هرآنچه باید درباره سادیسم بدانید!

0 1,938
زمان مطالعه این مطلب: 10 دقیقه

سادیست‌ها یا دیگرآزارها افرادی هستند که از درد و رنج دیگران لذت می برند.  افراد سادیست چه صرفاً نظاره گر درد و رنج شخص دیگری باشند و چه خود باعث رنج بردن آن شخص شوند، از دیدن رنج دیگران لذت می‌برند. 

اما سادیسم دقیقا چیست؟ انواع سادیسم کدامند؟ ویژگی‌های شخصیت سادیستی چیست و چه علائمی دارد؟ علت ابتلا به سادیسم چیست؟ این اختلال چطور تشخیص داده و درمان می‌شود؟

در این نوشته از مجله سلامت کیوان قصد داریم درباره اختلال شخصیتی سادیستی صحبت کنیم و به تمامی سوالات رایج در این زمینه پاسخ دهیم. با ما همراه باشید.

اختلال شخصیت سادیستی چیست؟

در ابتدا از SPD (سادیسم) برای توصیف افرادی استفاده می‌شد که از ایجاد درد برای دیگران لذت جنسی می‌بردند. با این حال، این اصطلاح به کسانی که کلا از رنج دیگران رضایت و لذت می‌برند، بسط داده شد. سادیست‌ها از ایجاد درد جسمی، درد عاطفی و درد روانی لذت می‌برند. آنها عمداً باعث آسیب به فردی می‌شوند تا به خود رضایت شخصی بدهند.

در حالی که این اختلال ممکن است به اختلال شخصیت ضد اجتماعی (APD) شباهت داشته باشد، اما تفاوت اصلی بین SPS و APD در هدف از رفتار است.  افراد سادیست برای رضایت و لذت عاطفی یا جنسی خود به دیگران آسیب می‌رسانند. افراد ضداجتماعی برای دستیابی به منافع مادی یا دستکاری، فریبکاری و آسیب رساندن به جامعه یا دیگران دست به رفتارهای مخرب می‌زنند.

زیرمجموعه‌های اختلال سادیسم

درست همانطور که در سایر اختلالات شخصیتی تغییراتی وجود دارد، تئودور میلون، روانشناس متخصص در اختلالات شخصیت، تشخیص داد که چهار زیرگروه منحصر به فرد سادیسم وجود دارد. هر یک از این گونه‌ها منعکس کننده خلق و خوی سادیست‌ها هستند.

به گفته میلون، چهار زیرگروه SPD عبارتند از:

  1. سادیسم ترسو:  این افراد ویژگی‌های اجتنابی را در رفتار خود نشان می‌دهند. آنها ناامن و فاقد شجاعت هستند، اما از این کاستی‌ها برای دامن زدن به شجاعت کاذب خود استفاده می‌کنند. آنها تمایل دارند به دنبال قربانیان ناتوانی باشند که آنها را زجر بدهند.
  2. سادیسم ظالمانه:  این افراد ویژگی‌های منفی گرا از خود نشان می‌دهند و از طریق تهدید و بی رحمی  با دیگران انرژی می‌گیرند. آنها هوس می‌کنند و از قدرت بر دیگران سوء استفاده می‌کنند و از کلمات به عنوان سلاح استفاده می‌کنند تا دیگران را تسلیم آنها کنند. آنها مخرب، غیرانسانی و بی رحم هستند.
  3. سادیسم اجبارگر :  این افراد ویژگی‌های وابسته به سادیسم را نشان می‌دهند و راه‌هایی برای ایجاد درد «به حق» بر دیگران پیدا می‌کنند. آنها عذاب خود را در تلاش برای حفظ نظم در این جهان از طریق مشاغلی مانند اجرای قانون و مدیریت می‌کنند. آن‌ها نقش‌هایی را بر عهده می‌گیرند که به آن‌ها قدرت می‌دهد تا بر دیگران کنترل داشته باشند و همچنین افرادی را که از قوانین پیروی نمی‌کنند، جست‌وجو و تنبیه کنند، خواه این قوانین به قوانین یا شیوه‌های سازمانی اشاره داشته باشد.
  4. سادیسم انفجاری : این افراد در نمایش رفتار سادیستی خود واکنشی و انفجاری هستند. آن‌ها می‌توانند خشم و خشونت خود را متوجه اطرافیان خود می‌کنند. گویی آنها در طول زمان احساس حقارت را در خود ذخیره کرده‌اند و بعد که مرحله نهایی می‌رسد، منفجر می‌شوند. سادیست‌های انفجاری پس از طغیان‌هایشان احساس پشیمانی می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

