پیشگیری از کرونا با چای سبز

0 474
زمان مطالعه این مطلب: 3 دقیقه

چای سبز که منشا آن کشور چین است، به دلیل خواص آنتی اکسیدانی، تقویت کننده سیستم ایمنی بدن و فواید بسیاری که برای سلامتی دارد، یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌ها در جهان است. اخیراً  این ادعا مطرح شده است که نوشیدن چای سبز از ابتلا به ویروس کرونا پیشگیری یا این ویروس را درمان می کند.

در این مقاله به بررسی این ادعا که آیا چای سبز بر ویروس کرونا تأثیر می‌گذارد یا خیر و همچنین را‌های تقویت سیستم ایمنی بدن می‌پردازیم.

چای سبز و سلامت سیستم ایمنی بدن

چای سبز حاوی مقادیر کمی از ریزمغذی‌های تقویت‌کننده سیستم ایمنی شامل: روی، سلنیوم، مس، ویتامین B2 و ویتامین B12 است. کمبود مواد مغذی به سلامت سیستم ایمنی بدن آسیب می رساند. به عنوان مثال، تحقیقات نشان می‌دهد که کمبود سلنیوم ممکن است به ابتلای شدیدتر به عوارض ناشی از ویروس کرونا کمک کند.

ریزمغذی‌ها در چای سبز دارای خواص بسیاری هستند که در کاهش اثرات عوارض ناشی از کرونا موثر هستند که شامل:

  • روی: این ریز مغذی امکان دارد که گونه‌های مضر اکسیژن فعال ناشی از ویروس کرونا را کاهش دهد.
  • سلنیوم: سیستم ایمنی بدن را برای مقابله با ویروس تحریک و آماده می‌کند.
  • مس: مصرف بسیار کم مس می‌تواند منجر به نوتروپنیا (Neutropenia) شود. این بیماری نوعی کمبود گلبول‌های سفید خون یا نوتروفیل است که، با عفونت مبارزه می کنند. یک فرد با سطح پایینی از نوتروفیل، بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری عفونی است.
  • ویتامین B2: این ویتامین عملکرد آنتی بادی را در برابر عفونت‌های ویروسی تقویت می‌کند.
  • ویتامینB12: این ویتامین باعث افزایش تولید سلول‌های ایمنی می‌شود.

چای سبز  دم کرده که با خیساندن برگ‌های چای سبز خشک شده یا یک چای کیسه‌ای در آب داغ تهیه می شود، که حاوی سطوح مختلفی از این ریزمغذی ها است که بستگی به کیفیت خاکی دارد که در آن رشد کرده است به طور کلی، غلظت ریزمغذی‌ها در چای سبز کم به نظر می‌رسد.

درخواست ایمنی پس از واکسن
درخواست ایمنی پس از واکسن

آیا مصرف چای سبز از کرونا پیشگیری و آن را درمان می‌کند؟

چای سبز سرشار از پلی فنول‌های (پلی فنول‌ها خاصیت مبارزه با عوارض آسیب سلولی به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان هستند) تقویت کننده مانند اپی‌گالوکتشین گالات (EGCG) است، که دارای اثرات ضد ویروسی در برابر ویروس‌های تک رشته ای RNA (ssRNA) مانند زیکا، هپاتیت C، آنفولانزا و تب دانگ است.

عامل ایجاد کننده ویروس کرونا (SARS-CoV-2) یک ssRNA است. تحقیقات نشان می‌دهد که عصاره چای سبز ممکن است با آسیب رساندن به پروتئین اسپایک و جلوگیری از ورود آن به سلول‌ها با ویروس کرونا مقابله کند. با این حال، درک این نکته که نوشیدن چای سبز به خودی خود نمی‌تواند از ویروس کرونا پیشگیری یا آن را درمان کند، مهم است.

بیشتر بخوانید:

آیا نوشیدن چای سبز در صورت ابتلا به کرونا فایده‌ای دارد؟

ویروس کرونا می‌تواند باعث التهاب شود که با علائمی مانند خستگی، درد عضلانی، و درد مفاصل همراه است. چای سبز به دلیل دارا بودن خواص ضد التهابی، میتواند این علائم را کاهش دهد. همچنین پلی فنول (EGCG) موجود در چای سبز ممکن است با سرکوب فعالیت ویروسی دوره عفونت را کوتاه کند.

راه‌هایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن

چای سبز حاوی مقادیر کمی از ریزمغذی های تقویت کننده سیستم ایمنی است. در کنار نوشیدن این چای و رعایت نکات زیر، سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید:

  • مصرف میوه و سبزیجات را افزایش دهید.
  • در صورت بیمار نبودن، به طور منظم ورزش کنید.
  • از سیگار کشیدن خودداری کنید، زیرا سلامت سیستم ایمنی بدن را به خطر می اندازد.
  • با رعایت بهداشت فردی و همچنین ضدعفونی کردن دست‌ها و نیز تزریق واکسن
  • 7 تا 9 ساعت خواب با کیفیت در شب داشته باشید، زیرا کم خوابی سلامت سیستم ایمنی را مختل کند.

جمع بندی

چای سبز به دلیل خواص آنتی اکسیدانی، تقویت کننده سیستم ایمنی بدن و فواید بسیاری که برای سلامتی دارد، یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌ها در جهان است. اما در پیشگیری و درمان ویروس کرونا نقشی ندارد بلکه ریزمغذی‌های موجود در این چای، علائم و عوارض ناشی از این ویروس را کاهش می‌دهند.

جهت تقویت سیستم ایمنی بدن؛ مصرف میوه و سبزیجات را افزایش دهید، به طور منظم ورزش کنید، از سیگار کشیدن خودداری کنید، پروتکل‌های را رعایت کنید و خواب کافی در شب داشته باشید.

واکسیناسیون علیه ویروس کرونا همراه با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک بهترین راه برای محافظت از خود و دیگران در مقابل این ویروس است.

مطالب مرتبط:

کدام علائم در فرد مبتلا به کرونا قطعی است؟

به طور کلی تب، سرفه، سر درد، از دست دادن بویایی و چشایی، مشکل در تنفس، خستگی جزو بیشترین علائم مشاهده شده هستند.

آیا داروی سالیراویرا گیاهی و طبیعی است؟

بله، این دارو حاوی عصاره گیاهانی چون شیرین بیان، سرخارگل، جنسینگ، زوفا، ریواس و رزماری است. گیاهان مورد استفاده در داروی سالیراویرا هر کدام به طور منحصر به فرد دارای خواص مقابله با ویروس کرونا می باشد.

آیا داروی سالیراویرا می‌تواند از ابتلا به ویروس کرونا جلوگیری نماید؟

بله، سالیراویرا می‌تواند به عنوان داروی پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا نیز مورد استفاده قرار گیرد. مصرف روزانه یک عدد قرص سالیراویرا موجب جلوگیری از ابتلا به بیماری کرونا شود.

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.