خطرهای کرونا در بارداری

0 1,132
زمان مطالعه این مطلب: 5 دقیقه

خانم‌ها در هنگام بارداری در معرض خطرات بیشتری هستند. زیرا بدن آن‌ها کمی ضعیف تر و آسیب پذیرتر است. کرونا نیز می‌تواند اثرات شدیدتری در این زمان از خود به جای بگذارد. اما به طور کلی آسیب‌های کرونا در هنگام بارداری چیست؟ در این مقاله از مجله سلامت کیوان قصد داریم به کرونا در بارداری بپردازیم. تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

اگر باردار هستید یا اخیراً باردار بودید، در مقایسه با افرادی که باردار نیستند، بیشتر در معرض ابتلا به کرونا قرار دارید. بارداری باعث ایجاد تغییراتی در بدن می‌شود که می‌تواند بیماری شدید ناشی از ویروس‌های تنفسی مانند ویروسی کرونا را آسان‌تر کند. این تغییرات در بدن می‌تواند پس از بارداری ادامه یابد.

بیماری شدید به این معنی است که فرد مبتلا به کووید 19 ممکن است نیاز به موارد زیر داشته باشد:

  • بستری شدن در بیمارستان
  • پذیرش در بخش مراقبت‌های ویژه (ICU)
  • یک دستگاه تنفس مصنوعی یا تجهیزات ویژه برای کمک به تنفس

عوامل تشدید کننده بیماری در هنگام بارداری

خانم‌های باردار همان‌طور که اشاره شد، بیشتر از سایرین در معرض بیماری‌هایی از جمله کرونا هستند. با این حال یکسری عوامل می‌توانند خطر ابتلا به بیماری کرونا را در طول بارداری یا پس از آن افزایش دهند. در ادامه از این عوامل نام خواهیم برد.

  • داشتن برخی شرایط پزشکی زمینه‌ای
  • داشتن سن بالاتر از 25 سال
  • زندگی یا کار در جامعه‌ای با تعداد بالای موارد مبتلا به کرونا
  • زندگی یا کار در جامعه‌ای با سطوح پایین واکسیناسیون کرونا
  • کار در مکان‌هایی که افراد با فاصله خیلی کم از هم قرار دارند
خطر کرونا در بارداری
خطر کرونا در بارداری

مطالب مرتبط:

تأثیر کرونا بر نتایج بارداری

افراد مبتلا به کرونا در بارداری در مقایسه با افراد سالم و باردار بیشتر احتمال دارد عوارضی را تجربه کنند که می‌تواند بر بارداری و رشد جنین آن‌ها تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، کرونا در بارداری خطر زایمان زودرس (زودتر از 37 هفته) یا نوزاد مرده را افزایش می‌دهد. افراد مبتلا به کرونا در بارداری نیز ممکن است بیشتر در معرض سایر عوارض بارداری باشند.

آیا تزریق واکسن کرونا در بارداری خطرناک است؟

واکسیناسیون کرونا برای افرادی که در دوران بارداری یا شیردهی قرار دارند یا در حال تلاش برای باردار شدن هستند یا شاید در آینده باردار شوند، توصیه می‌شود. علاوه بر این، همه افرادی که واجد شرایط هستند باید خیلی سریع نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند.

اهمیت واکسیناسیون کرونا در بارداری

واکسینه شدن از بیماری شدید، بستری شدن در بیمارستان و مرگ جلوگیری می‌کند. افرادی که واکسن کرونا دریافت نکرده‌اند باید در اسرع وقت واکسینه شوند و به ماسک زدن ادامه دهند. برای به حداکثر رساندن محافظت در برابر انواع مختلف و جلوگیری از انتشار احتمالی ویروس به دیگران، افرادی که واکسن‌های کووید 19 خود را به‌ روز می‌کنند، باید در محیط‌های بسته و در مکان‌هایی با سطح جامعه بیماران کرونای بالا از ماسک استفاده کنند. با ظهور سویه‌های جدید کرونا، این امر بیش از هر زمان دیگری ضروری است.

واکسن‌ کرونا باعث عفونت با ویروس کرونا نمی‌شود. بنابراین اثری روی مادر و جنین نخواهد داشت. هیچ یک از واکسن‌های COVID-19 ویروس زنده‌ای ندارند که منجر به بیماری شود. همچنین به خاطر داشته باشید که واکسن‌های mRNA COVID-19 DNA شما را تغییر نمی‌دهند یا تغییرات ژنتیکی ایجاد نمی‌کنند.

