علت بی خوابی شبانه و راه سریع درمان بی خوابی چیست؟

64 91,994
زمان مطالعه این مطلب: 6 دقیقه

بی خوابی شبانه یکی از مشکلاتی است که خیلی از افراد به دلایل مختلف با آن روبه‌رو می‌شوند. در واقع سخت خوابیدن، چندین بار در طول شب از خواب پریدن و صبح خیلی زود بیدار شدن همه به عنوان بی‌خوابی شبانه محسوب می‌شوند. چه عواملی باعث بیخوابی در طی شب می‌شوند؟ چگونه می‌توان بی‌خوابی را درمان کرد؟ داروهای مفید برای درمان بی‌خوابی کدام هستند؟ تا انتها با ما همراه باشید تا در این مقاله از مجله سلامت کیوان، به پاسخ این سوالات و بیشتر بپردازیم.

بی خوابی شبانه به چه عواملی وابسته است؟

در برخی موارد، بسیاری از بزرگسالان بی‌خوابی کوتاه مدت را تجربه می‌کنند که برای روزها یا هفته‌ها طول می‌کشد و معمولاً نتیجه استرس یا رویدادی آسیب‌زا است. اما برخی افراد از بیخوابی طولانی‌مدت رنج می‌برند، که گاهی یک ماه یا بیشتر طول می‌کشد.

بی‌خوابی ممکن است نتیجه تاثیر برخی بیماری‌ها و نیز عوارض جانبی برخی دارو‌ها باشد. از طرفی این احتمال وجود دارد که بی‌خوابی به بیماری و یا عوارض جانبی داروی دیگری وابسته نباشد. نکته مهم این است که نباید بی خوابی را تحمل کرد و باید علت آن را یافت.

علائم بی خوابی شبانه

افرادی که از بی خوابی شبانه رنج می‌برند، عموماً با علائم زیر به پزشک مراجعه می‌کنند:

  • مشکل در خواب شب
  • بیدار شدن مکرر در طول شب
  • خیلی زود بیدار شدن
  • آرامش نداشتن بعد از یک خواب شبانه
  • خستگی یا خواب آلودگی در طول روز
  • افسردگی یا اضطراب
  • مشکل در توجه و تمرکز روی کارها
  • افزایش خطا یا تصادف
  • کاهش عملکرد در فعالیت‌های مختلف
  • افزایش احتمال ابتلا به بیماری‌های روان
بی خوابی شبانه - بیخوابی شبانه
بیخوابی شبانه

علت بی خوابی شبانه

علت رایج بی خوابی و کم خوابی در اغلب موارد استرس و سبک زندگی نادرست و مشکلاتی هستند که خواب را مختل می‌کنند. در ادامه به بررسی این موارد می‌پردازیم.(1)

استرس و فشار روانی

نگرانی در مورد کار، مدرسه، سلامتی، امور مالی یا خانواده می‌تواند ذهن فرد را در شب فعال نگه دارد و خوابیدن را سخت کند. رویدادهای استرس‌زای زندگی یا آسیب‌های روحی مانند مرگ یا بیماری یکی از عزیزان، طلاق یا از دست دادن شغل نیز ممکن است منجر به بی‌خوابی در شب شوند.

سفر یا برنامه‌های کار

برنامه‌ریزی شبانه‌روزی فرد به عنوان ساعت بیولوژیک او عمل می‌کند و مواردی همچون چرخه خواب و بیداری، متابولیسم و دمای بدن شما را تنظیم می‌کند. اختلال در برنامه‌ریزی زندگی به دلیل نگرانی ناشی از تأخیر در سفر در چندین منطقه زمانی، کار در شیفت شب یا تغییر مکرر شیفت می‌تواند منجر به بی خوابی شود.

عادات بدخوابی

عادات بدخوابی شامل برنامه خواب نامنظم، چرت زدن، فعالیت‌های مهیج قبل از خواب، محیط خواب ناخوشایند و استفاده از تخت برای کار، غذا خوردن یا تماشای تلویزیون است. کار با کامپیوتر، مشاهده تلویزیون، انجام بازی‌های ویدیویی، کار با گوشی‌های هوشمند یا سایر صفحه نمایش‌ها درست قبل از خواب می‌توانند، در چرخه خواب شما اختلال ایجاد کنند و منجر به بی خوابی شوند.

پرخوری در شب

خوردن یک میان وعده سبک قبل از خواب مشکلی ندارد، اما پرخوری ممکن است باعث شود، هنگام دراز کشیدن از نظر جسمی احساس ناراحتی کنید. بسیاری از مردم پس از صرف غذا، سوزش سر دل و برگشت اسید و غذا از معده به مری (رفلاکس معده) را تجربه می‌کنند که ممکن است آن‌ها را بیدار نگه دارد.

اختلالات سلامت روان

اختلالات اضطرابی، مانند اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)، ممکن است خواب شما را مختل کنند. همین اختلالات  باعث می‌شوند که شما بی خوابی شبانه را همزمان با سایر اختلالات سلامت روان تجربه کنید.

