انواع گرایش جنسی چیست؟ هرآنچه باید درباره آن بدانید!

4 860
زمان مطالعه این مطلب: 9 دقیقه

بسیاری از افراد گرایش جنسی خود را به طور ناخودآگاه کشف می‌کنند اما ممکن است برای بعضی دیگر اینطور نباشد. حتی ممکن است این گرایش در طول زمان تغییر کند. اگر دوست دارید بیشتر درباره گرایش‌ جنسی و انواع آن بدانید، حتما تا پایان این مقاله از مجله سلامت کیوان با ما همراه باشید.

گرایش جنسی چیست؟

گرایش جنسی انواع گوناگونی دارد و می‌تواند شامل طیف گسترده‌ای از روابط شود. مثل هویت جنسی، کشف گرایش جنسی شما با یک آگاهی درونی آغاز می‌شود. اینکه چگونه در بیان تمایلات یا عمل به تمایلات جنسی خود احساس راحتی می‌کنید، بر اساس تجربیات و تربیت فرهنگی شما متفاوت است.

ونسا کی. جنسن، روانشناس اطفال، می‌گوید: « برای برخی افراد، بسیار واضح است که جذب چه کسانی می شوند. برای دیگران، داشتن تجربه ای در روابط لازم است تا واقعا بفهمند شما کی هستید.»

اما این بدان معنا نیست که شما باید رابطه جنسی داشته باشید تا بفهمید که جذب کسی شده‌اید. برخی از افراد ممکن است گرایش جنسی خود را از سنین پایین بدانند. دیگران ممکن است متوجه شوند که گرایش جنسی آنها در طول زمان تغییر می‌کند. گرایش جنسی مثل جنسیت، می‌تواند سیال باشد، و افرادی که اکنون مجذوب آنها می‌شوید ممکن است بعداً در زندگی به سمت شان کشیده نشوید.

به علاوه، جذابیت را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد: جاذبه رمانتیک، که یک ارتباط عاطفی با شریک مورد علاقه شماست، و جاذبه جنسی که شامل یک ارتباط فیزیکی است. در ظاهر، به راحتی می توان فرض کرد که جذابیت عاشقانه و کشش جنسی همزمان رخ می‌دهند، اما همیشه اینطور نیست. ممکن است به دلایل مختلف درجات مختلفی از جذابیت عاشقانه و جنسی را با افراد مختلف تجربه کنید.

برخی از افراد هرگز تمایلات عاشقانه را تجربه نمی‌کنند و برخی افراد هرگز جاذبه جنسی را تجربه نمی‌کنند. درک این موضوع که این احساسات می‌توانند در طول زمان تغییر کنند، برای جوانانی که علاقه مند به کشف معنای جذب افراد دیگر هستند، بسیار مهم است.

گرایش جنسی چطور مشخص می‌شود؟

گرایش جنسی هم مثل جنسیت می‌تواند در طیف گسترده‌ای وجود داشته باشد که منجر به انواع مختلفی از روابط می‌شود. حتی ممکن است متوجه شوید که گرایش جنسی شما در بیش از یک دسته قرار می‌گیرد.

علاوه بر این، مهم است که بدانیم چگونه تمایلات جنسی ما – و کاوش و پذیرش تمایلات جنسی ما – به طور مستقیم با سلامت کلی ما مرتبط است. از لحاظ تاریخی، اعضای جامعه LGBTQIA+ سطوح بالایی از ترس از تبعیض، خشونت و طرد شدن را تجربه کرده‌اند که اغلب در نتیجه انگ اجتماعی و آزار و شکنجه است.