ویژگی‌های شخصیت سادیستی

اشکالی که یک فرد ویژگی‌های SPD را نشان می‌دهد می‌تواند متفاوت باشد، اما تمرکز اصلی رفتار آنها ایجاد رنج برای دیگران یا قرار گرفتن در مکانی برای مشاهده رنج دیگران است.

ویژگی های مشترک SPD عبارتند از:

  1. خصومت:  احساسات منفی، بدخواهی یا پرخاشگری نسبت به دیگری را توصیف می‌کند.
  2. ناتوانی در احساس همدلی:  هنگامی که اکثر مردم فرد دیگری را در حال درد می‌بینند، با آن احساسات آشنا می‌شوند و درک می‌کنند که درد چگونه بر شخص تأثیر می‌گذارد و می‌خواهند به کاهش آن کمک کنند.  افراد سادیست تشخیص می‌دهند که مردم رنج می‌برند، اما از درد دیگران لذت می‌برند.
  3. ناتوانی در احساس پشیمانی:  اکثر مردم احساس گناه در مورد انجام کارهای نادرست دارند، اما سادیست‌ها نسبت به آسیبی که وارد می‌کنند احساس گناه یا بدی ندارند.
  4. شرارت:  سادیست‌ها در انتقاد، کنایه یا حملات فیزیکی به دیگران خودداری نمی‌کنند، حتی زمانی که به آنها فرصت داده شود یا توسط اطرافیانشان تشویق شوند.
  5. شیفته بازی‌های ویدئویی/رسانه‌های خشونت‌آمیز:  سادیست‌ها از انجام بازی‌های ویدیویی لذت می‌برند که به آنها اجازه می‌دهد به دیگران آسیب فیزیکی بزنند و از خشونت در فیلم‌ها، ورزش‌ها و غیره بسیار بیشتر از یک فرد معمولی لذت ببرند.
  6. فقدان مسئولیت:  سادیست‌ها مسئولیت آسیبی که به دیگران وارد می‌کنند را بر عهده نمی‌گیرند.

حساسیت به انتقاد و آسیب پذیری

افراد مبتلا به SPD نسبت به انتقاد دیگران بسیار حساس هستند.  برای آنها، داشتن قدرت بر دیگران یا کنترل دیگران انگیزه اصلی است.  وقتی انتقادی دریافت می‌کنند، قدرت مورد نیاز آنها را از بین می‌برد.  از آسیب پذیر بودن در مقابل دیگران نیز اجتناب می‌شود زیرا آنها معتقدند که افشای اطلاعات صمیمی یا احساساتشان به منزله تسلیم قدرت به دیگری است.

نیاز آنها به کنترل باعث می‌شود که اجازه ندهند کسی واقعاً به آنها نزدیک شود.  برای آنها، کنترل و قدرت محرک‌های پشت مرزهای شخصی سفت و سخت آنها هستند. اگر کسی بخواهد خیلی نزدیک شود، ممکن است از زور استفاده کند تا مطمئن شود که او در جای خود نگه داشته می‌شود.  استفاده از زور و خشونت برای حفظ مرزهایشان باعث احساس گناه در آنها نمی‌شود، فقط از فرصتی که برای انجام این کار به دست می‌آید لذت می‌برند.

