آناتومی سینه و ساختار پستان + تفاوت سینه مردان و زنان

0 1,860
زمان مطالعه این مطلب: 5 دقیقه

تا به حال به آناتومی سینه‌های خود دقت کرده‌اید؟ سینه‌ها بخشی از آناتومی بدن هستند که در زنان کاربردهای بسیاری دارند. بسیاری از ما از درون سینه‌های خود و ساختارآن باخبر نیستیم، با این‌حال قسمت‌های قابل مشاهده آناتومی سینه شامل نوک سینه‌ها و آرئول‌ها می‌باشد. در این مقاله از مجله سلامت کیوان همراه ما باشید تا به آناتومی سینه و تمامی بخش‌های آن بپردازیم.

سینه چیست؟

سینه یا پستان، بخشی از اندام‌های بدن مردان و زنان است. سینه‌ها در زنان هم در شیردهی و هم تحریک جنسی کاربرد دارند. همانطور که می‌دانید، سینه مردان کاربردی در زمینه شیردهی ندارد اما هم‌مانند سینه زنان، اعصاب فراوانی دارد که در تحریک جنسی نقش دارند.(1)

سینه‌ها دارای رگ‌های خونی بسیاری هستند که خون را درون آنها به گردش درمی‌آورد. این نکته را به خاطر داشته باشید که امکان وجود توده‌های سرطانی سینه هم در مردان و زنان وجود دارد. البته ابتلا به سرطان سینه در مردان بسیار نادر است اما غیر ممکن نیست.

سینه از چه بافت‌هایی تشکیل شده است؟

انواع مختلفی از بافت، سینه‌های شما را تشکیل می‌دهد. ماهیچه‌ها سینه‌های شما را به دنده‌ها متصل می‌کنند، اما بخشی از آناتومی سینه نیستند. انواع مختلف بافت سینه و ساختار آن عبارتند از:

  • بافت‌ چربی: این بافت اندازه سینه را تعیین می کند.
  • بافت فیبری: این بافت بافت غده ای و چربی سینه را در جای خود نگه می دارد.
  • بافت غددی: که به آن لوبول نیز می گویند، بافت غده شیر تولید می کند.

پزشکان به تمامی بافت‌های غیرچربی سینه، بافت فیبروگلندولار (fibroglandular) می‌گویند. این بافت‌ها به صورت نوارهایی پشتیبان و بافت‌های پیوندی منعطفی در ساختار سینه هستند. بافت‌های فیبروگلندولار از پوست به دیواره سینه کشیده می‌شوند تا بافت پستان را در جای خود نگه دارند.

بخش دیگری که در ساختار سینه نقش مهمی دارد ماهیچه‌ها هستند. ماهیچه‌ و عضلات سینه، در زیر دو پستان و مقابل دیواره سینه قرار می‌گیرد. همچنین این ماهیچه‌ وعضلات باعث حفاظت از پستان‌ها می‌شود.

آناتومی سینه زنان

دیگر بخش‌های مختلفی که در آناتومی سینه زنان وجود دارد به شرح زیر می‌باشند:

  • لوب: در بررسی ساختار آناتومی سینه، غدد پستانی در بافت‌های فیبری پستان وجود دارد که به آنها لوب گفته می‌شود.
  • بافت غده ای (لوبول): لوبول بخش‌های کوچک بافتی از آناتومی سینه هستند که در داخل لوب‌ها یافت می‌شوند، دارای غدد ریز پیاز مانند در انتهای آن هستند که شیر تولید می‌کنند.
  • مجاری شیر (پستانی): این لوله‌ها مجاراهای کوچکی هستند که شیر را از بافت غده (لوبول‌ها) به نوک سینه‌ها منتقل می‌کنند.
  • نوک پستان: نوک پستان بخش دیگری از آناتومی سینه است در مرکز آرئول قرار دارد. هر نوک پستان حدود 9 مجرای شیر و همچنین اعصاب دارد.
  • آرئول: آرئول بخش دیگری از آناتومی سینه‌های شما است. این ناحیه دایره‌ای و تیره رنگ نوک پستان را احاطه کرده و غده‌هایی به نام غدد مونتگومری را در خود جای داده‌ است. غدد مونتگومری با ترشح روغنی روان کننده از نوک پستان و پوست در برابر چروک شدن در دوران شیردهی محافظت می‌کند.
  • رگ های‌خونی: رگ‌های خونی سینه خون را در سراسر سینه‌ها و بدن به گردش در می‌آورند.
  • عروق لنفاوی: بخشی از سیستم لنفاوی و آناتومی سینه‌های شما عروق لنفاوی هستند، این عروق لنف‌ها را منتقل می‌کنند، مایعی که به سیستم ایمنی بدن شما کمک می‌کند تا با عفونت مبارزه کند. عروق لنفاوی به غدد لنفاوی یا غدد موجود در زیر بغل، قفسه سینه و جاهای دیگر متصل می‌شوند.
  • اعصاب: در نوک سینه‌های شما صدها انتهای عصبی وجود دارد که سینه‌های شما را به لمس و برانگیختگی حساس می‌کند.

