بعد از گاز اشک آور و اسپری فلفل چه کنیم؟ درمان سریع و عوارض

16 75,605
زمان مطالعه این مطلب: 5 دقیقه

گاز اشک آور و اسپری فلفل دو ابزار مهمی هستند که توسط مأمورین پلیس و برخی افراد در همه جای دنیا استفاده می‌شوند. افرادی که در تماس با مواد این دو اسپری قرار می‌گیرند با دو مورد مهم مواجه هستند، اول اینکه صورت و چشمانشان آلوده می‌شود، دومین موضوع هم استرس و دستپاچگی آنهاست.

در این مقاله از مجله سلامت کیوان به شما راهکارهایی ارائه می‌دهیم که بعد از روبه‌رو شدن با ذرات گاز اشک آور و اسپری فلفل به کار ببرید.

عوارض گاز اشک آور

گاز اشک آور یکی از ابزارهای پلیس‌های ضدشورش و نیروهای امنیتی محسوب می‌شود که از موادی مانند کلرواستافنون، مالونونیتریل، کلروپیکرین و دیبنزوکسازپین تشکیل شده‌اند. ترکیب گاز اشک آور بعد از پخش شدن و برخورد آن به چشم‌ها اعصاب قرنیه را تحریک می‌کند و فرد به دنبال آن ریزش اشک، درد و نابینایی کوتاه مدت را تجربه خواهد کرد(1).

افرادی که در معرض این گاز قرار دارند با عوارضی روبه‌رو می‌شوند که عبارتند از:

عوارض گاز اشک آور
عوارض گاز اشک آور

عوارض اسپری فلفل و اثرات آن

اسپری فلفل نوعی دیگر از اسپری‌های کاربردی برای نیروهای امنیتی و پلیس ضدشورش است و افراد برای دفاع شخصی از آن استفاده می‌کنند. این اسپری از ترکیبات شیمیایی اشک‌آور خاص تهیه می‌شود و به مدت 15 تا 30 دقیقه حس سوزش شدید در ناحیه چشم، گوش، حلق و بینی ایجاد می‌کند. در ضمن، گاهی فرد به طور موقت حس بینایی خود را از دست می‌دهد.

گاهی افرادی که در تماس مستقیم با ذرات گاز فلفل قرار می‌گیرند به سوزش چشم‌ها و صورت توجه می‌کنند. اما سایر عوارض این اسپری عبارتند از:

  • احساس خفگی
  • سوزش گلو
  • خس‌خس سینه
  • سرفه‌های خشک
  • تنگی نفس
  • آبریزش بینی
  • استرس شدید
  • ناتوانی در صحبت کردن
  • سیانوز یا کبودی به علت کمبود جریان خون و اکسیژن (بسیار نادر)

به طور کلی اسپری فلفل باعث ایجاد التهاب در در چشم‌‌ها، دهان، بینی، حلق و ریه‌ها می‌شود که می‌تواند شرایط غیر قابل تحملی را برای افرادی که تحت تاثیر آن قرار گرفته اند ایجاد کند. همچنین تنفس اسپری فلفل به‌سرعت باعث ایجاد سوزش و تنگی تنفس، آبریزش بینی و سرفه می‌شود.

برخی عوارض و علائم گاز اشک آور و اسپری فلفل می‌تواند شبیه ویروس کرونا و آنفولانزا باشد. همچنین شما می‌توانید در صورت نیاز به مراجعه به آزمایشگاه در منزل خود بمانید و با دقیق ترین کیفیت در آزمایشگاه کیوان تست انجام دهید.

چرا اسپری فلفل چشم‌ها را می‌سوزاند؟

ماده فعال اسپری فلفل کپسایسین نام دارد که، به همراه یک ماده حلال مانند اتانول خاصیت تندی به ترکیب اسپری می‌دهد. بعد از افزوده شدن یک ماده امولسیون‌کننده مانند پروپیلن گلیکول به ترکیب کپسایسین، ترکیبی محلول در آب به ‌دست می‌آید که پس از فشرده‌سازی آن در ظرف اسپری، یک ترکیب با قابلیت پخش در هوا به وجود می‌آید.