داروها

بسیاری از داروهای تجویزی، مانند داروهای ضدافسردگی، داروهای پارکینسون، داروهای آسم یا فشارخون، می‌توانند خواب را مختل کنند. بسیاری از داروهای بدون نسخه مانند برخی از داروهای مسکن، داروهای آلرژی، سرماخوردگی و مواردی که برای کاهش وزن کاربرد دارند، می‌توانند خواب را مختل کنند.

به همین دلیل دست و پنجه نرم کردن با بیماری‌های صعب العلاج یا مزمن باعث بروز بی خوابی می‌شود.در پاسخ به سوال بی‌ خوابی نشانه چه بیماری است؟ گفتنی است که درد مزمن، سرطان، دیابت، بیماری قلبی، آسم، بیماری رفلاکس معده، پرکاری تیروئید، پارکینسون و بیماری آلزایمر از انواع بیماری‌هایی هستند که باعث بی خوابی می‌شوند. در این مقاله درباره علائم نارسایی قلبی بیشتر بخوانید.

اختلالات مرتبط با خواب

توقف تنفس یا آپنه (apnea) خواب باعث می‌شود که، تنفس در طول شب به طور مکرر متوقف شود و خواب مختل گردد.

سندرم پای بی قرار نیز اختلال رایجی است که، باعث ایجاد احساسات ناخوشایند در پاها شده که در اکثر موارد مانع از خواب آرام و کامل می‌شود.

مصرف کافئین، نیکوتین و الکل

قهوه، چای، کولا و سایر نوشیدنی‌های کافئین‌دار محرک هستند. نوشیدن آن‌ها در ساعات نزدیک به شب می‌تواند باعث اختلال در زمان خوابیدن و بی خوابی شود. نیکوتین موجود در سیگار و انواع دخانیات، محرک دیگری است که می‌تواند خواب را مختل کند. الکل ماده دیگری است که می‌تواند به شما کمک کند تا راحت به خواب بروید، اما از مراحل عمیق‌تر خواب جلوگیری می‌کند و اغلب باعث بیدار شدن در نیمه شب می‌شود.

بالا رفتن سن

تعداد زیادی از افرادی که برای درمان بی خوابی اقدام می‌کنند، افراد مسن هستند. مصرف انواع داروها، ابتلا به بیماری‌هایی مانند آرتروز، افسردگی، مشکلات پروستات و افتادگی مثانه و سایر عوامل، موجب بی‌خوابی افراد مسن می‌شوند. این در حالی است که، این گروه سنی هم به میزان خوابی مشابه خواب جوانان نیاز دارند.

راه های تشخیص علت بی خوابی شبانه

بسته به موقعیت بیمار، تشخیص بی خوابی و جستجوی علت آن شامل موارد زیر است.

معاینه فیزیکی

اگر علت بی خوابی نامشخص باشد، پزشک می‌تواند معاینه فیزیکی انجام دهد تا نشانه‌هایی را از بیماری‌های مختلف متمایز کند که، عموماً با بی خوابی مرتبط هستند. گاهی نیز آزمایش خون را برای بررسی مشکلات تیروئید یا سایر شرایطی که با خواب ضعیف مرتبط هستند، تجویز می‌کند. در این مقاله درباره علائم تیروئید کم کار و درمان آن بیشتر بخوانید.

بررسی عادات خواب

علاوه بر پرسیدن سؤالات مربوط به خواب، پزشک ممکن است از بیمار بخواهد که پرسشنامه‌ای را برای تعیین الگوی خواب و بیداری یا میزان خواب آلودگی خود در طول روز تکمیل کند. همچنین ممکن است، پزشک از بیمار درخواست کند که یک دفترچه خواب برای چند هفته داشته باشد تا برنامه خواب او بررسی شود.

مطالعه خواب

اگر علت بی خوابی بیمار مشخص نشود یا نشانه‌های اختلال خواب با آپنه خواب یا سندرم پای بی‌قرار در ارتباط باشند، شاید لازم باشد یک شب را در یک مرکز خواب بگذراند. در این شرایط آزمایش‌هایی برای نظارت و ثبت انواع فعالیت‌های بدن بیمار در هنگام خواب مانند امواج مغزی، تنفس، ضربان قلب، حرکات چشم و حرکات بدن انجام می‌شود که برای پی بردن به دلیل اصلی بی خوابی صورت می‌گیرد.

راه های درمان بی خوابی شبانه

تغییر عادات خواب و رسیدگی به مسائلی که با بیخوابی مرتبط هستند، مانند استرس، شرایط پزشکی یا داروها، می‌توانند خواب آرام را به زندگی بسیاری از افراد بازگردانند. اگر این اقدامات، مؤثر واقع نشوند، درمان شناختی رفتاری (CBT)، داروها یا هر دو برای کمک به بهبود آرامش و خواب توصیه ‌می‌شود. به طور کلی راه‌های درمان بی‌خوابی شبانه شامل موارد زیر است:

درمان کنترل محرک

این روش به حذف عواملی کمک می‌کند که ذهن بیمار را برای مقاومت در برابر خواب آماده می‌کند. به این ترتیب فرد برنامه خواب خود را تنظیم کرده و از چرت زدن دور خواهد ماند.

