قارچ تناسلی چیست؟ تفاوت قارچ تناسلی و زگیل تناسلی

2 25,789
زمان مطالعه این مطلب: 4 دقیقه

رشد بیش از حد قارچ کاندیدا در زنان باعث عفونت قارچ تناسلی می‌شود. قارچ آلت تناسلی با زگیل تناسلی متفاوت است. این دو، منشأ و روش‌های درمانی مختلفی دارند.

در این مقاله از مجله سلامت کیوان قصد داریم به طور کامل تفاوت این دو بیماری را شرح دهیم. اگر قصد دارید اطلاعات کاملی در این باره به دست آورید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

عفونت قارچی آلت تناسلی چیست؟

عفونت قارچی واژن همانطور که از نامش مشخص است به دلیل وجود یک قارچ رخ می‌دهد. بدن شما حاوی نوعی مخمر به نام کاندیداست که باعث عفونت قارچی واژن می‌شود. مخمر نوعی قارچ و کاندیدا نوع خاصی از مخمر است. وقتی این مخمر در بدن شما در تعادل باشد، هیچ مشکلی وجود ندارد، اما هنگامی که مخمر از تعادل خارج می‌شود، به سرعت رشد می‌کند و می‌تواند به عفونت قارچی تبدیل شود. این عفونت باعث سوزش، خارش، قرمزی در بخش‌های بیرونی واژن و تغییر در ترشحات واژن می‌شود. لازم به ذکر است که عفونت قارچ تناسلی یک عفونت مقاربتی (STI) نیست.

نام‌های دیگر عفونت مخمری(۱) واژن عبارتند از کاندیدیاز ولوواژینال یا کاندیدیاز واژینال. این بیماری در زنان بین 20 تا 40 سال بیشتر دیده می‌شود. عفونت قارچی واژن نوعی واژینیت است، وضعیتی که در آن واژن متورم، دردناک و احتمالاً عفونی می‌شود. انواع مختلفی از واژینیت وجود دارد. اما عفونت‌های قارچی واژن یکی از شایع‌ترین آنهاست.

قارچ تناسلی
قارچ تناسلی

علائم قارچ تناسلی

عفونت‌های قارچی واژن مجموعه‌ای از علائم مشترک دارند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

  • خارش واژن
  • تورم در اطراف واژن
  • سوزش در هنگام ادرار یا رابطه جنسی
  • درد هنگام رابطه جنسی
  • درد در حالت عادی
  • سرخی
  • کهیر

ترشحات زرد متمایل به سفید و توده‌ای از واژن یکی دیگر از علائم این بیماری است. برخی از افراد این ترشحات را شبیه پنیر می‌دانند. گاهی ممکن است ترشحات آبکی نیز باشد.

بیشتر بخوانید:

دلیل قارچ آلت تناسلی

مخمر کاندیدا یک میکروارگانیسم طبیعی در ناحیه واژن است. باکتری لاکتوباسیلوس رشد این قارچ را کنترل می‌کند. اما اگر در سیستم شما عدم تعادل وجود داشته باشد، این باکتری‌ها به طور مؤثر کار نخواهند کرد. این مسئله منجر به رشد بیش از حد مخمر و در نهایت بروز باعث علائم عفونت قارچی واژن خواهد شد.

عوامل متعددی می‌توانند باعث عفونت قارچی شوند:

  • آنتی بیوتیک‌ها (میزان لاکتوباسیلوس یعنی باکتری‌های خوب را در واژن کاهش می‌دهند)
  • بارداری
  • دیابت کنترل‌نشده
  • سیستم ایمنی ضعیف
  • عدم تعادل هورمونی در نزدیکی چرخه قاعدگی
  • فشار

نوع خاصی از مخمر به نام کاندیدا آلبیکنس باعث بیشتر عفونت‌های مخمری می‌شود. این عفونت‌ها به راحتی قابل درمان هستند.

در صورتی که عفونت قارچی پس از درمان با فاصله‌های کم دوباره تکرار می‌شود، ممکن است نوع دیگری از قارچ کاندیدا را داشته باشید. برای تشخیص این مورد نیاز به آزمایش‌های بیشتر است. با این حال این بیماری‌ها قابل درمان هستند و برای افراد مشکل جدی ایجاد نخواهند کرد.

درمان قارچ تناسلی

همانطور که اشاره شد عفونت‌های قارچی انواع مختلفی دارند. بنابراین پس از تشخیص درست، پزشک بهترین درمان را برای شما پیشنهاد خواهد کرد. درمان‌ها به طور کلی بر اساس شدت علائم شما تعیین می‌شوند.

عفونت‌های قارچی ساده

برای عفونت‌های مخمری ساده، پزشک معمولاً یک رژیم 1-6 روزه از کرم، پماد، قرص یا شیاف ضدقارچ تجویز می‌کند. این داروها با نسخه و بدون نسخه قابل دسترس هستند و می‌توانید آنها را از داروخانه تهیه کنید.

داروهای رایج برای درمان قارچ تناسلی عبارتند از:

  • بوتوکونازول (ژینازول)
  • کلوتریمازول (لوترین)
  • میکونازول (مونیستات)
  • ترکونازول (ترازول)
  • فلوکونازول (دیفلوکان)

در صورت بازگشت علائم در عرض 2 ماه، نیاز است که دوباره به پزشک مراجعه کنید تا اگر مشکل دیگری وجود دارد، تشخیص داده شود.