افراد آسیب پذیر دربرابر اسپری فلفل و گاز اشک آور

چند گروه افراد نسبت به سایرین نسبت به این گاز و اسپری آسیب‌پذیرتر هستند.(2) این افراد عبارتند از:

  • افراد دارای بیماری‌های تنفسی مانند مبتلایان به آسم و آمفیزم
  • کودکان، افراد مسن و افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف
  • افراد دارای بیماری‌های مزمن
  • بیماران مغز و اعصاب (شوک عصبی شدید ناشی از مواجهه با این شرایط باعث تشدید بیماری آنها خواهد شد.)
  • زنان باردار (علاوه بر زنان باردار، حتی زنانی که قصد باردار شدن را در آینده دارند، با خطر سقط جنین مواجه خواهند شد.)
  • مادران در دوران شیردهی ( امکان انتقال مواد سمی و شیمیایی به نوزادان وجود دارد.)
  • افراد دارای بیماری‌ها و مشکلات پوستی
  • افراد مبتلا به مشکلات چشمی (افرادی که لنز تماسی استفاده می‌کنند، به خاطر مواد شیمیایی وارد شده به چشم با مشکل حساسیت چشمی روبه‌رو خواهند شد.)

پس از برخورد با گاز اشک آور و اسپری فلفل چه اقدامی کنیم؟

برخی از نکات مهمی که باید پس از برخورد گاز اشک آور رعایت کنیم به شرح زیر است:

عدم استفاده از لوسیون‌ها و روغن‌ها قبل از برخورد

لوسیون‌ها و کرم‌ها باعث می‌شوند که مواد شیمیایی مدت زمان بیشتری روی پوست باقی بمانند. در نتیجه آسیب بیشتری بر بدن وارد می‌کنند. بهتر است که افراد پوست خود را با کرم‌های ضد آفتاب بدون روغن بپوشانند. کرم‌ها از یک جنبه مانند محافظ پوست عمل می‌کنند و وجودشان تا حدی مفید خواهد بود.

هنگام استفاده یا برخورد با گاز اشک‌آور

  • افراد باید از پوشش محافظ همراه خود استفاده کنند.
  • افراد باید آرامش خود را حفظ کنند و نفس عمیق بکشند تا عملکرد بهتری در شرایط دشوار داشته باشند.
  • از بلعیدن آب دهان و ذراتی که وارد دهان شده‌اند، خودداری کنید.
  • فین کردن باعث خروج ذرات وارد شده به بینی می‌شود.
  • سرفه کردن یکی از کارهای مهم بعد از ورود ترکیبات شیمیایی گاز اشک آور است. زیرا میزان آسیب وارده به ریه را کاهش می‌دهد و فرد با تنگی نفس یا خس‌خس سینه کمتر مواجه خواهد شد.
  • باید لنزهای تماسی را از چشم‌ها خارج کرد و اصلاً چشم‌ها را نمالید.

داروها و روش‌های درمان

اگر دچار استشمام گاز اشک‌آور و یا اسپری فلفل قرلر گرفتید، اقداماتی وجود دارد که می‌توانید با انجام آن‌ها شدت عوارض آن را کاهش دهید. برخی از این اقدامات مراقبتی عبارتند از:

  • محلول رقیق شده ضد اسید مایع مانند مالوکس برای شستشوی چشم‌ها با تجویز پزشک مفید است. فرد آلوده باید محلول را با سرنگ از گوشه داخلی چشم به بیرون بپاشد. در صورتی که شرایط دشوار بود، می‌توان چشم‌ها را با دست باز کرد و این کار را انجام داد.
  • استفاده از عینک شنا که مانع از ورود مایعات و ترکیبات شیمیایی اسپری فلفل به چشم می‌شود، از دیگر راهکارهای کاربردی برای محافظت از چشم به شمار می‌آید.
  • پوست را می‌توان با دستمال آغشته به روغن کانولا و الکل صنعتی تمیز کرد. باید ابتدا دستمال پارچه‌ای و نرم آغشته به روغن کانولا را به خوبی روی پوست کشید. پس از آن پوست را با دستمال حاوی الکل صنعتی تمیز کرد.
  • پوست را باید با آب لیمو یا سرکه تمیز نمود. زیرا ترکیبات شیمیایی اسپری فلفل روی پوست خشک می‌شوند و بعد از دریافت رطوبت آب خالص فعال شده و اثر مخرب بر پوست می‌گذارند.
  • در صورت تأخیر در شستشوی پوست خود، می‌توان اول با دستمال خشک پوست خود را تمیز کرده و سپس آن را با باد پنکه خشک نمود. در نهایت با شامپوی بچه صورت خود را شست که به چشم‌ها آسیبی وارد نشود.
  • قرار دادن دستمال پارچه‌ای آغشته به سرکه دور دهان و بینی یک راهکار پیشنهادی دیگر به حساب می‌آید.
  • از مصرف شیر برای شستشوی صورت خودداری کنید. زیرا ممکن است استریل نباشد و باعث ایجاد عفونت در صورت و چشم‌ها شود.