تکنیک‌های آرامش‌بخش

آرام‌سازی پیشرونده عضلانی، بازخوردهای زیستی (Biofeedback) و تمرینات تنفسی راه‌هایی برای کاهش اضطراب هنگام خواب هستند. تمرین این تکنیک‌ها می‌تواند به بیمار کمک کند تنفس، ضربان قلب، تنش عضلانی و خلق‌وخوی خود را کنترل کند تا بتواند آرام شود.

کاهش و محدودسازی زمان خواب

بیمار با این روش خواب بعدازظهر یا چرت زدن‌های روزانه را حذف می‌کند تا شب، خواب‌آلودگی لازم را داشته باشد.

نور درمانی

اگر بیمار خیلی زود به خواب می‌رود و سپس خیلی زود بیدار می‌شود، می‌تواند از نور برای عقب بردن ساعت خواب خود استفاده کند. او می‌تواند در مواقعی از سال که عصرها هوا روشن است به بیرون برود یا از نورهای مصنوعی استفاده کند.

کاهش مصرف کافئین

اگر جزو افرادی هستید که مقدار کافئین زیادی در روز دریافت می‌کنید و دچار بی خوابی نیز هستید، توصیه می‌کنیم مقدار کافئین مصرفی در روز را به حداقل برسانید. علاوه بر کافئین، الکل و تنباکو نیز به عنوان محرک ممکن است منجر به بی خوابی شبانه شما شوند.

عدم مصرف وعده غذایی سنگین قبل خواب

وعده‌های غذایی حجیم، سنگین و حتی تند ممکن است خواب آرام و راحت را از شما بگیرند. برای بهبود و درمان بی خوابی از مصرف این نوع غذاها در زمان نزدیک به خواب خودداری نمائید.

درمان سریع بی خوابی چیست؟

چند روش آسان وجود دارد که می‌توانید به کمک آن‌ها سریع تر به خواب بروید. برخی از این روش‌ها عبارتند از:

  • روی تنفس خود تمرکز کنید
  • یک کتاب یا مجله بخوانید
  • دمنوش گیاهی مثل دمنوش بابونه بنوشید
  • ملاتونین را امتحان کنید.

داروی درمان بی خوابی

شما می‌توانید از داروهایی که توسط متخصصین ایرانی تهیه شده نیز بهره‌مند شوید. جهت دریافت مشاوره درخصوص دریافت داروهای اختلال خواب فرم زیر را به صورت رایگان تکمیل کنید تا متخصصان ما در اولین فرصت با شما تماس گرفته و راهنمایی‌های لازم را انجام دهند. تا دیر نشده اقدام کنید.





    عوارض بی‌خوابی چیست؟

    داشتن خواب اصولی و باکیفیت‌ مانند داشتن فعالیت بدنی منظم و یا یک رژیم غذایی سالم، برای سلامتی بسیار مهم است. فارغ از اینکه علت بی‌خوابی شما چیست، این اختلال می‌تواند روی ذهن‌ و جسم شما اثر منفی داشته باشد.

    رایج ترین عوارض بی‌خوابی اغلب می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

    • کاهش عملکرد ذهنی و جسمی.
    • کاهش واکنش ونداشتن عملکرد مناسب در حین رانندگی.
    • خطر ابتلا به برخی اختلالات روانی مانند افسردگی و یا استرس و اضطراب.
    • افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی و فشار خون بالا.

    بیشتر بخوانید:

    جمع‌بندی

    سخت خوابیدن در شب، چندین بار در طول خواب شبانه از خواب پریدن و صبح خیلی زود بیدار شدن همه به عنوان بی خوابی شبانه هستند. مشکل در به خواب رفتن در شب، بیدار شدن در طول شب، خیلی زود بیدار شدن، آرامش نداشتن بعد از یک خواب شبانه و خستگی یا خواب آلودگی در طول روز منجر به بیخوابی می‌شوند. استرس، پرخوری، برنامه‌های مختلف مانند سفر، مصرف داروها و پیری می‌توانند خواب را مختل کنند. درمان بی خوابی با درمان کنترل محرک، تکنیک‌های آرامش‌بخش، کاهش و محدودسازی زمان خواب، نور درمانی و داروهای خواب‌آور انجام می‌شود.

    بی خوابی شبانه چیست؟

    سخت خوابیدن، چندین بار در طول خواب شبانه از خواب پریدن و صبح خیلی زود بیدار شدن به عنوان بی خوابی شب شناخته می‌شوند.

    علت اصلی بی خوابی چیست؟

    استرس، پرخوری، برنامه‌های مختلف مانند سفر، مصرف داروها و پیری علل اصلی بی خوابی به شمار می‌آیند.

    درمان بی خوابی چیست؟

    درمان کنترل محرک، تکنیک‌های آرامش‌بخش، کاهش و محدودسازی زمان خواب، نور درمانی و داروهای خواب‌آور برای درمان بی خوابی به کار می‌روند.

