تشخیص زگیل تناسلی و انواع تست زگیل تناسلی

0 24,655
زمان مطالعه این مطلب: 7 دقیقه

تست زگیل تناسلی چه کاربردی دارد و به طور کل ویژگی‌های این بیماری چیست؟ زگیل تناسلی یکی از عفونت‌های ویروسی رایج است که درصد زیادی از افرادی که از نظر جنسی فعال هستند را درگیر می‌کند(1). این بیماری از طریق آلودگی به ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) به وجود می‌آید و در خانم‌ها و آقایان دیده می‌شود. تشخیص زگیل تناسلی روش‌های خاص خود را دارد. اگر مشکوک به درگیری با این ویروس و ابتلا به زگیل تناسلی هستید در این متن از مجله سلامت کیوان همه نکات و مطالب را در مورد تست و تشخیص این بیماری در اختیارتان قرار داده ایم.

زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی (Genital Warts) یکی از شایع ترین بیماری‌های مقاربتی است که امروزه در مردان و زنان به طور رایج دیده می‌شود. این بیماری باعث ایجاد زگیل (برجستگی‌های کوچک) در داخل و اطراف اندام تناسلی و راست روده می‌شود. انواع خاصی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) باعث ایجاد زگیل تناسلی می‌گردد(2). برخی از انواع زگیل بسیار کوچک هستند، با این حال، معمولاً می‌توان آن‌ها را احساس یا مشاهده کرد. ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) و زگیل تناسلی قابلیت سرایت بین انسان را دارد.

آیا زگیل تناسلی مسری است؟

زگیل تناسلی و ویروسی که آن‌ را ایجاد می‌کند، هر دو بسیار مسری هستند. هیچ درمانی برای ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) وجود ندارد؛ بنابراین تست زگیل تناسلی و تشخیص زگیل تناسلی برای مراقبت از خود فرد و شریک جنسی وی بسیار مهم هستند. زگیل تناسلی از طریق روابط جنسی منتقل می‌شود و معمولاً از زمان انتقال این بیماری تا ایجاد زگیل چندین هفته تا چندین ماه فاصله است. به همین دلیل حتی اگر علائمی مانند زگیل تناسلی در فرد وجود نداشته باشد، یا زگیل‌ها درمان و برداشته‌ شده باشند، باز هم امکان سرایت به افراد دیگر وجود دارد.

زگیل تناسلی از طریق:

تشخیص زگیل تناسلی به چه صورت است؟

برخی از افراد در عرض چند هفته پس از عفونت دچار زگیل تناسلی می‌شوند. با این حال، اغلب افراد ممکن است ماه‌ها یا سال‌ها طول بکشد تا زگیل روی بدنشان ظاهر گردد. با مشاهده آثاری غیر طبیعی روی پوست نواحی که در ادامه بیان شده است، بایستی سریعاً برای تست زگیل تناسلی به دکتر مراجعه کرد تا از ابتلا یا عدم ابتلا به این بیماری اطمینان حاصل گردد.(1)

زگیل تناسلی می‌تواند محل‌های زیر را آلوده کند:

  • کشاله ران (ناحیه بین معده و ران).
  • داخل و خارج مقعد (زگیل مقعد)
  • لب، دهان، زبان یا گلو (زگیل دهانی)
  • آلت تناسلی و کیسه بیضه (کیسه‌ای که بیضه‌ها در آن قرار دارند).
  • واژن (از جمله داخل واژن)، فرج، لب‌های واژن (لابیا کوچک و لابیا بزرگ) و دهانه رحم (بافتی که واژن و رحم را به هم متصل می‌کند).