با رعایت این نکات می‌توان عوارض جانبی ناشی از برخورد ترکیبات شیمیایی گاز اشک آور و اسپری فلفل با چشم، صورت و به طور کلی پوست را به حداقل رساند.

جمع‌بندی

  • ترکیب گاز اشک آور بعد از پخش شدن و برخورد آن به چشم‌ها اعصاب قرنیه را تحریک می‌کند و فرد به دنبال آن ریزش اشک، درد و نابینایی کوتاه مدت را تجربه خواهد کرد.
  • اسپری فلفل از ترکیبات شیمیایی اشک‌آور خاص تهیه می‌شود و به مدت 15 تا 30 دقیقه حس سوزش شدید در ناحیه چشم، گوش، حلق و بینی ایجاد می‌کند. همچنین، گاهی فرد به طور موقت حس بینایی خود را از دست می‌دهد.
  • استفاده از پوشش محافظ، عینک شنا، دستکش‌ها و حتی کرم ضدآفتاب باعث محافظت پوست، صورت و چشم‌ها خواهد شد.
  • برای شستشوی بدن و به ویژه صورت باید ابتدا با دستمال پارچه‌ای خشک نظافت را انجام داد. سپس با باد پنکه صورت و قسمتی که تمیز کرده‌اید، خشک کنید. در نهایت شستشو با شامپو بچه انتخاب بهتری خواهد بود.

بیشتر بخوانید: علت خارش چشم چیست؟ + بهترین روش‌های درمان خارش چشم

آیا بعد از گاز اشک آور و اسپری فلفل باید صورت و چشم‌ها را با آب شست؟

خیر. زیرا ترکیبات شیمیایی اسپری فلفل روی پوست خشک می‌شوند و بعد از دریافت رطوبت آب خالص فعال شده و اثر مخرب بر پوست می‌گذارند. نظافت با سرکه سیب و آب لیمو از میزان اثر منفی اسپری فلفل و گاز اشک آور می‌کاهند.

بعد از گاز اشک آور چه ترکیبی برای شستشوی چشم‌ها مفید است؟

محلول رقیق شده ضد اسید مایع مانند مالوکس برای شستشوی چشم‌ها مفید است. در ضمن باید لنزهای تماسی را سریع از چشم خارج کرد که ترکیبات شیمیایی باعث بروز حساسیت شدید نشوند.

چه ترکیباتی برای نظافت پوست صورت بعد از اسپری فلفل کاربرد دارند؟

آبلیمو، سرکه، روغن کانولا، الکل صنعتی و شامپوی بچه از موادی هستند که مورد استفاده قرار می‌گیرند.

منبع CDC aftermath
16 نظر
  1. فاطمة گفت

    سلام وقت بخیر
    برادر
    مگاز اشک‌آور بهش خورده و سه چهار روز هست که مودام سرفه میکنه و تنگی نفس داره باید چی کار کنه؟؟؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      حتما به پزشک مراجعه نمایند.

  2. علی رسولی گفت

    سلام ببخشید من یک بسیجی تازه کارم و تو آموزش بهمون اسپری اشک آور زدن و الان سه روزه صرفه خشک و گلو درد شدید دارم و حالت تهوع هم دارم باید چی کار کنم

  3. رهگذر گفت

    اینجوری هم که دربارش حرف می‌زنین نیست

    من خودم بارها تو صورتم گاز خورده اما بعد از ۲۰ دقیقه اثرش رفته و هیچ عوارض خاصی نداشته

    ممکنه برای برخی افراد خاص مشکل ایجاد کنه اما به طور کلی چیز خیلی خطرناکی نیست

    نیازی به این همه نگرانی نیست واقعا

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      بله درسته، بستگی به نوع گاز اشک آور و اسپری فلفل ممکن است برخی افراد عوارض کوتاه مدت و خفیفی را مشاهده نمایند.
      اما افراد زیادی نیز با عوارض بیشتر مانند مواردی که ذکر شد مواجه خواهند شد.