بسیاری از جوانان LGBTQIA+ که قلدری، خشونت و تبعیض از سوی اعضای خانواده، دوستان و سایر اعضای عمومی را تجربه کرده‌اند، گزارش کرده‌اند که با اضطراب، افسردگی، افکار خودکشی و سایر شرایط مضر سروکار دارند. بر اساس نظرسنجی ملی 2021 در مورد سلامت روانی جوانان  LGBTQ، پروژه Trevor دریافت که 42٪ از جوانان LGBTQ در سال گذشته به طور جدی به خودکشی فکر می‌کردند، از جمله بیش از نیمی از جوانان تراجنسیتی و غیر دودویی. علاوه بر این، 75 درصد از جوانان LGBTQ حداقل یک بار در طول زندگی خود نوعی تبعیض را بر اساس گرایش جنسی یا هویت جنسی خود تجربه کردند.

همانطور که ما گرایش جنسی خود را بررسی می‌کنیم – و همانطور که به دیگران، به ویژه فرزندانمان اجازه می‌دهیم تا گرایش خود را بررسی کنند – مهم است که با ارائه پشتیبانی و ایجاد شبکه‌های امن با اعضای خانواده، دوستان و سازمان‌های مورد اعتماد، فضای امنی برای آزمایش و پذیرش ایجاد کنیم. .

دکتر جنسن خاطرنشان می‌کند: “در مسیر یافتن هویت خود به عنوان یک فرد، یکی از سوالات این است که: من به چه کسانی گرایش دارم؟”

والدین باید به بچه‌ها اجازه دهند تا هویت خود را تشخیص دهند و در این کار کاملا راحت باشند. این تشخیص به آنها کمک می‌کند که بفهمند که هستند.

انواع گرایش جنسی

فهرست زیر ممکن است شامل همه گرایشات نباشد، اما در اینجا تعدادی از گرایش‌های جنسی مختلف وجود دارد (تقریباً همه آنها دارای گرایش عاشقانه نیز هستند):

آلوسکشوال Allosexual

این اصطلاح شامل هرکسی که نوعی جاذبه جنسی را تجربه می‌کند، می‌شود. درست در تقابل با افرادی است که هیچگونه گرایشی را تجربه نمی‌کنند.

آسکشوال Asexual

این اصطلاح که همچنین به عنوان “آس” شناخته می‌شود، کسی را توصیف می‌کند که نسبت به افراد دیگر از هر جنسیتی، کشش جنسی کم دارد یا اصلاً ندارد. و از آنجایی که تمایلات جنسی بر اساس احساسات و تجربیات شخصی یک فرد است، آسکشوال بودن می تواند به طرق مختلف متفاوت باشد.

به عنوان مثال، ممکن است جاذبه جنسی را تجربه نکنید، اما رابطه شخصی شما با رفتار جنسی می‌تواند به روش‌های زیر متفاوت باشد:

  • متمایل به رابطه جنسی: این بدان معنی است که شما در برخی موقعیت ها احساسات مثبتی در مورد برخی از انواع فعالیت‌های جنسی دارید.
  • بیزار از رابطه جنسی: این بدان معناست که شما ممکن است تمایلی به انجام هیچ گونه رفتار جنسی نداشته باشید.
  • دفع‌کننده‌ی جنسی: کسانی که دوست ندارند در معرض هر نوع محتوای جنسی قرار بگیرند (مکالمه، فیلم‌ها و تلویزیون) یا مفهوم رابطه جنسی را دوست ندارند.
  • بی تفاوت نسبت به رابطه جنسی: فرد حتی می‌تواند نسبت به رابطه جنسی و رفتار جنسی احساس بی طرفی داشته باشد.

بسیاری دیگر از زیرمجموعه‌های آسکشوالیتی نیز وجود دارد. شما می‌توانید به عنوان یک cupiosexual شناخته شوید، به این معنی که جاذبه‌ جنسی را تجربه نمی‌کنید، اما دوست دارید درگیر رفتار جنسی یا یک رابطه جنسی باشید. یا می‌توانید به‌عنوان graysexual شناخته شوید، به این معنی که میزان جذب جنسی شما نسبت به کسی در طول زمان تغییر می‌کند یا همیشه وجود ندارد یا شدید نیست.

همچنین، گرایش آرومانتیک هم وجود دارد، که کسی را توصیف می‌کند که جذابیت عاشقانه کمی نسبت به افراد دیگر از هر جنسیتی دارد.