سا دیسم
سا دیسم

علائم اختلال شخصیت سادیستی

بارزترین نشانه یک فرد سادیست لذتی است که می‌بینید از درد دیگران می‌برند. یکی از انواع سادیسم، “سادیسم روزمره” است و این نشاندهنده رفتار سادیست‌های تحت بالینی است که از ترول کردن مردم در اینترنت یا قلدری چهره به چهره افراد لذت می‌برند.  

برخی از علائم هشداردهنده شخصیت سادیستی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  1. آسیب رساندن به حیوانات یا دیگران:  این کار به ایجاد درد عمدی برای موجود زنده دیگر اشاره دارد.
  2. شیفتگی به خشونت یا مرگ:  این ممکن است به صورت علاقه شدید نسبت به جنایات خشونت آمیز یا جنایتکاران نشان داده شود.
  3. شوخ طبعی نامناسب:  به موقعیت‌هایی که در آن درد تجربه شده است می‌خندند و تحقیر دیگران را مایه شادی می‌دانند.
  4. به دنبال دلایلی برای آسیب رساندن به دیگران هستند:  سادیست‌ها انرژی خود را در فرصتی برای ایجاد درد سرمایه‌گذاری می‌کنند. 
  5. فقدان همدلی عاطفی:  همدلی به معنای درک احساسات شخص دیگر به گونه‌ای است که با آن احساسات یکی شود. افراد مبتلا به SPS ممکن است احساس شخص دیگری را تشخیص دهند، اما وقتی رنج را تشخیص می‌دهند، به جای همدردی، احساس لذت می‌کنند.
  6. عدم توجه به رفاه دیگران:  نوع‌دوستی به عنوان یک مکانیسم بقا در نظر گرفته می‌شود که با کمک به دیگران، احتمال اینکه دیگران در صورت نیاز به ما کمک کنند را افزایش می‌دهیم.  سادیست‌ها انگیزه‌ای برای سرمایه گذاری در رفاه دیگران ندارند و تمایلی برای کمک به افراد نیازمند نشان نمی‌دهند.
  7. افرادی را که از نظر جسمی ضعیف‌تر می‌دانند، مسخره می‌کنند:  سادیست‌ها از ضعف دیگران لذت می‌برند، زیرا سادیسم اغلب ناشی از میل به قدرت و کنترل است.  دیدن فردی ضعیف‌تر از آنها هدف آسانی برای آزار سادیستی است، خواه خنده باشد یا تنبیه بدنی.
  8. تماشا و به اشتراک گذاری ویدیوهایی از افراد آسیب دیده: آنها علاوه بر اینکه از صدمه زدن به افراد لذت می‌برند، از دیدن صدمه دیدن افراد توسط دیگران نیز لذت می‌برند و ممکن است به دنبال منابع آنلاین این موضوع باشند و همچنین ممکن است یافته‌های خود را با دیگران به اشتراک بگذارند.
  9. دیگران را تشویق می‌کند که به مردم صدمه بزنند:  تشویق دیگران برای وارد کردن آسیب عاطفی یا فیزیکی به دیگران.

معیارهای تشخیص اختلال شخصیت سادیستی

نمایش رفتار سادیستی قابل توجه بالینی معمولاً در اوایل بزرگسالی شروع می‌شود.

تشخیص SPD به یک الگوی ثابت از حداقل چهار مورد از رفتارهای زیر نیاز دارد:

  1. از ظلم فیزیکی و یا خشونت برای تسلط بر دیگران استفاده می‌کند
  2. عمداً دیگران را تحقیر می‌کند
  3. انضباط شدید را برای دیگران تحت کنترل خود اعمال می‌کند
  4. از دیدن درد دیگران اعم از انسان و حیوان لذت می‌برد
  5. از دروغ برای ایجاد درد و رنج دیگران استفاده می‌کند
  6. دیگران را می‌ترساند تا آنها را وادار به انجام کاری که می‌خواهد کند
  7. از طریق اعمال کنترل شدید، استقلال دیگران را محدود می‌کند
  8. شیفتگی و علاقه به آسیب/خشونت فیزیکی را تجربه می‌کند