    64 نظر
    1. امیر گفت

      سلام من ۲۳ سالمه و از طرف شب بزور میخابم بعضی وقت ها وقتی میخابم حس عجیب دارم و حس میکنم قلبم وایمیسته فکر میکنم شب آخرمه خیلی رنج میبرم لطفا کمکم کنید چیکار کنم

      1. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        علل مختلفی ممکن است در این امر دخیل باشند، بهتر است به متخصص مغز و اعصاب یا روان‌پزشک جهت بررسی علت مراجعه نمائید.
        درصورتی که نیاز به مشاوره تلفنی با روانپزشکان برتر کشور دارید، می‌توانید شماره تماس خود را در پاسخ به همین دیدگاه ارسال کنید تا با شما تماس بگیریم. (شماره تماس شما منتشر نخواهد شد)

    2. امیر گفت

      سلام من تنظیم خوابم به هم خورده است و ظهر ها را میخوابم و شب ها تا صبح بیدار میمانم لطفاً کمک کنید ممنون

      1. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        با یک یا دو روز سختی این مشکل قابل حل است.
        یک روز ظهر را استراحت نکنید تا شب و اجازه دهید کاملا خسته شوید تا شب به خواب روید. روز بعد هم تکرار کنید. مشکل شما برطرف خواهد شد.

        1. محبوبه گفت

          سلام روزتون بخیر
          من الان تقریبا به مدت یک هفته میشه که اصلا شب نمی تونم بخوابم و توی طول روزم اصلا نمیخوابم،اصلا توی طول شبانه روز احساس خوابیدن ندارم
          لطفا کمکم کنید

        2. علی شاملو (کارشناس) گفت

          سلام وقت بخیر
          بی خوابی به دلایل مختلف ممکن است در افراد رخ دهد. سبک زندگی افراد، سن، جنسیت و فاکتورهای دیگری در ایجاد بی خوابی تأثیر دارند. لذا توصیه می شود چنانچه تحت فشار روحی یا استرس، یا سبک زندگی خاصی مثل نوشیدن کافئین، مصرف الکل یا تنباکو و … هستید نسبت به رفع این شرایط اقدام کنید و چنانچه برطرف نشد توسط متخصص روانپزشک معاینه و در صورت تشخیص ایشان برای تنظیم خواب، دارو درمانی را شروع کنید.

    3. رحمان گفت

      سلام قرص اعصاب میخورم 6ماهه دوزقرصهاروکم کردم تا ترک کنم شب ها دیر میخوابم واکثردربه خواب رفتن مشکل دارم لطفاراهنمایی کنید

      1. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        قطع مصرف یا کاهش دوز دارو حتما باید با مشورت پزشک تجویز کننده دارو باشد. توصیه می‌کنیم حتما با ایشان مشورت نمائید.

    4. Baghgoli گفت

      سلام ببخشيد من دخترهستم 17سالمه خیلی بد خواب هستم شب ها ساعت 2 الی 3 خوابم میبره و ساعت 9 یا 10 ازخواب بلند میشم ودر این مدت زمانی که خواب هستم اگر کسی کنارم تکان بخوره یا با کوچیک ترین صدایی از خواب بیدار میشم سخت خوابم میبره و دست وپاهایم درد میگیره و در طول روز خستگی خیلی زیاد دارم مال چی میتونه باشه میشه راهنمایی کنید ممنون

      1. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        بی خوابی به دلایل مختلف ممکن است در افراد رخ دهد. سبک زندگی افراد، سن، جنسیت و فاکتورهای دیگری در ایجاد بی خوابی تأثیر دارند. لذا توصیه می شود چنانچه تحت فشار روحی یا استرس، یا سبک زندگی خاصی مثل نوشیدن کافئین، مصرف الکل یا تنباکو و … هستید نسبت به رفع این شرایط اقدام کنید و چنانچه برطرف نشد توسط متخصص روانپزشک معاینه و در صورت تشخیص ایشان برای تنظیم خواب دارو درمانی را شروع کنید.

    5. -کوثر گفت

      سلام وقتتون بخیر 21سالمه بیخوابی شدید دارم جوری ک شبا دیر خوابم‌میبره کلی اینور و اونور میچرخم ک بخوابم شب اگر کسی کنارم بخوابه اون تکون بخوره من بیدار میشم سریع یا خود به خود هر چند بار از خواب میپرم و بزور خوابم میبره صبح ها هم صبح زود بیدار میشم هرکاری میکنم اصلا نمیتونم درست بخوابم کلافم

      1. دکتر سعاد غابشی گفت

        بی خوابی یا insomnia به دلایل مختلف ممکن است در افراد رخ دهد. سبک زندگی افراد، سن، جنسیت و فاکتورهای دیگری در ایجاد بی خوابی تأثیر دارند. لذا توصیه می شود چنانچه تحت فشار روحی یا استرس، یا سبک زندگی خاصی مثل نوشیدن کافئین، مصرف الکل یا تنباکو و … هستید نسبت به رفع این شرایط اقدام کنید و چنانچه برطرف نشد توسط متخصص روانپزشک معاینه و در صورت تشخیص ایشان برای تنظیم خواب دارو درمانی را شروع کنید.

