آبله میمون چیست؟ علائم، پیشگیری و درمان فوری ابله میمونی

54 83,314
زمان مطالعه این مطلب: 9 دقیقه

هنوز جهان از کابوس کرونا و مرگ و میرهای میلیونی آن رها نشده که دوباره زمزمه هایی مبنی بر شیوع قریب الوقوع یک بیماری با نامی ترسناک‌تر از کرونا شنیده می‌شود. آبله میمونی نام یک بیماری وحشت آور است که ضایعات جلدی (بثورات پوستی) در صورت و قسمت‌های مختلف بدن ایجاد می‌کند. پس از خبرهایی مبنی بر پایان کرونا و اکنون شیوع پیک هشتم کرونا ، ویروس آبله میمون که به تازگی شیوع پیدا کرده است، باعث ایجاد نگرانی در بین مردم شده است.

آیا آبله میمون یا Monkeypox بیماری جدیدی است؟ آیا همه‌گیری جدیدی در راه است؟ آیا ابله میمونی در ایران یا کشورهای همسایه دیده شده است؟ آیا این بیماری مانند کرونا همه‌گیر می‌شود؟ آیا آبله میمون کشنده است؟ واکسن‌های آبله میمون کدام اند؟ در این مقاله به بررسی این بیماری و پاسخ به این سوالات می‌پردازیم.

آبله میمون چیست؟

آبله میمون یک عفونت ویروسی نادر و شبیه به آبله انسان است. ویروس آبله میمون از جنس ارتوپوکس‌ویروس از خانواده پاکس ویریده است. ارتوپوکس‌ویروس شامل ویروس واریولا، ویروس واکسینیا و ویروس آبله گاوی می‌باشد. ابله میمونی با بثوراتی وحشتناک و علائمی همراه خواهد بود که در ادامه مقاله ذکر خواهد شد.

تاریخچه آبله میمون

آبله میمون اولین بار در سال 1958 زمانی که شیوع دو بیماری شبیه آبله در بین میمون‌هایی که برای تحقیق نگهداری می‌شدند، کشف شد. از این رو آبله میمون‌ها نامگذاری شد. اولین مورد انسانی آبله میمون در سال 1970 در جمهوری دموکراتیک کنگو در طی یک دوره ثبت شد. از آن زمان آبله میمون در سایر کشورهای آفریقای مرکزی و غربی در انسان‌ها گزارش شده است.

این بیماری سال‌ها پیش نیز در جهان و در برخی کشورها شیوع پیدا کرده بود و در برخی مواقع شاهد مبتلایانی هستیم که باعث ایجاد محدودیت در سفر به برخی کشورها می‌شوند. برای مثال در سال 2003 و 2021 برای سفر به نیجریه توصیه احتیاطی به دلیل دیده شدن چند فرد مبتلا اعلام شد.

حالا پس از گذشت چندین سال از شیوع این بیماری، دوباره شاهد گسترش این ویروس با آمار خطرناکی در جهان هستیم. کشور عزیزمان ایران نیز از این بیماری مصون نمانده و در لیست کشورهای آلوده به آبله میمون قرار گرفته است. در ادامه مقاله بیشتر به آن خواهیم پرداخت.

شیوع دوباره آبله میمون

باتوجه به گزارش CDC آبله میمون تا 12 اردیبهشت 1402 در 111 کشور گزارش شده است.

آمار گزارش شده از این سازمان نشان می‌دهد، تعداد مبتلایان در سراسر جهان 77 درصد افزایش داشته است و تعداد مبتلایان به آبله میمون در جهان به هشتاد و هفت هزار و هفتاد و هشت نفر رسیده است. حالاکه تعداد مبتلایان به آبله میمونی در جهان به حدود 87 هزار نفر رسیده است، آیا می‌تواند جهان را با پاندمی جدیدی روبرو کند؟ سازمان جهانی بهداشت شیوع سریع آبله میمون را یک وضعیت اضطراری بهداشتی جهانی اعلام کرد. این وضعیت، بالاترین سطح هشدار WHO است. پس از اعلام این زنگ خطر، اقدامات جدی‌تری برای تهیه واکسن و درمان آن انجام خواهد شد.

شیوع آبله میمون در اروپا افزایش یافته است؛ کمیسیون بهداشت اتحادیه اروپا از کشورهای عضو خواست همکاری بیشتری در کنترل و جلوگیری از شیوع ویروس آبله میمون داشته باشند.

نمودار آمار مبتلایان به آبله میمون در جهان
نمودار آمار مبتلایان به آبله میمون در جهان

آبله میمون در ایران

با توجه به شیوع و گستردگی این بیماری در جهان، دور از انتظار نبود که بیماری ابله میمون به ایران هم برسد. عصر روز سه شنبه (25 مرداد 1401) سخنگوی وزارت بهداشت از شناسایی اولین مورد مبتلا به آبله میمونی در کشور خبر داد. شخص مبتلا یک بانوی 34 ساله ساکن اهواز بود که احتمالا بیماری را از همسر خود که از کشور کانادا به ایران سفر کرده، گرفته است. علائم ایشان ضایعات و بثورات پوستی بوده است. پس از تایید آزمایش PCR اولیه این شخص فوراً به قرنطینه منتقل شده و درحال سپری کردن دوره بیماری می‌باشد.