برای اقدام و برداشت نمونه زگیل تناسلی باید بدانیم که زگیل‌ها زائده‌های گوشتی و همرنگ پوست هستند. زگیل‌های تناسلی اغلب ظاهری مانند گل کلم دارند، اما برخی نیز صاف هستند. این زائده‌ها معمولاً دردناک نیستند اما گاهی با علائم زیر همراه می‌شوند:

  • خونریزی خفیف
  • احساس سوزش
  • درد و ناراحتی
  • خارش یا سوزش ناحیه تناسلی

درباره انواع زگیل بخوانید:

تست زگیل تناسلی و تشخیص پزشکی

اگر طبق علائمی که در بالا آورده شده است متوجه زائده و یا درد و خارش هستید توصیه می‌شود به سرعت به پزشک مراجعه نمایید. پیشنهاد می‌شود جهت معاینه و انجام تست به یک مرکز ویروس شناسی مراجعه نمائید. در صورت اطمینان از حضور این ویروس به درمان آن اقدام نمایند. آزمایشگاه تخصصی ویروس شناسی کیوان در تهران به عنوان اولین آزمایشگاه ویروس شناسی در خاورمیانه با مدیریت پروفسور حسین کیوانی انتخاب مناسبی است. لازم به ذکر است نمونه برداری و معاینه HPV زیر نظر مستقیم پروفسور کیوانی انجام خواهد شد. جهت درخواست مشاوره رایگان و تست HPV روی تصویر زیر کلیک کنید:

مشاوره و تست HPV
مشاوره و تست HPV

پزشکان در اغلب اوقات تنها با مشاهده، تشخیص زگیل تناسلی را انجام می‌دهند. باید توجه داشت تشخیص زگیل تناسلی داخلی چالش بیشتری دارد و باید فرد مبتلا با دقت بیشتری مورد بررسی قرار بگیرد. بنابراین یک سری آزمایشات در راستای تشخیص این بیماری وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

پاپ اسمیر

پاپ اسمیر یک روش غربالگری سرطان دهانه رحم است و وجود سلول‌های پیش سرطانی یا سرطانی را روی دهانه رحم بررسی می‌کند(3). در این روش، سلول‌های دهانه رحم به آرامی خراشیده می‌شوند و از نظر رشد غیرطبیعی بررسی می‌گردند. پاپ اسمیر توسط پزشک و در مطب انجام می‌شود. این روش ممکن است کمی ناراحت کننده باشد، اما معمولاً درد طولانی مدت ایجاد نمی‌کند.

یکی از راه‌های تست زگیل تناسلی و رسیدن به جوابی قطعی در جهت ابتلا یا عدم ابتلا به ویروس پاپیلومای انسانی پاپ اسمیر است. این روش یکی از روش‌های رایج و همیشگی در جهت تشخیص زگیل تناسلی است. اگر فردی مشکوک به ابتلا به زگیل تناسلی باشد بافت نمونه برداشته شده در پاپ اسمیر را از نظر ابتلا به ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) نیز مورد آزمایش قرار می‌دهند. بنابراین این تست برای بررسی تغییرات دهانه رحم ناشی از زگیل تناسلی تجویز می‌گردد.

کولپوسکوپی

دستگاه کولپوسکوپ وسیله ای برای بررسی داخلی واژن و دهانه رحم است. پزشک معالج با این دستگاه می‌تواند قسمت‌های مختلف دهانه رحم را مشاهده کند و در صورت دیدن هر بافت یا سلول غیر عادی در جهت درمان آن گام بردارد. پزشک از این نقاط، نمونه برداری یا همان بیوپسی می‌کند و نمونه را به آزمایشگاه می‌فرستد.

یکی از روش‌های تشخیص زگیل تناسلی، کولپوسکوپی می‌باشد که روش بسیار دقیقی است. کولپوسکوپی می‌تواند به موقع و زود هنگام سلول‌های سرطانی را شناسایی کند و با درمان به موقع مانع از پیشرفت آن‌ها گردد. برای انجام کولپوسکوپی باید زمانی خارج از دوره ماهانه (پریود) بود و قبل از انجام آن به مدت 48 ساعت از رابطه جنسی پرهیز کرد.