دکتر جنسن می‌گوید: «ممکن است برخی از افراد آسکشوال باشند که احساس کنند به‌عنوان شریک زندگی یا به روشی متفاوت، جذب شخصی شده‌اند. آنها ممکن است بخواهند با آن فرد تک همسر باشند، یا دوست داشته باشند او را در آغوش بگیرند و ارتباط فیزیکی داشته باشند، اما ممکن است تمایلی به آمیزش جنسی یا فعالیت‌های جنسی خاصی نداشته باشند.

انواع گرایش جنسی
انواع گرایش جنسی

آندروسکشوال Androsexual

این اصطلاح برای توصیف فردی استفاده می‌شود که جذب مردان یا مردانگی است. این اصطلاح شامل همه افرادی است که بدون توجه به آناتومی یا جنسیت تعیین شده در بدو تولد خود را مرد یا مذکر می دانند. این اصطلاح عموماً توسط افرادی استفاده می شود که مجذوب کسی می شوند که خود را مرد یا مذکر می‌داند.

به عنوان مثال، یک زن سیس جندر (کسی که خود را زن معرفی می‌کند و در بدو تولد به او عنوان زن اختصاص داده شده است) که مجذوب مردان ویا ویژگی‌های مردانه است می‌تواند خود را آندروسکشوال بداند. یک فرد نانباینری (کسی که شامل متضادهای دوقطبی مرد یا زن نمی‌شود) که مجذوب یک فرد با جنسیت مذکر است نیز می‌تواند خود را آندروسکشوال بداند.

جینسکشوال Gynesexual

این اصطلاح برای توصیف شخصی استفاده می شود که جذب زنان یا زنانگی می‌شود. شامل همه افرادی که بدون توجه به آناتومی یا جنسیت تعیین شده در بدو تولد، خود را زن یا مؤنث می‌دانند. این اصطلاح به هر کسی اطلاق می‌شود که جذب کسی می‌شود که خود را زن یا مؤنث می‌داند.

به عنوان مثال، اگر مردی سیس جندر هستید که مجذوب زنان و یا افراد دارای هویت زن هستید، می‌توانید از این اصطلاح استفاده کنید. یک فرد نانباینری که مجذوب مردان زنانه و/یا افرادی با هویت زن است نیز ممکن است ترجیح دهد از این اصطلاح برای توصیف گرایش جنسی خود استفاده کند.

بایکیوریس Bicurious

این اصطلاح معمولاً کسی را توصیف می‌کند که هویت جنسیتی خود را به دوتایی مرد/زن نسبت می‌دهد، اما ممکن است در حال بررسی تمایلات جنسی خود باشد و هنوز گرایش جنسی خود را مشخص نکرده باشد. این اصطلاح پذیرفتن تفاوت‌های گرایش جنسی شما را تأیید می‌کند، حتی اگر هنوز به هویت خاصی دست پیدا نکرده‌اید، یا چون تجارب محدودی داشته‌اید یا به این دلیل که کاملاً آماده پذیرش گرایش خاصی نیستید.

بایسکشوال Bisexual

این گرایش جنسی کسی را توصیف می کند که هم به افرادی که مشابه جنسیت او هستند و هم به افرادی که متفاوت از جنسیت او هستند، کشش عاطفی، جنسی یا عاشقانه را تجربه می‌کند. از لحاظ تاریخی، این اصطلاح کسی را توصیف می‌کند که به هر دو جنس زن/مرد گرایش دارد و ممکن است هم برای مرد و هم برای زن جذابیت داشته باشد.

برخی ممکن است از این اصطلاح استفاده کنند تا نشان دهند که جذب هویت‌های جنسیتی دیگر فراتر از دوتایی مرد/زن هستند، از جمله افراد تراجنسیتی و ترنسجندر (کسی که هویت جنسیتی او با جنسیت تعیین شده در بدو تولد مطابقت ندارد). دوجنسه بودن به این معنا نیست که همیشه به طور یکسان نسبت به سایر جنسیت‌ها جذابیت جنسی را تجربه می‌کنید.