با توجه به گزارش جهانی CDC تاکنون (3 آبان 1401) از میان همسایگان ایران، 1 مورد ابتلا در ترکیه و 1 مورد در مراکش، 6 مورد در لبنان، 16 مورد در امارات متحد عربی، 3 مورد در قطر و 8 مورد در عربستان سعودی به ابله میمونی گزارش شده است. به دلیل ورود قطعی این ویروس به ایران، میزان شیوع این ویروس در جهان و همچنین ورود مسافران زیاد از کشورهای همسایه، احتمال افزایش تعداد مبتلایان در ایران نیز وجود دارد. در تاریخ 6 اردیبهشت 1402 نیز خبر از شناسایی اولین مبتلا در همسایه شرقی ایران، پاکستان منتشر شد. یک مرد 25 ساله که از عربستان به اسلام آباد برگشته بود.

گسترش بین المللی ابله میمونی از پاکستان بعید است اما بازهم مراقبت‌ها و اقدامات لازم باید بیش از پیش انجام شود. تزریق واکسن آبله میمون هم می‌تواند به پیشگیری از این بیماری کمک نماید اما مقامات بهداشتی ایران معتقدند فعلا نیازی به واکسیاناسیون آبله میمونی نیست.

آبله میمون - مجله سلامت کیوان
آبله میمون – مجله سلامت کیوان

نشانه ها و علائم آبله میمونی

این بیماری با تب و نشانه‌هایی مشابه سرماخوردگی آغاز شده و ضایعات پوستی قرمز رنگی را ایجاد می‌کند که با گذشت زمان این ضایعات پوستی چرکی می‌شوند. ضایعات پوستی حدود ۹۵درصد موارد بر روی صورت، ۷۵درصد موارد بر روی کف دست و کف پا و ۳۰ درصد موارد بر اندام‌های تناسلی ظاهر می‌شوند. همچنین می‌تواند غشای مخاطی دهان را هم درگیر ‌کند. این ویروس می‌تواند برای قرنیه چشم هم مشکلاتی را ایجاد کند و در موارد شدید باعث نابینایی شود. درگیری پوستی با گذشت زمان افزایش می‌یابد و رنگ بثورات پوستی به سمت زردی می‌رود.

در موارد شدید، این ضایعات می‌توانند قسمت‌های زیادی از پوست را از بین ببرند. با پیشرفت بیماری، ویروس به مغز و نخاع می‌رسد و باعث التهاب مغز و نخاع می‌شود که می‌تواند به آسیب مغزی و مرگ منجر شود.

علائم معمولاً در عرض 6 تا 13 روز ظاهر می‌شوند، حتی این دوره می‌تواند از ۵ تا ۲۱ روز نیز ادامه داشته باشد. طبق گفته سازمان بهداشت جهانی، ممکن است دو تا چهار هفته طول بکشند، و موارد شدید، بیشتر در میان کودکان رخ می دهد.

برخی علائم دیگر شامل:

آبله میمون
علائم آبله میمون – مجله سلامت کیوان

تفاوت ابله میمون با سایر بیماری‌های مشابه

تفاوت آبله میمون با آبله

تفاوت آبله میمون با آبله این است که؛ در آبله میمون تورم غدد لنفاوی دیده می‌شود.

تفاوت آبله میمون با آبله مرغان

در آبله میمون علائمی نظیر: آبریزش بینی و سرفه دیده نمی‌شود.

شباهت و تفاوت آبله میمون با طاعون

هر دو بیماری طاعون و آبله میمونی عامل عفونی و مشترک بین انسان و حیوان بوده و همچنین برای درمان آنها واکسن وجود دارد. از شباهت دیگر این دو بیماری می‌توان به راه انتقال آن به انسان که از طریق تنفس و تماس می‌باشد اشاره کرد.

عامل آبله میمونی، ویروسی می‌باشد که از طریق میمون به انسان منتقل می‌شود. امّا طاعون یک بیماری عفونی باکتریایی بوده که عامل آن باکتری گرم منفی یرسینیا پستیس می‌باشد. بیماری طاعون، بیشتر از راه کک‌های بدن موش مبتلا، به انسان سرایت می‌کند.

مطالب مرتبط:

چه کسانی بیشتر در معرض آبله میمون هستند؟

موارد ذکر شده در زیر بیشتر در معرض ابتلا به آبله میمون خواهند بود:

  • افرادی که چهره به چهره با بیماران مبتلا در تماس هستند.
  • افرادی که با ضایعات پوستی آلوده در تماس فیزیکی یا تماس جنسی هستند.
  • افرادی که با لباس آلوده بیماران مبتلا (حتی 21 روز قبل از بروز علائم) تماس داشته‌اند.
  • افرادی که سابقه سفر به کشورهایی که شیوع آبله میمون در آنها بوده است داشته اند.