    6. مرضیه گفت

      سلام من شش ماهه پیش اول کمر درد و پا درد داشتم مناکاربامول و ملوکسیکام باکلوفن اینا می خوردم بعد دچار استرس و شوک های عصبی و افسردگی شدم چند شب نتونستم بخوابم و شاغلم صبح رفتم سرکار و عصر بخاطر بچها هام نخوابیدم باز شب خوابم نبرد دارو شیمیایی بهم نساخت دکتر همیوپاتی رفتم بهترم اما باز دچار بی خوابی میشم یعنی استرس اینکه ممکنه بی خواب بشم اول می گیرم بعد بی خواب میشم و سر کارم خیلی برام عداب اوره برای این استرس چکار کنم این فکر بی خواب شدن بیشتر منو ادیت می کنه و از ترسش بی خواب میشم نمی خواهم دارومو زیاد کنم تا قبل این شش ماه عالی بودم چکار کنم چه فکری کنم قبل خواب

      1. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        ورزش و مدیتیشن قبل خواب و مصرف میوه‌ها و مواد مغذی را در برنامه روزانه خود قرار دهید و ارامش خود را حفظ کنید.

    7. یونس گفت

      سلام خسته نباشین وقتتون بخیر،
      من۲۱سالمه و شبا اصن نمیتونم بخ ابم نمیدونم چ مرگمه،لطفا کمکم کنین ممنون میشم.🙃

      1. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        بی خوابی در صورتی که موقتی باشد با تغییر سبک زندگی و ورزش سبک و مدیتیشن برطرف خواهد شد.
        در عیر این صورت به روانپزشک جهت درمان مراجعه نمائید

        1. masoume گفت

          سلام خسته نباشید
          من مامانم مشکل بیخوابی داره هیچ دارویی هم بهش اثر نمیکنه نه گیاهی نه شیمیایی همه جور دارو رو بهش تجویز کردن ولیراهی پیدا نشده مامانم۷الی ۱۰ روز کلا نمی میخوابه علائم هاش هم اینان ( دلشوره _لرز_بدن درد _ مغزش فعاله حتی خودش هم بخوابه مغزش نمیخابه _ دل‌درد_زانوهاش هم لرز دارن )
          به مامانم چه دارویی بدیم تا اثر کنه یا چیکار کنیم بخوابه تموم دارو ها و آمپول و سرم خواب آور واسش برعکس عمل میکنه بجای خواب گیچی میاره واسش

        2. دکتر سعاد غابشی گفت

          بی خوابی یا insomnia به دلایل مختلف ممکن است در افراد رخ دهد. سبک زندگی افراد، سن، جنسیت و فاکتورهای دیگری در ایجاد بی خوابی تأثیر دارند. لذا توصیه می شود چنانچه ایشان تحت فشار روحی یا استرس، یا سبک زندگی خاصی مثل نوشیدن کافئین، مصرف الکل یا تنباکو و … هست نسبت به رفع این شرایط اقدام کنند و چنانچه برطرف نشد توسط متخصص روانپزشک معاینه و در صورت تشخیص ایشان برای تنظیم خواب دارو درمانی گردند.

      2. احمد خوش سخن گفت

        سلام وقتتون بخیر من به خاطر کمردرد با پادرد
        رفتم پیش دکتر ۳۳سالمه قرص ترامادول داد بهم مصرف میکردم ترامادول ۱۰۰
        الان چند وقته دیگه قرص نمیخورم کلان خوابم ریخته بهم کلان در۲۴ساعت درطول شبانه روز نیم ساعتم نمیخوابم میرم سرکار اصلان خسته نمیشم شب که میشه عذاب میکشم لطفا راهنمایی کنید ممنون میشم

        1. علی شاملو (کارشناس) گفت

          سلام وقت بخیر
          توصیه می‌شود به پزشک تجویز کننده دارو مشورت نمائید.

    8. Arezo گفت

      سلام من ۱۷ سالمه و تقریبا از ۱۴ سالگی نمیتونم درست حسابی بخوابم ، از خستگی زیاد پلک چشمم میپره و نمیدونم چطور بگم چشمام از ته شدید درد میکنه روز ها به شدت کلافه و خواب آلودم و به علاوه اینکه هیچ تمرکزی روی درسام ندارم و هر روز افت میکنم لطفا کمکم کنید

      1. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        در مواردی که این عارضه طولانی می‌شود مراجعه به پزشک جهت علت‌یابی و درمان آن توصیه می‌شود. به متخصص مغز و اعصاب مراجعه نمائید.

    9. S گفت

      سلام ببخشید من کلاس دهم و دختر هستم قبلا مشکل خواب نداشتم از ۱۴ اُم که مدرسه دوباره باز شده همش از خواب می پرم و با وجود خستگی خیلی زیاد دوباره به سختی خوابم می بره و اگه قبلا ۸ ساعت می خوابیدم الان خوابم خیلی کم شده و همش خسته ام البته استرس هم دارم ولی قبلا اینجوری نبودم. در طول روز سردرد دارم و چشمام می سوزه. باید برای اینکه زود خوابم ببره چیکار کنم؟ ممنون از شما

      1. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        یکی از عوامل اصلی بی‌خوابی، استرس و اضطراب است. مقداری از روز را به ورزش کردن و مدیتیشن اختصاص دهید و همچنین مصرف سبزیجات و مواد مغذی از ویتامین و مواد معدنی را برنامه غذایی خود قرار دهید. استفاده از برخی عرقیجات آرام‌بخش مانند گلاب قبل از خواب نیز می‌تواند به بهبود این مشکل کمک کند.

