اختلال اضطراب اجتماعی | علت، علائم و درمان

0 474
زمان مطالعه این مطلب: 4 دقیقه

احساس حدی از استرس و اضطراب در موقعیت های اجتماعی مثلا در موقعیت های خاص مثل یک سخنرانی مهم در بین مردم، یک موضوع طبیعی است. اما اگر این احساس اضطراب در شما همیشگی است، از قضاوت شدن توسط دیگران ترس دارید و یا از ملاقات با افراد جدید اجتناب می کنید باید بیشتر روی این موضوع فکر کنید. اگر این مسائل انجام کار های روزمره را برایتان دشوار کرده است، ممکن است به اختلال اضطراب اجتماعی دچار باشید. اگر می خواهید بدانید اختلال اضطراب اجتماعی چیست؟ ویژگی های اضطراب اجتماعی چیست؟ و درمان اختلال اضطراب اجتماعی چگونه است، تا انتهای این مقاله از مجله سلامت کیوان با ما همراه باشید.

اختلال اضطراب اجتماعی چیست؟

اختلال اضطراب اجتماعی یا به انگلیسی (Social anxiety disorder) یک نوع شایع اختلال اضطرابی است که به آن فوبیای اجتماعی نیز گفته می شود و در آن یک ترس طولانی مدت و طاقت فرسا از موقعیت‌های اجتماعی برای فرد است. همینطور اختلال اضطراب اجتماعی یک ترس شدید و مداوم از زیر نظر گرفته شدن و قضاوت شدن توسط دیگران است.

این ترس می تواند بر کار، مدرسه و سایر فعالیت‌های روزانه تأثیر بگذارد. فرد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی در شرایطی که ممکن است توسط دیگران مورد بررسی، ارزیابی یا قضاوت قرار گیرد، مانند صحبت در جمع، ملاقات با افراد جدید، قرار ملاقات، حضور در مصاحبه شغلی، پاسخ دادن به یک سوال در کلاس، علائم اضطراب یا ترس را احساس می‌کند.

ترسی که افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی در موقعیت‌های اجتماعی دارند آنقدر شدید است که احساس می کنند خارج از کنترل آنهاست. برای برخی افراد، این ترس ممکن است مانع رفتن به سرکار، حضور در مدرسه یا انجام کارهای روزمره شود. افراد مبتلا به فوبیای اجتماعی ممکن است هفته‌ها قبل از وقوع اتفاق، نگران درگیر شدن در موقعیت‌های اجتماعی باشند. گاهی اوقات، آنها در نهایت از مکان‌ها یا رویدادهایی که باعث ناراحتی یا ایجاد احساس خجالت می‌شود اجتناب می‌کنند. اختلال اضطراب اجتماعی معمولا در اواخر دوران کودکی شروع می‌شود و در زنان بیشتر از مردان رخ می‌دهد. (1)

فوبیای اجتماعی
فوبیای اجتماعی

علائم اختلال اضطراب اجتماعی چیست؟

علائم اختلال اضطراب اجتماعی شامل:

  • نگرانی شدید قبل، حین و بعد از یک موقعیت اجتماعی
  • نگران فعالیت های روزمره، مانند ملاقات با غریبه ها، شروع مکالمه، صحبت کردن با تلفن، کار یا خرید باشید
  • از فعالیت های اجتماعی مانند گفتگوهای گروهی، غذا خوردن در جمع اجتناب کنید یا نگران باشید
  • همیشه نگران انجام کاری باشید که فکر می کنید شرم آور است، مانند سرخ شدن، عرق کردن یا ناتوان به نظر رسیدن.
  • ترس از مورد انتقاد قرار گرفتن، اجتناب از تماس چشمی یا داشتن عزت نفس پایین داشته باشید.

افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی وقتی در موقعیت‌های استرس آور قرار می‌گیرند ممکن است این علائم را تجربه کنند:

  • سرخ شدن، عرق کردن یا لرزیدن
  • ضربان قلب تند
  • احساس خالی شدن ذهن
  • دشوار بودن برقراری تماس چشمی

درمان اختلال اضطراب اجتماعی چیست؟

اختلال اضطراب اجتماعی با روان درمانی یا دارو درمانی یا هر دو درمان به صورت همزمان انجام می‌شود.

