ترک اعتیاد به گل؛ بهترین روش‌های ترک اعتیاد به ماریجوانا

0 170
زمان مطالعه این مطلب: 5 دقیقه

تغییر یک عادت مستلزم تلاش است، چه تصمیم بگیرید که مصرف قند روزانه خود را اصلاح کنید، و یا سیگار کشیدن خود را متوقف کنید. اما داشتن یک احساس بهتر و سالم تر شدن یک امر مسلم برای افراد است. شاید بزرگترین مزیت ترک یک اعتیاد به گل این باشد که باعث می‌شود تصمیم‌گیری‌هایی که تأثیر مثبتی بر زندگی‌تان می‌گذارد بیشتر از عادت منفی باشند که سرنوشت شما را تعیین می‌کنند.

در این مقاله از مجله سلامت کیوان همراه ما باشید تا با عوارض مصرف ماریجوانا و روش‌های ترک آن بپردازیم.

ترک اعتیاد به گل

متاسفانه امروزه استفاده از گل و یا ماری‌جوانا در سراسر کشور بسیار رایج شده است. اگرچه این ماده مخدر به طور گسترده در بسیاری از مناطق کشور جرم‌ سنگینی محصوب می‌شود،

با این‌حال مصرف ماری‌جوانا هنوز‌ هم می‌تواند برای برخی افراد به سطوح اجباری و مشکل‌سازی پیش رود، در این مرحله ممکن است ترک مصرف برای افراد دشوار باشد. افرادی که وابستگی قابل توجهی به ماری‌جوانا دارند ممکن است علائم ترک دردسرساز را نیز در هنگام تلاش برای ترک آن تجربه کنند که دوره بهبودی اولیه را نیز چالش برانگیز می‌کند.(1)

ترک ماری‌جوانا با وجود برخی جنبه‌های چالش برانگیز آن کاملاً ممکن است، و درمان و عدم مصرف مواد به بسیاری از افراد کمک کرده است تا ترک اعتیاد را مدیریت کرده و از اختلالات مصرف مواد شامل ماری جوانا بهبود یابند.

مصرف گل و یا ماری‌جوانا چه تاثیری بر مغز می‌گذارد؟

مصرف مکرر حشیش و یا ماری‌جوانا خطرات خاصی را به همراه دارد برای مثال فردی که به طور مرتب از ماری‌جوانا استفاده می‌کند ممکن است در معرض خطر ابتلا به اختلال انواع بیماری‌های روانی از جمله افسردگی و اختلال دوقطبی باشند. ماری جوانا همچنین با سایر خطرات سلامت جسمی نیز همراه است. با افزایش قدرت غلظت متوسط ماری‌جوانا از جزء روانگردان اولیه آن، این خطرات ممکن است برای مصرف کنندگان آن افزایش یابد.

اجزای روانگردان ماری‌جوانا از طریق یک سری از فعل و انفعالات شیمیایی بر مغز تأثیر می‌گذارد. تتراهیدروکانابینول (THC) اولین ترکیب شیمیایی مسموم کننده موجود در شاهدانه است. THC از نظر ساختار شیمیایی شبیه به کانابینوئیدهای طبیعی در بدن مانند آناندامید است. این شباهت به THC اجازه می‌دهد تا به گیرنده‌های کانابینوئیدی مغز متصل شود و عملکرد طبیعی سیستم اندوکانابینوئید را مختل کند. THC همچنین آزادسازی مقادیر بیشتر از حد طبیعی دوپامین را تحریک می‌کند که تا حدی مسئول بالا بودن لذت بخش آن است.(2)

با این‌حال اثرات THC بر روی مغز همیشه اثرات لذت بخشی ایجاد نمی‌کند. اختلال در مسیرهای ارتباطی طبیعی مغز ممکن است گاهی منجر به اثرات ناراحت کننده ای شود مانند:

علیرغم این تصور رایج که ماری‌جوانا کاملاً ایمن یا عاری از هرگونه پتانسیل اعتیادآور است، مطمئناً شواهدی وجود دارد که خلاف آن را نشان می‌دهد.