علل اختلال شخصیت سادیستی

در حالی که بسیاری از ما از داستان‌های سادیسم شدید و شکنجه دیگران وحشت داریم، افراد سادیست از این داستان‌ها لذت می برند.  ویژگی‌های SDP معمولاً در دوران نوجوانی و قبل از رسیدن به سن بلوغ ظاهر می‌شوند، اما برخی از علائم ممکن است زودتر از آن ظاهر شوند. علت خاصی برای SPD وجود ندارد، اما رویدادهای مخرب و آزاردهنده در مراحل اولیه بلوغ کودک ممکن است در بسیاری از موارد مسئول باشند.

اختلال شخصیت سادیستی ممکن است ناشی از موارد زیر باشد:

  1. سرپرست‌های آزارگر:  هنگامی که کودکان توسط افرادی که مراقب آنها هستند مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند، می‌تواند وضعیت گیج کننده‌ای برای آنها ایجاد کند و برخی ممکن است شروع به یکسان سازی بدرفتاری و تحقیر کنند.
  2. آزار فیزیکی توسط دیگران:  این یک پیش بینی قوی برای رفتار سادیستی است.  اگر کودکی قربانی آزار و اذیت شود، متوجه می‌شود که ایجاد درد برای دیگری به فرد آزارگر قدرت می‌دهد.  همانطور که بزرگتر می‌شوند، ممکن است خشونت را به عنوان ابزاری برای پس گرفتن قدرتی که توسط دیگران از آنها گرفته شده بود، به دیگران تحمیل کنند.
  3. قرار گرفتن در معرض خشونت:  کودکانی که در معرض خشونت قرار می‌گیرند ممکن است مشروط شوند که از درد دیگران لذت ببرند.  یادگیری اجتماعی می‌تواند ابزار قدرتمندی باشد و وقتی کودکان یاد می‌گیرند که درد منجر به لذت دیگران می‌شود، ممکن است رفتار خود را بر اساس آن الگوبرداری کنند.
  4. اختلالات عصبی شیمیایی در مغز :  شیمی مغز ممکن است در نحوه پاسخگویی به رفتارهای سادیستی مختل شود، به طوری که انتقال دهنده‌های عصبی “احساس خوبی” در هنگام مشاهده رنج دیگران دارند.
  5. بازی‌های کامپیوتری خشن:  اگر به کودکان اجازه داده شود در بازی‌های ویدئویی خشونت آمیز شرکت کنند یا شاهد انجام اعمال خشونت آمیز یا شکنجه دیگران توسط دیگران باشند، ممکن است آنها را مشروط به لذت بردن از پاداش‌ها (اغلب قدرت یا “برنده شدن” در یک بازی) کنند و این ممکن است به استعداد موجود برای رفتار سادیستی در آینده تبدیل شود.
  6. فقر شدید: هنگامی که کودک کمبود شدید غذای کافی یا سایر منابع را تجربه می‌کند، ممکن است به تحقیر درونی کمک کند.  به عنوان راهی برای کنار آمدن با این نابرابری، آنها ممکن است تصمیم بگیرند که قدرت اعمال کنند و از رنج دیگران لذت ببرند، همان کاری که احساس می‌کردند دیگران با آنها انجام می‌دهند.
  7. شکست‌های شخصی مکرر :  وقتی کودکان و نوجوانان قادر به احساس کفایت شخصی و کارآمدی نباشند، ممکن است از طریق تحقیر کردن دیگران و یا درد جسمانی، خلا خود را پر کنند.  این به آنها احساس قدرت می‌دهد تا به دیگران آسیب برسانند.
  8. مورد آزار و اذیت قرار گرفتن: اگر کودکی به طور مداوم توسط دیگران، چه از نظر جسمی و چه از نظر روانی مورد آزار و اذیت قرار گیرد، ممکن است با عذاب دادن دیگران، بخواهد اینرا جبران کند.  با آزار رساندن به دیگران، احساس می‌کنند که این به آنها قدرتی می‌دهد که در کودکی نداشتند. (1)

