همه چیز درباره اگزما دست، از علائم تا درمان

0 4,914
زمان مطالعه این مطلب: 5 دقیقه

اگزما درست یک بیماری التهابی پوستی است که می‌تواند باعث ایجاد زخم‌های ناراحت کننده شود. علائم اگزما معمولاً به طور غیر منتظره ایجاد می‌شوند. اگزمای (درماتیت) دست نوعی اگزمای نسبتاً شایع است که دست‌ها، انگشتان دست و مچ دست را درگیر می‌کند. اگزما می‌تواند در هر ناحیه‌ای از بدن ایجاد شود. برخی مشاغل، عادات مراقبت از پوست و عوامل دیگر ممکن است منجر به ایجاد این مشکلات پوستی شوند.

در این مقاله قرار است درباره تأثیر پوست خشک، پوسته‌ پوسته و خارش‌دار روی دست‌ها بر اگزما صحبت کنیم. سپس روش‌های درمان و پیشگیری از این مشکل را توضیح خواهیم داد. در نهایت به طور کامل به بررسی اگزما دست می‌پردازیم.

علائم اگزما دست چیست؟

خشکی یکی از علائم احتمالی اگزمای دست است. با این حال، علائم اگزما فراتر از خشکی پوست است. یکی از راه‌هایی که می‌توان گفت با پوستی بیشتر از صرفاً یک پوست خشک سروکار دارید، این است که این مشکل فقط با کرم‌های مرطوب‌کننده از بین نمی‌رود. علائم اگزمای دست شامل موارد زیر است:

  • لکه‌ها یا جوش‌هایی که بسته به رنگ پوست شما ممکن است قرمز، بنفش مایل به قهوه‌ای یا قهوه‌ای تیره باشند.
  • زمانی که دارای خارش خفیف تا شدید پوست هستید.
  • هنگامی که با پوست پوسته شده و ترک خورده سروکار دارید.
  • تاول‌های کوچک که ممکن است خارش یا سوزش داشته باشند.
  • ترک‌های عمیق در پوست شما که در نهایت ممکن است خونریزی کنند.
  • بریدگی در دستان شما که ممکن است ترشح کند یا پوسته پوسته شود.
  • ترک‌های خشک و دردناک در ناحیه پوست که آزاردهنده هستند.

همچنین باید بدانید علائم اگزما در هر فرد می‌تواند متفاوت باشد.

علت اگزما
علت اگزما

علت اگزما دست چیست؟

قبل از تلاش برای درمان اگزمای دست، مهم است که علل زمینه‌ای علائم خود را پیدا کنید. در ادامه سه نوع اگزما را که ممکن است دستان شما را تحت تاثیر قرار دهند، مورد بحث قرار می‌دهیم.

اگزمای آتوپیک

برای برخی افراد، اگزمای دست می‌تواند به اگزمای آلرژیک گسترده‌تر مرتبط باشد. در این صورت، ممکن است نشانه‌ای از درماتیت آتوپیک ((AD)) باشد که قالباً در افراد یک خانواده دیده می‌شود.

آکادمی آلرژی، آسم و ایمونولوژی آمریکا (AAAAI) پیشنهاد می‌کند که اگر مشکلات پوستی همراه با آلرژی یا آسم دارید، ممکن است به (AD) مبتلا باشید. (AD) شایع ترین نوع اگزماست. این نوع اگزما معمولاً قبل از 5 سالگی ایجاد می‌شود. باید بدانید که علائم اگزمال ممکن است در هر سنی ایجاد و سپس بهبود یابند. 

خارش شایع ترین علامت (AD) است. خاراندن پوست می‌تواند باعث ترک خوردن و تغییر رنگ پوست شما شود. با گذشت زمان، پوست روی دستان شما نیز ممکن است، ضخیم شود. در برخی موارد، علائم ممکن است به اندازه‌ای شدید باشند که در فعالیت‌های روزانه شما اختلال ایجاد کنند. به گونه‌ای که ممکن است باعث بی خوابی فرد نیز بشود.

اگزمای تماسی (تحریک کننده)

درماتیت تماسی نوعی اگزماست و زمانی رخ می‌دهد که پوست شما به تماس با یک ماده خارجی واکنش منفی نشان می‌دهد. واکنش می‌تواند تقریباً بلافاصله رخ دهد. موادی که می‌توانند باعث درماتیت تماسی شوند عبارتند از عطرها، مواد شیمیایی، فلزات و محلول‌های پاک کننده. همچنین ممکن است اگزما در اثر پوشیدن دستکش لاتکس یا آلرژی به مواد غذایی خاصی مانند مرکبات ایجاد شود. افراد در مشاغل خاص ممکن است در معرض افزایش خطر ابتلا به اگزمای دست باشند. این موارد محدود به گزینه‌های زیر نیست:

  • آرایشگاه‌ها
  • کارمندان خدمات درمانی
  • سرآشپزها
  • کارگران ساختمانی
  • لوله کش
  • کتابداران و آرشیویست‌ها
  • نگهبانان
  • ماشین آلات

به عنوان یک قانون کلی، هر کاری که دست‌های شما را در معرض مواد شیمیایی یا غوطه ور شدن مکرر در آب قرار دهد (مانند شستن مکرر دست‌ها) می‌تواند خطر ابتلا به اگزمای دست را افزایش دهد.