دمی‌سکشوال Demisexual

اگر شما دمی‌سکشوال باشید، تنها زمانی ممکن است فردی را از نظر جنسی جذاب بیابید که با او رابطه عاطفی یا عاشقانه ایجاد کرده باشید. بسیاری از افرادی که خود را دمی‌سکشوال می‌شناسند، ممکن است از شرکت در فعالیت جنسی خودداری کنند تا زمانی که آن ارتباط عاطفی و عاشقانه را ایجاد کرده باشند.

دکتر جنسن می‌گوید: «در فرهنگ کنونی ما، که عقاید در مورد تمایلات جنسی و تجارب جنسی خیلی بازتر است، کسی می‌تواند خود را دمی‌سکشوال تعریف کند و از همان ابتدا پیامش را برای طرف مقابل روشن کند: قرار نیست توی اولین قرار سکس داشته باشیم!»

فلود Fluid

این اصطلاح جنبه‌ای از هویت یا گرایش جنسی است به این معنی که می‌تواند در طول زمان تغییر کند. ممکن است فرد امروز یک نوع گرایش جنسی داشته باشد و ماه‌ها یا سال‌ها بعد گرایشی دیگر. گرایش فرد، چه عاشقانه و عاطفی یا جنسی، در طول زمان می‌تواند تغییر کند.

گی Gay

این اصطلاح کسی را توصیف می‌کند که به افراد هم‌جنس یا مشابه خود جذب عاطفی، جنسی یا عاشقانه می‌شود. این اصطلاح گاهی به طور خاص برای اشاره به مردانی استفاده می‌شود که جذب مردان دیگر می شوند، اما برای زنانی که جذب زنان می شوند نیز استفاده می‌شود. از نظر تاریخی، جامعه پزشکی از اصطلاح همجنس‌گرا homosexual استفاده می‌کرد، اما این اصطلاح توسط بسیاری از اعضای جامعه LGBTQIA+ به دلیل سابقه به حاشیه رانده شدن یا  طرد شدن، عمدتاً یک اصطلاح منسوخ شده است.

لزبین Lesbian

این اصطلاح یک زن یا فردی با هویت زن را توصیف می‌کند که جاذبه ‌ای عاطفی، جنسی یا عاشقانه را به افراد همجنس یا مشابه خود تجربه می‌کند.

دگرجنسگرا Heterosexul

این اصطلاح که همچنین به عنوان straight شناخته می‌شود، برای توصیف شخصی استفاده می‌شود که دارای جاذبه های عاطفی، جنسی یا عاشقانه برای افرادی با جنس مخالف خود است. برخی ممکن است اصطلاح straight (درست) را تحقیرآمیز بدانند، چون به این معنی است که هر گرایشی که دگرجنس گرا نباشد به نوعی اشتباه است.

ال جی بی تی کیو آی اِی+ LGBTQIA+

این اصلاح به عنوان مخفف برای گروه‌بندی و توصیف هر کسی است که منحصراً دگرجنس‌گرا یا سیس جندر نیست، و به‌عنوان یک اصطلاح فراگیر در نظر گرفته شده است که همه جنسیت‌ها و گرایش‌های جنسی را در نظر می‌گیرد. حروف اول لزبین، گی، دوجنسگرا (بایسکشوال)، ترنسجندر، دگرباش (کوئیر)، اینترسکس و آسکشوال در این اصطلاح هستند. علامت + نشان دهنده هر کس دیگری است که بخشی از جامعه گسترده‌تر LGBTQIA هستند.

پان‌سکشوال Pansexual

این اصطلاح مترادف کلمه omnisexual است و هر کسی را توصیف می کند که بدون توجه به جنسیت، جذابیت عاطفی، جنسی یا عاشقانه را نسبت به دیگران تجربه می‌کند.