    10. حسین گفت

      سلام..من واسه بی‌خوابی از قرص الپروزولام استفاده میکنم آیا عوارض جانبی دا ه یا ن

      1. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        مصرف هردارویی با عوارض همراه خواهد بود؛ به خصوص اگر خودسرانه و بدون تجویز پزشک مصرف کرده باشید.
        اگر با ورزش کردن و مدیتیشن و مصرف سبزیجات و مواد مغذی از ویتامین و مواد معدنی این مشکل برطرف نشد به پزشک مراجعه نمائید تا معاینه شوید و طبق شرایطتان داروی مناسب برای شمارا تجویز نمایند.

        1. احمد گفت

          سلام
          من استرس و همیشه زیاد فکر میکنم شب ها تا نیم ساعت خوابم میبره صبح خیلی زود بیدار میشم و در طول روزها خسته هستم نگرانی دارم از آینده و زندگی فعلاً و اینکه چی خاهد شد و بیقرار
          داروی مناسب برای درمان است

        2. علی شاملو (کارشناس) گفت

          سلام وقت بخیر
          اولین پیشنهاد مراجعه به یک روانشناس به جهت ارائه راهکارهای مدیریت و کنترل استرس و حفظ آرامش است.
          روانشناس، طبق شرایط شما و درصورت نیاز به روانپزشک ارجاع خواهد داد جهت مصرف دارو.

    11. Roya گفت

      سلام عزیزم خوبی ببخشید من اصلا نمیتونم خوب بخوابم شب یعنی خوابم میادا ولی مدام بیدار میشم و صبح ب شدت سردرد و گردن درد دارم و مدت‌های طولانیه که اینطورم
      و ب دکتر دسترسی ندارم
      از نظر شما مشکل چیست

    12. صحرات گفت

      سلام منم‌ برای دوستم راهنمایی میخوام چون به شدت نگرانش شدم اینطوری که شاید تو ۲۴ ساعت سر جمع دوساعت بخواب ساعت کاری و فعالیتشم به شدت بالاست ولی بحث این خودش عادت کرده حتی قرص خوابم تاثیر چندانی نداره و حتی وقتی میخواد بخوابه هم به طور مکرر از خواب میپره و باید بگم تو چند سال اخیر مشکلاتی براش پیش اومده که از نظر روحیم خوب نیست چیکار میتونم بکنم براش خیلی ممنون میشم راهنمایی کنین

      1. دکتر سعاد غابشی (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        بی خوابی یا insomnia به دلایل مختلف ممکن است در افراد رخ دهد. سبک زندگی افراد، سن، جنسیت و فاکتورهای دیگری در ایجاد بی خوابی تأثیر دارند. لذا توصیه می شود چنانچه ایشان تحت فشار روحی یا استرس، یا سبک زندگی خاصی مثل نوشیدن کافئین، مصرف الکل یا تنباکو و … هست نسبت به رفع این شرایط اقدام کنند و چنانچه برطرف نشد توسط متخصص روانپزشک معاینه و در صورت تشخیص ایشان برای تنظیم خواب، دارو درمانی گردند.

    13. ۰۰۹ گفت

      سلام ..من دوساله که مشکل اعصاب و استرس شدید دارم و درست به هنگام خواب متوجه لرزش تو بدنم میشم و این لرزش نمیذاره به هیچ عنوان بخوابم راه حل چیه؟!راهنمایی میکنین لطفا؟گاها هم دوست ندارم اصلا بخوابم و این بشدت اذیت کنندست ‌.و چند ساله ۶ ۷ صبح بزور میتونم بخوابم..

      1. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        همانطور که اشاره کردید، مشکل اعصاب و استرس و اضطراب یکی از علل اصلی بی خوابی شماست. با روش‌هایی اعم از ورزش، مدیتیشن، یوگا و مصرف ویتامین‌های طبیعی سعی بر غلبه به این مشکل کنید تا مشکل بی خوابی شما نیز برطرف شود. مراجعه به یک روانپزشک یا متخصص مغز اعصاب برای مشکلتان کمک کننده خواهد بود.

      2. عزات سنندجی گفت

        سلام موقع خواب چند حبه سیر خام بخورید عالی هست خوب میخابید

    14. ناشناس گفت

      سلام خانم دکتر من همش از خواب میپرم بعد 2 ساعت خواب شبانه بعد که دوباره خواب میرم خوابم خیلی سبکه همش از خواب میپرم همش خواب بیدارم تو روز خیلی خمیازه میکشم چون کیفیت خوابم خوب نبوده الان حدود دو ماه اینجوری هستم سردرد بخاطر بی خوابی میگیرم فشارم چک کردم اوکیه نمی‌دونم چرا اینطوری شدم تو درس دانشگاه و باشگاه ورزشم خیلی تاثیر گذاشته میترسم مریض باشم من بیست سالم هست ميشه من راهنمایی کنید

      1. دکتر سعاد غابشی (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        بی خوابی و اختلال در خواب به دلایل مختلفی ایجاد می شود. استرس، فضای نامناسب خواب، استفاده از کافئین، الکل یا نیکوتین و … از موارد مؤثر در ایجاد اختلال خواب هستند. توصیه می شود اگر با وجود رفع موارد بالا همچنان از اختلال خواب رنج می‌برید توسط پزشک متخصص مغز و اعصاب معاینه شوید.