اگزمای دیسیدروتیک (پومفولیکس)

اگزمای دیسیدروتیک که به آن پومفولیکس نیز می‌گویند، نوعی زخم‌ پوستی است که فقط دست‌ها و پاهای شما را درگیر می‌کند. پومفولیکس در درجه اول باعث ایجاد تاول در کف دست، انگشتان یا کف پا می‌شود. همچنین ممکن است باعث ترک خوردگی و خونریزی پوست شود.

تاول‌های ناشی از این نوع اگزما ممکن است هر بار 3 تا 4 هفته طول بکشد. حتی قبل از ایجاد این تاول‌ها، ممکن است احساس سوزش یا سوزش در پوست خود داشته باشید. برخی از افراد ممکن است گاهی شعله ور شدن اگزمای دیسیدروتیک را برای مادام العمر تجربه کنند. برای دیگران، این نوع اگزمای دست می‌تواند یک بار اتفاق بیفتد.

هیچ دلیل واضحی برای پومفولیکس وجود ندارد. با این حال تصور می‌شود که این اگزمای دست در برخی موارد با اگزمای تماسی مشترک باشد. این موارد شامل موارد زیر است:

  • آلرژی یا حساسیت
  • شستن مکرر دست‌ها یا غوطه ور شدن در آب
  • قرار گرفتن در معرض فلزات، عطرها و مواد شیمیایی
درمان اگزما
درمان اگزما

درمان اگزما دست چیست؟

یکی از اولین گام‌ها در درمان اگزمای دست، اجتناب از مواردی است که باعث اگزما می‌شوند. این موارد کمی پیش تر به طور کامل شرح داده شد. همچنین می‌توانید به طور مکرر از کرم دست مرطوب کننده بدون عطر و مواد نگهدارنده استفاده کنید تا به بهبود پوست خود کمک کنید. پزشک شما ممکن است داروهای مؤثری را برای درمان به شما توصیه کند. اگر علائم شما شدید است، با یک متخصص پوست مشورت کنید تا در مورد گزینه‌های درمانی به شما توصیه‌های لازم را داشته باشد.

درمان های اگزما

اگر دست‌های شما به شدت خشک یا به دلیل اگزما ترک خورده است، متخصص پوست ممکن است یک کرم استروئیدی موضعی (درمانی که مستقیماً روی پوست اعمال می‌شود) برای کمک به کاهش هر گونه التهاب زمینه‌ای که می‌تواند باعث علائم شما شود، تجویز کند. استروئیدهای موضعی معمولاً فقط برای درمان‌های کوتاه مدت استفاده می‌شوند. زیرا نازک شدن پوست را به همراه دارند.

اگر متخصص پوست فکر می‌کند که آلرژی یا (AD) ممکن است باعث ایجاد اگزما در دستان شما شود، ممکن است آنتی هیستامین‌های خوراکی را برای کمک به جلوگیری از التهاب مرتبط با واکنش‌های آلرژیک توصیه کند. برخی از آنتی هیستامین‌ها ممکن است باعث خواب آلودگی شوند. بنابراین بهتر است که شب‌ها مصرف شوند.

گاهی اوقات خشکی شدید، ترک خوردگی دست‌ها یا تاول‌ها ممکن است منجر به عفونت شوند. در چنین مواردی، پزشک ممکن است علاوه بر سایر درمان‌های اگزما، آنتی بیوتیک نیز تجویز کند. بسته به علت زمینه‌ای، ممکن است به تشخیص پزشک به داروهای تزریقی نیز نیاز داشته باشید.

مطالب مرتبط:

جمع بندی

  • در این مطلب با علائم و درمان اگزما دست آشنا شدید. اگزمای دست یکی از شایع ترین انواع اگزماست.
  • درمان‌های مختلفی بسته به نوع اگزما برای این بیماری وجود دارد.
  • اگزما معمولاً با درد همراه نیست اما در صورت شدید بودن علائم ممکن است باعث ایجاد درد نیز بشود.
  • برای درمان اگزما حتماً باید به پزشک مراجعه کرده و از مصرف دارو بدون مشورت پزشک خودداری کنید.

چگونه از شر اگزمای دست خلاص شوم؟

دستان خود را به مدت 5 تا 10 دقیقه در آب ولرم خیس کنید و سپس خشک کنید. پماد مخصوص اگزما را روی تمام دست‌های خود بمالید و دستکش‌های نخی بپوشید. پمادهای مبتنی بر گلیسیرین نیز به بهبود پوست خشک و ترک خورده کمک می‌کنند. دستکش‌ها را حداقل به مدت 30 دقیقه بپوشید.

اگزمای دست چقدر طول می‌کشد؟

برای اکثر مردم، اگزما یک بیماری مادام العمر است که شامل بروز گاه به گاه می‌شود. پس از درمان، ممکن است چند هفته طول بکشد تا علائم پوستی آن از بین بروند. از آنجایی که این مشکلات و زخم‌های پوستی از واکنش‌های ایمنی منفی ایجاد می‌شوند، خطر بیشتر شدن بیماری نیز وجود دارد، مگر اینکه قرار گرفتن در معرض عوامل تحریک کننده را کاهش دهید.

آیا وازلین برای اگزما مفید است؟

وازلین دارای خواص مرطوب‌کننده و تسکین‌دهنده است که تحریک، قرمزی و ناراحتی را روی پوست کاهش می‌دهد.

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.

یک × 4 =