آبله میمون چگونه منتقل می‌شود؟

آبله میمون از طریق تماس نزدیک با فرد یا حیوان آلوده یا با مواد آلوده به ویروس (تماس نزدیک با ضایعات، مایعات بدن، قطرات تنفسی و مواد آلوده) و ارتباط جنسی به انسان منتقل می‌شود. آبله میمون در موارد نادر از حیوانات وحشی مانند موش یه انسان منتقل می‌شود.

متخصصین معتقد هستند موارد جدید ابتلا به آبله میمون بسیار غیرمعمول است و تعدادی از مبتلایان همجنسگرایانی هستند که با مردان دیگر ارتباط داشته‌اند. افراد دارای نقص ایمنی و بیماران مبتلا به ویروس HIV که تحت درمان هستند، بیشتر در معرض خطر ابتلای بیشتری به ابله میمون هستند.

به طور خلاصه و کلی راه های انتقال آبله میمون به شرح زیر است:

راه های انتقال آبله میمون
راه های انتقال آبله میمون
  • تماس نزدیک و طولانی با فرد بیمار
  • تماس نزدیک با حیوان بیمار
  • لمس زخم یا مایعات بدن فرد بیمار
  • استفاده یا دست زدن به وسایل شخصی بیمار
  • خوردن گوشت آلوده
  • گاز گرفته شدن توسط حیوان بیمار
  • آمیزش جنسی و رابطه جنسی محافظت نشده

در خصوص ابتلای مجدد به آبله میمون، سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که افرادی که به آبله میمون مبتلا شده و درمان شده‌اند می‌توانند دوباره به این بیماری مبتلا شوند. مستند حرف کارشناسان سازمان جهانی بهداشت، ابتلای مجدد پزشکانی در غرب آفریقا که در معرض آبله میمون بودند است.

روش تشخیص آبله میمون

علاوه بر تشخیص این بیماری از روی علائم، یکی دیگر از راه‌های تشخیص این بیماری از طریق تست PCR و الایزای اختصاصی این بیماری می‌باشد. آزمایشگاه تخصصی ویروس شناسی کیوان در تهران با ارائه خدمت تست تشخیص آبله میمون در راستای جلوگيرى از گسترش اين بيمارى در كشور اقدام نموده است.

آبله میمون در کودکان

به نقل از سایت سازمان جهانی بهداشت WHO کودکان نیز به این بیماری مبتلا می‌شوند. علائم و نشانه‌های این بیماری در کودکان همانند بزرگسالان است اما این علائم در کودکان شدیدتر است.

راه‌های درمان آبله میمون

آبله میمون یک بیماری خود محدود شونده است که علائم آن بین 6- 13 روز طول می‌کشد و فرد با درمان‌های کمک کننده جانبی بهبودی پیدا می‌کند. داروهای صد ویروسی با تجویز پزشک می‌تواند عفونت‌های ثانویه این بیماری را از بین ببرد. درصورتی که به این بیماری مبتلا شده‌اید و درحال درمان هستید، توجه داشته باشید که درمان خود را تا برطرف شدن کامل علائم بیماری ادامه دهید.

پیشگیری از آبله میمون
پیشگیری از آبله میمون

پیشگیری از آبله میمون

با استفاده از واکسن آبله میمون می‌توان تا حدودی از ابتلا به این بیماری مصون ماند و همچنین راه‌های زیر به پیشگیری از ابتلا به این ویروس کمک خواهد کرد:

  • پخت کامل تمامی غذاهای حاوی گوشت
  • استفاده از ماسک
  • پرهیز از تماس یا لمس حیوان آلوده
  • رابطه جنسی ایمن (محدود کردن شرکای جنسی و استفاده از کاندوم)
  • رعایت بهداشت فردی پس از تماس با افراد، حیوانات و لوازم آلوده

واکسن‌های مورد استفاده در مبارزه با ریشه کنی این آبله (JYNNEOSTM با نام Imvanex یا Imvamune شناخته می‌شود.) به دلیل شباهت بالای این دو ویروس، محافظت 85 درصدی در برابر آبله میمون را نشان داده‌اند. همچنین یکی از داروهای ضد ویروسی نیز برای درمان آبله میمون نیز مجوز گرفته است.

واکسن دیگری که مجوز گرفته به نام ACAM۲۰۰۰ از نوع ویروس زنده بوده و در افراد بالای ۱۸ سال هم برای آبله و هم آبله میمونی کاربرد دارد. واکسن تزریق شده واکسینیا ویروس (سویه آنکارا) نیز در سال ۲۰۱۹ برای مانکی پاکس تایید شد که شامل دو دوز است، اما چندان در دسترس نیست.

آیا آبله میمون مانند کرونا همه گیر می شود؟

به گفته سازمان جهانی بهداشت (WHO) خطر آبله میمون در جهان جدی است و در سایر کشورهای غیر آفریقایی نیز شیوع داشته است. این سازمان افزود که با وجود شیوع نسبتاً زیاد این بیماری در مدت کوتاه، این بیماری به یک همه گیری جهانی (مانند کرونا) تبدیل نخواهد شد. همچنین به دلیل اینکه انتقال این ویروس از طریق تماس مستقیم پوست به پوست یا با تماس با ترشحات آلوده به این ویروس صورت می‌گیرد، قدرت سرایت پذیری کمتری داشته و احتمال همه گیری کمتر خواهد شد.