اختلال سادیسم جنسی

ویژگی‌های کلیدی افراد مبتلا به اختلال سادیسم جنسی (SSD) شامل بسیاری از ویژگی‌های مشابه SPD عمومی‌تر است.  ایجاد درد بر دیگری چیزی است که هم به سادیست جنسی و هم به سادیست عمومی ربط دارد.  با این حال، سادیست جنسی به این فعالیت‌ها دست می‌زند تا نیازهای جنسی خود را برآورده کند و نه برای داشتن یک حس عمومی قدرت.  سادیست‌های جنسی ممکن است هم در مورد آسیب رساندن به دیگران خیال پردازی کنند و هم برای ارضای نیازهای خود به دیگری صدمه بزنند. برای سادیست ها، احساس رضایت واقعی آنها از آسیب رساندن یا مشاهده آسیب به شخص دیگر ناشی می‌شود.

درمان اختلال شخصیت سادیستی

درمان هر گونه اختلال شخصیتی یک کار چالش برانگیز است. متأسفانه، سخت‌ترین جنبه این کار متقاعد کردن فرد مبتلا به اختلال شخصیت است تا باور کند که نیاز به درمان دارد.  عامل محرک برای درمان ممکن است به مشکلات قانونی یا از دست دادن رابطه مرتبط باشد.  با این حال، از آنجایی که فرد مبتلا به SPD از دیدن رنج دیگران لذت می‌برد، اگر اصلاً برای درمان مراجعه کند، ممکن است از عدم انطباق با درمان لذت ببرند.

با توجه به برخی از راه هایی که در آن  APD، SSD  و SPD ظاهر می‌شوند، تعیین تشخیص صحیح برای انتخاب درمان مناسب مهم است.  هنگامی که SPD شناسایی شد، موثرترین روش‌های درمانی شامل داروها و روان درمانی طولانی مدت است.

درمان‌های رایج برای اختلال شخصیت سادیستی عبارتند از:

روان درمانی

انواع مختلفی از درمان وجود دارد که در درمان SPD استفاده می‌شود:

  1. رفتار درمانی  :(BT)   BT از این جهت مفید است که به مراجع کمک می‌کند تا نحوه آسیب رساندن رفتار سادیستی به دیگران را تشخیص دهد و به آنها کمک می‌کند تا رفتار مشکل ساز خود را تغییر دهند.
  2. درمان شناختی رفتاری : (CBT)  درمان شناختی رفتاری نیز توصیه می‌شود، زیرا فرد را تشویق می‌کند تا چگونگی ارتباط افکار و واکنش‌هایش با رفتار خود را بررسی کند.  در حالت ایده‌آل، CBT از تلاش‌های مشتری در تغییر تفکر و یادگیری روش‌های جدید برای پاسخ‌گویی به رویدادهای اطراف حمایت می‌کند.
  3. رفتار درمانی دیالکتیکی :(DBT) رفتار درمانی دیالکتیکی (DBT) همچنین می‌تواند از طریق تمرکز بر ذهن آگاهی و یادگیری نحوه تنظیم افکارتان مفید باشد.

در حالی که روش‌هایی وجود دارد که درمان می‌تواند از تغییرات در الگوهای فکری و رفتار پشتیبانی کند، مراجعین باید مایل باشند که به پروتکل درمانی پایبند باشند و تکالیف درسی و جلسات تمرین را انجام دهند تا مهارت‌های لازم برای کاهش رفتارهای سادیستی خود را بیاموزند.

در رابطه با همدلی و افراد مبتلا به SPD ، مهم است که به خاطر داشته باشید که در حالی که افراد سادیست به احساسات دیگران اهمیت نمی‌دهند، آنها را از نظر شناختی تشخیص می‌دهند. روان درمانی ممکن است به این افراد کمک کند که یاد بگیرند به جای لذت به رنج دیگران با نگرانی و مراقبت پاسخ دهند.