    15. امیر قاسمی نیا گفت

      سلام دکتر
      کارم شیفتی هست بیست سال سابقه کار دارم بیشتر چند ماهه شبها خوابم بهم ریخته هی بلند میشم خوابم نمیره صبح زود بیدارمیشم خوابم نمیره ،فشارخون دارم چربی خون دارم نقرس دارم ۴۱ سالمه قبلا خیلی خوب میخوابیدم یه دفعه ریختم بهم تو شب چند بار بیدار میشم هر کدام بالای یه ساعت بیدارم به نظرتون نیاز به دکتر دارم یا خودش خوب میشه

      1. دکتر سعاد غابشی گفت

        سلام وقت بخیر
        در اغلب موارد بی خوابی کوتاه مدت در اثر استرس و فشار روحی در افراد ایجاد می شود. در این حالت توصیه می شود با ورزش کردن و مدیتیشن و مصرف سبزیجات و مواد مغذی از ویتامین و مواد معدنی نسبت به برطرف کردن این عارضه اقدام کنید. در مواردی هم بی خوابی مزمن طولانی مدت در افراد رخ می دهد که به دلایل دیگر ایجاد می شود که توصیه می شود توسط پزشک معاینه و پس از مشخص شدن علت دقیق با مداخله دارویی برطرف شود.

    16. الهام گفت

      سلام من شبها بیخوابی دارم تمام صداهای اطرافم رامیشنوم با کوچکترین صدایی بیدارمیشوم تیرویید پرکار دارم صبح کسل وخسته ام باید به چه دکتری مراجعه کنم

      1. دکتر سعاد غابشی گفت

        سلام وقت بخیر
        اختلالات خواب در ارتباط با مشکلات غده تیروئید از موارد شایع بین افراد است. توصیه می شود ضمن مصرف داروهای تجویز شده توسط پزشک معالجتان، قبل از خواب شرایط خوابی آرام را فراهم کنید. برای مثال از مصرف کافئین، استرس و خوردن غذای سنگین پرهیز کنید.

    17. علیرضا گفت

      خواب راحت ندارم دیگه با قرص آلپرازولام وبخوابم
      تازه اونم اگه نیم میلی بخورم ساعت پنج بیدار میشم اگه ده میلی بخورم تا ساعت نه می‌خوابم ،. راهی هست بدون قرص بشه خوابید یعنی درمان قطعی داره؟

      1. دکتر سعاد غابشی گفت

        سلام وقت بخیر
        در اغلب موارد بی خوابی کوتاه مدت در اثر استرس و فشار روحی در افراد ایجاد می شود. در این حالت توصیه می شود با ورزش کردن و مدیتیشن نسبت به
        برطرف کردن این عارضه اقدام کنید. در مواردی هم بی خوابی مزمن طولانی مدت در افراد رخ می دهد که به دلایل دیگر ایجاد می شود که توصیه می شود توسط پزشک معاینه و پس از مشخص شدن علت دقیق با مداخله دارویی برطرف شود.

        1. اکبر گفت

          سلام منم خواب راحت ندارم اخیراا اینجوری شدم رفتم دکتر آزمایش فقط کلسترول ۴۸۱ دارم که زیاده ….نمی‌دونم چیکار کنم بیشتر توهم دارم و توهماتی شدم و کمی سردرد دارم .بی‌زحمت کمک و راهنمایی بفرمایید چیکار کنم..با تشکر

        2. دکتر سعاد غابشی (کارشناس) گفت

          سلام وقت بخیر
          توصیه می شود برای ذکر شرح حال بیشتر توسط پزشک معاینه شوید و بر اساس شرایط سنی و جنسیتی کلسترول شما کنترل شود. به هر حال مطالعات زیادی وجود دارد که نشان می دهد کلسترول بالا با بی خوابی افراد رابطه دارد.

    18. سمانه گفت

      سلام وقت بخیر من نزدیک به یک ماه هست که اصلا شبها خوابم نمیبره صبح هم دوتا ۳ ساعت می خوابم ولی تمام صدا های اطرافم رو میشنوم و زمانی که از خواب بیدار میشم اصلا کسل نیستم . نزد روانپزشک هم رفتم و داروی سرترالین ۵۰ روزی یکی ظهر
      سرامین ۲۵ شبی یکی
      از زمانی که این دارو رو استفاده کردم بی خواب بیشتر شد
      ممکنه مشکل من داخلی یعنی کمبود ویتامین باشه در بدنم که به بی خوابی دچار شدم .