جهت مطالعه بیشتر:

جمع بندی

مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های اروپا اعلام کرد که احتمال انتقال ویروس در طول تماس جنسی زیاد است، اما خطر انتقال از دیگر اشکال تماس نزدیک کم است.

علائم معمولاً خفیف هستند و اکثر افراد ظرف چند هفته بهبود می یابند، اما نرخ مرگ و میر این ویروس در نیجریه حدود 3.3 درصد بوده است که کودکان، بزرگسالان جوان و افراد دارای نقص ایمنی بیشتر مستعد ابتلا هستند. این بیماری نه ویروس و نه بیماری جدیدیی است، پس بهتر است با رفع نگرانی توصیه‌های بهداشتی را رعایت کنیم.

ابله میمونی چیست؟

آبله میمون یک عفونت ویروسی نادر و شبیه به آبله انسان است. ویروس آبله میمون از جنس ارتوپوکس‌ویروس از خانواده پاکس ویریده است. ارتوپوکس‌ویروس شامل ویروس واریولا، ویروس واکسینیا و ویروس آبله گاوی می‌باشد. ابله میمونی با بثوراتی وحشتناک و علائمی همراه خواهد بود که در ادامه مقاله ذکر خواهد شد.

آیا آبله میمون یک ویروس جدید است؟

خیر، آبله میمون اولین بار در سال 1958 زمانی که شیوع دو بیماری شبیه آبله در بین میمون هایی که برای تحقیق نگهداری می‌شدند، کشف شد. از این رو آبله میمون‌ها نامگذاری شد.

علائم آبله میمون چیست؟

از علائم این بیماری می‌توان به بثورات قرمز رنگ همراه با چرک، تورم غدد لنفاوی، تب، سر درد، خستگی و دردهای عضلانی اشاره کرد.

راه‌های انتقال آبله میمون چگونه است؟

تماس نزدیک و طولانی با فرد بیمار
تماس نزدیک با حیوان بیمار
لمس زخم یا مایعات بدن فرد بیمار
استفاده یا دست زدن به وسایل شخصی بیمار
خوردن گوشت آلوده
گاز گرفته شدن توسط حیوان بیمار
آمیزش جنسی و رابطه جنسی محافظت نشده

آیا آبله میمونی کشنده است؟

در برخی موارد این بیماری کشنده است، اما با توجه به این انتقال این بیماری از طریق تماس نزدیک با فرد مبتلا است، می‌توان با رعایت نکات بهداشتی به این بیماری مبتلا نشد.
در برخی موارد با رشد بیماری و انتقال عفونت به سایر نقاط بدن، آبله میمون می‌تواند کشنده باشد. گرچه تعداد کمی از افراد مبتلا به این بیماری جان خودشان را از دست دادند.

آیا درمانی برای آبله میمون وجود دارد؟

بله، به دلیل مشابه بودن این بیماری با بیماری آبله، واکسن‌های بیماری آبله تا درصد بسیاری از پیشرفت این بیماری جلوگیری می‌کنند. اما واکسن‌های جدیدتری ساخته شده است که یکی از آنها برای پیشگیری از آبله میمون تایید شده است. همچنین یکی از داروهای ضد ویروسی نیز برای درمان آبله میون نیز مجوز گرفته است.

آبله میمون به ایران رسیده است؟

بله، متاسفانه در تاریخ 25 مرداد1401، وزارت بهداشت خبر از تایید ابتلای یک نفر به آبله میمونی در ایران داده است. شخص مبتلا یک بانوی 34 ساله ساکن شهر اهواز است.

آیا امکان ابتلای مجدد به آبله میمون وجود دارد؟

بله؛ به گزارش سازمان جهانی بهداشت: امکان ابتلای مجدد افرادی که به آبله میمون مبتلا شده‌اند وجود دارد.

آیا کودکان به آبله میمون دچار می‌شوند؟

بله، به نقل از سایت سازمان جهانی بهداشت امکان ابتلای کودکان اگرچه نادر است، اما در مقایسه با بزرگسالان شدت بیشتری دارد.

منبع Monkeypox | Poxvirus | CDC WHO
54 نظر
  1. سیما دانشپور گفت

    سلام
    برادرم حدودا یک ماه پیش ابله مرغون گرفت و دارای همه علائم بود هم خستگی هم تورم غدد لنفاوی پشت گوش ، منم دیشب احساس بدن دردداشتم و صب متوجه شدم چندجایی از قفسه سینه و گردن و کمرم جوش های ریز زده و چندتاشون حتی انگار ترکیده بودن سوالم اینه ک با توجه ب این ک برادرم ابله مرغون داشت ممکنه منم ازون گرفته باشم و الان خودشو نشون داده باشه؟ و اینکه من قرص پردنیزولون ۵۰ میلی گرم مصرف میکنم ک دوز بالایی حساب میشه الان خطری برای من هست؟ یا بزارم مریضی خودش دوره شو طی کنه؟

    1. دکتر سعاد غابشی گفت

      سلام وقت بخیر
      مطالعات نشان می دهد مصرف داروهای استروئیدی در آبله مرغان ممکن است شرایط بیماری را سختر کند. جهت قطع یا کم کردن دوز دارو حتما باید طبق نظر پزشک معالج اقدام کرد.

