چگونه تمرکز خود را افزایش دهیم؟ روش‌های افزایش تمرکز

0 81
زمان مطالعه این مطلب: 4 دقیقه

همه ما دوست داریم بدانیم که چگونه می‌توانیم تمرکزمان را افزایش دهیم. برای برخی از افراد مشکل نداشتن تمرکز روی بسیاری از جنبه های زندگی تاثیر می‌گذارد. اما چرا نمی توانم تمرکز کنیم و چگونه باید تمرکز خود را افزایش دهیم؟ برای پاسخ به این سوالات تا انتهای این مقاله از مجله سلامت کیوان با ما همراه باشید.

تمرکز چیست؟

تمرکز یعنی کنترل توجه و توانایی متمرکز کردن ذهن بر یک موضوع، شیء یا فکر و در عین حال حذف هر فکر، ایده و احساس غیر مرتبط دیگر از ذهن است. عدم تمرکز و حواس پرتی های مکرر بر بهره وری تاثیر می‌گذارد. باعث می‌شود انجام کار بیشتر از قبل طول بکشد و مشکلات دیگر.  

چرا نمی‌توانم تمرکز کنم؟

یک سوال رایج برای بسیاری از افراد این است که چرا نمی‌توانم تمرکز کنم. مواردی که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم می‌تواند از علل کمبود تمرکز در شما باشد:

خواب ناکافی

دانشمندان دریافته اند کمبود خواب می‌تواند منجر به کاهش هوشیاری، کندتر شدن فرایند های فکری و کاهش تمرکز شود. در نتیجه توانایی شما برای انجام کارها می‌تواند به شدت تحت تاثیر قرار گیرد. خواب ضعیف بر تمرکز و حافظه تاثیر می‌گذارد.

عادات غذایی ضعیف

اگر بدنمان را با مواد غذایی مناسب تغذیه نکنیم علائمی مانند خستگی و عدم تمرکز را تجربه می‌کنیم. رژیم های غذایی محدود کننده ممکن است با تامین نکردن مواد مغذی مورد نیاز مغز یا با ایجاد گرسنگی، یا احساس ناخوشی در بدن که خود باعث حواس پرتی می شوند، بر تمرکز تأثیر منفی بگذارند.

نداشتن فعالیت بدنی کافی در طول روز

تا به حال متوجه شده اید که ورزش می‌تواند باعث شود در طول روز احساس آرامش و انرژی بیشتری داشته باشید. حتی ورزش منظم می‌تواند به شما کمک کند تمرکز بالاتری داشته باشید.

حواس پرتی

امروزه با توجه به نقش پررنگ موبایل و شبکه های اجتماعی تمرکز ما آسان تر از قبل می‌تواند مختل شود.

عوامل دیگر عبارتند از:

  • قرار دادن موبایل در کنار خود
  • استرس یا خستگی بیش از حد
  • عوامل محیطی
  • و
راه های افزایش تمرکز
راه های افزایش تمرکز

راه های افزایش تمرکز

اکنون که دانستید چرا برای تمرکز به کمک نیاز دارید، چه چیزی می‌تواند تمرکز شما را افزایش دهد، در ادامه به چند روش برای افزایش تمرکز اشاره می‌کنیم:

عوامل حواس پرتی را از بین ببرید

با وجود اینکه ما روزانه با اطلاعات زیاد سروکار داریم، چگونه می‌توانیم متمرکز باشیم؟ یک زمان مشخص را برای انجام یک کار در نظر بگیرید. در طول این مدت از دیگران درخواست کنید شما را در این زمان تنها بگذارند. مثلا در کتابخانه، کافی شاپ یا یک اتاق خلوت.

شبکه های اجتماعی خود و دیگر برنامه ها را ببندید. اعلان ها یا نوتیفیکیشن خود را بی صدا کنید. گوشی موبایل را از دیدتان پنهان کنید و در کیف خود یا جایی دور از دسترس خود قرار دهید. تنها خاموش کردن گوشی کافی نیست. تمرکز خود را کاملا روی کاری که انجام می‌دهید قرار دهید.