 تست زگیل تناسلی - کولپوسکوپی چگونه انجام می‌شود؟
تست زگیل تناسلی – کولپوسکوپی

آزمایش خون

متأسفانه هیج آزمایش خونی برای تشخیص زگیل تناسلی و ویروس پاپیلومای انسانی وجود ندارد. تشخیص این ویروس تنها در صورتی انجام می‌گیرد که فردی دچار زائده گردد و نمونه زگیل تناسلی مورد آزمایش قرار بگیرد، یا با آزمایش نمونه برداشته شده با پاپ اسمیر تشخیص داده ‌شود. اما ممکن است پزشک برای سایر انواع بیماری مقاربتی که اغلب با زگیل تناسلی مرتبط هستند آزمایش خون تجویز کند. این بیماری‌های مقاربتی شامل سوزاک، سیفلیس و کلامیدیا هستند.(2)

معاینه مقعد با آنوسکوپ

یکی از روش‌های مورد استفاده برای تشخیص زگیل تناسلی و مقعدی آنوسکوپی با وضوح بالا (HRA) است(4). این روش امکان معاینه و ارزیابی کانال مقعد را فراهم می‌کند و با استفاده از یک لوله نازک گرد کوچک به نام آنوسکوپ، کانال مقعدی با یک ابزار بزرگ‌نمایی با وضوح بالا به نام کولپوسکوپ بررسی می‌شود. با توجه به اینکه ویروس پاپیلومای انسانی علاوه بر امکان ایجاد سرطان رحم، احتمال دارد موجب سرطان مقعد نیز بشود.

در طول این معاینه، پزشک یک آنوسکوپ روغن کاری شده را وارد کانال مقعد می‌کند. استفاده از مایع اسیدی ملایم بر روی کانال مقعد ارزیابی بافت غیر طبیعی مانند زگیل‌های داخلی را تسهیل می‌کند. در صورت لزوم و با تشخیص پزشک نمونه برداری انجام می‌گردد. آنوسکوپی در مطب انجام شده و به طور کلی حدود 25 دقیقه طول می‌کشد.

ناراحتی گزارش شده در این روش بسیار کم است و خطرات مهمی مانند خونریزی یا عفونت بسیار نادر هستند. باید توجه داشت که آنوسکوپی با کولونوسکوپی یا سیگموئیدوسکوپی انعطاف پذیر بسیار متفاوت است، که هیچ کدام نمی توانند به اندازه کافی کانال مقعدی را برای مشکلاتی که توسط آنوسکوپ شناسایی می‌شوند بررسی کنند. برای این معاینه نیازی به آماده سازی روده نیست اما رعایت بهداشت خارجی مناسب پیشنهاد می‌گردد.

بیوپسی

پزشک معالج ممکن است برداشت نمونه زگیل تناسلی یا بیوپسی را توصیه کند. اکثر زگیل‌های تناسلی نیازی به بیوپسی ندارند. اما اگر تشخیص زگیل تناسلی به راحتی با معاینه فیزیکی یا با روش کولپوسکوپی به نتیجه نرسد، نمونه برداری انجام می‌شود. معاینه میکروسکوپی روی بافت بیوپسی شده می‌تواند به پزشک کمک کند تا دریابد که آیا ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) باعث تشکیل زائده شده است یا خیر.

بیوپسی برای تست زگیل تناسلی را می‌توان در مطب یا کلینیک تخصصی انجام داد. بیوپسی بیشتر از ناحیه خارجی تناسلی در مردان و زنان صورت می‌گیرد که شامل فرج، کیسه بیضه یا آلت تناسلی است. ممکن است برای این کار یک داروی بی حس کننده موضعی تزریق شود. تزریق می‌تواند دردناک باشد اما بیوپسی احتمالاً دردناک‌تر از تزریق است، بنابراین استفاده از بی‌حسی موضعی توصیه می‎گردد. معمولاً بعد از بیوپسی هیچ عارضه ای وجود ندارد.