  2. نگین گفت

    سلام من دو روز قبل علائم سرماخوردگی ( تب ؛ افت فشار و لرز ) داشتم و از دیروز انگشتای دست و پاهام تیر میکشه
    انگشتای دستم علاوه بر تیر کشیدن خارش هم دارن ولی اثری از دونه نیست که بگم نیش پشه‌ست
    از طرفی دماغم رو تازه عمل کردم که فکر کنم خارش بینیم عادی باشه
    بچگی هم آبله نگرفتم
    بخاطر عملمم ماسک نزدم این چند روز و شاغل هستم
    الان با دیدن این مطالب خیلی نگران شدم
    میشه بگید باید چیکار کنم

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقت بخیر
      ضمن آرزوی سلامتی برای شما، در صورتی که در معرض آلوده به این ویروس نبوده‌اید جای نگرانی نیست. توصیه می‌گردد جهت معاینه به پزشک متخصص مراجعه نمائید تا علت به طور دقیق بررسی شود. بدون معاینه نمی‌توان اظهارنظری انجام داد.

  3. عیسی گفت

    اشتباه کردی رفتی برزیل بیماری رو آوردی کشورمون.

  4. نغمه گفت

    سلام من هفت مهر بعد از سه ماه سفر از برزیل به ایران اومدم و سه چهار روز اول مثل همیشه جت لگ بودم( بی اشتهایی بی خوابی سردرد بی حالی)و چهار روز بعد چند دانه روی دستم ظاهر شد در ابتدا فکر کردن حساسیت یا نیش پشه است اما با ظاهر شدن تعداد بیشتر در روزهای بعد به پزشک عمومی مراجعه کردم تشخیص ابله دادن و گفتن تمام موارد ابله باید برای تست به مرکز بهداشت ارجاع داده شود در مرکز بهداشت تشخیص دادند که نیش پشه است بعد که گفتم برزیل بودم باز ارجاع به دکتر دیگرر و این روند ادامه داشت تا اینکه از من نمونه پوستی(خراشیدن بثورات و برداشتن مایع زیر ان و پوست روی ان) انجام شد که هنوز جواب ان داده نشده اما در این سه مرکز بهداشت هر کسی تشخیص متفاوتی داد ( ابله.پشه .هیچکدام)و هیچ کسی به من نگفت خودم و خانوادم چه مراقبت هایی در این دوره باید انجام دهیم. این بثورات فقط روی دو دست من از انگشتان تا ارنج قرار داشت امروز اما چند مورد روی صورت نیز اضافه شد و پلک پایین چشم چپ نیز کمی متورم است. من باید چه کنم؟ساکن شیراز هستم و نگران وضعیت چشم خود و اعضای خانواده هستم .همگی انها در این سفر همراه من بوده اما اکنون سالم هستند و همه انها ابله در کودکی گرفته اند جز من.من تب اب ریزش عطسه سرفه و تورم غدد لنفاوی نیز ندارم. فقط بثورات پوستی و خارش انها.لطفا من رو راهنمایی کنید

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقت بخیر
      باید حتما ظاهر بثورات و علائم توسط پزشک عفونی مورد ارزیابی قرار گیرد و منتظر جواب آزمایش باشید و تا زمان قطعی شدن تشخیص جهت آلوده نشدن دیگران، موارد بهداشتی و در صورت نیاز قرنطینه را رعایت نمایید.

  5. محمد گفت

    بنده مبتلا به آبله میمونی هستم جهت بهبود سریع تر چه راه حلی پیشنهاد می کنید؟

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقت بخیر
      بیماریهای ویروسی باید زمان نقاهت را طی کنند و باید افراد موارد و داروهای توصیه شده از طرف پزشک را دقیق رعایت و مصرف کنند.

  6. عبدالوارث گفت

    چرا ویروس آبله میمون از خون به سرعت از بین میرود؟

  7. راز گفت

    سلام وقت بخیر
    مادر من حدودا ده روز پیش پیش دکتر رفتن برای رژیم غذایی و ی سری دارو خوردن دوروز بعد از مصرف دارو ها مادرم تموم صورت و لباش ورم شدید کرد انگار ک پروتز زیاد کرده باشه
    بعد رفت دکتر دوتا امپول حساسیت زد از فرداش تموم دهن و زبان مادرم تب خال ریخت و له کردم و کف دست و کف پاها و پشت دست و کمر و شکم و ران و پاها و رحم مادرم دونه های قرمز ریخته اما روی پشت دستش قرمزی های پهن و کنار هم هستش
    و لباش هم پف کرده دونه های ریز ریخته سیاه شده الان خشک شده انگار پوست لبش میخواد کنده شه
    بنظر شما این ابله میمومنی هست؟؟؟

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقت بخیر
      با توجه به علائم و شرح حالی که فرمودین، بیشتر به حساسیت یا آلرژی می‌توان مشکوک شد تا عفونت ویروسی. تغییر رژیم غذایی باعث ضعف سیستم ایمنی بدن شما و مصرف دارو باعث ایجاد حساسیت شده و همزمانی این دو منجر به تبخال شده. اما در نهایت بهتر هست به پزشک متخصص مراجعه نمائید تا از نزدیک معاینه صورت بگیره و تشخیص و درمان رو برای شما مشخص کنند.

