگر می‌خواهید پریود خود را متوقف کنید، باید در مورد کنترل هورمون‌ها با پزشک خود صحبت کنید.(2)

بیشتر بخوانید:

جمع بندی

اولین پریود یک نقطه عطف و یکی از مهم ترین اتفاقات زندگی هر فردی است. پریود بخش طبیعی از زندگی یک دختر است و نباید مانع تفریح، ورزش و لذت بردن از زندگی شود. در این مقاله در مورد مطالبی که باید برای آمادگی برای اولین پریود بدانیم صحبت کردیم. کاری که می‌تواند به شما در این زمینه کمک کند، این است که با یک پزشک، والدین یا فردی که اطلاعات کافی دارد و به آن اعتماد دارید در مورد اولین پریود، بارداری و سلامت جنسی صحبت کنید.

اولین پریود چند روز طول می‌کشد؟

اولین پریود شما ممکن است فقط چند روز طول بکشد. ممکن است چند ماه طول بکشد تا پریود شما منظم شود. زمانی که این اتفاق بیفتد پریود شما ممکن است بین دو تا هفت روز در هر ماه طول بکشد.

آیا می‌توان در زمان پریود ورزش کرد؟

بله ورزش سبک حتی می‌تواند به کاهش گرفتگی و ناراحتی شما در دوران پریود کمک کند.

آیا دیگران متوجه پریود من می‌شوند؟

خیر. شما ظاهر یا بوی متفاوتی در دوران پریود ندارید. نها زمانی که ممکن است بوی خون احساس شود زمانی است که نوار بهداشتی یا لباس زیر خود را برای مدت زمان طولانی تر از زمان توصیه شده تن کنید. اگر نگران بو هستید، ناحیه واژن خود را به آرامی با آب گرم تمیز کنید.  

آیا استفاده از پد یا نوار بهداشتی معطر ضرر دارد؟

استفاده از پد یا نوار بهداشتی معطر و سایر محصولات مربوط به پریود می‌تواند ناحیه واژن را تحریک کند. پس بهتر است از استفاده از این محصولات خودداری شود.

بهترین سن شروع پریودی دختر چه زمانی است؟

اکثر دختران بین 11 تا 13 سالگی اولین پریود خود را تجربه می‌کنند؛ یعنی حدود 2 سال بعد از رشد سینه‌ها و 1 سال پس از ترشحات واژن زمان طبیعی شروع قاعدگی است، که بسته به ژنتیک و عوامل محیطی ممکن است عادت ماهانه دختر دیرتر یا زودتر شروع شود. پس بهترین سن وجود شروع پریودی معنایی ندارد.

آیا ممکن است استرس باعث لکه بینی بعد از پریود شود؟

بله استرس ممکن است باعث نامنظم شدن پریود و یا همچنین لکه بینی شود.

منبع clevelandclinic healthline
15 نظر
  1. ،**** گفت

    سلام دختر من 10سال 6ماهشه اولین پریودیش 9فروردین تجربه کرد والان که 18اردیبهشت هست نشده وده روز پیش ابله مرغان گرفت آیا ممکنه واسه ابله باشه خیلی نگرانم لطف کنید راهنمایی بفرمایید

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      سیکل پریودی در دختران نوجوان تا 3 سال ابتدایی پس از شروع اولین قاعدگی نامنظم خواهد بود و این کاملا طبیعی است.
      به مرور زمان سیکل‌های قاعدگی فرزندتان منظم خواهند شد و نیاز به انجام اقدامی نیست.

  2. ناشناس گفت

    سلام دختر من12 سالشه و میشه گفت از دی یا بهمن پریود نشده بود تا امروز که شد میخواستم بپرسم که طبیعی هست؟!قرصی نیست که یکم بندازه عقب زمانشو؟!

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      نامنظمی پریود در دختران نوجوان کاملا طبیعی است و نیازی به هیچ مداخله دارویی ندارد. تقریبا 3 سال از شروع اولین قاعدگی زمان می‌برد تا دختران پریود منظمی داشته باشند.

  3. .... گفت

    سلام
    چهارده سالم هست و امروز هجده روزه که پریودم متوقف نشده، ممنون میشم راهنماییم کنین
    طبیعی هست؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      اگر 18 روز هست که پریود هستید و خونریزی زیاد دارید طبیعی نیست، بهتر است جهت معاینه و بررسی علت به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید.

  4. فاطمه گفت

    سلام دختر من ۱۰ سال و ۴ ماهش هست و دیروز اولین پریودش رو تجربه کرد میخواستم بدونم در سن مناسبی هست یا زوده و یا احتیاج هست که آزمایش هورمون بده؟ قدش هم حدود ۱۶۰ سانتیمتر هست. امکان رشد قد بعد از پریود هست؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      بعد از پریودی رشد قد به طور کامل متوقف نمی‌شود، اما شروع به کاهش می‌کند. معمولاً برای دو سال آینده پس از شروع قاعدگی، بسیاری از دختران حدود 3 تا 7 سانتی متر رشد می کنند. اما مطالعات نشان داده است که دخترانی که در حدود 10 سالگی پریود می‌شوند، قبل از رسیدن به قد بزرگسالی به طور متوسط ​​12 سانتی متر بیشتر رشد می‌کنند.

  5. ناشناس گفت

    آیا پریود نامنظم در اوایل پریودی طبیعی است؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      بله همانطور که ذکر شد، تا حدود 3 سال ابتدایی شروع قاعدگی در دختران نوجوان، نامظمی پریود طبیعی است و جای هیچ نگرانی ندارد. بعد از گذشت این زمان دوره های شما منظم خواهد شد.

  6. سونی گفت

    من 14 سالمه و هنوز پریود نشدم چی بخورم تا خیلی زود پریود شم

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      عجله نکنید و نگران نباشید، صبر کنید و اگر تا 16 سالگی پریود نشدید به پزشک مراجعه نمائید.

  7. یه بدبخت گفت

    غذایی هم هست که برامون بد باشه تو مدت پریودی؟😔

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      بله، مصرف برخی غذاها منجر به افزایش علائم آزاردهنده خواهند شد که حتی الامکان از مصرف آنان باید پرهیز کنید.
      توصیه می‌شود در دوران پریودی، غذاهای تند و شور، قهوه، غذهای پرچرب، گوشت قرمز، الکل و سایر مواد غذایی محرک مصرف نگردد و به جای آن، میوه‌ها، سبزیجات و شکلات تلخ و … جهت تسکین درد پریود مصرف گردد.

  8. صابره گفت

    آیا وقتی مریض پروید میشویم ممکن ا

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.