  4. کبری شفایی گفت

    سلام در آبان ماه اسپری فلفل مستقیم به صورتم خورده، خارش شدید و سرخی پوستم و خشکی شدید پوستم نمیدونم چکار کنم چندین بار دکتر رفتم و دارو مصرف میکنم دکتر گفت تا آخر عمرم باید این پماد ها رو دائما استفاده بکنم آیا راهکاری میدانید ممنونم میشم راهنمایی کنید

    1. دکتر سعاد غابشی گفت

      سلام وقت بخیر
      اسپری فلفل حاوی یک ترکیب التهابی به نام کپسایسین است. در اثر این ترکیب سوزش، درد و اشک در اغلب موارد بصورت کوتاه مدت ایجاد می شود اما در عده ای علائم جدی تر ممکن است ایجاد شود که بهتر است تا برطرف شدن این عوارض زیر نظر پزشک داروهای تسکین دهنده استفاده شود.

  5. علی مصر گفت

    سلام عزیزان حدالامکان سعی کنید تو موقعیت آلوده شدن قرار نگیرد بهتر است، علی ایحال تجربه شخصی بنده در مورد خنثی کردن سریع آلوده شدن با اسپره حرارت دادن است حالا میخواد سیگارو دودش یا کارتن و دودش و یا هر وسیله حرارتی که گرما تولید می‌کنه که باعث آب شدن و محو شدن لایه روی پوست نشسته میگردد و فورا دردتان را کاهش میدهد

  6. جراح و متخصص چشم گفت

    با سلام من یک دکتر هستم اسپری فلفل فوق العاده خطر ناک هستش بعد از پاشیدن اسپری روی چشم ها باعث سوزش خواهد شد واگر حساسیت باشد منجر به تشنج خواهد شد

  7. ابوالفضل گفت

    بهترین چیز برای درمان خیلی سریع اسپری فلفل و قطع شدن سوزش چشم دود سیگار یا کارتن است

  8. محیط گفت

    سلام خوبین من یه دختر ۳ ساله دارم خیلی می ترسم واسم شده کابوس تا حد امکان اصلا بیرون نمیرم خیلی می ترسم یهو جایی باشم درگیری بشه گاز اشک آور بزنن من با دخترم میخوام راههای پیشگیریشو بدونم که آسیبی به بچه ام نرسه

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقت بخیر
      راه پیشگیری غیر از اینکه در معرض قرار نگیرید وجود ندارد.
      نگران نباشید و نیازی به انقدر استرس و اضطراب نیست. فقط در مکان‌هایی که احتمال شلوغی وجود دارد حاضر نشوید.

    2. کارشناس گفت

      باسلام . خدمت شماوسایردوستان عرض کنم استفاده ازچندلایه ماسک سه لایه خیس بطورچشم گیری ازورود ذرات اسپری به ریه وگلوجلوگیری میکنه حتی اگرهم ماسک ها خشک استفاده بشه بازهم عالیه وواسه محافظت ازچشم هادرلحظه پاشیده شدن مستقیم به صورت قراردادن مانعی مثل دست هادرجلوی صورت وچشم ها وباپیش بینی قبلی استفاده ازعینک شناوحتی عینک های طبی ویادودی تاثیرگذاره وضمنالازمه ازمالش وشستشوی چشم ها وپوست اکیدا خودداری وباقرارگرفتن درمقابل بادپنکه یاکولر یابیرون گرفتن سرازپنجره خودروبه مدت حداقل ۲ ساعت ودودسیگار پاک سازی چشم وپوست صورت بگیره

  9. سحر گفت

    اگر اسپری گاز اشک آور رو در محیط بسته به یه نفر بزنیم به بقیه هم اثر میزاره؟

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقت بخیر
      متوجه سوالتون نشدم دقیق. هرفردی که در محیط آلوده به گاز اشک آور حضور داشته باشه متوجه عوارض و علائم آن خواهد شد.

    2. رها گفت

      اره دیشب زدن ب شوهرم ولی هرکی بود دورمون کورشد چشماشون خودم پوستمو چشامم قرمز ورم کرده مث آتش میسوزن

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.