داروها

با توجه به فقدان دانش در مورد علت خاص SPD ، یک درمان روانی دارویی خاص برای آن وجود ندارد.  مصرف داروهایی که به افسردگی کمک می‌کنند ممکن است برای افراد مبتلا به SPD که علائم افسردگی را نیز دارند، اثربخشی داشته باشد. همین امر در مورد داروهایی که برای به حداقل رساندن اضطراب طراحی شده‌اند نیز صادق است . هنگامی که افراد مبتلا به SPD بهتر می‌توانند استرس و اضطراب را مدیریت کنند، این ممکن است به به حداقل رساندن اختلال ناشی از آن کمک کند.

برای درمان سادیسم از چه کسی کمک بگیریم؟

اگر شما یا شخصی که می شناسید علائم SPD را نشان می‌دهد، یافتن کمک موثر می‌تواند مفید باشد.  صحبت کردن با پزشک برای ارجاع به فردی که در زمینه اختلالات شخصیتی متخصص است، یکی از راه‌های جستجوی کمک حرفه‌ای است.  ممکن است بخواهید لیست درمانگران آنلاین جستجو کنید که در آن می‌توانید تخصص‌ها و روش‌های درمانی را جستجو کنید.  برخی از افراد درمان حضوری را ترجیح می‌دهند و برخی دیگر ممکن است ترجیح دهند با یک روانپزشک آنلاین کار کنند.

بیشتر بخوانید:

سخن آخر

آگاهی از اختلال شخصیت اولین قدم برای بهبود نتیجه است.  متأسفانه، اکنون که افراد می‌توانند تمایلات سادیستی خود را از طریق بازی‌های ویدئویی خشونت آمیز فزاینده، به اشتراک گذاری آنلاین اعمال سادیستی و سایر راه‌ها ابراز کنند، حضور سادیسم در زندگی روزمره بیشتر به نظر می‌رسد.

 تشخیص اینکه چه زمانی افکار یا احساسات شما در پاسخ به رنج دیگری منعکس کننده لذت شما از درد دیگران است، مهم است و کلید پرداختن به این احساسات قبل از اینکه منجر به رفتارهای خطرناک‌تر شود، مهم است. درمان شناختی رفتاری و رفتار درمانی دیالکتیکی هر دو درمان‌های موثری در تغییر پاسخ به رویدادهای ناراحت کننده یا محرک هستند.  جستجوی کمک، یا تشویق کسی برای کمک گرفتن، زمانی که تکانه‌های سادیستی برای اولین بار به یک مشکل تبدیل می شوند، بهترین راه برای اطمینان از موفقیت آمیز بودن درمان است.

علائم سادیسم در چه سنی خودشان را نشان می‌دهند؟

معمولا تمایلات دیگرآزاری جنسی معمولا در حدود ۱۹-۲۰ سالگی در شخص بروز پیدا می‌کند.

آیا سادیسم با اعمال جنایتکارانه ارتباط دارد؟

شواهدی مبتنی بر این که سادیسم با جرم و جنایت ارتباط دارد، وجود دارد. معمولا افرادی که خلافکار هستند، با سادیسم هم دست و پنجه نرم می‌کنند. یکی از تئوری‌های ایجاد سادیسم جنسی در مورد نیاز به اعمال قدرت در افراد مظلوم است و جرم و جنایت هم در قشری از افراد که مورد ظلم واقع شده‌اند، بیشتر دیده می‌شود.

اگر همسرم سادیسم داشت چه کنم؟

در صورتی که همسر شما به سادیسم جنسی مبتلا است و هر یک از رفتارهای آزاردهنده‌ را بر روی شما اجرا می‌کند، حتما این موضوع را با یک روانشناس در میان بگذارید. در صورتی که یکی از طرفین تحت فشار باشد و آسیب ببیند، رابطه به جدایی خواهد کشید.

منبع choosingtherapy

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.