  8. افشین گفت

    کف دست وپای من حالت جوش زیر پوستی آیا این ابله میمونه؟؟؟

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقت بخیر
      نیاز به معاینه پزشک و یا انجام تست هست.
      معمولا بثورات پوستی آبله میمون با حالاتی که ذکر شد ظاهر می گردد. درصورتی که جوش‌های زیر پوستی شما تبدیل به آبله شد حتما قرنطینه را رعایت و جهت انجام تست اقدام نمائید.
      همچنین در آزمایشگاه کیوان تست آبله میمون انجام خواهد شد.
      جهت درخواست تست با آزمایشگاه کیوان تماس بگیرید: تماس با آزمایشگاه کیوان

  9. ارمین گفت

    بخدا خسته شدیم تمام زندگیمون شده پر از استرس به خدا ی روز خوش نداریم بسه دیگه این از وضع گرونی ها و درامدها این از وضع اجارهها این از وضع خورد خوراک اونم از کرونا (ی مریضی کرونا رفتیم نزدیک 5میلیون خرجمون شد) حالا این لعنتی تمام نشده ابله میمونی امده
    باز استرس
    بخدا خسته شدیم ی ادم اشغال دیگه رفته کانادا عشق و حالشو کرده حالا سوغاتی برای زنش این مریضی رو اورده تو اهواز و حالا بین مردم بیچاره هم پخش میشه.وقتی به کشورهای دیگه سفر میکنید و نمیتونین بهداشت فردی خودتونو رعایت کنید و جلوی خودتونو بگیرین غلط میکنید میرین که حالا مردم بیچاره رو درگیر این مریضیهای کوفتی میکنید

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقت بخیر
      با آرزوی سلامتی برای شما و عزیزان شما
      بله کاملا درست هست..
      اما به دلیل نوع انتقال این ویروس و کمتر بودن سرعت انتقال، خیلی جای نگرانی وجود ندارد. با رعایت مقداری بهداشت فردی و عدم تماس با افراد یا اشیاء آلوده به این بیماری می توان از ابتلا به این ویروس جلوگیری کرد.
      انشاءالله که همیشه سلامت باشید و هیچوقت درگیر بیماری نشید.

  10. وحید گفت

    سلام من شکم و کمرم پر از جوش قرمز شده و خیلی هم خارش داره چیکار باید بکنم. پیش کدام دکتر برم

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقت بخیر
      به پزشک متخصص بیماری‌های عفونی مراجعه نمائید.
      همچنین درصورتی که تهران ساکن هستید می‌تونید به آزمایشگاه کیوان جهت تست آبله میمون مراجعه نمائید.
      تماس با آزمایشگاه کیوان

  11. Dehghan گفت

    آیا آبله میمون موجب خارش می شود؟

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقت بخیر
      به طور کلی حارش پوست از علائم بارز آبله میمونی نیست. اما ممکن هست به دلیل بثورات و ضایعات پوستی ایجاد شده احساس خارش هم به وجود آید.

  12. سارا گفت

    سلام من خیلی یدفه صورتم پر جوش شد در صورتی که اصلا جوش نمیزدم اول صورتم پر شد بعد کم کم بدنم مثل کتف و بازو و کمرم پر جوش شد که دردناکم هست .یک ماهه خوبم نمیشه .رفتم دکتر بدون ازمایش فقط محلول و پماد داده .تب و ..ندارم .ممکنه ابله میمون باشه؟ جایی نرفتم یا تماس مشکوکی نداشتم فقط هفته اخری که خوابگاه دانشجویی بودم شروع شد تا الان که یک ماه میشه اومدم خونه.

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقتتون بخیر
      اگر سابقه آبله مرغان نداشته اید احتمال اینکه به بیماری آبله مرغان نیز آلوده شده باشید هست. اما حتما به پزشک متخصص بیماری‌های عفونی مراجعه نمائید. همچنین درصورتی که تهران ساکن هستید میتونید به آزمایشگاه کیوان جهت انجام تست آبله میمون مراجعه نمائید.
      تماس با آزمایشگاه کیوان

  13. Ss گفت

    سلام کسی که ابله میمون بگیره ممکنه مجددا ابله میمون بگیره؟

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقت بخیر
      به گزارش سازمان جهانی بهداشت: افرادی که به آبله میمون مبتلا شده اند امکان ابتلای مجددشان وجود دارد.