یافته‌های یک مطالعه بزرگ روی بیش از 40000 زن نشان می‌دهد که دریافت واکسن کرونا در بارداری هیچ خطر جدی برای زنان باردار واکسینه شده یا نوزادان آن‌ها ندارد. اکثر زنان در این مطالعه واکسن mRNA مانند واکسن Pfizer-BioNTech یا Moderna COVID-19 دریافت کردند.

این مطالعه همچنین نشان می‌دهد که واکسیناسیون کرونا در بارداری با افزایش خطر زایمان زودرس مرتبط نیست. همچنین، نوزادان متولد شده از زنان باردار که واکسن کووید19 دریافت کرده‌اند، در معرض خطر کاهش وزن هنگام تولد نیستند.

همچنین در صورت تلاش برای باردار شدن یا احتمال باردار شدن در آینده توصیه می‌شود واکسن کرونا را دریافت کنید. در حال حاضر هیچ مدرکی مبنی بر اینکه هر واکسن کووید 19 باعث مشکلات باروری می‌شود، وجود ندارد.

مطالب مرتبط:

کرونا و بارداری
کرونا و بارداری

حفظ سلامت در دوران بارداری و بعد از آن

تمام آنچه در راستای محافظت از خود در طول بارداری و بعد از آن انجام می‌دادید را ادامه دهید. اگر به دلیل کووید19 نگران مراجعه حضوری به قرار ملاقات‌های خود هستید، از پزشک متخصص بپرسید که چه اقداماتی را برای محافظت از بیماران در برابر کرونا انجام می‌دهند یا در مورد گزینه‌های پزشکی از راه دور بپرسید. اگر برای یافتن یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی به کمک نیاز دارید، به نزدیک ترین بیمارستان، کلینیک و مرکز بهداشت مراجعه کنید.

حتماً با پزشک خود در مورد چگونگی سالم ماندن و مراقبت از خود و نوزاد صحبت کنید. همچنین اگر فکر می‌کنید در طول بارداری دچار افسردگی هستید یا بعد از آن این احتمال وجود دارد، باید با متخصص مراقبت‌های بهداشتی خود مشورت کنید.

مطالب مرتبط:

جمع بندی

  • خانم‌ها در هنگام بارداری، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های مختلف از جمله کرونا هستند.
  • همه افراد از جمله خانم‌های باردار و شیرده باید واکسینه شوند.
  • داشتن بیماری‌های زمینه‌ای باعث می‌شود علائم کرونا شدیدتر باشد.
  • خانم‌های باردار پس از ابتلا به کرونا علائم شدیدتری از خود نشان می‌دهند و این خطر برای جنین نیز وجود دارد.

مطالب مرتبط:

آیا خانم‌های باردار باید آزمایش کرونا بدهند؟

پروتکل‌های آزمایش و واجد شرایط بودن در دوران بارداری بسته به محل زندگی شما متفاوت است. با این حال، توصیه‌های WHO این است که زنان باردار با علائم کووید 19 باید برای آزمایش در اولویت قرار گیرند. اگر مبتلا به کرونا هستند، ممکن است به مراقبت‌های تخصصی نیاز داشته باشند.

آیا زنان باردار باید واکسن کرونا را دریافت کنند؟

بله همه خانم‌های باردار و باقی افراد باید حتماً چند دوز واکسن را دریافت کنند.

آیا ریسک بیماری برای خانم‌های باردار بیشتر از سایرین است؟

بله. بدن خانم‌ها در زمان بارداری آسیب پذیری بیشتری دارد. بنابراین باید در این زمان حتماً برنامه‌های مراقبتی خود را چند برابر کنند و از رفتن به مکان‌هایی که امکان انتقال ساده ویروس وجود دارد، خودداری کنند.

آیا بارداری در زمان پاندمی کرونا درست است؟

با توجه به طولانی شدن این زمان، این که بارداری در این زمان رخ ندهد منطقی نیست. اما با توجه به آنچه در این مقاله گفته شد، افراد باردار باید واکسینه شوند و خود را در برابر ویروس کرونا مصون نگه دارند. زیرا ریسک بیماری برای آن‌ها بیشتر است.

در صورت ابتلا به کرونا، آیا می‌توانم نوزاد تازه خود را لمس کنم و در آغوش بگیرم؟

بله. تماس نزدیک و شیردهی با شیر مادر به رشد کودک کمک می‌کند. با رعایت نکات بهداشتی و استفاده از ماسک به کودک خود شیر بدهید و یک اتاق را با کودک خود به اشتراک بگذارید.

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.

18 + نوزده =