دکتر جنسن می گوید: « پانسکشوال کسی است که معتقد است جنسیت در رابطه مهم نیست»

پوموسکشوال Pomosexual

پوموسکشوال به هر کسی اطلاق می‌شود که هر یک از برچسب‌های مربوط به گرایش جنسی را رد می‌کند، یا به این دلیل که احساس می‌کند با یک گرایش جنسی خاص همسو نیست، یا صرفاً با برچسب زدن موافق نیست.

عجیب و غریب Queer

این یک اصطلاح کلی است که هر کسی را که منحصراً دگرجنسگرا یا سیسجندر نیست توصیف می‌کند. این اصطلاح شکاف بین هویت‌ها و گرایشات مستقل را پر می‌کند، چون ممکن است در هر نقطه‌ای از طیف قرار بگیرید و حتی می‌توانید ترکیبی از بیش از یک گرایش جنسی یا جنسیت را داشته باشید. برخی ممکن است این را یک اصطلاح تحقیرآمیز بدانند. با این حال، بسیاری این اصطلاح را به عنوان توصیفی تأییدکننده برای همه افراد LGBTQIA+ شناخته‌اند.  

پرسشگر Questioning

اگر در مورد گرایش جنسی یا هویت جنسی خود مطمئن نیستید، یا اگر فعالانه در حال بررسی این هستید که گرایش جنسی یا هویت جنسی شما چیست، ممکن است در این دسته قرار بگیرید.

دکتر جنسن می‌گوید: «این اصطلاح می‌تواند برای جوانی صحیح باشد که احساس می‌کنند دیگران در اطرافشان به او برچسب می‌زنند و او هنوز نمی‌داند چه گرایشی دارد.” (1)

بیشتر بخوانید:

چه زمانی باید گرایش جنسی خود را به دیگران اعلام کنیم؟

این فرآیند، که به عنوان نوعی رونمایی و اعلان شناخته می‌شود، می‌تواند در مورد هویت جنسی شما نیز اتفاق بیفتد. این فرآیند، اتفاقی است که ممکن است سالها طول بکشد تا کسی راحت و با اعتماد به نفس انجام دهد. برای بسیاری از افراد در جامعه  LGBTQIA+، اعلام گرایش به طرق مختلف از طریق گفتگو، تجربیات و لحظاتی که با دیگران به اشتراک می‌گذارید اتفاق می‌افتد – و شما می‌توانید در طول زندگی‌تان، با تغییر اوضاع یا ملاقات‌های جدید با افراد متعددی ارتباط برقرار کنید. فرآیند تشخیص و اعلام گرایش جنسی می‌تواند برای برخی بسیار ساده و برای برخی دیگر پیچیده باشد.

نوع اعلام گرایش جنسی ممکن است برای هر کسی متفاوت باشد، اما برخی شرایط ممکن است شامل موارد زیر است:

  • افشای هویت جنسی یا گرایش جنسی خود به یکی از دوستان، اعضای خانواده یا شریک زندگی.
  • شناسایی عمومی به عنوان LGBTQIA+ به صورت آنلاین یا حضوری.
  • به اشتراک گذاری ماجراها یا تجربیاتی با دیگران که هویت جنسی یا گرایش جنسی شما را بیان می‌کند.
  • معرفی شریک زندگی خود به دوستان یا همکاران.

هیچ راه درستی برای اعلام هویت خود به دیگران وجود ندارد. نکته مهم این است که وقتی آماده بودید، این کار را طبق شرایط خود انجام دهید. برای بسیاری از افراد در جامعه  LGBTQIA+، ایمنی و پذیرش از سمت دیگران، نگرانی‌های بزرگی هستند که باید هنگام تصمیم‌گیری درباره نحوه شناسایی خود در نظر گرفته شوند.

دکتر جنسن می گوید: “گاهی اوقات، مردم منتظر می مانند تا زمانی که یک فرصت طبیعی ظاهر شود.” «برای نوجوانان، موضوع تصمیم گیری سر این است که به چه کسی، چه زمانی و چگونه بگویند، و ممکن است بر اساس موقعیت فرد متفاوت باشد. بسیاری از افراد برای به اشتراک گذاشتن این بخش مهم از هویت خود، به سراغ دوستان و خانواده می‌روند».