  14. Ss گفت

    سلام
    فرق ابله میمون با ابله مرغان چیه؟
    و همینطور کسی که ابله میمون بگیره امکان داره مجددا هم ابله میمون بگیره؟

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقت بخیر
      در آبله میمون علائمی نظیر: آبریزش بینی و سرفه دیده نمی‌شود که بیشتر در آبله مرغان شایع است.
      اگر منظورتون امکان ابتلا به آبله میمون پس از اینکه به آبله مرغان مبتلا شده‌اید هست؛ باید گفت بله. چراکه خانواده بیماری آبله مرغان با آبله میمون متفاوت است و مصونیتی ایجاد نخواهد نکرد. اما اگر ابتلای مجدد به آبله میمون را میفرمایید، به گزارش سازمان جهانی بهداشت: افرادی که به آبله میمون مبتلا شده اند امکان ابتلای دوباره شان وجود دارد.

  15. سورا گفت

    سلام ، از طریق آب استخر هم منتقل میشود ؟

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقت بخیر
      درصورتی که مایعات و ترشحات آلوده به این ویروس در آب استخر پخش شده باشه بله ولی احتمال سرایت در این شرایط کم هست.
      در غیر این صورت خیر و به طور کلی از طریق تماس پوست با پوست منتقل خواهد شد.

  16. ح گفت

    سلام من غدد لنفاویم تورم داشته و دو بار طی سه چهار روز سردرد داشتم امکان داشتن آبله میمونی هست ؟

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقت بخیر
      از اصلی ترین علائم این بیماری بثورات پوستی می‌باشد. در صورتی که با فرد مشکوک به این بیماری در ارباط بوده‌اید یا به کشورهایی که آبله میمونی در آنها شایع است سفر کرده‌ایدامکان ابتلا به این ویروس وجود دارد.
      شما می‌توانید جهت اطمینان خاطر در آزمایشگاه کیوان تهران تست آبله میمون انجام دهید.
      تماس با آزمایشگاه کیوان

  17. Azi گفت

    سلام . ممنون از اطلاعات خوبتون.
    اگر تصمیم به ترریق واکسن داشته باشیم در خصوص بیماری آبله میمونی آیا انجام میشه

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقت بخیر
      می‌توانید احتمالاً واکسن‌های مربوط به این بیماری را تهیه و تزریق نمائید، اما در حال حاضر هم به ندرت یافت می‌شود و هم طبق گفته متخصصین فعلا ضرورتی برای تزریق واکسن آبله میمونی وجود ندارد.

  18. احسان طلوعی گفت

    سلام چند روزی هستش تب و گلو درد و بدن درد شدید داشتم، تلم برطف شده وای امروز هر دو دستم شروع کردن به تاول های پوستی زدن،
    ایا ابله میمون گرفتم، برای درمان چیکار کنم

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقت بخیر
      لطفا در اسرع وقت به پزشک متخصص مراجعه نمایید.
      در صورت نیاز و صلاحدید پزشک میتوانید به آزمایشگاه کیوان (تهران) جهت تست آبله میمون مراجعه نمایید.

  19. رضا گفت

    رو پام یدونه جوش تقریبا بزرگ(نه خیلی بزرگ) میتونه ابله میمون باشه؟
    علائم مثل تب و سردرد و …. هم ندارم

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقت بخیر
      در صورتی که از طریق راه‌های انتقالی که در بالا ذکر شده (اعم از تماس مستقیم با میمون، تماس مستقیم با ترشحات آبله میمون و یا شخص مبتلا به این بیماری) ارتباطی نداشته اید امکان وقوع این بیماری وجود نخواهد داشت.

  20. محدثه گفت

    سلام ،آیا دانه های روی پوست در اثر آبله میمونی از بین می‌روند؟

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقت بخیر
      بله آبله های ایجاد شده توسط آبله میمونی بعد از چندروز خشک شده و از بین میروند… همچنین در موارد غیرشدید زخم های ایجاد شده با خشک شدن آبله نیز پس از مدتی از بین رفته و اثری از زخم‌ها باقی نخواهد ماند.

  21. Sky گفت

    سلام.آیاممکنه که این بیماری مثل کرونا شیوع زیادی پیداکند؟
    واینکه اگه واکسن آنفلوآنزابزنیم دیگه دچاراین بیماری نمیشیم؟

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقت بخیر
      خیر از نظر پزشکی امکان همه گیری این بیماری مانند کرونا وجود ندارد؛ چراکه سرایت پذیری این بیماری از طریق تماس مستقیم و یا غیرمستقیم با فرد بیمار یا ترشحات حاوی این بیماری است و مانند کرونا از طریق تنفس انتقال نمی‌یابد.
      منشاء و نوع بیماری آنفولانزا و با آبله میمون متفاوت است و بالطبع واکسن آنفولانزا نمی‌تواند روش پیشگیری مناسبی برای این ویروس باشد.