در چه مواقعی بیوپسی توصیه می‌شود:

  • پزشک معالج مطمئن نیست که بافت غیرطبیعی از چه نوع است.
  • زگیل‌ها به درمان پاسخ نداده اند.
  • زگیل‌ها غیرعادی به نظر می‌رسند.

نتایج یافته‌های بیوپسی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

طبیعی: هیچ سلول غیر طبیعی یافت نمی شود. این معمولا به این معنی است که ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) وجود ندارد.

غیرطبیعی: سلول‌های غیر طبیعی به نام کویلوسیت یافت می‌شوند. سلول‌های کویلوسیت جمع آوری شده از ناحیه تناسلی یا مقعدی غیرطبیعی هستند. آن‌ها نشانه عفونت با ویروس پاپیلومای انسانی هستند.

با پایان این مقاله در صورتی که هنوز در خصوص تشخیص زگیل تناسلی ابهام و سوالی دارید، کافی است به صورت رایگان شماره تماس و سوال خود را در فرم زیر وارد کنید تا در اولین زمان ممکن، متخصصان آزمایشگاه کیوان با شما تماس گرفته و به سوالات شما پاسخ دهند. همین حالا اقدام کنید.


بیشتر بخوانید:

نتیجه گیری

در جهان سالانه هزاران نفر به زگیل تناسلی مبتلا می‌شوند و هزاران نفر دیگر نیز ویروسی دارند که باعث ایجاد آن‌ها می‌شود. زگیل تناسلی ممکن است تا ماه‌ها و گاهی سال‌ها پس از عفونت ظاهر نشود. اما یکی از علائم رایج آن زگیل تناسلی است. در صورتی که مبتلا به این عارضه هستید استفاده از شیوه‌های مختلف تشخیص زگیل تناسلی می‌تواند در درمان و کنترل آن راه گشا باشد. پیشنهاد می‌کنیم با دیدن هر زائده ای در نقاط گفته شده به پزشک متخصص مراجعه نمایید و تست زگیل تناسلی را انجام دهید.

بهترین درمان برای زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی می‌تواند خود به خود از بین برود یا ممکن است به مرور زمان بزرگ تر یا چند برابر شود. روش‌های مختلفی برای از بین بردن زگیل تناسلی وجود دارد. ممکن است برای از بین بردن زگیل به چندین درمان نیاز باشد. در طول درمان، باید از برقراری رابطه جنسی خودداری کرد.

آیا زگیل‌های تناسلی پس از درمان عود می‌کنند؟

امکان عود و ایجاد دوباره زگیل‌های تناسلی وجود دارد. برای کم کردن این احتمال می‌توانید از در معرض ویروس قرار گرفتن جلوگیری کنید. این کار را با محدود کردن شریک جنسی و استفاده از کاندوم انجام دهید.

زگیل تناسلی چه تاثیری بر بارداری دارد؟

اگر در دوران بارداری شیوع فعال زگیل تناسلی داشته باشید، افزایش سطح هورمون ممکن است باعث خونریزی، بزرگ شدن یا تکثیر زگیل شود. به ندرت، زگیل بزرگ یا توده زگیل کانال زایمان را مسدود می‌کند. ممکن است نیاز به زایمان از طریق سزارین باشد.

چگونه می‌توانم از شریک زندگی خود در برابر ابتلا به HPV یا زگیل تناسلی محافظت کنم؟

اگر مبتلا به زگیل تناسلی و ویروس پاپیلومای انسانی هستید تا زمانی که زگیل را درمان نکردید از برقراری رابطه جنسی دوری کنید. اما پس از آن با استفاده از کاندوم و دوری از رابطه جنسی دهانی می‌توانید احتمال ابتلای شریک جنسیتان را کاهش دهید.

آیا واکسنی برای زگیل تناسلی وجود دارد؟

واکسن گارداسیل می‌تواند در برابر انواع خاصی از پاپیلومای انسانی که عامل زگیل تناسلی و برخی سرطان‌ها است، محافظت ایجاد کند.

منبع clevelandclinic mayoclinic
نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.