چرا ماری‌جوانا اعتیاد آور است؟

وابستگی شدید فیزیولوژیکی، که با سازگاری مغز و بدن با ماری‌جوانا ایجاد می‌شود، یک ویژگی مشترک مرتبط با بسیاری از موارد اعتیاد آور است. افرادی که به ماری جوانا وابستگی پیدا می‌کنند. همچنین مصرف‌کنندگان ماری‌جوانا ممکن است علائم ترک را در زمانی که مصرف حشیش خود را کاهش می‌دهند یا به طور کامل مصرف آن را متوقف می‌کنند، تجربه کنند.

متاسفانه ماری‌جوانا پس از الکل، دومین ماده متحول کننده ذهن در ایران است. ماری جوانا، ماده‌ای مخدری که در سراسر کشور جرم‌انگاری شده بود، اکنون در بسیاری از مناطق برای استفاده تفریحی به فروش می‌رسد.

روش‌های ترک اعتیاد به گل

اگر آماده ترک ماری‌جوانا هستید، با پزشک و یا یک متخصص حوزه مصرف مواد در مورد گزینه‌های خود صحبت کنید. برای ترک اعتیاد به گل اغلب ممکن است نیازی به دستورالعمل‌های خاصی نداشته باشید، اما همیشه ایده خوبی است که در مورد تصمیم خود با کسی مشورت کنید. اگر به طور منظم و اغلب سیگار و یا گل می‌کشیدید، کاهش آهسته مصرف حشیش ممکن است به شما کمک کند تا زندگی بدون آن دوباره تجربه کنید.

در ادامه به برخی از روش‌های ترک اعتیاد به گل می‌پردازیم.

مصرف برخی داروها برای ترک اعتیاد به گل

اگر در حال ترک اعتیاد به گل باشید و به طور منظم در حال کاهش مصرف روزانه و یا قطع مصرف آن به طور کامل هستید، احتمالا علائم ترک آن را تجربه خواهید کرد، این علائم اغلب شامل بی خوابی، پریشانی و احساس خشم، بد خلقی و بد رفتاری با دیگران است. تحقیقات نشان می‌دهد که برخی از داروها ممکن است به شما در مقابله با این علائم کمک کنند. این داروها شامل:

  • Dronabinol (Marinol): نوعی داروی مصنوعی است که از THC تقلید می‌کند.
  • داروهای ضد اضطراب: این داروها می‌توانند به کنترل پریشانی روانی کمک کنند.
  • داروهای خواب آور: این داروها می‌توانند به هر گونه اختلال خواب ناشی از ترک اعتیاد کمک کنند.

با این‌حال، بهتر است بدانید که هیچ دارویی اختصاصی برای ترک ماری‌جوانا توسط سازمان غذا و دارو (FDA) تایید نشده است. و داروهای فوق که اغلب برای ترک ماری‌جوانا تجویز می‌شوند ممکن است عوارض جانبی را با خود به همراه داشته باشند، بنابراین بهتر است قبل از مصرف هرگونه دارو با پزشک خود مشورت کنید تا تصمیم بگیرد که آیا مصرف آن‌ها برای شما مناسب است یا خیر.

هنگامی که آماده ترک اعتیاد به گل هستید، می‌توانید این مراحل خودیاری را نیز انجام دهید تا دوره اولیه ترک 24 تا 72 ساعته را آسان تر کنید.

  • هیدراته بمانید: مقدار زیادی آب بنوشید و از نوشیدنی‌های شیرین و کافئین دار مانند نوشابه خودداری کنید.
  • غذاهای سالم بخورید: بدن خود را با میوه‌های تازه، سبزیجات و پروتئین بدون چربی تامین کنید. همچنین از مصرف غذاهای فرآوری شده خودداری کنید، زیرا می‌توانند باعث احساس تنبلی و تحریک پذیری در شما شوند.
  • روزانه ورزش کنید: روزانه حداقل 30 دقیقه ورزش کنید. ورزش روزانه باعث تقویت خلق و خوی طبیعی شما می‌شود و می‌تواند به حذف سموم در حین تعریق کمک کند.
  • یک حامی پیدا کنید: اطراف خود را با دوستان، اعضای خانواده و دیگر افرادی که می‌توانند در رفع علائم ترک به شما کمک کنند، احاطه کنید.