  22. محمد گفت

    سلام
    تاکنون در ایران نمونه ای بوده؟ از قدیم؟ جدیدا چطور؟ موردی در ایران ثبت شده ؟

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقت بخیر
      خوشبختانه تاکنون گزارشی از ابتلای قطعی به این بیماری در ایران گزارش نشده است. درحال حاضر در چندین کشور اروپایی و اخیرا در کشور افغانستان این بیماری ثبت شده است. اطلاعی در خصوص نمونه این بیماری در ایران از قدیم در دست نیست. در صورت تایید وقوع ابتلای قطعی از طریق همین صفحه به اطلاع شما خواهیم رساند.

    2. شاهين گفت

      با سلام و خسته نباشيد؛ آيا كشورهاي پر جمعيت يعني كشورهايي كه ((بالاي سه فرزند در هر زوج)) زادآوري ميكنند تنها عامل گراني، مهاجرت و همچنين شيوع اين بيماريهاي خطرناك واگيردار نيستند؟؟ آيا وقت آن نرسيده كه سازمان ملل، تنظيم خانواده ((تا سقف سه فرزند)) فرزندآوري را در هر زوج براي هميشه در همه كشورها نهادينه كند؟

      1. علی شاملو گفت

        سلام وقت بخیر
        نظریه‌ای که میفرمایین از نظر علمی تایید نشده است.

      2. ستاره گفت

        کاش اینجوری که شما گفتین میشد اما بعضیا عقل ندارن و وقتی بهشون میگیم فرزندکمتر ، انگار روز آخر عمرشونه و دنیا رو میخوان ازشون بگیرن

  23. علی گفت

    میگن با احتقان در ریه همراهه درسته ؟

    1. باسلام و احترام،
      خیر، طبق تحقیقات منتشر شده توسط پژوهشگران آدنوپاتی، گردنی و زیر فکی به بیان دیگر غده یا گره لنفاوی از علائم بالینی شایع این ویروس است.

  24. sh گفت

    سلام.خیلی ممنون از اطلاعات پیشگیرانه تون. سوال من اینه که آیا آبله میمون در فصل تابستان تکثیر و همه گیری بیشتری داره؟؟؟؟ اگه اینطوره پس چرا توی کشور های سردسیر شایع شده؟

    1. باسلام
      از توجه و سوالی که مطرح کردید سپاسگزاریم.
      همانطور که اشاره گردید این بیماری اولین بار در سال 1958 در میمون ها در یک آزمایشگاه در کشور دانمارک مشاهده شد. همچنین اولین مورد انسانی آن در کودکی از کشور کنگو در سال 1970 شناسایی گردید. لذا این بیماری تاریخچه وقوع طولانی دارد. اما در مورد تأثیر فصل ها بر انتشار شیوع این ویروس هنوز گزارشی نشده است. براساس بررسی اخیر سازمان بهداشت جهانی باید اشاره کرد که ویروس آبله میمون بومی کشورهای بنین، کامرون، آفریقای مرکزی، کنگو، گابن، غنا، ساحل عاج، لیبریا، نیجریه، سیرالئون، و سودان جنوبی است. آبله میمون اخیراً در کشورهای غیر بومی مانند کانادا، بلژیک، انگلیس، پرتقال، ایتالیا، هلند، اسپانیا، فرانسه، آمریکا نیز گزارش گردیده است. پس می توان گفت فصول نمی تواند تأثیری در تکثیر این ویروس داشته باشد.

      1. sh گفت

        خیلی ممنونم از پاسخگویی و رفع ابهامتون

      2. نیکتا گفت

        آیا کسی که آبله مرغان گرفته ممکن است آبله میمون هم بگیرد یا بدنش در برابر این بیماری مقاوم شده؟

      3. باسلام و احترام
        آبله مرغان (Chickenpox) و آبله میمون (Monkeypox) هر دو متعلق به دو خانواده ویروسی متفاوت هستند و ارتباطی با همدیگر ندارند. همچنین تنها راه درمان و ایمن بودن از ویروس آبله میمون استفاده از واکسن آبله می باشد. اگرچه در سال 1980 میلادی سازمان بهداشت جهانی (WHO) اعلام کرد که ویروس آبله در جهان ریشه کن شده است. لذا باتوجه به شرایط پیشرو تجویز مجدد واکسن آبله جهت ایمن بودن جامعه جهانی توصیه می گردد.

  25. کیان گفت

    فرق آبله میمون با طاعون چیست

    1. باسلام
      از سوالی که مطرح کردید سپاسگزاریم.
      هر دو بیماری طاعون و آبله میمونی عامل عفونی و مشترک بین انسان و حیوان بوده و همچنین برای درمان آنها واکسن وجود دارد. از شباهت دیگر این دو بیماری می توان به راه انتقال آن به انسان که از طریق تنفس و تماس می باشد اشاره گردد.
      آبله میمونی عامل آن ویروسی می باشد که از طریق میمون به انسان منتقل می شود. امّا طاعون یک بیماری عفونی باکتریایی بوده که عامل آن باکتری گرم منفی یرسینیا پستیس می باشد. بیماری طاعون، بیشتر از راه کک‌های بدن موش مبتلا، به انسان سرایت می‌کند.

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.