عملکرد و آناتومی سینه مردان

مردان نیز سینه مانند زنان سینه دارند اما آناتومی سینه مردان با زنان تفاوت‌هایی جزئی دارد. در دوران بلوغ، هورمون مردانه تستوسترون معمولاً از رشد سینه‌ها مانند سینه‌های زنانه جلوگیری می‌کند. از بیرون، قسمت‌های نوک سینه و آرئول مشخص است.

به عبارت دیگر، سینه مردان شبیه سینه زنی است که هنوز به سن بلوغ نرسیده است؛ ضمن اینکه در سینه مردان لوبول هم وجود ندارد، به همین دلیل در داخل سینه‌ مردان مجاری شیر توسعه نیافته و بافت غده‌ای وجود ندارند. بروز مشکلات در سینه آقایان می‌تواند شامل ژنیکوماستی، و به ندرت ابتلا به سرطان سینه باشد.

بیشتر بخوانید:

بیماری ژنیکوماستی چیست؟

همانطور که قبلا به آن اشاره کردیم، گاهی‌اوقات، سینه مردان می‌تواند بزرگ شود که در آن صورت شما به ژنیکوماستی (gynaecomastia) مبتلا شده‌اید. منظور از بیماری ژنیکوماستی رشد غیرطبیعی غدد پستانی در مردان است. عوامل مختلفی برای ابتلا به این عارضه وجود دارد؛ برای مثال، مصرف برخی داروها باعث بزرگ‌شدن غیرعادی سینه در مردان می‌شود.

ابتلا به بعضی از بیماری‌های مزمن مانند بیماری سیروز کبدی نیز می‌تواند منجر به رشد غیرعادی و ابتلا به بیماری ژنیکوماستی شود. وجود برخی تومورهای سرطانی در بدن هم می‌تواند باعث چنین وضعیتی در مردان ختم شود.

سینه‌های متراکم

در برخی مواراد، گزارش ماموگرافی شما ممکن است نشان دهد که سینه‌های متراکمی دارید. سینه‌های متراکم دارای بافت غده‌ای و فیبری بیشتر و بافت چربی کمتری هستند. بافت متراکم سینه و تومورها هر دو در ماموگرافی سفید به نظر می‌رسند و تشخیص سرطان سینه را دشوارتر می‌کنند. نیمی از زنان بین 40 تا 74 سال دارای سینه‌های متراکم هستند. این وضعیت به اندازه، ظاهر یا احساس سینه مربوط نیست. زنانی که سینه‌های بسیار متراکم دارند کمی بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه هستند.

عملکرد آناتومی سینه زنان

زمانی که دختران وارد سن بلوغ می‌شوند میزان ترشح هورمون‌های آن‌ها بیشتر می‌شود. در نتیجه این افزایش هورمون‌ها تغیراتی در سینه ایجاد می‌شود. بزرگ شدن سینه‌ها و تغیر شکل آن‌ها از جمله این تغییرات هستند.

هورمون های زنانه، یعنی استروژن، پروژسترون و پرولاکتین نقش کلیدی در رشد و عملکرد سینه ایفا می‌کنند.