اگر در کشوری زندگی می‌کنید که افشای تمایلات جنسی یا هویت جنسی‌تان در آن با ناامنی همراه است، می‌توانید سکوت کنید. می‌توانید در مورد تمایلات جنسی خود با افراد امنی که به شما نزدیک هستند، صحبت کنید. ممکن است به دلیل ترس از تبعیض، طرد شدن، خشونت یا بدرفتاری خود را فاش نکنید – یا ممکن است صرفا نخواهید این موضوع را با کسی به اشتراک بگذارید (نیازی نیست که زندگی جنسی شما را دیگران بدانند).

مهم است که بدانید هرگز نباید برای افشای اطلاعات شخصی به کسی عجله کنید یا تحت فشار قرار بگیرید. صرف نظر از اینکه چگونه خود را شناخته‌اید یا در چه مرحله‌ای از سفر زندگی هستید، بدانید احساساتی که تجربه می‌کنید طبیعی هستند و شما در احساس خود تنها نیستید. شما انسان هستید و معتبر! مهم نیست که چه گرایش جنسی دارید.

آیا گرایش جنسی انتخابی است؟

اکثر پژوهشگران و متخصصان اعتقاد دارند که گرایش جنسی یک مسئله انتخابی نیست و به تمایلات درونی و ناخودآگاه انسان برمی‌گردد.

تست تعیین گرایش جنسی چیست؟

برای تعیین گرایش جنسی یک سری تست های روان شناختی که شامل سوالات متنوع است طراحی شده اند که به شما کمک می کنند به گرایش خود پی ببرید. نمونه این تست ها بصورت آنلاین و در فضای اینترنت در دسترس هستند. اما بهترین راه حل برای تعیین گرایش جنسی، مراجعه به روانشناس است.

آیا عمل تغییر جنسیت در ایران امکان‌پذیر است؟

بله، انجام این عمل در موارد ضروری در ایران ممکن است. عمل تغییر جنسیت، بسته به نوع عمل‌ها و درمان‌های انتخابی متفاوت است.

منبع clevelandclinic
4 نظر
  1. A گفت

    خیلی کم پیش میاد که تو اینجور جاها ببینم به LGBTQIA+ توهین نمیشه….و ممنون که علاوه بر مفید بودنش هیچ توهینی هم نکردی🤌🏻

    1. Bande khoda گفت

      fuck LGBTQIA

  2. یکی گفت

    سلام حالتون چطوره من یه دخترم من راجب تمایل خودم اصلا نمیدونم. بچه که بودم یبار با دختر عموم شیطنت کردم بعد از تنبیه دیگه اینکارو نکردم . تمام دوستان من پسر بودن همیشه و بچگی دوست داشتم شبیه اونا بشم یه پسر . هیچ وقت نتونستم با یه دختر تو مدرسه دوست بشم . من از رابطه با یه مرد بشدت میترسم چون بهم اسیب رسیده قبلا. تو دانشگاه وقتی با یه دختر دوست شدم از نبودش خیلی حس تنهایی میکردم و برام همه زندگیم میشد سعی میکردم از دستش ندم چون دوستی نداشتم. الان با یه پسر دوستم و بهم یاد داده دخترونه رفتار کنم و سمتش جذب شدم . وقتی دیدمش برام عادی بود هفت ساله دوست صمیمیشم و سمت پسرا جذب شدم . گاهی از رابطه دو پسر با هم لذت میبرم گاهی هم از دیدن دخترا و گاهی رابطع دختر با پسر . اما خودم نمیخوام هیچ کدوم رابطها داشته باشم . هنوزم نمیتونم با یه دختر دوست شم

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بحیر
      می‌توانید با یک متخصص روان در این زمینه مشورت کنید، قطعا به تعیین مسیر زندگی شما کمک خواهد کرد.

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.