علت سوزش قفسه سینه چیست؟ آیا خطرناک است؟

2 24,460
زمان مطالعه این مطلب: 5 دقیقه

احساس سوزش قفسه سینه می‌تواند با حمله قلبی رخ دهد. اما ممکن است با شرایط شایع‌تری از جمله سوزش سر دل و اضطراب نیز رخ دهد. سالانه بسیاری از بیماران به مراکز درمانی همراه با درد، سوزش و سایر احساسات ناخوشایند در قفسه سینه و اطراف پستان مراجعه می‌کنند که تنها تعداد کمی از آن‌ها واقعا با مشکل جدی روبه‌رو هستند. اما علت سوزش قفسه سینه چیست؟ سوزش قفسه سینه علامت سکته قلبی است؟ تشخیص علت سوزش قفسه سینه چگونه است؟ تا انتهای این مقاله از مجله سلامت کیوان همراه ما باشید تا به این سوالات و بیشتر پاسخ دهیم.

علت سوزش قفسه سینه چیست؟

معمولاً برای سوزش و احساس درد در قفسه سینه خود نیازی به تماس با آمبولانس یا مراجعه به بیمارستان ندارید. با این‌حال چندین عامل رایج وجود دارند که می‌توانند باعث احساس سوزش و درد قفسه سینه و نواحی اطراف پستان‌ها شوند. این عوامل به شرح زیر است(1).

علت سوزش قفسه سینه
علت سوزش قفسه سینه

رفلاکس معده – علت سوزش قفسه سینه

بیماری رفلاکس معده به مری (GERD) یا رفلاکس اسید زمانی اتفاق می‌افتد که اسید معده به طور منظم از معده شما به مری شما برگردانده می‌شود. سوزش معده یکی از علائم GERD است. هنگامی که به رفلاکس معده مبتلا هستید، ممکن است یک یا چند بار در هفته دچار سوزش سر دل و سایر علائم رفلاکس اسید شوید(2). برخی دیگر از علائم رفلاکس معده عبارتند از:

  • مشکل در بلع
  • احساس وجود توده ای در گلوی شما
  • برگشت غذا یا مایعی ترش به گلوی شما
  • سرفه
  • صدای خشن
  • آسم

زخم معده – علت سوزش قفسه سینه

زخم معده به معنای وجود یک زخم باز در معده است. این عارضه به دلیل از بین رفتن اسید در پوشش معده ایجاد می‌شود. این عارضه معمولاً ناشی از باکتری هلیکوباکتر پیلوری و استفاده بیش از حد از مسکن‌های بدون نسخه (OTC) است. برخی دیگر از علائم زخم معده عبارتند از:

فتق هیاتال – علت سوزش قفسه سینه

فتق هیاتال زمانی رخ می‌دهد که بخشی از معده از طریق سوراخی در دیافراگم به داخل حفره قفسه سینه فشار می‌آورد. اگر سیگار می‌کشید، اضافه وزن دارید یا بیش از 50 سال سن دارید، احتمال ابتلا به این بیماری در شما بیشتر است. اغلب علائم فتق هیاتال مشابه با علائم بیماری GERD است، از جمله سوزش در قفسه سینه و:

  • نفخ
  • آروغ زدن
  • سوزش سردل
  • احساس طعمی ترش مانند در پشت گلو
  • احساس درد در معده یا مری

ذات الریه – علت سوزش قفسه سینه

ذات الریه عفونتی است که باعث پر شدن ریه‌ها از هوا یا چرک می‌شود. باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌ها همگی می‌توانند باعث ابتلا به ذات الریه در افراد شوند. احساس سوزش قفسه سینه ناشی از ذات الریه می‌تواند با نفس کشیدن یا سرفه شروع شود. با این‌حال برخی علائم دیگر ذات الریه عبارتند از:

پلوریت – علت سوزش قفسه سینه

پلوریت زمانی اتفاق می‌افتد که بافتی که دیواره قفسه سینه شما را پوشانده و ریه‌های شما را احاطه کرده است، تحریک و ملتهب شود. عفونت‌ها، برخی داروها و اختلالات خودایمنی همگی می‌توانند باعث بروز پلوریت در افراد شوند. همچنین درد ناشی از پلوریت در هنگامی که نفس می‌کشید بدتر می‌شود. با این‌حال برخی دیگر از شایع ترین علائم و نشانه‌های این بیماری عبارتند از:

زونا – علت سوزش قفسه سینه

زونا یک عفونت ناشی از ویروس واریسلا زوستر است که باعث آبله مرغان در دوران کودکی می‌شود. پس از برطرف شدن بثورات آبله مرغان، ویروس در بدن شما پنهان می‌ماند و با افزایش سن و ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن، این ویروس می‌تواند دوباره ظاهر شده و باعث زونا شود. بارزترین علامت زونا، بثورات دردناک، سوزاننده و تاول دار در یک طرف بدن شما است. همچنین برخی دیگر از علائم این بیماری عبارتند از:

آنژین صدری – علت سوزش قفسه سینه

آنژین به دلیل کمبود خون در قلب ایجاد می‌شود که باعث ایجاد احساس سوزش قفسه سینه افراد می‌شود. آنژین یک بیماری نیست، بلکه نشانه‌ای از مشکلات عروقی کرونر قلب یا ابتلا به بیماری‌های دیگری است که جریان خون را به قلب محدود می‌کنند. اگرچه آنژین یک حمله قلبی نیست، اما می‌تواند مانند یک حمله قلبی باشد. علائم آن شامل درد و فشار در قفسه سینه است که می‌تواند به بازوها، شانه، گردن، فک یا پشت شما نیز احساس شود.

سایر علائم آنژین عبارتند از:

  • خستگی
  • تنگی نفس
  • حالت تهوع
  • تعریق
  • سرگیجه

از آنجایی که این علائم بسیار شبیه به علائم حمله قلبی هستند، باید در اسرع وقت آنها را بررسی کنید.

مشاوره و تست HPV
مشاوره و تست HPV

استرس و اضطراب – علت سوزش قفسه سینه

استرس و اضطراب و بروز اختلالات اضطرابی نوع رایجی از بیماری‌های روانی است که بسیاری از افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. علائم حمله اضطرابی می‌تواند به قدری منعکس کننده علائم حمله قلبی باشد که تشخیص این دو از یکدیگر دشوار است. سوزش قفسه سینه، تپش قلب و سرگیجه از علائم مشترک بین پانیک اتک عصبی و سکته هستند. از آنجایی که علائم اضطراب و حمله قلبی می‌توانند بسیار با هم تداخل داشته باشند، باید هرچه سریع‌تر با اورژانس تماس بگیرید.

آسم – علت سوزش قفسه سینه

آسم بیماری است که موجب باریک شدن مسیرهای تنفسی در ریه‌ها می‌شود. در نتیجه باریک شدن مسیرهای تنفسی مانع از رسیدن اکسیژن کافی به ریه‌ها و سایر قسمت‌های بدن می‌شود که فرد مبتلا به این عارضه را با سوزش قفسه سینه مواجه می‌کند. در طول حمله آسم، قفسه سینه شما می‌تواند احساس سفت شدن داشته باشد و ممکن است نفس کشیدن را برای شما دشوار کنند.

آمبولی ریه – علت سوزش قفسه سینه

آمبولی ریه (PE) به انسداد رگ‌های خونی در ریه گفته می‌شود. این عارضه معمولاً ناشی از لخته شدن خونی است که از پا (ترومبوز ورید عمقی) یا سایر قسمت‌های بدن به ریه شما منتقل می‌شوند. پلی اتیلن یا آمبولی ریه می‌تواند باعث ایجاد احساس درد و سوزش در قفسه سینه و نواحی اطراف آن شود که با تنفس، سرفه، غذا خوردن یا خم شدن بدتر می‌شود. علائم دیگر این بیماری عبارتند از:

  • تنگی نفس که مدام بدتر می‌شود
  • سرفه، همراه با استفراغ
  • ضربان قلب سریع یا نامنظم
  • احساس سرگیجه
  • تورم، حساسیت و احساس گرما در ساق پا

حمله قلبی – علت سوزش قفسه سینه

تنها درصد کمی از افرادی که سوزش قفسه سینه را احساس می‌کنند در واقع دچار حمله قلبی شده‌اند. اما از آنجایی که حمله قلبی یک وضعیت اورژانسی پزشکی است، بسیار مهم است که نسبت به علائم هشدار دهنده آن هوشیار باشید. حمله قلبی زمانی اتفاق می‌افتد که رگ‌هایی که خون داخل قلب را تامین می‌کنند مسدود شوند. فقدان خون غنی از اکسیژن باعث مرگ قسمت‌های آسیب دیده عضله قلب می‌شود.

سایر علائم حمله قلبی عبارتند از:

  • تنگی نفس
  • عرق سرد
  • حالت تهوع
  • سرگیجه

اگر هر یک از این علائم را دارید، باید هرچه سریع‌تر با اورژانس تماس بگیرید یا از کسی بخواهید که فوراً شما را به مراکز درمانی برساند.

چه زمانی برای سوزش قفسه سینه به پزشک مراجعه کنیم؟

احساس هر گونه سوزش در اطراف سینه و سوزش قفسه سینه و پستان‌ها ارزش توجه را دارد، و اگر درد شما به مرور زمان از بین نرفت بهتر است هرچه سریع‌تر به یک پزشک متخصص گزارش دهید. به طور کلی در صورت احساس تنگی نفس، ضربان قلب سریع یا نامنظم، سرگیجه در کنار سوزش در نواحی اطراف سینه، باید فوراً به پزشک مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید:

کلام آخر

سالانه بسیاری از افراد به مراکز درمانی همراه با سوزش و سایر احساسات ناخوشایند در اطراف نواحی سینه و پستان مراجعه می‌کنند که تنها تعداد کمی از آن‌ها واقعا با مشکل جدی روبه‌رو هستند. معمولاً برای احساس سوزش قفسه سینه خود نیازی به تماس با آمبولانس یا مراجعه به بیمارستان ندارید. و در اغلب موارد معمولا علائم شما با مرور زمان به خودی خود برطرف می‌شوند. اما اگر احساس کردید که دچار یک حمله قلبی شده اید باید هرچه سریع‌تر با اورژانس تماس بگیرید یا از کسی بخواهید که فوراً شما را به اورژانس برساند.

سوزش قفسه سینه و پستان چیست؟

هنگامی که شما در قفسه سینه خود احساس سوزش می‌کنید، اگر موقتی و بدون علائم جانبی دیگر باشد جای نگرانی ندارد. اما اگر این سوزش ادامه دار باشد و یا با علائم دیگری همراه باشد نشان دهنده بیماری است که باید علت آن پیگیری شود.

علت درد و سوزش سینه و پستان چیست؟

احساس سوزش در سینه و نواحی اطراف پستان‌ها می‌تواند با حمله قلبی رخ دهد. رفلاکس معده، زخم معده، فتق هیاتال، ذات الریه، پلوریت، زونا، آنژین صدری، استرس و اضطراب، آسم، حمله قلبی، آمبولی ریه شایع‌ترین علل درد سوزش قفسه سینه است.

چه زمانی باید برای سوزش قفسه سینه پزشک مراجعه کنیم؟

احساس هر گونه سوزش در اطراف سینه و سوزش قفسه سینه و پستان‌ها ارزش توجه را دارد، و اگر درد شما با مرور زمان از بین نرفت بهتر است هرچه سریع‌تر به یک پزشک متخصص گزارش دهید.

منبع clevelandclinic
2 نظر
  1. لطف احمد گفت

    داروی عاجل آن چیست

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      باید به پزشک متخصص مراجعه کنید تا علت مشخص شود و پس از آن داروی درمان ارائه شود.

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.