توصیه هایی درباره ی تزریق واکسن آنفولانزا در ایام کرونایی

0 880
زمان مطالعه این مطلب: 3 دقیقه

به نظر می‌رسد بسیاری از افرادی که در گروه‌های پر خطر ابتلا به آنفولانزا قرار دارند، در معرض مشکلات جدی ناشی از ابتلا به کرونا نیز هستند. اگر شما نیز جزو این گروه‌ها هستید، دریافت واکسن آنفولانزا برای شما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

در این مقاله از مجله سلامت کیوان به این مطلب می‌پردازیم که؛ آیا می‌تولن واکسن آنفولانزا را در زمان همه‌گیری کرونا تزریق کرد یا خیر و اینکه چه کسانی می‌توانند این واکسن را تزریق کنند؟ با همراه باشید.

ویروس آنفولانزا

آنفولانزا ویروسی است که باعث بروز و گسترش بیماری های عفونی در دستگاه تنفس می‌شود. برای بیشتر افراد، آنفولانزا خود به خود رفع می شود. اما، آنفولانزا و عوارض آن می‌تواند خطرناک و کشنده باشد. این بیماری بیشتر در اوایل فصل پاییز شایع می‎شود و تا ابتدای فصل بهار ادامه پیدا می‌کند.

راه‌های انتقال ویروس آنفولانزا

ویروس آنفولانزا از یک فرد به فرد دیگر قابل انتقال است. وقتی فرد دچار این بیماری می‌شود با سرفه یا عطسه باعث پخش ویروس در هوا می‌شود. همچنین زمانی که فرد اشیای آلوده به ویروس مانند دستگیره‌ی درب را لمس می‌کند و دست آلوده را به دهان و بینی‌اش می‌زند، به این ویروس مبتلا می‌شود.

تست آنفولانزا
تست آنفولانزا

چه کسانی باید واکسن آنفولانزا را در دوران کرونا تزریق کند؟

واکسیناسیون سالانه به استثنای موارد نادر، برای همه افراد ۶ ماهه و بالاتر توصیه می‌شود؛ زیرا این اقدام یک روش مؤثر برای کاهش ابتلا به این ویروس، بستری شدن در بیمارستان و مرگ ناشی از آن است. واکسیناسیون گروه‌های پرخطر، برای کاهش خطر ابتلا به بیماری آنفولانزا بسیار مهم است. افراد درگیر در مشاغل ضروری، از جمله پرسنل مراقبت‌های بهداشتی (از جمله خانه سالمندان و کارکنان داروخانه) و افراد شاغل در صنایع زیرساختی باید واکسن آنفولانزا تزریق کنند.

افرادی که در معرض خطر عوارض جدی آنفولانزا هستند و باید واکسن آن را تزریق کنند:

  • نوزادان و کودکان خردسال
  • کودکان مبتلا به بیماری‌های عصبی
  • زنان باردار
  • افراد ۶۵ سال به بالا
  • افراد دچار بیماری‌های زمینه‌ای مانند: بیماری‌های قلبی-عروقی و دیابت

افرادی که در معرض خطر عوارض شدید ناشی از ویروس کرونا قرار دارند عبارتند از:

  • افراد ۶۵ سال به بالا
  • ساکنان خانه سالمندان یا مراکز مراقبت طولانی مدت
  • افراد درگیر بیماری‌های زمینه‌ای مانند: بیماری‌های قلبی (مانند نارسایی قلبی) و دیابت

بیشتر بخوانید:

تفاوت واکسن آنفولانزا و واکسن کرونا

ویروس کرونا و آنفولانزا علائم مشابهی دارند، اما توسط یک ویروس ایجاد نمی‌شوند. آنفولانزا توسط توسط نوعی ویروس آران‌ای یا بیماری تی از خانواده ارتومیکسوویریده ایجاد می‌شود. واکسن‌های آنفولانزا ده‌ها سال است که در دسترس همگان وجود دارد و هر سال، واکسن‌های خاصی برای آنفولانزا توصیه می‌شود تا بهترین محافظت را در برابر سویه‌های مختلف ایجاد کند.

ویروس کرونا  توسط یک ویروس کرونا به نام SARS-CoV-2 ایجاد می‌شود. قبل از همه‌گیری ویروس کرونا بدن ما با این ویروس مواجه نشده بود، بنابراین آنتی‌بادی‌هایی برای مبارزه با آن نساخته نشده بودند و واکسنی نیز برای محافظت از سیستم ایمنی در برابر آن نداشتیم. اواخر سال 2020 اولین واکسن جهت مبارزه با این ویروس تولید شد. اکنون طیف وسیعی از واکسن‌ کرونا تولید شده‌اند که به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کنند

آیا فرد مشکوک یا مبتلا به کرونا باید واکسن آنفولانزا تزریق نماید؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم خیر، لذا واکسیناسیون افراد مشکوک به کرونا یا مبتلا به کرونا، صرف نظر از اینکه علائمی دارند یا خیر، باید تا زمانی که معیارهای خروج از قرنطینه را کسب نکردند، به تعویق بیفتد. همچنین واکسن آنفولانزا در بهبود ویروس کرونا نقش ندارد بلکه تا حدودی باعث جلوگیری از ابتلای همزمان به این دو ویروس می‌شود.

بیشتر بخوانید:

جمع بندی

  • هنگام ابتلا به ویروس کرونا از تزریق واکسن آنفولانزا خودداری کنید، زیرا علاوه بر انتشار بیماری به دیگران هنگام مراجعه به مراکز بهداشتی برای تزریق واکسن، باید توجه داشته باشید که تزریق واکسن آنفولانزا هیچ تاثیری در بهبودی و یا جلوگیری از ویروس کرونا را ندارد.
  • باتوجه به همه‌گیری ویروس کرونا در جوامع امروزی و با نزدیک شدن به فصل پاییز و شیوع آنفولانزا بهتر است که، واکسناسیون مربوط به هر دوی این ویروس را را انجام دهید.
  • با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از ابتلای خود و عزیزانتان به این دو ویروس جلوگیری نمایید.

مطالب مرتبط:

آیا امکان تشخیص همزمان کرونا و آنفولانزا وجود دارد؟

بله؛ آزمایشگاه تخصصی ویروس شناسی کیوان امکان انجام یک تست برای تشخیص کرونا و آنفولانزا به صورت همزمان را داراست. شما می‌توانید از طریق این لینک درخواست تست تشخیص کرونا-آنفولانزا در منزل را ثبت نمایید.

آیا می‌توان همزمان واکسن آنفولانزا و دوز واکسن کرونا را دریافت کرد؟

بله، هیچ دوره انتظاری برای دریافت واکسن کرونا و واکسن آنفولانزا یا هر واکسن دیگری وجود ندارد.

آیا فرد مشکوک یا مبتلا به کرونا باید واکسن آنفولانزا تزریق نماید؟

هنگام ابتلا به ویروس کرونا از تزریق واکسن آنفولانزا خودداری کنید، زیرا علاوه بر انتشار بیماری به دیگران هنگام مراجعه به مراکز بهداشتی برای تزریق واکسن، باید توجه داشته باشید که تزریق واکسن آنفولانزا هیچ تاثیری در بهبودی و یا جلوگیری از ویروس کرونا را ندارد.

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.