  • استروژن مجاری شیر را کشیده و به آنها کمک می‌کند تا شاخه‌های جانبی را برای حمل بیشتر شیر ایجاد کنند.
  • پرولاکتین باعث تولید پروژسترون می‌شود و غدد را برای تولید شیر آماده می‌کند.
  • پروژسترون تعداد و اندازه لوبول‌ها را در آماده سازی برای شیردهی افزایش می‌دهد. این هورمون همچنین رگ‌های خونی و سلول‌های سینه را بعد از تخمک گذاری بزرگ می‌کند. ممکن است سینه‌های متورم و حساس را تجربه کنید.

چه شرایط و اختلالاتی بر آناتومی سینه تأثیر می‌گذارد؟

سرطان سینه تهدید شماره یک برای سلامت سینه است. تقریباً از هر 8 زن 1 نفر در طول زندگی خود به سرطان سینه مبتلا می‌شود و آن را تشخیص می‌دهند. سایر شرایطی که بر سلامت سینه تأثیر می‌گذارد عبارتند از:

  • بیماری خوش خیم (غیر سرطانی) پستان
  • کیست‌های سینه
  • توده‌های خوش‌خیم و غیرسرطانی سینه
  • درد سینه (مستالژی)
  • بثورات و جوش سینه
  • تغییرات فیبروکیستیک سینه (وجود توده‌های خوش‌خیم و غیرسرطانی)
  • اکتازی مجرای پستانی (تورم غدد شیری)
  • بیماری ماستیت (عفونت پستان)
  • ترشحات از نوک پستان.

یکی از مهم‌ترین نکات برای مراقبت از سینه‌های خود، معاینه شدن آن‌ها توسط پزشک به صورت ماهانه است. برای بررسی هر عامل مشکوک بهتر است هرماه در روزی مشخص برای معاینه سینه‌های خود به یک پزشک متخصص مراجعه کن‌ید تا آن‌ها بتوانند با انجان برخی معاینات و بررسی‌های دقیق، وجود تومور یا موارد غیرعادی را شناسایی کرده و نسبت به آن‌ها اقدامات لازم را انجام بدهید.

بیشتر بخوانید:

کلام آخر

سینه و یا پستان، بخشی از اندام‌های جنسی بدن مردان و زنان است. همچنین با نگاهی ساده به ساختار سینه می‌توان متوجه شد که این اندام از بافت‌های متفاوتی تشکیل شده است. به طور کلی ساختار سینه را می‌توان به دو قسمت تقسیم کرد. اولین ساختاری که با چشم غیرمسلح نیز می‌توان آن را دید که به آن آناتومی خارجی سینه گفته می‌شود و سپس قسمت تشکیل دهنده قفسه سینه که در داخل قرار دارد و آناتومی داخلی سینه نامیده‌ می‌شود.

سینه چیست؟

سینه‌ها بخشی از آناتومی بدن هستند که در زنان کاربردهای بسیاری دارند. سینه‌ها در زنان هم در شیردهی و هم تحریک جنسی کاربرد دارند. همانطور که می‌دانید، سینه مردان کاربردی در زمینه شیردهی ندارد اما هم‌مانند سینه زنان، اعصاب فراوانی دارد که در تحریک جنسی نقش دارند.

بافت سینه‌ها از چه چیزی ساخته شده است؟

انواع مختلفی از بافت، سینه‌های شما را تشکیل می‌دهد. بافت‌ چربی، بافت فیبری و بافت غددی از انواع مختلف بافت‌هایی هستند که سینه و یا پستان‌ها را تشکیل می‌دهند.

چه شرایط و اختلالاتی بر آناتومی سینه تأثیر می‌گذارد؟

سرطان سینه تهدید شماره یک برای سلامت سینه است. تقریباً از هر 8 زن 1 نفر در طول زندگی خود به سرطان سینه مبتلا می‌شود و آن را تشخیص می‌دهند. سایر شرایطی از جمله بثورات سینه، بیماری ماستیت و توده‌های خوش‌خیم و غیرسرطانی از راج ترین عواملی هستند که بر آناتومی سینه تأثیر می‌گذارند.

منبع clevelandclinic
نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.