انجام چند کار به صورت همزمان را کاهش دهید

انجام چند کار به صورت همزمان باعث می شود تمرکز روی هرکار کمتر شود و بهره وری پایین بیاید. بهره وری پایین نیز می‌تواند منجر به فرسودگی شغلی شود. انجام کارها به صورت همزمان نه تنها توانایی شما برای تمرکز را مختل می کند، بلکه کیفیت کار شما را نیز به خطر می اندازد.

ذهن آگاهی و مدیتیشن را تمرین کنید

مدیتیشن و ذهن آگاهی می‌تواند آمادگی ذهنی را تقویت کند و باعث افزایش تمرکز شود. در طول فرآیند مدیتیشن، کل بدن ما آرام‌تر می‌شود.

خواب کافی داشته باشید

همان طور که گفتیم خواب کافی و مناسب برای تمرکز بسیار مهم است. فاکتور‌های زیادی روی خواب شما تاثیر می‌گذارد. یکی از مهم ترین این عوامل استفاده از موبایل، لب تاب یا تلویزیون درست قبل از خواب است.

بسیار اهمیت دارد تا از لوازم الکترونیکی قبل از خواب اجتناب کنید زیرا می‌تواند در خواب شما تداخل ایجاد کند و مانع از خواب شما شود. همچنین سعی کنید در ساعت مشخص از خواب بیدار شوید و در ساعت مشخص به خواب بروید. همچنین از ورزش ها و تمرینات سنگین قبل از خواب خودداری کنید.

استراحت کوتاهی داشته باشید.

زمانی که روی یک پروژه کار می‌کنید هنگاهی که احساس خستگی کردید استراحت کوتاهی داشته باشید. حرکت کنید. با کسی صحبت کنید. یا حتی به نوعی کار خود را تغییر دهید. و بعد با تمرکزی بیشتری به کار خود ادامه دهید.(1)

زمانی را در طبیعت بگذرانید

اگر می‌خواهید تمرکز خود را به طور طبیعی افزایش دهید. سعی کنید هرروز برای مدت کوتاهی بیرون بروید. کمی در پارک قدم بزنید. گذراندن زمان در طبیعت می تواند تأثیر مثبتی بر سلامت جسمی و روانی داشته باشد.(2)

تنظیم تایمر

در نظر گرفتن یک زمان خاص برای کارها می‌تواند به شما کمک کند تا روی یک چیز در یک زمان تمرکز کنید. و خطر حواس پرتی محیطی را کاهش دهید. زیرا می‌دانید زمانی که می‌توانید یا باید برای آن صرف کنید محدود است. این تکنیک نشان داده است برای افزایش تمرکز بسیار مناسب است.

ابتدا تصمیم بگیرید که چه کاری را می خواهید انجام دهید. تایمر خود را برای مدت مناسب تنظیم کنید و روی کار تمرکز کنید. هنگامی که زنگ تایمر به صدا در می آید یک استراحت کوتاه داشته باشید. می توانید پیاده روی کنید و تمرینات کششی انجام دهید، سپس تایمر را تنظیم مجدد کنید و دوباره شروع کنید.

کلام آخر

در این مقاله به راه های افزایش تمرکز اشاره کردیم. برخی از راه ها برای بهبود تمرکز ممکن است کار کنند در حالیکه ممکن است برخی برای شما کاربرد زیادی نداشته باشند. چند کار را در نظر بگیرید تا ببینید کدام روش برای شما مناسب تر است. اگر تمرکز کردن برای شما بسیار سخت است، با پزشک خود صحبت کنید زیرا ممکن است یک دلیل زمینه ای برای تمرکز پایین شما وجود داشته باشد.

چرا نمی‌توانیم تمرکز کنیم؟

موارد زیادی برای کمبود تمرکز شما وجود دارد. مواردی مثل خواب ناکافی، عادات غذایی ضعیف، نداشتن فعالیت بدنی کافی در طول روز، استرس یا خستگی بیش از حد و … .

چگونه تمرکز خود را بالا ببریم؟

برای بالا بردن تمرکز روش های زیادی وجود دارد. کارهایی که می توانید انجام دهید عبارتند از: داشتن خواب کافی، ذهن آگاهی و مدیتیشن، انجام ندادن کار ها به صورت همزمان، گذراندن زمان در طبیعت، استراحت کوتاه بین کار، دور از دسترس قرار دادن موبایل و … .

منبع betterup healthline
نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.