اکثر مردم برای ترک ماری‌جوانا به کمک خاصی نیاز نخواهند داشت. با این‌حال، در برخی موارد، اگر راهنمایی و کمک پزشکی داشته باشید که ممکن است بهتر بتوانید ماری‌جوانا را ترک کنید و به پاک بودن خود ادامه دهید. شما می‌توانید رفتار درمانی را با یک روانشناس بالینی امتحان کنید.

علاوه بر رفتار درمانی، این موارد نیز ممکن است مفید باشند:

مراکز ترک اعتیاد و یا سم زدایی

مراکز ترک اعتیاد برنامه‌های کوتاه‌مدتی برای عبور از مراحل اولیه عاری از اعتیاد به مواد مخدر تهیه می‌کنند. همچنین هنگامی که علائم ترک اعیتاد خود را تجربه می‌کنید، آن‌ها با کمک‌های پزشکی این دوره را آسان‌تر می‌کنند.

مراکز توانبخشی

مراکز توانبخشی برای دوره‌های بیش از 25 روز طراحی شده است. این تسهیلات به افرد کمک می‌کند تا مصرف مواد مخدر از جمله حشیش را متوقف کنند و سپس مشکلات اساسی را که منجر به مصرف مواد مخدر شده است مدیریت کنند که و در صورت عدم رسیدگی صحیح ممکن است منجر به عود اعتیاد آن‌ها شود. مراکز توانبخشی همچنین برای افرادی که همزمان با چندین اعتیاد مانند سوء مصرف الکل و مصرف حشیش سروکار دارند، بسیار مفید است.

کلام آخر:

در حالی که علائم ترک ماری‌جوانا ممکن است به شدت دیگر مواد مخدر نباشد، اما مصرف آن می‌تواند بسیار اعتیاد آور باشد و شما را به سمت مصرف دیگر مواد مخدر از جمله کوکائین یا هروئین ترغیب کند. در طول دوره ترک خود ممکن است علائمی مانند مشکلات خواب، نوسانات خلقی و تحریک پذیری را تجربه کنید که با مرور زمان، این علائم به خودی خود برطرف خواهند شد.

ماری‌جوانا چیست؟

ماری‌جوانا نوعی گیاه است که حاوی مواد شیمیایی به نام تتراهیدروکانابینول (THC) است که باعث افزایش سطح دوپامین در مغز می‌شود. افزایش سطح دوپامین باعث احساس خوشایند و لذت بخشی می‌شود که موجب اعتیاد به ماری‌جوانا می‌شود. این احساس می‌تواند به تکرار مصرف ماری‌جوانا و اعتیاد به آن منجر شود. همچنین، مصرف بیش از حد ماری‌جوانا می‌تواند به مشکلات روانی و جسمی منجر شود و باعث اعتیاد به این مواد شود.

ماری‌جوانا چه تاثیری بر مغز می‌گذارد؟

THC موجود در ماری‌جوانا از نظر ساختار شیمیایی شباهت بسیاری به کانابینوئیدهای طبیعی بدن مانند آناندامیدها دارد. این شباهت به THC اجازه می‌دهد تا به گیرنده‌های کانابینوئیدی مغز متصل شده و عملکرد آن را مختل کند.

چرا ماری‌جوانا اعتیاد آور است؟

وابستگی شدید فیزیولوژیکی ماری‌جوانا یکی از ویژگی‌های مشترک مرتبط با بسیاری از موارد اعتیاد آور است که باعث وابستگی افراد به مصرف این مواد مخدر می‌شود.

چگونه اعتیاد خود به ماری‌جوانا را ترک کنیم؟

اگر آماده ترک ماری‌جوانا هستید، کم کردن مصرف روزانه و سپس قطع کامل مصرف آن می‌تواند بهترین روش برای ترک اعتیاد به گل باشد. شما همچنین می‌توانید برای مقابله با علائم ترک، به طور روزانه ورزش کنید، غذاهای سالم بخورید و یک حامی پیدا کنید که شما را در این را تشویق و حمایت کند.

منبع healthline clevelandclinic
نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.