روان درمانی

درمان شناختی رفتاری (CBT) معمولا برای درمان اختلال اضطراب اجتماعی استفاده می شود. این درمان به شما کمک می کند که در موقعیت‌های مورد نیاز کمتر احساس ترس و اضطراب کنید. CBT همچنین می تواند به شما در یادگیری و تمرین مهارت‌های اجتماعی کمک کند، که برای درمان اختلال اضطراب اجتماعی بسیار مهم است.

مواجهه درمانی روشی است که بر رویارویی تدریجی با ترس‌های نهفته در اختلال اضطراب تمرکز دارد تا به شما کمک کند در فعالیت‌هایی که از آنها اجتناب کرده‌اید شرکت کنید.

دارو درمانی

علاوه بر روان درمانی ممکن است از دارو مانند داروهای ضد افسردگی یا مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) برای درمان اختلال اضطراب اجتماعی استفاده شود.

توصیه هایی برای بهتر شدن اختلال اضطراب اجتماعی

با انجام برخی کارها می‌توانید بر این مشکل غلبه کنید مانند:

  • به خودتان آموزش دهید

یک راه خوب برای افراد مبتلا به این اختلال این است که در مورد آن اطلاعات کسب کنند. در مورد علائم هشدار تحقیق کنید، در مورد گزینه‌های درمانی بیاموزید و به روز باشید.

  • برقراری ارتباط

اگر علائم اختلال اضطراب اجتماعی را تجربه می کنید، در مورد احساس خود با فردی که به او اعتماد دارید، گفتگوی صادقانه داشته باشید. اگر فکر می کنید که یکی از دوستان یا اعضای خانواده ممکن است با اختلال اضطراب اجتماعی دست و پنجه نرم کند، زمانی را برای صحبت با او اختصاص دهید تا به او اطمینان خاطر بدهید.

  • بدانید چه زمانی به دنبال کمک باشید

اگر اضطراب شما یا یکی از عزیزان، شروع به ایجاد مشکلاتی در زندگی روزمره کرد – مانند اجتناب از موقعیت‌های اجتماعی در مدرسه، محل کار، یا با دوستان و خانواده – وقت آن است که به دنبال کمک حرفه ای باشید. در مورد سلامت روان خود با یک متخصص مشورت کنید.

سایر کارهایی که برای بهبود این مشکل می‌توانید انجام دهید شامل موارد زیر است:

  • موقعیت‌های چالش برانگیز را به بخش‌های کوچک‌‌تر تقسیم کنید.
  • برخی از تکنیک های تمدد اعصاب مانند تمرینات تنفسی برای استرس را امتحان کنید.
  • ذهن آگاهی و مدیتیشن
  • ورزش هایی مثل یوگا
  • ایجاد یک برنامه خواب منظم.

کلام آخر

در این مقاله دانستیم افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی در موقعیت های اجتماعی احساس ترس یا اضطراب می‌کنند. این احساس ممکن است آنقدر برایشان سخت باشد که از معاشرت با دیگران اجتناب کنند. خوشبختانه درمان و راهکار‌هایی برای بهبود این اختلال وجود دارد مانند روان درمانی و دارو درمانی که می‌توانند به بهبود زندگی فرد و مدیریت علائم این اختلال کمک کند.

بیشتر بخوانید

اختلال اضطراب اجتماعی چیست؟

اختلال اضطراب اجتماعی یک ترس طولانی مدت و طاقت فرسا از موقعیت‌های اجتماعی است. همینطور اختلال اضطراب اجتماعی یک ترس شدید و مداوم از زیر نظر گرفته شدن و قضاوت شدن توسط دیگران است.

علائم و نشانه های اختلال اضطراب اجتماعی چیست؟

نشانه هایی مثل نگرانی شدید قبل از یک موقعیت اجتماعی، نگران فعالیت های روزمره مثل خرید کردن، ترس از مورد انتقاد قرار گرفتن، اجتناب از تماس چشمی و غیره .

درمان اختلال اضطراب اجتماعی چگونه است؟

اختلال اضطراب اجتماعی به طور کلی با روان درمانی یا دارو درمانی یا هر دو درمان می شود. درمان شناختی رفتاری (CBT) معمولا برای درمان اختلال اضطراب اجتماعی استفاده می شود. علاوه بر روان درمانی ممکن است از دارو مانند داروهای ضد افسردگی، مانند مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) نیز برای درمان اختلال اضطراب اجتماعی استفاده شود.

منبع nimh

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.