روش‌های پیشگیری از عفونت قارچی

با انجام این روش‌ها که در ادامه به آنها می‌پردازیم، می‌توانید از برخی عفونت‌های قارچی پیشگیری کنید:

  • رعایت بهداشت دهان و دندان برای کمک به جلوگیری از عفونت قارچی در دهان (برفک دهان) ضروری است. این موارد شامل مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به صورت روزانه و استفاده از دهانشویه است.
  • برای کمک به جلوگیری از عفونت قارچی واژن، لباس زیر نخی بپوشید. اگر اغلب به عفونت‌های قارچی واژن مبتلا می‌شوید، ممکن است بخواهید از پروبیوتیک‌ها استفاده کنید.
  • مناطقی که پوست در آن ساییده می‌شود را خشک نگه دارید و سعی کنید اصطکاک را کاهش دهید.

تفاوت قارچ تناسلی و زگیل تناسلی

مخمر، قارچی است که معمولاً روی پوست و دستگاه گوارش شما وجود دارد. زنان نیز در ناحیه واژن خود مخمر دارند. هنگامی که مخمر بیش از حد روی پوست یا سایر نواحی رشد می‌کند، می‌تواند باعث عفونت شود. این عفونت کاندیدیازیس نیز نامیده می‌شود. قارچ‌های ناحیه واژن در صورتی که به عدم تعادل برسند؛ باعث قارچ تناسلی می‌شوند. این بیماری واگیردار نیست و به راحتی درمان خواهد شد.

اما زگیل تناسلی توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می‌شود. بیش از 120 گونه از (HPV) وجود دارد که باعث ایجاد زگیل تناسلی می‌شوند. زگیل تناسلی به دلیل وارد شدن یک ویروس به بدن ایجاد می‌شود. این بیماری قابل انتقال است و شایع‌ترین بیماری مقاربتی به حساب می‌آید. برای جلوگیری از زگیل تناسلی باید پیش از شروع فعالیت جنسی و یا پس از آن واکسن‌های آن را از جمله واکسن گارداسیل دریافت کنید. این واکسن در چند دوز تزریق شده و تأثیر آن در سنین پایین بیشتر است.

بیشتر بخوانید:

جمع‌بندی

  • همانطور که خواندید عفونت قارچی به دلیل رشد بیش از حد مخمر کاندیدا در بدن رخ می‌دهد.
  • روش‌های درمانی مختلفی برای این بیماری وجود دارند که مرسوم‌ترین آنها استفاده از پماد و قرص است.
  • قارچ تناسلی با زگیل تناسلی متفاوت است. زگیل تناسلی به دلیل ورود ویروس به بدن ایجاد شده و روش‌های درمانی آن نیز دائمی نیستند. به این معنی که ممکن است بیماری دوباره عود کند.
  • قارچ تناسلی به شخص دیگری سرایت نمی‌کند. بنابراین اگر سریعاً درمان شود برای شریک جنسی و خود فرد مشکلی به وجود نمی‌آورد.

قارچ تناسلی چیست؟

بدن شما حاوی نوعی مخمر به نام کاندیداست که باعث عفونت قارچی واژن می‌شود. مخمر نوعی قارچ و کاندیدا نوع خاصی از مخمر است. وقتی این مخمر در بدن شما در تعادل باشد، هیچ مشکلی وجود ندارد. اما هنگامی که مخمر از تعادل خارج می‌شود، به سرعت رشد می‌کند و می‌تواند به عفونت قارچی تبدیل شود.

زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی یک عفونت شایع مقاربتی است که توسط ویروسی به نام ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می‌شود. این ویروس از طریق تماس مستقیم پوست به پوست، با افرادی که ویروس را روی پوست خود دارند منتقل می‌شود. ویروس (HPV) در حین رابطه جنسی واژینال و مقعدی از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود.

قارچ تناسلی چگونه درمان می‌شود؟

قارچ تناسلی را می‌توان با انواع پماد و قرص درمان کرد. داروهای مربوط به این بیماری معمولاً بدون نسخه نیز در دسترس هستند و افراد می‌توانند خودشان و بدون نسخه آنها را از داروخانه‌ها تهیه و مصرف کنند.

2 نظر
  1. الناز گفت

    سلام وقت بخیر اگر دائم عفونت قارچی میگیریم نشونه این نیست که زگیل تناسلی داریم؟میشه لطفا بگید از چه طریقی میتونیم بفهمیم زگیل تناسلب در داخل بدن داریم یا نه ؟ متشکرم

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      ارتباط مستقیمی بین این دو مورد وجود ندارد و توصیه می‌کنیم جهت بررسی علت عفونت قارچی به متخصص زنان مراجعه نمائید.
      ضمنا در صورتی که تهران هستید برای تشخیص زگیل تناسلی می‌توانید به آزمایشگاه ویروس شناسی کیوان مراجعه نمائید. جهت هماهنگی و ثبت درخواست با شماره 02191071292 تماس حاصل فرمائید.

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.