    19. Mmm گفت

      سلام اگر به نوجوون 14 ساله شبا نتونه کمتر از ساعت 2 یا 1 بخوابه مشکلی پیش میاد براش ؟

      1. علی شاملو گفت

        سلام وقت بخیر
        زمان خواب مناسب برای نوجوانان ۸ تا ۱۰ ساعت در شب است، پس توصیه می شود خواب کافی را داشته باشید.

    20. علی گفت

      سلام من علی هستم ۳۶ سالم است،من شب ها خوابم نمی‌بره،سردر دم میشه صبحا کم ای نر ژی وکم حوصله هستم …
      میشه کمکم کنید ..

      1. دکتر سعاد غابشی گفت

        سلام وقت بخیر
        توصیه می شود از استرس دوری کنید، ورزش کردن را در برنامه خود قرار دهید. همچنین دریافت ویتامین ها در میوه و سبزی های تازه و یا استفاده از مکمل های ویتامین می‌تواند به بهبود شرایط شما کمک کند.

    21. سارا گفت

      سلام من چند روزی که نمیتونم بخوابم سر درد شدید میگیرم جوری شده که حتی نمیتونن از شدت خستگی سر درد درسامو بخونملطفا راهنمایی کنید

      1. دکتر سعاد غابشی گفت

        سلام وقت بخیر
        توصیه می‌شود به پزشک عمومی مراجعه نموده و ضمن شرح حال دقیق‌تر، با انجام معاینه و آزمایش، تشخیص علت این علائم مشخص گردد.

    22. Fateme گفت

      سلام من قرص عصاب میخوردم الان چهارماهه ولش کردم بعد از دوماه خواب من مختل شده شبا دیر خواب میرم مغزم حساس شده با کوچکترین صدایی مثل نفس کشیدن بیدار میشم روز نمیتونم بیشتر از ده دقیقه بخوابم و این خیلی خستم میکنه نمیخوام به دکتر عصاب و روانپزشک مراجعه کنم راه حل دیگع ای هست؟

      1. دکتر سعاد غابشی گفت

        سلام وقت بخیر
        بهتر است به پزشکتان اعتماد کنید و داروها را زیر نظر ایشان مصرف کنید، قطعا شرایط شما را بهتر خواهد کرد.

        1. سعید گفت

          سلام ودرود
          من روزی یک عدد کپسول سیبرژین مصرف میکنم ممکنه کم خوابی ناشی از مصرف اون باشه ؟

        2. علی شاملو گفت

          سلام وقت بخیر
          بهترین زمان مصرف این مکمل نیم ساعت قبل از صبحانه است. با دریافت دارو در زمان مناسب، مشکل کم خوابی برطرف می شود.

    23. همراز گفت

      سلام من روز هاخیلی کار میکنم ومیخوام که شبو راحت تر بخوابم ولی اصلا این طور نیست تا صبح بیدارم حتی اصلا خوابمم نمیاد

      1. دکتر سعاد غابشی گفت

        سلام وقت بخیر
        اغلب افراد در اثر استرس های روزانه، تغییر عادات غذایی و دلایل دیگر گاهی دچار بی خوابی کوتاه مدت می شوند که با تغییر شرایط زندگی برطرف خواهد شد. در گروهی از افراد که از بی خوابی مزمن رنج می‌برند باید زیر نظر پزشک متخصص مغز و اعصاب مداخله دارویی انجام شود.

        1. علی گفت

          من چهار سالع دارم گل میکشم ،تو این چهار سال نزدیک ۵۰،۶۰ روز گل نکشیدم ،تا نزدیکای صبح بیدار میموندم ،الانم کع میخوام ترک کنم ،شبا دیوونم میکنه

        2. علی شاملو (کارشناس) گفت

          سلام وقت بخیر
          به متخصص هماتولوژی و روان پزشک برای ترک مصرف گل مراجعه نمائید.

    24. ارشیا گفت

      سلام باید به چه دکتری مراجعه کرد برای معالجه؟

      1. دکتر سعاد غابشی گفت

        سلام وقت بخیر
        درصورتی که مشکل جسمی نداشته باشید به متخصص روانپزشک مراجعه نمائید.

    25. حمید گفت

      سلام من شب تاصبح خواب نمی‌بره صبح که میشه خوابم میبره هر کاری که کردم روز نخوابم شب بخوابم نشده لطفا یه راهنمایی کنید

      1. دکتر سعاد غابشی گفت

        سلام وقت بخیر
        بی خوابی یا insomnia به دلایل مختلف ممکن است در افراد رخ دهد. سبک زندگی افراد، سن، جنسیت و فاکتورهای دیگری در ایجاد بی خوابی تأثیر دارند. لذا توصیه می شود چنانچه بیمار تحت فشار روحی یا استرس، یا سبک زندگی خاصی مثل نوشیدن کافئین، مصرف الکل یا تنباکو و … هست نسبت به رفع این شرایط اقدام کنند و چنانچه برطرف نشد توسط متخصص روانپزشک معاینه و در صورت تشخیص ایشان برای تنظیم خواب دارو درمانی گردند.

        1. ایرج گفت

          سلام من درانجمن NA هستم نمیتونم قرص خواب آور مصرف کنم چیکار کنم

    نظر بگذارید

    ایمیل شما منتشر نمی شود.